Detective Conan: The Phantom of Baker Street

Detective Conan: The Phantom of Baker Street (名探偵コナン ベイカー街の亡霊, Meitantei Conan Beikā Sutorīto no Bōrei), dalah siri filem ke-6 di Jepun dalam siri Detektif Conan. Mula ditayangkan pada 16 April 2002. Filem ini telah ditulis oleh penulis skrip terkenal Hisashi Nozawa, tetapi disimpan Kanetsugu Kodama sebagai pengarah. Filem ini adalah cerita berganda: dalam kehidupan sebenar, pembunuhan pengatur ketua hartawan IT ini, manakala di dunia maya, permainan realiti maya yang Conan dan rakan-rakan memainkan, kehidupan mereka berada dalam bahaya. Filem ini membawa 3.4 bilion yen di box office.

Detective Conan: The Phantom of Baker Street
PengarahKanetsugu Kodama
PenulisKanetsugu Kodama
Dihasilkan olehMasahito Yoshioka
Michihiko Suwa
Dikisahkan olehKazunari Kochi
Muzik olehKatsuo Ono
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
Jepun 16 April 2002
NegaraJepun Jepun
BahasaBahasa Jepun

Plot sunting

Kanak-kanak luar biasa kepandaiannya Hiroki Sawada-yang, oleh usia sepuluh tahun, adalah sudah satu MIT siswazah sekolah pelajar dan telah dibangunkan satu Tracker DNA perisian-adalah kini dalam peringkat yang terakhir kerja kedua utama beliau, 1 sistem kecerdasan buatan dipanggil bahtera Nuh, dalam satu dikawal ketat bilik. Hiroki telah berada di bawah penjagaan Thomas Schindler, pemilik perisian gergasi Schindler Sdn Bhd, sejak ibunya meninggal dunia. Dia telah diletakkan di bawah program kajian yang ketat dan mempunyai kanak-kanak yang agak kekurangan. Pada malam ini, di bahagian atas bangunan Schindler di mana Hiroki hidup, Hiroki selesai bahtera Nuh, menghantar perisian melalui talian telefon dan selepas, komputer menunjukkan mesej "Noah belayar keluar." Pengawal keselamatan menjadi curiga dan cuba masuk ke dalam bilik Hiroki.. Apabila mereka akhirnya memecah masuk ke dalam bilik Hiroki dengan Schindler, Hiroki tidak di dalam bilik. Rupa-rupanya, dia melompat dari atas bangunan untuk kematiannya. Imej pada skrin komputer beliau menunjukkan belayar bahtera di dalam air dan perkataan "Good-bye Hiroki."
Dua tahun kemudian, di Beika Dewan Bandaraya, Schindler Sdn Bhd, memegang demonstrasi sistem permainan realiti maya yang dipanggil Hujungnya. Ramai kanak-kanak, termasuk Detective Boys, dijemput untuk demonstrasi. Walau bagaimanapun, hanya anak-anak dengan lencana dipilih untuk demonstrasi. Doktor Agasa dan Yusaku Kudo tiba di Dewan Bandaraya. Agasa memberikan Conan Edogawa lencana dan memberitahu Conan bahawa ibunya, Yukiko Kudo, tidak akan berada di sana kerana perjumpaan alumni. Selebihnya silap mata Boys Detective beberapa kanak-kanak dengan bertukar-tukar lencana untuk Yaiber Golden Premium Kad Mereka semua menggunakan lencana dan mengambil bahagian dalam demonstrasi.
Dalam bilik lain, Schindler membunuh Kashimura, salah satu pekerja atas, dan jenis Kashimura dalam mesej yang mati: huruf J, T dan R. Conan mendapati pembunuhan itu dan memutuskan untuk mengambil bahagian dalam demonstrasi itu, dengan harapan bahawa permainan ini akan menyebabkan beliau jawapan. Yusaku mendapati bahawa JTR bermaksud untuk "Jack The Ripper".
Apabila demonstrasi itu bermula, sistem kecerdasan buatan Hiroki, bahtera Nuh mengambil kawalan Hujungnya sistem permainan. Ia memberitahu penonton bahawa jika semua lima puluh kanak-kanak dalam demonstrasi kehilangan permainan, ia akan membunuh anak-anak dengan pecah elektromagnetik yang besar. Kanak-kanak dalam demonstrasi itu diberi pilihan lima peringkat dalam permainan, dan Conan dan Detective Boys memilih peringkat akhir, penciptaan semula misteri 1800 London. Dalam awal permainan, Conan mendapati bahawa ciptaan Agasa tidak berfungsi. Conan dan kawan-kawannya mengesan 221b Baker Street, hanya untuk mendapati bahawa Holmes dan Watson di Dartmoor. Sejak Holmes tidak dapat membantu, kanak-kanak mendapati Kolonel Moran dan Profesor Moriarty. Moriarty memberitahu Conan bahawa beliau melatih Jack Ripper apabila Jack merupakan jalan landak. Profesor memberikan kanak-kanak tahu tentang mangsa yang seterusnya, yang ternyata menjadi Irene Adler, cinta hanya Holmes.

Muzik sunting

Lagu tema filem "Everlasting" oleh B'z. Ia telah dikeluarkan pada 2 Julai, 2002 di album mereka, Green. Soundtrack rasmi telah dikeluarkan pada April 17, 2002. [4] Kos ¥ 3059 termasuk cukai.

Watak-watak sunting

Watak dalam siri Detektif Conan sunting

  • Conan Edogawa
  • Ran Mouri
  • Yusaku Kudo
  • Yukiko Kudo
  • Ayumi Yoshida
  • Mitsuhiko Tsuburaya
  • Genta Kojima
  • Ai Haibara
  • Kogoro Mouri
  • Sonoko Suzuki
  • Inspektor Megure
  • Pegawai Chiba
  • Inspektor Shiratori
  • Shinichi Kudo (imbasan)

Watak lain sunting

  • Hiroki Sawada - Sudah meninggal dunia ketika berusia 10 tahun. Seorang budak yang bijak.
  • Thomas Schindler - Berusia 52 tahun. Tsar daripada Industri IT
  • Seiichiro Kikukawa - Berusia 11 tahun.
  • Hideki Moroboshi - Berusia 12 tahun. Cucu kepada Timbalan penguasa Superintenden polis Tokyo.