DVB-S ialah piawaian pengekodan dan modulasi Penyiaran Video Digital yang asal untuk televisyen satelit yang digunakan sejak tahun 1995. DVB-S digunakan melalui satelit-satelit yang berkhidmat di setiap benua di dunia. DVB-S digunakan dalam mod MCPC dan/atau SCPC untuk penyaluran rangkaian penyiaran, serta perkhidmatan satelit siaran langsung seperti Sky TV (UK) melalui Astra di Eropah, Dish Network dan Globecast di Amerika Syarikat, dan Astro melalui MEASAT di Malaysia. Strim pengangkutan yang disampaikan oleh DVB-S dimandatkan sebagai format MPEG-2.

Senarai piawaian penyiaran televisyen digital
DVB (Eropah)
DVB-S (satelit)
DVB-T (terestrial)
DVB-C (kabel)
DVB-H (mudah alih)
ATSC (Amerika Utara)
ATSC (terestrial/kabel)
ATSC-M/H (mudah alih)
ISDB (Jepun/Brazil)
ISDB-S (satelit)
ISDB-T (terestrial)
ISDB-C (kabel)
SBTVD/ISDB-Tb (Brazil)
Piawaian penyiaran video digital China
DMB-T/H (terestrial/handheld)
ADTB-T (terestrial)
CMMB (mudah alih)
DMB-T (terestrial)
DMB (Korea, mudah alih)
T-DMB (terestrial)
S-DMB (satelit)
MediaFLO
Kodek
Video
Audio
Jalur frekuensi
VHF
UHF
SHF

DVB-S2 sunting

 
Kada penala DVB-S2.

Digital Video Broadcasting - Satellite - Second Generation (DVB-S2) ialah spesifikasi yang dipertingkat untuk menggantikan piawaian DVB-S, dimajukan pada tahun 2003 dan diratifikasi oleh ETSI (EN 302307) pada bulan Mac 2005. DVB-S2 mungkin akan digunakan semua multipleks satelit digital Eropah pada masa akan datang[perlu rujukan], dan penerima satelit akan dilengkapkan untuk menyahkodkan DVB-S2 dan DVB-S asal.

Kini, kegunaan utama piawaian baru ini adalah penaburan HDTV[perlu rujukan], sementara piawaian asal digunakan khususnya untuk perkhidmatan SDTV. Perkembangan DVB-S2 seiring dengan pengenalan codec video HDTV dan H.264 (MPEG-4-AVC).

Sistem ini membolehkan pemancaran satu atau lebih strim audio/video MPEG-2, menggunakan modulasi QPSK atau 8PSK atau MAPSK (amplitud dan penekanan anjakan fasa M-ary) dengan pengekodan tertumpu.

DVB-S2 berdasarkan piawaian DVB-S yang digunakan untuk penyiaran satelit, dan piawaian DVB-DSNG, yang digunakan oleh unit mobil untuk menghantar rakaman luaran ke back stesen televisyen. Dua ciri-ciri penting baru yang diperkenalkan ke DVB-S ialah:

  • Menukar parameter pengekodan dalam masa nyata (VCM, Pengekodan dan Modulasi Bolehubah [Variable Coding and Modulation])
  • ACM (Pengekodan dan Modulasi Mudah Suai, [Adaptive Coding and Modulation]) yang mengoptimumkan parameter pemancaran untuk pelbagai pengguna.

Para pemajunya mengaku bahawa peningkatan prestasi DVB-S2 berbanding DVB-S adalah sekitar 30%[perlu rujukan]. Apabila sumbangan peningkatan dalam pemampatan video ditambah, perkhidmatan (MPEG-4-AVC) HDTV kini boleh disampaikan dalam keupayaan sama yang menyokong perkhidmatan DVB-S-MPEG-2 SDTV yang hanya awal sedekad.

Rujukan sunting