Dota 2 merupakan permainan Multiplayer online battle arena[1] yang percuma untuk dimainkan yang dibangun dan dikeluarkan oleh Valve Corporation untuk Microsoft Windows, OS X, dan Linux. Permainan ini merupakan susulan berasingan Defense of the Ancients (DotA), yang mana merupakan sebuah mod bagi Warcraft III: Reign of Chaos dan pek lanjutannya, The Frozen Throne[2]. Dota 2 dimainkan dalam bentuk pertempuran antara dua pasukan yang masing-masing mempunyai lima pemain. Setiap pemain mengawal watak pemain berkuasa, dipanggil "hero", yang mempunyai kuasa unik dan gaya permainan yang berlainan. Ketika perlawanan berlangsung, pemain-pemain mengumpul mata pengalaman, mata wang, dan item bagi hero mereka untuk memperkuat hero mereka dalam melawan pasukan lawan, mencuba untuk menyerang pertahanan mereka. Satu-satu pasukan dikira pemenang apabila mereka memusnahkan struktur terbesar di kubu musuh iaitu "Ancient".

Logo Dota 2

Pembangunan Dota 2 bermula sejak 2009 apabila IceFrog[3], pereka utama mod Defense of the Ancient yang asal, telah diupah oleh Valve bagi membangunkan Dota 2. Permainan ini dikeluarkan pada bulan Julai 2013, mengikuti fasa beta-terbuka[4] untuk Windows sahaja yang telah dilepaskan dua tahun lebih awal. Permainan ini pada mulanya menggunakan Source asal sehingga ia dialih kepada Source 2[5] pada tahun 2015, menjadikannya permainan pertama yang menggunakan Source 2. Permainan ini juga membenarkan komunitinya mencipta mod permainan, peta, dan kosmetik untuk hero mereka sendiri, yang mana kemudiannya akan dimuat naik ke Bengkel Steam[6]. Dota 2 merupakan salah satu permainan yang paling aktif dimainkan di Steam, yang mana pada ketika ini jumlah pemain melebihi 1 juta, dan dipuji atas permainan, kualiti produksi, dan kepercayaan terhadap pembangun asal mereka, walaupun dikritik atas sebab tertentu. Kemasyhuran Dota 2 membawa kepada pengeluaran barangan cenderahati sempenanya, termasuklah pakaian, aksesori, dan permainan, dan juga tie-in[7] promosi untuk permainan dan media lain.

Dota 2 juga mempunyai bidang persaingan[8] yang aktif dan tersebar luas, dengan penglibatan pemain-pemain dari serata dunia bermain secara profesional dalam pelbagai liga dan kejohanan. Kejohanan Dota 2 perdana biasanya mencapai nilai hadiah berjuta-juta dolar AS, iaitu yang tertinggi dalam kesemua eSport. Yang terbesar antara kejohanan ini dikenali sebagai The International[9] yang dianjurkan oleh Valve sendiri dan diadakan di KeyArena di Seattle, Amerika Syarikat pada setiap tahun. Bermula tahun 2015, Valve juga mula menaja kejohanan bermusim yang lebih kecil, yang dikenali sebagai Majors[10], yang pertama sekali diadakan di Frankfurt, Jerman. Liputan media berkenaan kejohanan profesional disiarkan secara langsung di internet, dan kadang-kadang di rangkaian TV, yang mencapai jutaan penonton.

Permainan sunting

Pemain disaingkan dengan satu sama lain sebagai dua puak yang berlainan dipanggil Radiant dan yang Dire. Radiant ialah puak yang berpusat di sudut barat daya peta, manakala Dire ialah puak yang berpusat di sudut timur laut. Pemain menganggap peranan "wira" - unit berkuasa strategik dengan kemahiran khas, yang, melalui pengalaman pertempuran, boleh maju kepada tahap yang maksimum 25. Kaedah wira tempur banyak dipengaruhi oleh harta utama mereka, yang boleh menjadi kekuatan fizikal, ketangkasan, atau kecerdasan. Persediaan asas tempat Dota 2 kubu mengandungi struktur kritikal yang dipanggil Ancients yang bertentangan pada hujung peta yang seimbang. Asas ini telah dihubungkan dengan tiga laluan utama (disebut sebagai lorong-lorong) yang dijaga oleh menara pertahanan dan gelombang unit yang sentiasa bertelur dipanggil creeps yang berarak dari satu pihak kepada yang lain, memerangi menara antara satu sama lain di sepanjang jalan. Pemain akan dipecah kepada dua kumpulan, masing-masing terdiri daripada lima orang pemain, untuk bersaing sebagai defenders utama bagi setiap Ancient.

Objektif keseluruhan setiap perlawanan adalah untuk berperang melalui pertahanan pasukan yang bertentangan, untuk tiba dan memusnahkan Ancient lawan. Kerana Dota 2 adalah sangat berorientasikan pasukan, pemain mesti menyelaras dengan pasukan mereka dalam usaha untuk mencapai kemenangan. Menara-menara dan pertahanan dalam kubu adalah kebal kepada serangan selagi menara terdekat kepada pihak musuh masih berdiri. Secara berkala, kumpulan unit lemah biasanya dirujuk sebagai creeps bergerak di sepanjang lorong, mereka menyerang mana-mana unit musuh atau struktur yang berada dalam penglihatannya.

Mata wang permainan ialah "emas", diberikan secara berterusan tetapi biasanya dapat dikumpul di peringkat yang lebih praktikal apabila membunuh unit musuh, yang memberikan jumlah emas dan teragih kepada pasukan pembunuh. Bahagian yang lebih besar disimpan oleh pembunuh itu sendiri.

Pembangunan sunting

Percuma Untuk Dimain sunting

Pada 1 Jun 2012, pasukan pembangunan Dota di Valve secara rasmi mengumumkan bahawa permainan akan menjadi percuma-untuk-dimain, dengan tanpa kos tambahan untuk mempunyai jadual penuh wira dan inventori item yang sedia ada. Walau bagaimanapun, pendapatan untuk Dota 2 akan dikekalkan melalui kosmetik eklusif Dota Store[pautan mati kekal] , di mana pemain boleh membeli barangan dalam permainan. Sehingga pelepasan permainan, pemain masih boleh membeli berkas capaian yang awal, yang termasuk dalam permainan, bersama-sama dengan beberapa barangan kosmetik dalam permainan. Dota Store terdiri daripada ciptaan adat yang dibangunkan oleh Valve, serta produk daripada Steam Workshop yang merupakan sistem di mana pengguna boleh mengemukakan ciptaan untuk dikaji oleh Valve dan jika berjaya, akan dimasukkan ke dalam Dota 2.

Lihat pula sunting

Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.