Dr. Douglas C. Engelbart (lahir 30 Januari 1925 di Portland, Oregon – meninggal di Atherton, California, 2 Julai 2013 pada umur 88 tahun) adalah seorang perintis dalam bidang interaksi antaramuka komputer yang mengembangkan konsep hiperteks serta menemui tetikus komputer.

Douglas Engelbart

Pendidikan sunting

Engelbart menamatkan pengajiannya S1 dalam bidang elektroknik di Oregon State University pada tahun 1948, program master dari UC Berkeley pada tahun 1953, dan Ph.D. dari UC Berkeley pada tahun 1955.

Kerjaya sunting

Selama PD II, Douglas bergabung dengan Angkatan Laut AS sebagai jurutera elektronik. Selanjutnya Douglas bekerja di NASA pada divisi Ames Research Laboratory. Setelah mendapat Ph.D., Douglas melanjutkan kerjaya sebagai peneliti di Stanford Research Institute, di lembaga inilah Douglas menjadi perintis dalam pengembangan berbagai-bagai komponen komputer, termasuk tetikus.

Pada 1970 hingga 1980-an, Douglas menjadi peneliti senior di Tymshare Inc. Pada 1989, Douglas mendirikan The Bootstrap Institute, yang menjadi pusat pengembangan teknologi jaringan komputer yang berperan dalam kemajuan teknologi internet.


Pautan luar sunting