Dandang adalah satu kebuk tekanan tertutup yang mana memanaskan air atau bendalir lain. Bendalir atau wap panas akan keluar daripada dandang akan digunakan di dalam pelbagai proses atau kegunaan pemanasan.[1][2]

Sebuah dandang mudah alih
(dipulihara, Poland)
Sebuah dandang tetap
(Amerika Syarikat)

Ringkasan keseluruhan sunting

 
Diagram sebuah dandang tiub air.
 
Diagram sebuah dandang tiub air.

Kegunaan sunting

Dandang mempunyai banyak kegunaan. Ia boleh digunakan dalam kegunaan tetap seperti membekalkan haba, air panas, atau stim untuk kegunaan domestik, atau untuk penjana. Ia juga boleh digunakan dalam kegunaan bergerak seperti membekalkan stim kepada lokomotif dalam keretapi, kapal dan bot. Dandang digunakan sebagai satu cara untuk memindahkan tenaga tersimpan yang berasal daripada sumber bahan api kepada air di dalam dandang, dan akhirnya kepada pengguna terakhir.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Frederick M. Steingress (2001). Low Pressure Boilers (ed. 4th Edition). American Technical Publishers. ISBN 0-8269-4417-5. |edition= has extra text (bantuan)
  2. ^ Frederick M. Steingress, Harold J. Frost and Darryl R. Walker (2003). High Pressure Boilers (ed. 3rd Edition). American Technical Publishers. ISBN 0-8269-4300-4. |edition= has extra text (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting