Detective Conan: The Eleventh Striker

Detective Conan: The Eleventh Striker (Jepun: 名探偵コナン 11人目のストライカー, Hepburn: Meitantei Konan: Jūichi-ninme no Sutoraikā) atau (Detektif Conan: Penyerang Kesebelas) adalah siri filem ke-16 di Jepun dalam siri Detektif Conan. Filem ini diarahkan dan menulis oleh kakitangan yang sama pada filem sebelumnya dan bekerjasama dengan J. League untuk menambahkan aksi-aksi menarik untuk ditonton. Filem ini juga akan menyambut ulang tahun kepada J. League ke-20 pada 2012 [1]. Filem ini telah ditayangkan pada 14 April 2012.[2] Siaran maklumat awal atau akhir filem Quarter of Silence menunjukkan filem ini akan bertemakan sekitar sukan bola sepak.

Detective Conan: The Eleventh Striker
Imej promosi bagi filem ke-16, dari Shonen Sunday.
PengarahKobun Shizuno
PenulisKazunari Kouchi
Dihasilkan olehMasahito Yoshioka
Michihiko Suwa
Dikisahkan olehKazunari Kouchi
Muzik olehKatsuo Ono
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
Jepun 14 April 2012
NegaraJepun Jepun
BahasaBahasa Jepun

Pengeluaran sunting

Filem ini diumumkan pada pembuatan akhir filem kelima belas, Detective Conan: Quarter of Silence. Butiran filem ini diumumkan di laman rasmi filem pada tarikh 26 November 2011. Filem ini secara rasmi dikeluarkan melalui Weekly Shonen Sunday edisi ke-52 tahun 2011. Filem ini adalah kerjasama dengan J. League Divisyen 1 untuk memperingati ulang tahun ke-20. Sebagai sebahagian daripada kerjasama itu, pemain dari J. League. ditetapkan untuk menyuarakan watak-watak asal dalam filem itu. Pada 22 Februari 2012, lagu tema filem ini iaitu Haru Uta oleh Ikimono-gakari telah diumumkan.[3]

Ringkasan plot sunting

Agensi Detektif Mouri menerima panggilan telefon misteri. Seseorang pada akhir lain memberi amaran mengebomkan sebuah kereta dan meninggalkan kod, "Lelaki Biru dan Kuda belang biru, hujan dari atas ..." Jika Conan boleh mentafsirkan teka-teki, dia boleh menghentikan bom. Ketika itu perlawanan antara pasukan Tokyo Sprints melawan Gamba Osaka ( kelab dari dunia sebenar). Akhirnya Conan mengetahui bom terletak di skin pelawanan di Stadium Touto. Conan pergi ke skrin di atas stadium menggunakan papan luncur berkuasa solar dan akhirnya Conan telah menjumpai bom tersebut. Bom itu terlalu banyak dan masa yang dipasang bom itu tidak sempat untuk Conan matikan bom itu. Conan memberitahu pihak polis untuk membatalkan perlawanan di stadium tersebut. Conan terpaksa mengikat tali elastik di skin itu ke tiang untuk menahan skin itu tidak jatuh ke orang awam. Akhirnya Conan tidak sempat menghentikan bom tersebut dan ramai orang awam panik dalam keadaan tersebut. Akhirnya suasana huru-hara itu sudah reda.

Pengembaraan bermula untuk Conan dan Pasukan Detektif Muda , yang berlaku pada perlawanan bola sepak antara Hideo Akagi dari pasukan Tokyo Spirits dan Ryusuke Higo dari pasukan Big Osaka berlawan di Stadium Nasional. Siapakah pengebom itu? Kenapa dia hendak mengebomkan Stadium Touto itu? Apakah motifnya?

Kata-kata hikmah dari Conan sunting

Daripada anda, saya akan datang mengenai masa! (オマエら、ちゃんとついて来んだぞ! Omae-ra, chanto tsuite ki nda zo!)

Galeri sunting

 
Imej promosi bagi filem ke-16, dari Shonen Sunday.

 
Conan bersama-sama dengan pemain bola sepak iaitu Kengo Nakamura, Yasuyuki Konno, Yasuhito Endo dan Seigo Narazaki akan menjadi seiyu dalam filem ini sebagai dirinya sendiri.
 
Imej promosi bagi filem ke-16, dari Shonen Sunday..
 
Logo filem ini semperna Ulang tahun J-League ke-20.

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Laman Sesawang J.League". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-13. Dicapai pada 2011-12-05.
  2. ^ "16th Detektif Conan dan lain-lain Sorotan dibuka pada bulan April". Anime News Network. Dicapai pada 18 November 2011.
  3. ^ "lagu berazam menjadi "Hana Uta" oleh Ikimono-gakari!!" (dalam bahasa Bahasa Jepun). Conan-movie.jp. 2 Februari 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-27. Dicapai pada 22 Februari 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)