Dune merupakan novel sains fiksyen yang ditulis oleh Frank Herbert, diterbitkan pada 1965. Ianya dianugerahkan Anugerah Hugo pada 1966, dan perdana Anugerah Nebula untuk Novel Terbaik.[1][2] Dune kerapkali dipetik sebagai novel sains fiksyen jualan terbaik di dunia[3][4] dan merupakan permulaan dari Dune saga.

Dune
Kulit edisi yang ke-1
Kulit edisi pertama
Umum
PengarangFrank Herbert
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
SiriSiri Dune
GenreCinta Planetari, Cerita seram politik, Cerita seram psikologi, Cerita seram konspirasi , Pengembaraan, Falsafah, Ekologi, Fiksyen Sains Ketenteraan
Penerbitan
Pelukis kulitJohn Schoenherr
PenerbitChilton Books
Tarikh penerbitan
1965
Jenis media
Cetak
Halaman412
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN Tiada Invalid ISBN
Kronologi
Dune Messiah

Disetkan pada masa depan panjang di antara feudal yang berselerak dari empayar interstelar iaitu fiefdom planetari yang dikawal oleh rumah mulia yang terhutang kesetiaan kepada House Corrino Imperial, Dune mengisahkan cerita pemuda Paul Atreides (pewaris nyata kepada Duke Leto Atreides dan pewaris House Atreides) laksana beliau dan keluarganya menerima kawalan dari planet gurun Arrakis, satu-satunya sumber "rempah" melange, bahan terpenting dan berharga di alam semesta. Cerita ini menjelajahi interaksi yang kompleks dan lapisan gandaan dari politik, agama, ekologi, teknologi dan emosi manusia, sebagai kuasa dari Empayar menghadapi satu sama lain untuk penguasaan Arrakis dan "rempah"nya.[5]

Herbert menulis lima sequel kepada novel tersebut iaitu Dune: Dune Messiah, Children of Dune, God Emperor of Dune, Heretics of Dune, dan Chapterhouse: Dune. Novel pertama juga menginspirasikan 1984 filem adaptasi oleh David Lynch, 2000 Saluran Sci-Fi minisiri Frank Herbert's Dune dan susulannya pada 2003 Frank Herbert's Children of Dune (iaitu menggabungkan peristiwa dari Dune Messiah dan Children of Dune), permainan komputer, a permainan papan, lagu, dan siri dari prequelnya, interquel, dan sequel yang telah ditulis-sama oleh Kevin J. Anderson dan anak lelaki penulis, Brian Herbert, bermula pada 1999.[6]

Asal usul sunting

 
Florence, Oregon, dengan gumuk pasir yang mengkhidmatkan sebagai inspirasi untuk Dune saga

Selepas novel beliau The Dragon in the Sea telah diterbitkan pada 1957, Herbert menaiki kapal terbang ke Florence, Oregon, pada pinggiran utara dari Oregon Dunes dimana Agrikultur Jabatan Amerika Syarikat telah mengujikaji menggunakan rumput miskinan untuk menstabilkan gumuk pasir yang merosakkan, yang mampu "menelan seluruh kota, tasik, sungai, dan lebuhraya."[7] Rencana Herbert pada gumuk, "They Stopped the Moving Sands", tak pernah dilengkapkan (dan hanya diterbitkan kemudian berdekad kemudian dalam The Road to Dune), tetapi penyelidikan itu mencetuskan minat Herbert dalam ekologi.

Herbert meluangkan lima tahun kemudian dengan menyelidik, menulis dan mengulangkaji apa yang akhirnya menjadi novel Dune, iaitu telah disirikan dalam majalah Analog dari 1963 ke 1965 sebagai dua karya lebih ringkas, Dune World dan The Prophet of Dune.[8][9] Herbert membaktikan karyanya "kepada orang dimana iaitu buruh melangkaui idea kedalam alam dari 'kebendaan sebenar'— kepada ekologis tanah-kering, dimana jua mereka berada, dimana jua masa mereka kerja, usaha ini pada jangkaan dibaktikan dalam kerendahan hati dan kekaguman." Versi serialsasi telah ditambah dan dikarya semula dan ditolakkan oleh yang lebih dari dua puluh penerbit-sebelum diterbitkan oleh Chilton Books, rumah pencetakan yang dikenali secara terbaik untuk panduan autobaikinya.

Sinopsis sunting

Latarbelakang sunting

Lebih dari 20,000 tahun[10] pada masa depan, umat manusia telah bertaburan sepanjang alam semesta yang diketahui dan mendiami sistem planetari yang tak terkira, iaitu diperintah oleh rumah diraja aristokratik dimana pada giliran menjawab kepada Maharaja Padishah Shaddam Corrino IV. Sains dan teknologi telah berkembang jauh melangkaui dari masa kami sendiri itu. Disebabkan dari insiden 10,000 tahun pada masa lepas yang diketahui sebagai Butlerian Jihad, komputer dan kecerdasan buatan telah diharamkan. Dalam ketiadaan alat ini, manusia dengan minda yang berkembang tinggi yang dipanggil Mentat menjalankan fungsi komputer.

Selain mentat, berbagai organisasi telah dilahirkan untuk mengisi ruang yang dahulunya dihuni oleh "mesin berfikir". Hanya dari dari perkara ini telah masih hidup: Spacing Guild, iaitu telah dikhaskan dalam bidang seperti matematik, dan telah memonopoli pengembaraan angkasa yang telah dibuat mungkin melalui Navigator, dan order berkuasa matriarki yang dipanggi; Bene Gesserit, iaitu keutamaan iaiah untuk memelihara dan memajukan umat manusia. Sumber dari semua kemahiran mereka bergantung pada bahan berharga yang dipanggi; melange, selalu dirujuk sebagai "rempah," iaitu dijumpai hanya pada planet gurun Arrakis. Rempah ini memberikan bagi sesiapa yang menelannya memanjangkan usia dan sesetengah kesedaran pandangan jauh.

Korporasi CHOAM merupakan penopangan utama dari ekonomi Imperial, iaitu berkongsi dan pengarahan yang menentukan setiap pendapatan House dan pengumpilan kewangan. Kunci dari kuasa mereka ialah menguasai Arrakis. Melange adalah penting kepada Spacing Guild's Navogators, yang bergantung padanya untuk mengarahkan plot selamat untuk kapal Guild's heighliner menggunakan pandangan jauh dan teknologi "foldspace", iaitu membenarkan pengembaraan segera ke mana jua di alam semesta.

Rempah ini memberikan Bene Gesserit yang berahsia, selalu dirujuk sebagai "ahli sihir," kebolehan mental dan fizikal yang maju pada bahagiannya melalui kelaziman dipanggil latihan prana-bindu. Seorang pengikut Bene Gesserit menjadi Reverend Mother lengkap dengan menjalani ritual berbahaya yang dikenali sebagai keperitan rempah, dimana dia menelannya iaitu sebaliknya dos merbahaya dari narkotik spektrum kesedaran ("Air Kehidupan"--kemarahan dari ulat pasir baru lahir di Arrakis) dan mesti memberinya tak berbahaya secara dalaman. Selamat dari ordeal menyahkunci Memori Lainnya, ego dan memori dari semua keturunan perempuannya. Seorang Reverand Mother diberi amaran untuk mengelakkan tempat dalam kesedarannya yang dihuni oleh memori genetik dari keturunan lelakinya, dirujuk sebagai "tempat kami tak boleh lihat". Pada keringanan ini, Bene gesserit mempunyai rahsia, program pembiakan bertahun-alaf, matlamatnya iaitu untuk menghasilkan Bene Gesserit yang setara lelaki yang mereka panggil Kwisatz Haderach. Individu ini bukan sahaja hanya boleh selamat dari keperitan rempah dan kemasukan jalan kelelakian dari Memori Lain, tetapi juga dijangka memiliki "kuasa mental organik (yang boleh) menjambatani ruang dan masa."[11] Bene Gesserit meniatkan Kwisatz Haderah mereka untuk memberikan mereka kebolehan menjadi Kwisatz Haderach dan telah gagal, nazak secara dahshat dalam proses.

Planet Arrakis itu sendiri secara keseluruhannya dilitupi dalam ekosistem gurun, bahaya untuk semua hidupan. Ia juga [dipercayai] jarang dihuni oleh populasi manusia dari suku pribumi Fremen, pahlawan garang yang menunggang ulat pasir gergasi di gurun tersebut dan dimana ketua suku dipilih dengan mengalahkan bekas ketua dalam menempur. Fremen juga mempunyai ritual dan sistem kompleks yang menumpu pada nilai dan penjimatan air pada planet gersang mereka; mereka menjimatkan air yang disuling dari si mati mereka, menganggap meludah adalah sambutan mulia, dan menghargai air mata sebagai pemberian terhebat salah satu yang boleh berikan pada si mati. Novel ini menyusulkan bahawa Fremen telah menyesuaikan kepada persekitaran itu secara fiziologi, dengan darah mereka yang mampu untuk membeku hampir segera untuk menghalang kehilangan air.[12] Budaya Fremen juga melingkungi sekitar rempah, iairu dijumpai di gurun dan dituai dengan risiko hebat dari ulat pasir yang menyerang. Sebagaimana mereka telah lakukan pada banyak planet lain yang mereka anggap tahyul, usaha mubaligh Bene Gesserit telah juga mengimplankan agama dan ramalan pada Arrakis, dan telah memberikan Fremen kepercayaan pada al-masih lelaki, Lisan al-gaib (suara dari dunia luaran), yang dimana suatu hari datang dari dunia luar untuk menukar Arrakis kepada dunia yang lebih baik didiami.

Plot sunting

Maharaja Shaddam IV telah hadir takut kepada House Atreides kerana populariti berkembang Duke Leto Atreides dan fakta bahawa pasukan pahlawan asli Leto mula untuk mengatasi keupayaan dari kegerunan Sardaukar Maharaja sendiri, iaitu (dilihat) sebagai kekebalan membantu menjamin kuasa Maharaja. Shaddam mengambil keputusan bahawa House Atreides mesti dimusnahkan, tetapi tidak boleh dirisiko dari serangan terangan pada House tunggal, laksana ini tidak akan diterima oleh Landstraad, konvokesyen dari House berkuasa. Maharaja sebaliknya menggunakan sengketa usia-berabad antara House Atreides dan House Harkonnen untuk menyamari serangan beliau, menyenaraikan baron Vladimir Harkonnen yang bijak dan lapar kuasa dalam rancangan beliau untuk terangkap dan hapuskan Atreides. Untuk singkirkan mereka dari fief dari Caladan dimana mereka dilindungi oleh tentera laut mereka yang mengagumkan, Shaddam menarik Leto untuk menerima fief yang menguntungkan dari planet gurun Arrakis, dahulunya dikuasai oleh Harkonnen, dan satu-satunya sumber yang diketahui iaitu rempah melange.

Merumitkan komplot politik ialah fakta bahawa anak lelaki Duke Paul Atreides merupakan bahagian penting dari rahsia Bene Gesserit, iaitu program pembiakan usia-berabad. Gundik Leto, Lady Jessica dari Bene Gesserit, telah diarahkan oleh Sisterhood untuk menanggung Duke seorang anak perempuan yang kemudian akan dibiakkan dengan pewaris Harkonnen. Kesatuan ini telah dijangka untuk menghasilkan Kwisatz Haderach supermanusia. Jessica telah melanggar arahan ini dan sebaliknya menaggung Duke anak lelaki yang beliau hajatkan, dan Jessica kini mengakui bahawa Paul sendiri menjadi Kwisatz Haderach, lahir satu generasi lebih awal dari yang dijangkakan.

Atreides menjangkakan plot dan cabaran untuk pemerintahan mereka atas Arrakis, dan telah berupaya menepis perangkap dan kerumitan awal Harkonnen sementara secara serentak membina kepercayaan dengan populasi tempatan Fremen, iaitu mereka harap untuk bersekutu. Bagaimanapun, Atreides secara muktamad tidak berupaya menahan serangan Harkonnen yang membinasakan, disokong oleh Sardaukar Imperial yang menyamar sebagai pasukan Harkonnen dan dibantu oleh pengkhianat dalam House Atreides sendiri — doktor Suk Wellington Yueh. House Atreides telah bertaburan. Dari pengekal prinsipalnya, Mentat Thufir Hawat telah diambil oleh Baron dan akhirnya diyakinkan untuk bekerja untuk penangkapnya; askar-troubador Gurney Halleck melepaskan diri dengan bantuan penyeludup, yang dia sertai; dan Duncan Idaho telah terbunuh semasa melindungi Paul dan Jessica. Per tawarannya, Yueh menghantarkan tawanan Leto kepada Baron, tetapi menipu Harkonnen dengan membenarkan Paul dan Jessica untuk melarikan diri. Dia juga memberikan Leto dengan gigi palsu yang sebenarnya kapsul gas-racun yang dia boleh menggigitnya, secara serentak membunuh diri dan membunuh baron Harkonnen. Baron berikan Piter De vries membunuh Yueh; Leto meninggal dalam cubaan gagal beliau pada nyawa Baron, melalui Mentat putarbelit Baron Piter De Vries mati bersama beliau. Paul dan Jessica, dibantu secara berbagaian oleh Duncan, Yueh, dan ketua Fremen dan Planetologis Imperial Liet-Kynes, melepaskan diri dari penangkap mereka dan lari kepada gurun dalaman.

Kebolehan Bene Gesserit Jessica dan kemahiran berkembang Paul membantu mereka menyertai sekumpulan Fremen. Paul dan emaknya cepat mempelajari cara Fremen sementara mengajar Fremen cara weirding, cara Bene Gesserit berlawan. Jessica menjadi Reverend Mother, memasukkan Air Kehidupan yang beracun semasa hamil dengan anak keduanya; anak perempuan yang belum lahir ini Alia disubjek kepada ordeal sama, memperoleh kebolehan lengkap dari Reverand Mother sebelum masih belum lahir. Paul mengambil buah hati Fremen, Chani, dimana dia menbapai anak lelaki. Bertahun berlalu, dan paul secara meningkat mengenali kekuatan dari pasukan pahlawan Fremen dan potensi mereka untuk melangkahi malah Sardaukar yang "kebal" dan memenangi semula Arrakis. Hidup pada diet rempah dari Fremen, pandangan jauh Paul meningkat secara dramatik, membolehkan dia untuk melihat peristiwa masa depan, dia memulakan jihad terhadap pemerintahan Harkonnen dari planet dibawah nama Fremen barunya, Muad'Dib. Bagaimanapun, Paul menjadi sedar melalui pandangan jauhnya bahawa, jika dia tidak berhati-hati, Fremen akan mengembangkan jihat itu terhadap semua alam semesta yang diketahui, dimana Paul menghuraikan sebagai usaha separa sedar pengembang-kemanusiaan bagi mengelak ketidakkembangan genetik.

Kedua-dua Maharaja dan Baron Harkonnen menunjukkan kebimbangan yang meningkat pada kesungguhan fanatisme keagamaan yang ditunjukkan pada Arrakis untuk "Muad'Dib" ini, tidak menekakan bahawa ketua ini merupakan Paul yang dianggap-mati. Harkonnen berkomplot untuk menghantar anak saudara lelakinya dan pewaris Feyd Rautha sebagai gantian untuk anak saudara lelakinya yang lebih ganas Glosse Rabban — yang bertanggungjawab atas planet itu — dengan harapan untuk menambah kehormatan dari populasi tersebut. Bagaimanapun, Maharaja amat curiga dari Baron dan menghantar pengintip untuk memerhati pergerakannya. Hawat menjelaskan kecurigaan Maharaja: Sardaukar, hampir kebal dalam perempuran, telah dilatih pada planet penjara Salusa Secundus, dimana keadaan yang sukar didiami membenarkan hanya yang terbaik untuk hidup. Arrakis disediakan sebagai bekas sama, dan Maharaja takut bahawa Baron akan merekrut darinya pasukan lawan untuk mengatasi Sardaukar beliau, sepertimana House Atreides telah dihajatkan sebelum kemusnahan mereka. Paul telah bersatu semula dengan Gurney. Setia sepenuhnya kepada Atreides, Gurney diyakinkan bahawa Jessica merupakan pengkhianat yang mnyebabkan kejatuhan House tersebut, dan hampir membunuhnya sebelum dihentikan oleh Paul. Terganggu bahawa pandangan jauhnya tidak meramal kemungkinan ini, Paul mengutuskan untuk mengambil Air Kehidupan, suatu tindakan iaitu akan samada mengesahkan statusnya sebagai Kwisatz Haderach atau membunuhnya. Selepas tiga minggu dalam keadaan hampir-mati, Paul muncul dengan kuasanya dikemaskini dan bertumpu; dia berupaya melihat masa lepas, masa kini, masa depan seakannya. Melihat pada angkasa, dia melihat bahawa Maharaja dan Harkonnen telah menghimpunkan armada besar untuk menjajah planet tersebut dan menguasai kembali. paul juga sedar cara mengawal penghasilan rempan pada Arrakis: membasahkan padang rempah dengan air kehidupan akan mencetuskan tindakan berantai yang akan musnahkan semua rempah pada planet tersebut.

Dalam serangan Imperial pada penempatan Fremen, anak lelaki Paul dan Chani iaitu Leto telah terbunuh, dan Alia yang berusia empat tahun telah ditangkap oleh Sardaukar dan dibawa kepada ibukota planet Arrakeen, dimana Baron Harkonnen mencuba menepis jihad Fremen dibawah permerhatian dekat Maharaja. Maharaja itu terperanjat pada kedegilan Alia dari kuasa beliau dan keyakinan Alia pada abangnya, dimana dia memdedahkan sebagai Paul Atreides. Pada saat itu, dibawah lindungan dari ribut pasir besar, Paul dan askar Fremennya menyerang bandar dengan menunggang ulat pasir; Alia membunuh baron semasa kekeliruan. Paul segera menawan pertahanan bandar dan menghadapi Maharaja, mengancam untuk memusnahkan rempah, demikian menamatkan pengembaraan angkasa dan melumpuhkan kuasa Imperial dan Bene Gesserit dalam satu pukulan. Feyd-Rautha mencabar Paul untuk pertarungan pisau dalam cubaan terakhir untuk menghentikan penggulingannya, tetapi ditewaskan meskipun cubaan pada pengkhianatan. Menyedari bahawa Paul berupaya semua yang dia ancamkan, Maharaja dipaksa untuk bersara dan untuk menjanjikan anak perempuan beliau Puteri Irulan dalam perkahwinannya kepada Paul. Paul menaiki takhta, pemerintahan beliau atas Arrakis dan rempah mengasaskan jenis kuasa baru atas Empayar yang akan merubah muka dari alam semesta yang diketahui. Bagaimanapun, meskipun menjadi Maharaja dari Alam Semesta yang Diketahui, Paul menyedari bahawa beliau tidak akan berupaya menghentikan jihad yang beliau lihat dalam penglihatannya, status lagenda beliau dikalangan Fremen telah meningkat melepasi poin dimana beliau boleh mengawalnya.

Watak sunting

House Atreides sunting

House Harkonnen sunting

House Corrino sunting

Bene Gesserit sunting

Fremen sunting

  • Fremen sebagai kolektif
  • Stilgar, Naib Fremen (ketua) dari Sietch Tabr
  • Chani, Gundik Fremen kepada Paul
  • Liet-Kynes, Planetologis Imperial di Arrakis dan bapa Chani, baik juga sebagai tokoh dihormati dikalangan Fremen
  • Mapes, ketua pengurus kediaman empayar di Arrakis
  • Jamis, seorang Fremen yang dibunuh oleh Paul dalam pertarungan ritual
  • Harah, isteri Jamis dan kemudian hamba kepada Paul
  • Ramallo, ibu terhormat dari Sietch Tabr

Penyeludup sunting

  • Esmar Tuek, ketua operasi penyeludup, dia berbaik dan mengambil Gurney Halleck baik juga kepada orangnya yang masih hidup
  • Staban Tuek, anak lelaki Esmar Tuek. Penyeludup kuat yang berteman dengan Gurney Halleck dan orang-orangnya yang masih hidup selepas serangan di Atreides.

Tema dan kesan sunting

Siri Dune merupakan sebuah mercu tanda bagi cereka sains lembut. Herbert sengaja menekan teknologi dalam siri Dune sehingga dia dapat menangani politik kemanusiaan, dan bukannya masa depan teknologi kemanusiaan. Dune mempertimbangkan cara manusia dan institusi mereka mungkin berubah dari masa ke masa.[13] Pengarah John Harrison yang mengadaptasi Dune untuk siri mini tahun 2000 oleh Syfy, menyebut novel itu sebagai refleksi universal dan abadi mengenai "keadaan manusia dan dilema moralnya", dan berkata:

Sebilangan besar orang memanggil Dune sebagai fiksyen sains. Saya tidak pernah buat. Saya menganggapnya sebagai petualangan epik dalam tradisi bercerita klasik, kisah mitos dan legenda tidak seperti Morte d'Arthur atau kisah mesiah. Kebetulan ianya ditetapkan pada masa akan hadapan... Kisah ini sebenarnya lebih relevan hari ini daripada ketika Herbert menulisnya. Pada tahun 1960-an, hanya ada dua kuasa besar kolosal ini. Hari ini kita hidup di dunia yang lebih feudal, korporat yang lebih mirip dengan dunia Herbert yang terdiri daripada keluarga, pusat kuasa dan kepentingan perniagaan yang terpisah, semuanya saling berkaitan dan disatukan oleh satu komoditi yang diperlukan untuk semua.[14]

Alam sekitar dan ekologi sunting

Dune telah dipanggil "novel ekologi planetari pertama pada skala unggul."[15] Selepas penerbitan dari Silent Spring oleh Rachel Carson pada 1962, penulis sains fiksyen mula melayan subjek ini menurut sudut perubahan ekologi dan akibatnya. Dune membalas pada 1965 dengan huraian kompleksnya pada hidupan Arrakis, dari ulat pasir gergasi, fremen, mesti berkompromi dengan ekosistem yang dimana mereka tinggal, mengorbankan sesetengah dari keinginan mereka untuk planet berisi air bagi mengekalkan ulat pasir yang begitu penting kepada budaya mereka. Dune telah diikuti dalam penciptaannya dari ekologi kompleks dan unik oleh buku sains fiksyen lain seperti Pintu kepada Lautan (1986) dan Marikh Merah (1992).[15] Environmentalis telah menuding bahawa populariti Dune sebagai novel yang menggambarkan sebuah planet sebagai benda-hidup hampir-kompleks, dalam kombinasi dengan imej pertama bumi dari angkasa telah diterbitkan dalam tempoh masa sama, pergerakan persekitaran kuat dipengaruhi seperti penubuhan Hari Bumi antarabangsa.[16]

Kemerosotan empayar sunting

Ilmiawan telah membandingkan pemaparan Dune dari kejatuhan empayar galaktik iaitu Kemerosotan dan Kejatuhan Empayar Rom oleh Edward Gibbon, diterbitkan pada 1776, iaitu berdebat bahawa rasuah dan perpecahan membawa kepada kejatuhan Rom kuno. Dalam "History and Historical Effect in Frank Herbert's Dune" (1992), Lorenzo DiTommaso menggariskan kesamaan antara dua karya dengan menekankan perlebihan ari Maharaja pada plant kediaman beliau iaitu Kaitain dan Baron Harkonnen dalam istananya. Maharaja hilang keberkesanannya sebagai pemerintah dari perlebihan perayaan dan kebesaran. Pendandan rambut dan pengiring yang dia bawa dengannya ke Arrakis malah dirujuk sebagai "parasit". baron Harkonnen sama sekali rosak, secara material dan secara seksual merosot. Kemerosotan dan Kejatuhan oleh Gibbon menyalahkan kejatuhan Rom pada aliran idea merosot dari negeri yang ditawan, pada pada perlebihan yang berikutnya. Gibbon mendakwa bahawa kemewahan ini melemahkan askar Rom dan membiarkannya terbuka pada serangan. Secara sama, pahlawan Sardaukar Maharaja adalah begitu sedikit tandingan kepada Fremen Dune disebabkan keyakinan keterlaluan dan keupayaan Fremen untuk korban-diri. Femen meletakkan komuniti sebelum diri mereka dalam setiap contoh, manakala dunia di luar tenggelam dalam kemewahan atas pihak yang lain.[17]

Rujukan Arab dan Islam sunting

Sebilangan besar dari kata dalam bahawa orang Fremen dalam Dune telah diperoleh atau diambil terus dari bahasa Arab (cth erg, kata Arab untuk 'dune', juga digunakan secara kerap sepanjang novel tersebut). Bahasa Fremen juga ditatah dengan istilah Islam seperti, jihad, Mahdi, Syaitan, dan pengawal peribadi dari Fedaykin' Paul Muad'dib merupakan transliterasi dari Fedayin Arab.[18] Sebagai orang luar yang mengambil cara orang penguni-gurun dan kemudian membawa mereka dalam keupayaan ketenteraan, watak Paul Atreides' mengandungi kesamaan kepada T. E. Lawrence yang bersejarah.[19]

Isu jantina sunting

Kathy Gower mengkritik Dune dalam buku Ibu Bukanlah Orang, mendebatkan bahawa meskipun buku tersebut telah dipuji untuk penggambarannya atas orang dalam dunia mistikal, wanita telah ditinggalkan. Dalam pandangannya, wanita dalam budaya Dune telah besarnya ditinggalkan kepada tugas tempatan, dan Bene Gesserit perempuan keagamaan kultus menyamai ilmu sihir tanggapan bertahun-lama. Wanita dalam agama ini telah ditakuti dan dibenci oleh lelaki. Mereka juga takkan gunakan kuasa mereka untuk menolong diri sendiri, hanya lelaki sekeliling mereka, dan keinginan terhebat mereka ialah membawa lelaki kepada agama mereka.[20] Pengarang sains fiksyen dan kritik sastera Samuel R. Delany telah meluahkan kesinggungan bahawa satu-satunya buku yang gambarkan homoseksual, sepertimana Baron Harkonnen sebagai pelaku seksual keji, adalah negatif.[21]

Pada hal lain pula, pendekatan anak lelaki Jessica kepada kuasa konsisten memerlukan didikannya dibawah Bene Gesserit yang diorientasi-perempuan, yang berfungsi sebagai kerajaan bayangan yang lama-berdominasi dibelakang semua rumah unggul dan perkahwinan atau pembahagian mereka. Tema pusat dari buku ini ialah perhungungan, pada anak lelaki Jessica, dari aspek perempuan dengan aspek lelakinya. Dalam ujian Bene Gesserit awal dalam buku ini, ianya ditunjukkan bahawa lelaki selalunya "tak perikemanusiaan' bahawa mereka secara tak rasionalnya meletakkan keinginan atas faedah-sendiri dan sebab. Ini memasukkan falsafah herbert bahawa manusia tidak dicipta samarata, manakala keadilan samarata dan peluan samarata adalah lebih tinggi dari kesamaan mental, fizikal, atau moral.[22] Margary Hourihan malah memanggil watak utama ibu, Jessica, "sejauhnya watak paling digemari dalam novel itu"[23] dan menuding bahawa semasa anak lelakinya mendekati kuasa yang membuatkan beliau hampir asing kepada pembaca, dia masih menjadi manusia. Sepanjang novel ini, dia bergelut untuk kekalkan kuasa dalam masyarakat didominasi lelaki, dan berupaya menolong anak lelakinya pada saat penting dalam kesedaran Paul untuk kuasa.[23]

Kewiraan sunting

Saya tunjukkan anda bahawa sindrom superwira dan penyertaan anda sendiri secara dalamnya.
—Frank Herbert[24]

Sepanjang kebangkitan Paul kepada status supermanusia, beliau mengikuti garis plot lazim kepada ramai cerita yang menghuraikan kelahiran wira. Beliau mempunyai keadaan tanpa tuah yang dipaksa kepadanya. Selepas tempoh lama dari kesusahan dan pembuangan, dia berdepan dan menewaskan sumber kejahatan dalam kisanya.[25][26] As such, Dune is representative of a general trend beginning in 1960s American science fiction in that it features a character who attains godlike status through scientific means.[27] Akhirnya, Paul Atreides meningkat kepada tahap serba tahu yang membenarkan beliau untuk ambil-alih planet dan galaksi, dan menyebabkan Fremen Arrakis untuk menyembah beliau sebagai tuhan. Pengarang Frank Herbert berkata pada 1979, "Pengakhirannya dari trilogi Dune ialah: berhati-hati dengan wira. Lebih baik [untuk] bergantung kepada penghakiman anda sendiri, dan kesilapan anda sendiri."[28] Beliau menulis pada 1985, "Dune telah disasarkan pada seluruh idea dari ketua maksum sebabnya pandangan saya mengenai sejarah berkata bahawa kesilapan yang dibuat oleh pemimpin (atau dibuat pada nama pemimpin) telah diluaskan oleh bilangan yang mengikut tanpa soal."[29]

Juan A. Prieto-Pablos mengatakan Herbert mencapai tipologi baru dengan superkuasa Paul, membezakan antara wira Dune dari wira lebih awal seperti Superman, Gilbert Gosseyn oleh van Vogt dan firasat Henry Kuttner. Tidak seperti superwira sebelumnya yang memperoleh kuasa mereka secara tiba-tiba atau secara tak sengaja, Paul adalah keputusan dari "kemajuan peribadi yang perit dan perlahan." Dan tidak seperti superwira lain dari 1960an—yang merupakan pengecualian dikalangan orang biasa dalam dunia respektif mereka— watak Herbert menumbuhkan kuasa mereka melalui "aplikasi dari falsafah dan teknik mistikal." Untuk Herbert, orang biasa boleh mengembangkan kemahiran lawan yang luarbiasa (Fremen, pemedang Ginaz dan Sardaukar) atau kebolehan mental (Bene Gesserit, Mentat, Spacing Guild Navigators).[30]

Contoh lebih bagus bagi membandingkan kewiraan ialah watak DC Comics, Batman. Dalam pra-1960annya peringkat dan permulaan dalam 1980an, asal usul batman ialah lelaki dengan latarbelakang tragik yang mengambil jalan azam-sendiri atau kelemahan kelihatan-sendirinya. batman juga disokong dalam harga tinggi oleh populasi Bandar Gotham dalam cara mereka bergantung padanya dalam hampir seakan-keupayaan, kebanyakan seperti Fremen kepada Paul Atreides.

Zen sunting

Awal dalam kerjaya akhbar beliau, Herbert memperkenalkan Zen oleh dua psikologis Jungian.[31] Sepanjang siri Dune dan umumnya dalam Dune, Herbert perkenalkan konsep dan bentuk yang dipinjam dari Buddhisme Zen.[32] Fremen ialah penganut Zensunni, dan banyak dari epigraf Herbert adalah dirohani-Zen.[33] Dalam "Dune Genesis" beliau menulis:

Apa yang khususnya memuaskan saya ialah tema penjalinan, perhubungan seakan fugue dari imej yang tepatnya memain semula cara Dune dibentuk. Seperti pada litograf Escher, saya melibatkan diri saya dengan tema penyemulaan semasa yang berputar kepada paradoks. Pusat paradoks berkenaan visi manusia dari masa. Apa pula pemberian Paul dari pandangan jauh obsesi Presbyterian? Untuk Oracle Delphic untuk laksanakan, ia mesti mengikat dirinya dalam sarang pradestinasi. Namun pradestinasi mengangkal kejutan dan, faktanya, mengsetkan alam semesta yang matematiknya tertutup dimana had selalu tak konsisten, selalu bertemu dengan ketidakboleh buktian. Seakan koan, pemecah minda Zen. Seakan Cretan Epimenides mengatakan "Semua Cretan adalah penipu."[22]

Sambutan sunting

Ulasan dari novel itu telah umumnya positif, dan Dune dianggap oleh kebanyakan kritik sains fiksyen terbaik yang pernah ditulis.[34]

Pengarang sains fiksyen Arthur C. clarke telah menghuraikannya sebagai "unik" dan mendakwa "Saya tidak tahu apa-apa yang membandingkannya kecuali Lord of the Rings."[35] Robert A. Heinlein menghuraikan Dune sebagai "Berkuasa, diyakini dan paling bijak."[35] Ia dipanggil "Salah satu monumen dari sains fiksyen moden" oleh Chicago Tribune, manakala Washington Post menghuraikannya sebagai "Sebuah gambaran dari masyarakat asing yang lebih lengkap dan dalam perinciannya berbanding pengarang lain dalam bidang yang diuruskan ... sebuah cerita yang menyerap secara samarata untuk aksi dan falsafah vistanya ... Suatu femonema sains fiksyen yang mengagumkan."[35]

Algis Budrys memuji Dune untuk kejelasan dari latarbelakang yang diimaginasikan olehnya, mengatakan "Masa diteruskan. Ianya bernafas, ianya bertutur, dan Herbert telah dihidu olehnya pada lubang hidungnya." tetapi Budrys juga menemui bahawa "Dune menjadi rata dan ekor dikeluarkan pada penghujung. . . . [B]enarnya penjahat efektif cuma bersengih dan bercair; orang garang dan pemimpin licik dan pemelihat semuanya bengkok sebelum al-Masih baru ini. "Kekurangan dia pada khususnya keputusan Herbert untuk membunuh anak kelahiran lelaki Paul luar pentas, dengan tiada impak emosi yang ketara, mengatakan "anda tidak boleh terlalu sibuk menyelamatkan dunia yang anda tidak boleh dengan jeritan bayi kelahiran."[36]

Tamara I. Hladik menulis bahawa menuliskan bahawa cerita "mensenikan alam semesta dimana novel lebih berkurang mngumumkan alasan untuk sequel. Semua elemen kayanya berada dalam seimbang dan meyakinkan — bukannya cantuman gabungan dari bahasa buatan, adat ikhtiar, dan sejarah yang tak bermakna yang merupakan keistimewaan dari kebanyakan yang lain, novel yang lebih berkurang."[37]

Cetakan edisi pertama sunting

Edisi pertama dari Dune adalah salah satu yang paling berharga dalam sains fiksyen koleksi buku, dan salinan telah lesap selama untuk lebih dari $10,000 pada lelongan.[38] Edisi pertama Chilton dari novel ialah 9.25 inci tinggi, dengan papan hijau kebiruan dan berharga $5.95 pada jaket debu, dan menandakan Toronto ssebagai penerbit Kanada pada mukasurat hakcipta.[39] Edisi lain yang sama kepada buku ini, seperti edisi kelab buku, wujud.[perlu rujukan]

Adaptasi sunting

Cadangan 1973 dan cubaan lain sunting

Pada 1973, penerbit filem Arthur P. Jacobs memilih hak filem kepada Dune tetapi kemudian meninggsl sebelum filem itu akan dikembangkan. Pilihan itu kemudian diambil lebih dua tahun oleh pengarah Alejandro Jodorosky, yang meneruskan untuk mendekat, dikalangan lain, kugiran prog-rock British Pink Floyd untuk sesetengah muzik, artis H. R. Giger dan Jean Giraud untuk rekaan watak dan set, dan Salvador Dali, Orson Welles, Gloria Swanson, dan lain-lain untuk barisan pelakon. Projek itu akhirnya ditunda atas sebab kewangan. Hak filem selang hingga 1982, apabila mereka dibeli oleh pembuat filem Itali Dino DeLaurentiis.

Filem 1984 oleh David Lynch sunting

filem pertama dari Dune telah diadaptasi oleh David Lynch dan dikeluarkan pada 1984, hampir 20 tahun selepas penerbitan buku itu. Walaupun herbert berkata kedalaman buku dan simbolisme kelihatan menakutkan ramain pembuat filem, dia berpuas hati dengan filem tersebut, mengatakan bahawa "Mereka sudah dapat. Ianya bermula seperti dibuat Dune. Dan saya mendengar dialog saya sepanjang semua haluan. Terdapat sesetengah tafsiran dan kebebasan, tetapi anda akan datang mengetahui anda sudah lihat Dune."[40] Ulasan dari filem tidak menjadi pilihan, mengatakan bahawa ianya tidak menyeluruh bagi sesiapa yang tidak mengetahui buku tersebut, dan bahawa peminat akan kecewa dengan cara ianya terpesong dari plot buku tersebut.[41]

Minisiri 2000 oleh John Harrison sunting

Pada 2000, John Harrison mengambil novel kepada Frank Herbert's Dune, sebuah minisiri yang ditayang perdana pada Saluran Sci-Fi. Sepertimana 2004, minisiri itu merupakan salah satu dari tiga program nilai-tertinggi yang ditayangkan pada Saluran Sci-Fi.[42]

Adaptasi masa depan sunting

Sebuah filem baru yang berdasarkan pada buku telah diumumkan pada 2008, akan diarahkan oleh Peter Berg dan diterbitkan oleh Paramount Pictures.[43][44][45] Penerbit Kevin Mishner, yang meluangkan setahun melindungi hak dari estet Herbert, akan disertai oleh Richard Rubinstein dan John Harrison (dari kedua-dua minisiri Saluran Sci-Fi) baik juga seperti Sarah Aubrey dan Mike Messina.[43] Variety dilaporkan bahawa penerbit telah mencari untuk "adaptasi setia" dari novel, dan "menganggap temanya dari sumber ekologikal terhad khususnya tepat pada waktunya."[43] Pengarang sains fiksyen Kevin J. Anderson dan anak lelaki Frank herbert Brian Herbert, iaitu bersama menulis sequel dan prequel Dune secara berganda sejak 1999, telah dicantum kepada projek sebagai penasihat teknikal.[46] pada Oktober 2009, Berg keluar dari projek tersebut, kemudia mengatakan bahawa ianya "untuk beraneka sebab bukanlah perkara betul" untuk dia.[47] Berikutnya, dengan skrip 175-mukasurat draf oleh Joshua Zetumar, Paramount dilaporkan mencari pengarah baru yang akan melakukan filem dibaah $175 juta.[48] pada 4 Januari, 2010, Entertainment Weekly melaporkan bahawa pengarah Pierre Morel telah ditandatangani untuk mengarah, dengan penulis skrin Chase Palmer yang memasukkan visi Morel dari projek itu kepada draf asal Zetumar.[49][50] pada November 2010, Deadline.com melaporkan bahawa Morel telah "keluar" dari projek itu, walaupun dia masih dihargai sebagai penerbit eksekutif.[51] paramount akhirnya membatalkan rancangan untuk versi baru pada Mac 2011.[52]

Buku audio sunting

Pada 1993, Recorded Books mengeluarkan 20-cakera buku audio yang dikarang oleh George Guidall. pada 2007, Audio Renaissance mengeluarkan buku audio yang dikarang oleh Simon Vance dengan sesetengah bahagian dilakonkan oleh Scott Brick, Orlagh Cassidy, Euan Morton dan lain-lain pelakon.

Pengaruh kebudayaan sunting

Dune telah menjadi pengaruh luas, menginspirasikan lain-lain, novel, muzik, filem (termasuk Star Wars), televisyen, permainan video, buku komik dan kemeja-t.[53][54] Novel tersebut telah diparodi pada 1984 iaitu National Lampoon's Doon oleh Ellis Weiner, dan merupakan subjek dari The Dune Encyclopedia (1984) oleh Willis E. McNelly.[55]

Dune menginspirasikan kugiran happy hardcore Jerman Dune, yang telah mengeluarkan beberapa album dengan pengembaraan angkasa bertemakan lagu. Kugiran hardcore progresif berpengaruh Shai Hulud mengambil nama mereka dari "Dune." "Traveller in Time", dari 1991 Blind Guardian dengan album Tales from the Twilight World, didasarkan kebanyakannya pada visi Paul Atreides' dari masa depan dan masa lepas.[56][57] Dune juga menginspirasikan album 1999 The 2nd Moon kugiran death metal Jerman kugiran, iaitu adalah album konsep mengenai siri tersebut.[58] Dune telah mempengaruhi 30 Seconds to Mars pada album debut judul-sendiri mereka.[59] Lagu penutup pada album 1983 Iron Maiden, Piece of Mind, telah maksud asalnya dijudulkan "Dune" (didasarkan pada novel itu sendiri), bagaimanapun ejen Frank Herbert menolak kebenaran kugiran tersebut, yang memaksa mereka untuk menama semula lagu itu "To Tame a Land".[60] Permainan video online Lost Souls termasuk elemen pemerolehan-Dune, termasuk ulat pasir dan melange — ketagihan yang boleh menghasilkan bakat psikik.[61]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "The Hugo Awards: 1966". World Science Fiction Society. Dicapai pada March 8, 2011.
  2. ^ "1965 Nebula Awards". NebulaAwards.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-12-17. Dicapai pada March 17, 2010.
  3. ^ Touponce, William F. (1988). "Herbert's Reputation". Frank Herbert. Boston, Massachusetts: Twayne Publishers imprint, G. K. Hall & Co. m/s. 119. ISBN 0-8057-7514-5. Locus ran a poll of readers on April 15, 1975 in which Dune 'was voted the all-time best science-fiction novel … It has sold over ten million copies in numerous editions.'
  4. ^ "SCI FI Channel Auction to Benefit Reading Is Fundamental". PNNonline.org (Internet Archive). March 18, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-28. Dicapai pada September 28, 2007. Since its debut in 1965, Frank Herbert's Dune has sold over 12 million copies worldwide, making it the best-selling science fiction novel of all time ... Frank Herbert's Dune saga is one of the greatest 20th Century contributions to literature.
  5. ^ Herbert, Frank (February 3, 1969). "Interview with [[Willis E. McNelly|Dr. Willis E. McNelly]]". Sinanvural.com. Dicapai pada January 26, 2010. During my studies of deserts, of course, and previous studies of religions, we all know that many religions began in a desert atmosphere, so I decided to put the two together because I don't think that any one story should have any one thread. I build on a layer technique, and of course putting in religion and religious ideas you can play one against the other. URL–wikilink conflict (bantuan)
  6. ^ "Official Dune website: Novels". DuneNovels.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-05-17. Dicapai pada January 26, 2010.
  7. ^ The Road to Dune (2005), p. 264, letter by Frank Herbert to his agent Lurton Blassingame outlining "They Stopped the Moving Sands."
  8. ^ The Road to Dune, p. 272."...Frank Herbert toyed with the story about a desert world full of hazards and riches. He plotted a short adventure novel, Spice Planet, but he set that outline aside when his concept grew into something much more ambitious."
  9. ^ The Road to Dune, pp. 263-264.
  10. ^ "Official site: Dune novels timeline". DuneNovels.com (Internet Archive). Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-02. Dicapai pada August 2, 2008.
  11. ^ Herbert, Frank (1965). "Terminology of the Imperium: KWISATZ HADERACH". Dune.
  12. ^ Herbert, Frank (1965). Dune. Jessica withdrew the blade from its sheath. How it glittered! She directed the point toward Mapes, saw a fear greater than death-panic come over the woman. Poison in the point? Jessica wondered. She tipped up the point, drew a delicate scratch with the blade's edge above Mapes' left breast. There was a thick welling of blood that stopped almost immediately. Ultrafast coagulation, Jessica thought. A moisture-conserving mutation?
  13. ^ Hanson, Matt (2005). Building Sci-fi Moviescapes: The Science Behind the Fiction. Gulf Professional Publishing. ISBN 9780240807720.
  14. ^ Stasio, Marilyn (3 Disember 2000). "Cover Story: Future Myths, Adrift in the Sands of Time". The New York Times. Dicapai pada 21 Ogos 2015.
  15. ^ a b James, Edward and Farah Mendlesohn. The Cambridge Companion to Science Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. pp. 183-184. ISBN 0-521-01657-6
  16. ^ France, Edited. Facilitating Watershed Management. Lanham: Rowman & Littlefied Publishers, 2005. p. 105 ISBN 0-7425-3364-6
  17. ^ Lorenzo, DiTommaso (November 1992). "History and Historical Effect in Frank Herbert's Dune". Science Fiction Studies. #58, Volume 19, Part 3. DePauw.edu. m/s. 311–325. Dicapai pada July 21, 2009.
  18. ^ Herbert, Frank (1965). "Afterword: by Brian Herbert (2005)". Dune, 40th Anniversary Edition (Dune Chronicles: Book 1). Ace Books, NY. m/s. 523–525. ISBN 0441013597.
  19. ^ "To name one recent example, the political imbroglio involving T. E. Lawrence had profound messianic overtones. If Lawrence had been killed at a crucial point in the struggle, Herbert notes, he might well have become a new "avatar" for the Arabs. The Lawrence analogy suggested to Herbert the possibility for manipulation of the messianic impulses within a culture by outsiders with ulterior purposes. He also realized that ecology could become the focus of just such a messianic episode, here and now, in our own culture. 'It might become the new banner for a deadly crusade--an excuse for a witch hunt or worse.'
    Herbert pulled all these strands together in an early version of Dune. It was a story about a hero very like Lawrence of Arabia, an outsider who went native and used religious fervor to fuel his own ambitions--in this case, to transform the ecology of the planet." pg 41, O'Reilly 1981 ibid.
  20. ^ Andersen, Margret. "Science Fiction and Women." Mother Was Not a Person. Montréal: Black Rose Books, 1974. pp. 98-99 ISBN 0-919618-00-6
  21. ^ Delany, Samuel R. Shorter Views: Queer Thoughts & the Politics of the Paraliterary. Hanover: Wesleyan University Press, published by University Press of New England, 1999. p. 90 ISBN 0-8195-6369-2
  22. ^ a b Herbert, Frank (July 1980). "Dune Genesis". Omni. DuneNovels.com (Internet Archive). Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-16. Dicapai pada June 16, 2008.
  23. ^ a b Hourihan, Margery. Deconstructing the Hero: Literary Theory and Children's Literature. New York: Routledge, 1997. pp. 174-175 ISBN 0-415-14419-1
  24. ^ Herbert liner notes quoted in Touponce pg 24
  25. ^ Tilley, E. Allen. "The Modes of Fiction: A Plot Morphology." College English. (Feb 1978) 39.6 pp. 692-706.
  26. ^ Hume, Kathryn. "Romance: A Perdurable Pattern." College English. (Oct 1974) 36.2 pp. 129-146.
  27. ^ Attebery, Brian. Decoding Gender in Science Fiction. New York: Routledge, 2002. p. 66 ISBN 0-415-93949-6
  28. ^ Clareson, Thomas (1992). Understanding Contemporary American Science Fiction: the Formative Period. Columbia: University of South Carolina Press. m/s. 169–172. ISBN 0-87249-870-0.
  29. ^ Herbert, Frank (1985). "Introduction". Eye. ISBN 0-425-08398-5.
  30. ^ Prieto-Pablos, Juan A. (Spring 1991). "The Ambivalent Hero of Contemporary Fantasy and Science Fiction". Extrapolation. The University of Texas at Brownsville. 32 (1): 64–80. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  31. ^ "This move, in April 1949, was to prove significant, for it was in Santa Rosa that Herbert met Ralph and Irene Slattery, two psychologists who gave a crucial boost to his thinking. Any discussion of the sources of Herbert's work circles inevitably back to their names as to no others. They are the one exception to the principle that books loom larger than people as influences on his self-educated mind. Perhaps it was because they guided his reading into new avenues as well as sparked thoughtful conversation. "Those wonderful people really opened a university for me," he says. Ralph had doctorates in philosophy and psychology. Irene had been a student of Jung in Zurich. And both of them were analysts... . They really educated me in that field."...The Slatterys also introduced Herbert to Zen, the teachings of which have had a profound and continuing influence on his work." O'Reilly, Frank Herbert[1]
  32. ^ WM: Well, I caught those Zen elements from time to time, I thought ... in Dune, and in fact, the whole Zensunni school line thought was an aspect of that ...
    FH: You know, don't you, that one element of the construction of this book ...it's all the way through there…that I wrote certain parts of it in haiku and other poetical forms, and then expanded them to prose to create a pace.[2]
  33. ^ "They also introduced Herbert to Zen, the teachings of which had a profound influence on his life and work. The Dune series is full of Zen paradoxes that are intended to disrupt our Western logical habits of mind." pg 10, Touponce 1988
  34. ^ Frans Johansson (2004). The Medici effect: breakthrough insights at the intersection of ideas, concepts, and cultures. Boston, Mass: Harvard Business School Press. m/s. 78. ISBN 1-59139-186-5.
  35. ^ a b c "Dune 40th Anniversary Edition: Editorial Reviews". Amazon.com. Dicapai pada January 26, 2010.
  36. ^ "Galaxy Bookshelf", Galaxy Science Fiction, April 1966, p.67-71
  37. ^ Hladik, Tamara I. "Classic Sci-Fi Reviews: Dune". SciFi.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-20. Dicapai pada April 20, 2008.
  38. ^ Books: First Editions, Frank Herbert: Dune First Edition. (Philadelphia: Chilton Books, 1965), first edition, first printing, 412 pages, ba... (Total: 1 )
  39. ^ Currey, L.W. Science Fiction and Fantasy Authors: A Bibliography of First Printings of Their Fiction. G. K. Hall, 1978.
  40. ^ Rozen, Leah (June 25, 1984, Vol. 21, No. 25). "With Another Best-Seller and An Upcoming Film, Dune Is Busting Out All Over For Frank Herbert". People Weekly. People.com. m/s. 129–130. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada March 21, 2010. Check date values in: |date= (bantuan)
  41. ^ Feeney, Mark. "Screen of dreams." The Boston Globe. (16 December 2007) p. N12.
  42. ^ Kevin J. Anderson Interview ~ DigitalWebbing.com (2004) Internet Archive, July 3, 2007.
  43. ^ a b c Siegel, Tatiana (2008-03-17). "Berg to direct Dune for Paramount". Variety.com. Dicapai pada 2008-04-03.
  44. ^ "New Dune Film from Paramount". DuneNovels.com. 2008-03-18. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-09. Dicapai pada 2008-04-03.
  45. ^ HT Syndication. "Peter Berg to direct Dune adaptation." Hindustan Times. March 18, 2008.
  46. ^ Neuman, Clayton (August 17, 2009). "Winds of Dune Author Brian Herbert on Flipping the Myth of Jihad". AMCtv.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-21. Dicapai pada August 19, 2009.
  47. ^ Roush, George (December 1, 2009). "Special Preview: El Guapo Spends A Day On A Navy Destroyer For Peter Berg's Battleship!". LatinoReview.com. Dicapai pada January 5, 2010.
  48. ^ Rowles, Dustin (October 27, 2009). "Pajiba Exclusive: An Update on the Dune Remake". Pajiba.com. Dicapai pada January 5, 2010.
  49. ^ Sperling, Nicole (January 4, 2010). "'Dune remake back on track with director Pierre Morel". Entertainment Weekly. EW.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-14. Dicapai pada January 5, 2010.
  50. ^ "Dune" Remake Lands New Screenwriter Diarkibkan 2011-08-10 di Wayback Machine, Screen Crave, February 11, 2010
  51. ^ Fleming, Mike (November 8, 2010). "Sands of Time Running Out For New Dune". Deadline.com. Dicapai pada December 27, 2010.
  52. ^ Reynolds, Simon (March 23, 2011). "'Dune' remake dropped by Paramount". Digital Spy. Dicapai pada 2011-03-24.
  53. ^ Star Wars Origins: Dune - Moongadget.com
  54. ^ Roberts, Adam. Science Fiction. New York: Routledge, 2000. pp. 85-90 ISBN 0-415-19204-8
  55. ^ Weiner, Ellis. Doon. New York: Pocket, 1984.
  56. ^ St. James Encyclopedia of Pop Culture by Craig T. Cobane Retrieved 12 July 2008.
  57. ^ Has Dune inspired other music? - Stason.org Retrieved 12 July 2008.
  58. ^ "Golem lyrics and info: The 2nd Moon (1999)". Golem-metal.de. Dicapai pada July 10, 2009.
  59. ^ Lowachee, Karin (2003). "Space, symbols, and synth-rock imbue the metaphoric musical world of 30 Seconds To Mars". Mars Dust. Mysterian Media. Diarkibkan daripada yang asal |archive-url= requires |url= (bantuan) pada 2003-12-28. Missing or empty |url= (bantuan)
  60. ^ Wall, Mick (2004). Iron Maiden: Run to the Hills, the Authorised Biography (3rd ed.). Sanctuary Publishing. m/s. 244. ISBN 1-86074-542-3.
  61. ^ Shah, Rawn; Romine, James (1995). Playing MUDs on the Internet. John Wiley & Sons, Inc. m/s. 213. ISBN 0-471-11633-5.

Bacaan lanjutan sunting

Pautan luar sunting