Death Note (Jepun: デスノート, Hepburn: Desu Nōto, diterjemah secara harfiah sebagai "Nota Maut") ialah siri manga Jepun yang ditulis oleh Tsugumi Ohba dan diilustrasi oleh Takeshi Obata. Siri ini mengikuti Light Yagami, seorang remaja genius yang menemui buku nota misteri: "Nota Kematian", yang dimiliki oleh shinigami Ryuk, dan memberikan pengguna keupayaan ghaib untuk membunuh sesiapa sahaja yang namanya tertulis dalam halamannya. Siri ini berpusat di sekitar percubaan Light berikutnya untuk menggunakan Death Note untuk melakukan pembunuhan beramai-ramai di seluruh dunia terhadap individu yang dia anggap tidak bermoral dan untuk mewujudkan masyarakat bebas jenayah, menggunakan alias seorang vigilante seperti dewa bernama "Kira", dan yang berikutnya, usaha pasukan petugas polis Jepun elit, yang diketuai oleh detektif misterius L, untuk menangkapnya. Death Note bersiri dalam majalah manga Shueisha, Shōnen Jump Mingguan dari Disember 2003 hingga Mei 2006. 108 babnya dikumpulkan dalam 12 jilid tankōbon.

Death Note
Muka hadapan DVD Death Note.
GenreDetektif, Drama, Fantasi, Seram, Misteri, Shōnen, Ghaib
Manga
PengarangTsugumi Ohba
IlustrasiTakeshi Obata
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah AsalShōnen Jump Mingguan
Tarikh Pengeluaran1 Disember 200315 Mei 2006
Jilid12
Siri televisyen anime
PengarahToshiki Inoue
StudioMadhouse
Penyiaran AsalJepun Nippon TV
Penyiaran LainAmerika Syarikat Cartoon Network (Adult Swim)
Kanada YTV
Afrika Selatan Animax
Australia ABC2
Filipina GMA Network
Tarikh tayangan4 Oktober 200627 Jun 2007
Episod37
Manga
PengarangNisio Isin
Tarikh Pengeluaran1 Ogos 2006 – kini
Permainan
PelantarNintendo DS
Portal Anime dan Manga

Adaptasi siri televisyen anime 37 episod, diterbitkan oleh Madhouse dan diarahkan oleh Tetsurō Araki, telah disiarkan di Jepun di Nippon Television dari Oktober 2006 hingga Jun 2007. Sebuah novel ringan berdasarkan siri ini, yang ditulis oleh Nisio Isin, juga dikeluarkan pada tahun 2006 Selain itu, pelbagai permainan video telah diterbitkan oleh Konami untuk Nintendo DS. Siri ini telah diadaptasi ke dalam tiga filem aksi langsung yang dikeluarkan di Jepun pada Jun 2006, November 2006, dan Februari 2008, dan sebuah drama televisyen pada 2015. Sebuah minisiri bertajuk Death Note: New Generation dan filem keempat telah dikeluarkan pada 2016. Sebuah filem Amerika adaptasi telah dikeluarkan secara eksklusif di Netflix pada Ogos 2017 dan sekuel dilaporkan dalam kerja.

Media Death Note, kecuali untuk permainan video dan runut bunyi, dilesenkan dan dikeluarkan di Amerika Utara oleh Viz Media. Episod daripada anime itu mula-mula muncul di Amerika Utara sebagai boleh dimuat turun daripada IGN sebelum Viz Media melesenkannya. Siri ini disiarkan di blok anime Bionix YTV ​​di Kanada dan di Adult Swim di Amerika Syarikat dengan keluaran DVD berikutan. Filem aksi langsung dimainkan secara ringkas di pawagam Amerika Utara tertentu, pada tahun 2008, sebelum menerima keluaran video rumah. Sejak April 2015, manga Death Note mempunyai lebih 30 juta salinan dalam edaran.

Jalan cerita sunting

Light Yagami merupakan seorang pelajar sekolah menengah yang pintar tetapi bosan dengan dunia yang dipenuhi jenayah. Kehidupannya berubah secara drastik setelah dia menjumpai sebuah buku nota misteri yang dikenali sebagai "Nota Maut" (Death Note), di atas tanah pada tahun 2003. Arahan di dalam Nota Maut mendakwa bahawa sesiapa yang namanya tertulis di dalamnya akan mati. Pada mulanya Light tidak mempercayainya, tetapi setelah mengujinya dengan membunuh dua orang penjenayah, dia terpaksa mengakui kebenaran Nota Maut. Setelah bertemu dengan pemilik asalnya iaitu shinigami bernama Ryuk, Light ingin menjadi "dewa dunia baru" dengan menghukum penjenayah.

Tidak lama kemudian, jumlah kematian misteri yang sangat banyak dalam kalangan penjenayah menarik perhatian Interpol dan penyiasat misteri bernama "L". Dengan pantas L mengetahui bahawa pembunuh bersiri yang dikenali sebagai "Kira" (diambil daripada sebutan Jepun bagi perkataan "killer") berada di Jepun. L membuat kesimpulan bahawa Kira boleh membunuh tanpa menyentuh mangsa. Light menyedari bahawa L akan menjadi penghalang besar baginya dan perhitungan mental antara keduanya bermula.

Watak sunting

Templat:Spoiler

Watak utama sunting

 
Light Yagami
Light Yagami (Kira) (Jepun: 夜神月, Hepburn: Yagami Raito) Disuarakan oleh: Mamoru Miyano
Watak utama Death Note. Light adalah seorang pelajar berusia 17 tahun yang pintar tetapi sering berasa bosan. Setelah dia menemui Nota Maut kepunyaan shinigami bernama Ryuk yang tercicir di dunia manusia, dia mula menggunakannya untuk membunuh semua penjenayah. Matlamat utamanya adalah membersihkan dunia daripada kejahatan agar dapat mencipta dunia baru dan menjadi "tuhan" bagi dunia baharu itu. Dia menganggap dirinya adil.
 
L
L (Jepun: エル, Hepburn: Eru) Disuarakan oleh: Kappei Yamaguchi
(Nama sebenar : L Lawliet) L ialah penyiasat terkemuka dunia yang bertugas mengesan dan menangkap Kira serta menjadi musuh ketat Light. Penampilan ganjilnya tidak mencerminkan kehebatannya dalam bidang penyiasatan; L suka duduk mencangkung dan memakan gula-gula semasa bermesyuarat. Dia sering menggunakan strategi drastik bagi mengelirukan dan memerangkap Kira walaupun menghadapi risiko untuk mengorbankan nyawanya sendiri.
 
Misa Amane
Misa Amane (Jepun: 弥海砂, Hepburn: Amane Misa) Disuarakan oleh: Aya Hirano
Seorang gadis yang cinta akan Kira. Dia ialah idola Jepun yang popular, dan sering berpakaian gaya Gothik Lolita. Dia berperangai keanak-anakan dan sering menggunakan kata ganti diri ketiga (memanggil dirinya "Misa-Misa") untuk nampak comel. Misa mencintai Light "pada pandangan pertama". Namun Light hanya melihatnya sebagai aset utama bagi rancangannya kerana Nota Maut dan "Mata Shinigami" milik Misa (yang diperolehinya dengan menggadaikan separuh daripada baki jangka hayatnya). Mata Shinigami membolehkan Misa mengetahui nama dan masa ajal seseorang dengan hanya melihat muka mereka. Hal ini membolehkan Kira mendapat kelebihan dalam pertarungannya dengan musuh-musuhnya. Dia jatuh cinta kepada Kira (Light) setelah mendapat tahu melalui akhbar bahawa pembunuh keluarganya telah dibunuh oleh Kira, tidak kira tindakan tersebut adalah salah atau tidak.
Mello (Jepun: メロ, Hepburn: Mero)
(Nama sebenar : Mihael Keehl) Mello ialah anak yatim yang membesar bersama-sama Near di rumah anak yatim berbakat luar biasa milik Watari. Dia juga ialah calon utama pewaris L. Seperti L yang gemar memakan gula-gula, Near juga gemar memakan coklat. Tidak seperti Near dan L, dia sering bersikap emosional walaupun agak pintar.
Near (Jepun: ニア, Hepburn: Nia)
(Nama sebenar : Nate River) Seperti Mello, Near adalah salah seorang calon pengganti L dan memanggil dirinya N semasa penyiasatan. Dia juga memiliki persamaan seperti L; jika L suka bermain dengan benda seperti gula batu dan garpu, Near suka bermain alat permainan dan rambutnya sendiri. Dia menawarkan diri untuk bekerjasama dengan Mello bagi menentang Kira. Apabila Mello menolak, dia memperoleh sokongan kerajaan Amerika Syarikat dan menubuhkan Pasukan Penyiasatan Kira (Special Provision for Kira; SPK).

Shinigami (Dewa Maut) sunting

Shinigami, atau dikenali sebagai Dewa Maut, adalah makhluk berupa seperti syaitan yang tinggal di Dunia Shinigami. Mereka menulis nama manusia di dalam Nota Maut masing-masing untuk memanjangkan jangka hayat mereka. Walau bagaimanapun, oleh sebab keadaan di Dunia Shinigami amat membosankan, tindakan tersebut sering ditertawakan dan hanya dilakukan secara sembunyi. Shinigami tidak boleh dibunuh secara fizikal seperti tikaman atau tembakan, dan mesti mematuhi peraturan yang ketat jika mahu terus hidup tanpa hukuman.

 
Ryuk
Ryuk (Jepun: リューク, Hepburn: Ryūku) Disuarakan oleh: Shidou Nakamura
Shinigami yang mencicirkan Nota Mautnya ke dunia manusia, yang kemudiannya dikutip oleh Light. Dia bertanggungjawab memulakan kisah Death Note kerana berasa bosan. Ryuk sering bersikap atas pagar atau neutral, maka dia kerap enggan menolong Light dan hanya sekadar menonton sahaja. Paling penting, dia bukanlah kawan atau lawan bagi Light. Dia hanya bertindak mengikut kemahuannya untuk menghiburkan hatinya dan sering tidak memberitahu secara terperinci mengenai Nota Maut kepada Light. Ryuk mementingkan diri sendiri, tetapi pada masa tertentu dia pasti akan menolong Light jika dia dihiburkan atau diberi epal. Ryuk amat menggemari epal dan menganggap epal adalah makanan khusus untuk shinigami.
 
Rem
Rem (Jepun: レム, Hepburn: Remu) Disuarakan oleh: Kimiko Saitou
Shinigami perempuan yang memberikan Nota Maut dan Mata Shinigami kepada Misa. Seperti Ryuk, dia memiliki 2 Nota Maut, tetapi memberikan salah satu daripadanya kepada Misa. Rem mewarisi Nota Maut keduanya daripada Jealous dan menganggapnya lebih sesuai untuk diberikan kepada Misa. Yang ganjilnya, Rem juga mewarisi perasaan sayangnya kepada Misa dan juga ingin melindungi Misa walaupun dia terpaksa menggadai nyawanya sendiri. Dia mendedahkannya kepada Light apabila dia secara terang-terangan tidak mempercayai Light dengan mengatakan bahawa jika Misa mati sebelum ajalnya, Rem akan membunuh Light, dengan itu akan turut menamatkan riwayatnya juga.
Jealous (Jepun: ジェラス, Hepburn: Jerasu) Disuarakan oleh: Ken'ichi Matsuyama
Jealous hanya muncul semasa imbasan kembali dalam jilid 4 apabila Rem menerangkan satu cara membunuh shinigami. dalam imbasan kembali tersebut, Rem ternampak Jealous memerhatikan Misa Amane semasa kecil di dunia manusia. Terperanjat dengan sikapnya yang amat mengambil berat, Rem turut menyaksikan detik yang sepatutnya menjadi detik terakhir Misa. Oleh kerana dia tidak mahu Misa mati, dia menulis nama bakal pembunuh Misa di dalam Nota Mautnya. Akibatnya Jealous mati dan jasadnya berubah menjadi seakan pasir bercamput karat sebagai hukuman kerana memanjangkan jangka hayat manusia. Rem mewarisi Nota Maut keduanya dari Jealous yang telah mati. Nama Jealous sering disalah eja sebagai "Gelus" dan ejaan sebenar namanya didedahkan dalam Death Note: How to Read 13.
Shidoh
Shidoh adalah shinigami yang datang ke dunia manusia untuk merampas Nota Mautnya yang dicuri oleh Ryuk. Setelah mendapati Nota Mautnya berada di tangan Mello, dia mendedahkan dirinya kepada Mello dan memberitahu rahsianya. Dia sering dikenali sebagai shinigami yang bodoh.
Armonia Jastin Beyondllemason (Jastin si Tulang Barang Kemas)
Walaupun hanya muncul sekejap di jilid 8, Jastin memberi Shidoh beberapa tatal mengandungi pelbagai peraturan untuk berinteraksi dengan manusia. Dia juga memaklumkan kepada Shidoh bahawa Nota Mautnya memang dicuri oleh Ryuk. Shidoh menggunakan maklumat tersebut untuk berhubung dengan Mello.

Nota Maut sunting

 
Nota Maut

Nota Maut adalah sebuah buku nota milik shinigami yang mempunyai kuasa mencabut nyawa manusia jika syaratnya dipatuhi. Semua Nota Maut mempunyai peraturan yang sangat panjang, dan penulis mendedahkan beberapa peraturan pada setiap jilid manga dan episod anime.

Peraturan Nota Maut sunting

Peraturan bertulis sunting

Sebelum melepaskan Nota Mautnya ke dunia manusia, Ryuk menulis sebahagian daripada peraturannya pada muka surat hadapan dalam bahasa Inggeris kerana percaya bahasa Inggeris adalah bahasa paling popular di dunia. Peraturan yang ditulis oleh Ryuk adalah seperti berikut:-

  • Manusia yang namanya tertulis dalam nota ini akan mati. (The human whose name is written in this note shall die.)
  • Nota ini tidak akan berkesan melainkan penulis mengenali muka mangsa semasa menulis namanya. Oleh itu, orang yang berkongsi nama yang sama tidak akan menerima kesan. (This note will not take effect unless the writer has the subject's face in their mind when writing his/her name. Therefore, people sharing the same name will not be affected.)
  • Jika sebab kematian ditulis dalam masa 40 saat, ia akan berlaku. (If the cause of death is written within 40 seconds of writing the subject's name, it will happen.)
  • Jika sebab kematian tidak dinyatakan, mangsa akan mati kerana sakit jantung. (If the cause of death is not specified, the subject will simply die of a heart attack.)
  • Setelah menulis sebab kematian, maklumat terperinci kematian mesti ditulis dalam tempoh 6 minit 40 saat. (After writing the cause of death, the details of the death should be written in the next 6 minutes and 40 seconds.)

Setiap jilid manga menyatakan peraturan baru atau penggunan mungkin bagi Nota Maut. Di dalam siri anime pula, setiap eyecatch mempunyai peraturan berbeza yang ditulis dalam bahasa Inggeris dan Jepun sebagaimana manga Jepun. 2 peraturan dinyatakan pada setiap episod kecuali episod 25 dan 26.

Peraturan palsu sunting

Sebagai tambahan kepada peraturan asal, Light memujuk Ryuk untuk menambah beberapa peraturan palsu bagi mengelirukan L dan kumpulannya.

  • Jika pemilik Nota Maut tidak membunuh dalam masa 13 hari dari tarikh kemaskini terakhir, dia akan mati. (If the owner of the Death Note does not kill within 13 days of the last entry, he or she will die.)
  • Jika Nota Maut dibakar, dimusnahkan atau dirosakkan dengan apa cara sekalipun, semua yang menyentuh Nota Maut tersebut akan mati. (If the Death Note is burnt, destroyed, or otherwise damaged in any way, all those who have touched that Death Note will die.)

Media sunting

Death Note bermula sebagai siri manga dan kemudiannya diadaptasi dalam filem, anime yang berasaskan manganya dan sebuah novel ringan. Sebuah permainan video juga bakal dilancarkan.

Manga sunting

Siri manga Death Note mula diterbitkan dalam majalah manga Jepun Weekly Shonen Jump oleh Shueishapada Disember 2003. Siri manga tersebut berjumlah 108 bab kesemuanya. Kesemua bab manga dibahagikan kepada 12 jilid. Kemudian, jilid ke-13 bertajuk "Death Note - How to Read" telah dilancarkan sebagai panduan bagi menyelesaikan beberapa persoalan yang tidak terjawab pada penghujung manganya, seperti hala tuju setiap watak. Death Note telah dilesenkan untuk pasaran Amerika Syarikat kepada VIZ Media,[1] dan jilid bahasa Inggeris pertama diterbitkan pada 4 Oktober 2005.[2]Setakat ini Viz Media telah menerbitkan 9 jilid berbahasa Inggeris. Selain itu, manganya juga telah diterbitkan dalam pelbagai bahasa lain seperti bahasa Jerman, bahasa Melayu dan bahasa Cina. Versi bahasa Melayu diterbitkan secara episod bersiri di dalam majalah Arena Komik dan episod terakhirnya baru sahaja tamat pada keluaran Februari 2007.

Setakat ini, manga Death Note telah terjual sebanyak 20 juta naskhah di Jepun.[3]

Filem sunting

 
Poster promosi filem aksi Death Note, dibintangi Tatsuya Fujiwara sebagai Light (kiri) dan Ken'ichi Matsuyama sebagai "L" (kanan)

Death Note juga telah diadaptasi kepada 2 siri filem di layar perak.[4] Filem pertama (berjudul Death Note) mula ditayangkan di Jepun pada 17 Jun 2006 dan menerajui takhta box office Jepun selama 2 minggu berturut-turut, menewaskan The Da Vinci Code di tempat kedua.[5] Filem ini juga sangat popular di Malaysia sejak mula ditayangkan pada 9 Disember 2006. Ia lebih cenderung kepada siri manganya (dengan sedikit pengubahsuaian jalan cerita seperti watak tambahan Shiori sebagai teman wanita Light dan keadaan bagaimana Light dan L mula dipertemukan), bermula dengan Light sebagai pelajar universiti dan imbasan kembali ke setahun yang lalu di mana dia mula-mula menerima Nota Maut. Filem itu tamat dengan pertemuannya dengan L.

Filem kedua bertajuk Death Note 2: The Last Name, mula ditayangkan pada 3 November 2006 dan terus menjuarai carta box office Jepun,[6] kekal di tangga pertama selama 4 minggu berturut-turut,[7] dan mengutip keuntungan sejumlah 5.5 billion yen di Jepun pada akhir tahun, menjadikannya filem Jepun yang mencatat kutipan tertinggi pada tahun 2006.[8] Ia mewnggabungkan unsur-unsur pada jalan cerita yang selebihnya di dalam manga, tetapi dengan sedikit perbezaan.

Sebuah filem spin-off yang menampilkan L sebagai watak utama[9] masih dalam proses penerbitan dan bakal dilancarkan pada tahun 2007. Lokasi penggambarannya ialah di Amerika Syarikat.

Death Note (死亡筆記) telah ditayangkan di Hong Kong pada 10 Ogos 2006, di Taiwan pada 8 September 2006, di Singapura pada 19 Oktober 2006 & di Malaysia pada 9 November 2006 dengan sari kata Inggeris dan Cina. Sambungannya ditayangkan di Hong Kong pada 3 November 2006, di Taiwan pada 24 November 2006, di Singapura pada 28 Disember 2006, dan di Malaysia pada 25 Januari 2007, dengan sari kata Inggeris dan Cina. Tayangan perdana sedunia ditayangkan di pawagam UA Langham Place di Hong Kong pada 28 Oktober 2006, dan ini adalah filem Jepun pertama yang mengadakan tayangan perdana sedunia di Hong Kong. VCD dan DVD bagi kedua-dua filem tersebut kini boleh didapati di kedai-kedai VCD / DVD di seluruh negara, dengan dialog berbahasa Jepun dan sari kata Inggeris.

Lagu tema sunting

Filem pertama sunting
Filem kedua sunting

Pelakon utama sunting

Novel ringan sunting

Sebuah novel ringan yang merupakan adaptasi daripada siri tersebut telah ditulis oleh Ishin Nishio, berjudul Death Note: Another Note.[10][11] Novel tersebut merupakan prekuel kepada siri manga tersebut, dengan Mello menjadi pencerita mengenai pertemuan pertama L dengan Naomi Misora semasa "Kes Pembunuhan Bersiri BB" Los Angeles diceritakan di dalam manga. Selain watak Naomi, novel tersebut memfokuskan cara L bekerja. Di balik tabir ialah rumah anak yatim Watari dan bagaimana keseluruhan sistem individu pintar seperti L, Mello dan Near bekerja.

Anime sunting

Siri anime Death Note mula disiarkan di Jepun pada 3 Oktober 2006,[12] dan dijadualkan akan ditayangkan sebanyak 37 episod.[13] Berbeza dengan filemnya, siri anime menurut sepenuhnya jalan cerita di dalam manga dengan hanya sedikit pengubahsuaian rekabentuk watak dan aturan fakta, termasuklah babak yang tidak ditunjukkan di dalam manga. Ia juga ditetapkan pada tahun 2007 berbanding tahun 2003 di dalam manga. Siri tersebut disiarkan di saluran Nippon Television setiap hari Rabu pada pukul 12.56 tengah malam.[14]

Setakat 10 Januari 2007, siri tersebut dilesenkan kepada VIZ Media bagi siaran di Amerika Syarikat termasuklah perkhidmatan "Muat Turun untuk Dimiliki" dan "Muat Turun untuk Disewa" semasa siri tersebut masih lagi disiarkan di Jepun, satu langkah yang disifatkan "signifikan kerana ia menandakan detik kali pertama anime Jepun dibenarkan untuk dimuat turun secara sah semasa masih disiarkan di stesen televisyen Jepun".[15] DVD bagi siri tersebut akan dilancarkan dalam versi alih suara bahasa Inggeris, manakala versi muat turun pula kekal berbahasa Jepun dengan sari kata bahasa Inggeris.[16] Maklumat mengenai DVD versi bahasa Jepun masih lagi tidak jelas. Tarikh pelancaran bagi kedua-dua versi tersebut juga masih belum diumumkan.[16]

Lagu tema anime sunting

Pembukaan sunting
Penutup sunting
  • Pertama: "Alumina" (Jepun: アルミナ, Hepburn: Arumina) oleh Nightmare (episod 1 - 19)
  • Kedua: "Zetsubou Billy" (Jepun: 絶望ビリー, Hepburn: Zetsubō Birī) oleh Maximum the Hormone (episod 20 - 36)
  • Ketiga: "Coda ~ Death Note" oleh Yoshihisa Hirano (episod 37)

Selingan sunting

  • "Misa no Uta" oleh Aya Hirano (episod 25)

Episod sunting

Permainan video sunting

Sebuah permainan video Death Note telah dibangunkan bagi pelantar Nintendo DS, bertajuk Death Note: Kira Game. Ia dijadualkan akan dilancarkan pada 15 Februari 2007.[17] Kira Game ialah permainan strategi di mana pemain memainkan watak Kira atau L. Ia cuma sekadar tajuk, kerana mana-mana watak boleh jadi Kira atau L. Permainan akan cuba membuat tekaan siapa musuh mereka (Kira cuba mendedahkan identiti L dan sebaliknya). Permainan ini terbahagi kepada 3 fasa: Penyiasatan, di mana pemain membincangkan kes dan petunjuk dengan watak lain; Undian, di mana setiap ahli kumpulan penyiasatan mengundi siapa yang mereka syaki adalah L atau Kira berdasarkan perkembangan fasa sebelumnya; L/Kira, di mana pemain boleh sama ada menumpukan kepada penyiasatan kepada seorang ahli untuk melihat sama ada dia adalah Kira (peranan L) ataupun memaksa seorang ahli keluar dari kumpulan (peranan Kira). [18]

Beberapa watak dari from Death Note muncul dalam permainan Jump Super Stars dan Jump Ultimate Stars, sebuah permainan perlawanan menampilkan watak-watak dari judul yang disiarkan di dalam Shonen Jump.

Runut bunyi sunting

Terdapat beberapa runut bunyi dilancarkan bagi siri ini, seperti di dalam filem dan juga di dalam anime.

Kontroversi sunting

Insiden Shenyang sunting

Beberapa buah sekolah di Shenyang, China mengharamkan manga Death Note setelah beberapa orang pelajar mula mengejek rakan dan guru mereka dengan mengubah buku nota menyerupai Nota Maut dan menulis nama mereka di dalamnya.[19]

Akhbar Shenyang Night Report menggelarkan Death Note sebagai "racun yang mencipta hati yang jahat".[19] Walau bagaimanapun, akhbar lain seperti sebuah akhbar utama China menyatakan bahawa pengharaman tersebut adalah keterlaluan dan tidak munasabah.[19]

Pembunuhan di Belgium sunting

Pada 28 September 2007, 2 nota yang tertulis "Watashi wa Kira dess" (Saya ialah Kira, dengan kesalahan ejaan pada "desu") dijumpai pada mayat seorang lelaki Kaukasia yang tidak dikenali. Tiada apa-apa kesan lain yang ditemui pada mangsa selain 2 nota tersebut. Pihak polis Belgium sedang menyiasat lebih anjut mengenai kes tersebut.[20][21]

Bunuh diri di Rusia sunting

Pada bulan Februari 2013, jilid Death Note telah ditemui pada bunuh diri daripada seorang gadis berusia 15 tahun di Yekaterinburg, Rusia, kumpulan ibu bapa tempatan mula berkempen untuk mengawal selia semua media berdasarkan siri ini, mengatakan bahawa ia mempunyai kesan buruk kepada minda belia.[22]Pada bulan Mac 2014, penyiasat menyimpulkan bahawa manga itu tidak menyebabkan gadis itu melakukan bunuh diri.[23]

L: Change The World -detik-detik 23 hari sebelum kematian L sunting

April 2008, filem terbaru keluaran pengarah yang sama bertajuk L: Change The World telah dilancarkan dengan jayanya di Jepun pada April ini,dan dilihat peratusannya adalah lebih tinggi daripada dua filem Death Note sebelum ini.L:Change The World tidak berkait dengan filem bersama Kira/Light Yagami tetapi kisah tentang L dan 23 hari sebelum kematiannya,beliau menghadapi tugas menyelamatkan dunia sebelum perebakan Virus 'Shinigami'.Dalam filem ini,anda akan melihat bagaimana L berlari dan berasak menyelamtkan kanak-kanak teraniaya

Rujukan sunting

  1. ^ "Death Note Licensed by Viz". Anime News Network. 2005-04-20. Dicapai pada 2006-11-19. Check date values in: |date= (bantuan)
  2. ^ "Releases: Death Note G.novel 1". Anime News Network. Dicapai pada 2006-11-19.
  3. ^ "Death Note Author Arrested on Weapons Offence". ComiPress. 2006-06-07. Dicapai pada 2006-11-26. Check date values in: |date= (bantuan); External link in |work= (bantuan)
  4. ^ "Official Death Note Live-Action Website" (dalam bahasa Japanese). Warner Bros. Dicapai pada 2006-11-19.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ "Death Note Tops Box Office Again". Anime News Network. 2006-06-27. Dicapai pada 2006-12-18. Check date values in: |date= (bantuan)
  6. ^ "Death Note Wins Japanese Box Office Weekend". Anime News Network. 2006-11-07. Dicapai pada 2006-11-07. Check date values in: |date= (bantuan)
  7. ^ "Death Note Notches Fourth Week at #1". Anime News Network. 2006-11-27. Dicapai pada 2006-11-27. Check date values in: |date= (bantuan)
  8. ^ "Japan's Top 10 Box Office Hits in 2006". Anime News Network. 2007-01-08. Dicapai pada 2007-01-09. Check date values in: |date= (bantuan)
  9. ^ "今度の主役は"L"、映画・デスノート"外伝"上演決定!". Sankei Sports. 2006-12-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-12-05. Dicapai pada 2006-12-11. Check date values in: |date= (bantuan) (in Japanese; English version available Diarkibkan 2007-01-29 di Wayback Machine)
  10. ^ "Death Note, XXXHOLiC Novels in the Works". Anime News Network. 2006-05-09. Dicapai pada 2006-12-07. Check date values in: |date= (bantuan)
  11. ^ "西尾維新 × DEATH NOTE". Shueisha (dalam bahasa Japanese). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-16. Dicapai pada 2006-12-21.CS1 maint: unrecognized language (link)
  12. ^ "Shueisha TV Guide" (dalam bahasa Japanese). S-book.net. Dicapai pada 2006-11-09. External link in |publisher= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ "Nippon Television Network Program Catalogue: Animation" (PDF). Nippon Television. m/s. 4. Dicapai pada 2006-11-06.
  14. ^ "Official Death Note Anime Website" (dalam bahasa Japanese). Nippon Television. Dicapai pada 2006-11-06.CS1 maint: unrecognized language (link)
  15. ^ "Viz Media Secures Landmark Agreement To Make Death Note Anime Series Available For Download". Anime on DVD. 2007-01-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-30. Dicapai pada 2007-01-11. Check date values in: |date= (bantuan)
  16. ^ a b "Death Note Release Won't be Limited to Downloads". Anime News Network. 2007-01-13. Dicapai pada 2007-01-13. Check date values in: |date= (bantuan)
  17. ^ "Death Note Ads Starting To Make Their Way Into Magazine Pages". QJ.net. 2006-08-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-02. Dicapai pada 2006-12-18. Check date values in: |date= (bantuan); External link in |work= (bantuan)
  18. ^ "Official Konami Website for Death Note: Kira Game" (dalam bahasa Japanese). Dicapai pada 2007-02-03.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ a b c "Death Note Stirs Controversy in China". Anime News Network. 2006-02-06. Dicapai pada 2006-11-07. Check date values in: |date= (bantuan)
  20. ^ "Notes left near bodies in Belgium linked to Death Note". Anime News Network. 2007-09-28. Check date values in: |date= (bantuan); External link in |work= (bantuan)
  21. ^ "Japanese message found near body remains in Vorst (Belgium)". De Morgen. 2007-10-04. Check date values in: |date= (bantuan) (Belanda)
  22. ^ "Parents in Russia request ban on 'Death Note'". Japan Today. April 29, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-08-10. Dicapai pada August 4, 2014.
  23. ^ ГОРБУНОВ, Андрей (2014-03-04). "Следователи решили, что "Тетради смерти" не доводили уральскую школьницу до самоубийства". Комсомольская правда. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-09-18. Dicapai pada 2016-09-20.

Pautan luar sunting