El Puerto de Santa María

El Puerto de Santa María (bahasa Melayu: Pelabuhan Santo Maryam; sering disingkat sebagai El Puerto oleh penduduk tempatan) ialah sebuah perbandaran di wilayah Cádiz, Andalusia, Sepanyol.

El Puerto de Santa María
Bendera El Puerto de Santa María
Jata El Puerto de Santa María
Nama panggilan: La ciudad de los 100 palacios (The city of the 100 palaces)
Cogan kata: Puerto de Menesteo
Country Sepanyol
Autonomous Community Andalusia
ProvinceCádiz
ComarcaBay of Cádiz
Pentadbiran
 • JenisAyuntamiento
 • MayorEnrique Moresco (PP)
Keluasan
 • Jumlah159.34 km2 (61.52 batu persegi)
Aras
0 m (0 ft)
Penduduk
 (2009)INE
 • Jumlah87,696
 • Kepadatan550/km2 (1,400/batu persegi)
DemonimPortuenses
Zon waktuCET (GMT +1)
 • Musim panas (DST)CEST (GMT +2)
Post code
11500
Kod kawasan+34956
Laman sesawangTapak web rasmi
Lokasi El Puerto di Andalusia


Geografi sunting

Terletak di tebing Sungai Guadalete, penduduk bandar ini seramai kira-kira 83,101 orang pada tahun 2006. Dengan keluasan 159 km², bandar ini mencapai kepadatan penduduk seramai 522,6 orang/km². El Puerto de Santa María terletak pada koordinat 36º 36' LU, 6º 13' BB. Ketinggian bandar ini mencapai 6 m dan terletak 21 km dari bandar Cádiz.

El Puerto de Santa María terletak di persisiran Lautan Atlantik, di dalam Teluk Cádiz, selatan Pergunungan San Cristóbal; dibatasi oleh Sanlúcar de Barrameda, Jerez de la Frontera, Rota, Puerto Real, dan Cádiz di seberang teluk. Bandar ini memiliki garis pantai sepanjang 22 km.

Pelancongan sunting

Pelancongan merupakan industri penting di El Puerto de Santa María, terutama disebabkan oleh keindahan landskap pantainya, dan juga pertunjukan matador yang diselenggarakan sepanjang musim panas. Daerah-daerah yang penting di El Puerto de Santa María adalah: Fuenterrabía, Santa Catalina (Los Curas, Las Redes, Vistahermosa-El Buceador), Valdelagrana, La Puntilla-La Colorá), La Calita, El Aculadero, di Levante (wilayah pelancongan berteraskan alam) dan La Muralla. Di bandar ini juga ada Taman Alam Teluk Cádiz.

Bandar kembar sunting

Pautan luar sunting