Demetrius dari Thessaloniki

Christian martyr


Saint Demetrius dari Thessaloniki ([Άγιος Δημήτριος της Θεσσαλονίκης] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) merupakan korban Kristian, yang hidup pada awal kurun ke-4.

Saint Demetrius dari Thessaloniki
Mozek kurun ke-12 menggambarkan St Demetrios, dari Katedral Kubah Emas St. Michael di Kiev
Great-Martyr, Myrrh-streamer
Lahir270 A.D.
Meninggal306 (berumur 35–36) A.D.
Dihormati olehGereja Orthodox Timur
Roman Katholikism
Ortodox Oriental
Tempat keramatThessaloniki, Greece
Hari perayaan26 Oktober
Atributgambaran memakai perisai tentera Rom, biasanya membawa lembing, sering kali menunggang kuda
Naunganpenaung Thessaloniki, Greece
penaung askar
Penaung Krusader (dalam tradisi Roman Khatolik sahaja)

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Semasa Zaman Pertengahan, dia dipuja menjadi salah seorang santos tentera Ortodox yang paling penting, sering kali dipasangkan dengan Santos George. Hari jamuannya adalah pada 26 Oktober bagi Kristian menurut takwim Gregorian dan 8 November bagi pengikut Kristian yang menurut takwim Julian.

Nama sunting

 
Ikon What kurun ke-15 (Muzium Negara Russia, Saint Petersburg).

Ejaan "Demetrius" adalah romanisasi sebutan Yunani Kuno; romanisasi Byzantine dan Greek Moden adalah sebagai Dimitrios atau Demetrios.

Dalam bahasa Russia, dia digelar Димитрий Солунский ((dimitri solunski) 'Dimitri dari Saloniki') dan merupakan penaung santos bagi keluarga pemerintah Rurikid sejak lewat kurun ke-11 seterusnya. Izyaslav I dari Kiev (yang nama Kristiannya adalah Dimitry) mengasaskan monastri Slavik Barat pertama ditujukan khas bagi santos ini. Nama Dimitry adalah biasa digunakan.

Gereja Ortodox Bulgarian dan rakyat Bulgarian memuja St. Demetrius pada 26 Oktober sebagai Димитровден (Dimitrovden).

Gereja Ortodox Serbia memuja St. Demetrius sebagai Mitar atau " Димитрије ", mengadakan jamuan Mitrovdan pada 8 November.

Gereja Ortodox Macedonian bukan canon - Ohrid Archbishopric memuja St. Demetrius sebagai " Свети Димитријa ", mengadakan jamuan Митровден pada 8 November.

Dia dikenali dikalangan penutur Albanian di Kosovo sebagai Shmitri, dan di Albania sebagai Shën Mitri.

Dia dikenali di Lebanon sebagai Mar Dimitri atau Mitri bagi singkatan, yang merupakan nama biasa dikalangan Kristian Lebnon.

Dia juga dikenali dalam Gereja Ortodox Coptic di Alexandria sebagai "St. Demetrius dari Thessalonica". Dia dipuja di Geraja Coptic pada 8 November.

Kehidupan sunting

 
St Demetrius dari Salonica (kurun ke-18). Muzium Seni Walters.

Kisah bertulis terawal mengenai kehidupannya dikumpul pada kurun ke-9, sungguhpun terdapat gambaran dia lebih awal, dan kumpulan Keanjaiban Saint Demetrius kurun ke-7. Menurut kisah awal ini, Demetrius dilahirkan pada keluarga Kristian warak di Thessaloniki, Greece pada tahun 270.[1] Biografi menggambarkan Demetrius sebagai pemuda dari keluarga senator yang ditikam dengan lembing sekitar 306 AD di Thessaloniki, semasa pembantaian Kristian oleh Maharaja Diocletian atau Galerius, yang menyamai gambarannya pada mozek kurun ke-7.


Nota sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan uoc tidak disediakan

Rujukan sunting

  • Robin Cormack, Writing in Gold, Byzantine Society and its Icons, George Philip, London, 1985. ISBN 0-540-01085-5
  • Eugenia Russell, St Demetrius of Thessalonica; Cult and Devotion in the Middle Ages, Peter Lang, Oxford, 2010. ISBN 978-3-0343-0181-7
  • James C. Skedros, Saint Demetrios of Thessaloniki: Civic Patron and Divine Protector 4th-7th Centuries CE, Trinity Press International, 1999. Summarized in Harvard Theological Review 89:410 (1996). in JSTOR
  • James C. Skedros, "Response to David Woods" Harvard Theological Review 93:3:235 (July 2000). at JSTOR
  • Kurt Weitzmann in The Icon, 1982, Evans Brothers Ltd, London, ills. pp. 32,51,220 (trans of Le Icone, Montadori 1981), ISBN 0-237-45645-1
  • David Woods, "Thessalonica's Patron: Saint Demetrius or Emeterius?" Harvard Theological Review 93:3:221-234 (July 2000). at JSTOR free copy
  • David Woods, bibliography on St. Demetrius

Pautan luar sunting