Maklumat terperinci mengenai statistik, rekod dan pencapaian pemain tenis ini boleh dirujuk di statistik kerjaya Elena Dementieva.

Elena Dementieva
Negara Rusia
ResidenMonte Carlo, Monaco
Ketinggian1.80 m (5 ka ​10 78 in)
Berat64 kg
Menjadi pro25 Ogos 1998
Bersara29 Oktober 2010
GayaTangan kanan; pukulan kilas dengan dua tangan
Wang hadiahUS$ 14,867,437
Perseorangan
Rekod kerjaya576–273
Kejuaraan kerjaya16 WTA, 3 ITF
Ranking tertinggiNo. 3 (6 April 2009)
Ranking semasaNo. 9 (25 Oktober 2010)
Keputusan Perseorangan Grand Slam
Terbuka AustraliaSeparuh Akhir (2009)
Terbuka PerancisAkhir (2004)
WimbledonSeparuh Akhir (2008, 2009)
Terbuka ASAkhir (2004)
Kejohanan lain
KejuaraanSeparuh Akhir (2000 WTA Tour Championships
Sukan Olimpik Gold (2008) Silver (2000)
Beregu
Rekod kerjaya152–85
Kejuaraan kerjaya6 WTA, 3 ITF
Ranking tertinggiNo. 5 (14 April 2003)
Keputusan Beregu Grand Slam
Terbuka AustraliaPusingan Ke3 (2005, 2006, 2007)
Terbuka PerancisPusingan Ke3 (2004)
WimbledonSeparuh Akhir (2003)
Terbuka ASAkhir (2002, 2005)
Other Doubles tournaments
ChampionshipsW (2002)
Olympic Games1R (2004)
Terakhir dikemaskini pada: 25 Oktober 2010.
Rekod pingat Olimpik
Tenis Wanita
Mewakili Rusia
Pingat perak – tempat kedua Olimpik Musim Panas 2000 Sydney
Pingat emas – tempat pertama Olimpik Musim Panas 2008 Beijing

Elena Viatcheslavovna Dementieva (Rusia Елена Вячеславовна Дементьева); atau lebih dikenali sebagai Elena Dementieva, dilahirkan di Moscow, Rusia pada 15 Oktober 1981 dan kini berusia 28 tahun merupakan pemain tenis profesional dari Rusia. Beliau telah memenangi dua pingat Olimpik termasuk pingat emas di Sukan Olimpik Beijing 2008. Beliau juga telah mara ke peringkat akhir pada kejohanan Terbuka Perancis dan Terbuka Amerika Syarikat pada tahun 2004. Ranking terbaik perseorangan beliau adalah berada kedudukan ketiga ranking dunia yang dicapai pada 6 April 2009. Beliau mengumumkan persaraannya dari kerjaya tenis profesional pada 29 Oktober 2010 ketika perlawanan terakhirnya di kejohanan akhir tahun WTA di Doha, Qatar. Dementieva mengakhiri kerjayanya ketika berada di ranking ke 9 dunia.

Biografi sunting

Kehidupan awal dan peribadi sunting

Dementieva dilahirkan di Moscow Rusia. Bapa beliau bernama Viatcheslav, seorang jurutera elektrik, dan ibunya bernama Vera, seorang guru. Semasa berusia 7 tahun beliau pernah ditolak untuk menyertai Dynamo Sports Club dan Central Red Army Tennis Club, sebelum terpilih menyertai Spartak Tennis Club, di mana beliau telah dilatih selama 3 tahun oleh Rauza Islanova, ibu kepada Marat Safin dan Dinara Safina. Beliau kemudian berpindah ke Central Red Army Club bersama Sergei Pashkov, ketika usia 11 tahun. Buat masa ini ibunya, Vera dan abangnya Vsevolod bertindak sebagai jurulatih beliau. Dementieva menetap di Monaco, Moscow dan juga mempunyai rumah di Boca Raton, Florida. Hobi beliau adalah bermain luncur salji dan besbol, membaca dan mengembara.

Gaya permainan sunting

Dementieva adalah seorang pemain yang gemar bertahan di garisan bes dengan pukulan strok yang bertenanga dari kedua-dua belah gelanggang disamping memiliki kemahiran pertahanan yang amat baik. Beliau gemar memukul bola secara kuat dan rata. Pada kebiasaannya, beliau jarang mensia-siakan peluang apabila membuat pukulan strok sambil berlari, di mana ianya juga menjadi kunci kepada beliau ketika dalam keadaan bertahan. Beliau juga dikenali dengan stamina yang bagus dan kepantasannya mengejar bola di seluruh pelusuk gelanggang. Biarpun jarang bermain di jaring kecuali ketika melakukan pukulan drop atau pun membalas pukulan lawan yang lemah, namun sejak kejohanan Wimbledon 2009 beliau semakin agresif dan kerap mara ke jaring untuk mematikan pukulan lawan.

 
Elena Dementieva membuat pukulan servis.

Beliau tidak mempunyai kegemaran terhadap mana-mana permukaan gelanggang, di mana kemampuannya yang dapat menyesuaikan diri dengan cepat pada setiap permukaan gelanggang. Namun begitu, keputusan terbaik beliau adalah ketika beraksi di gelanggang keras semantara kelihatan beliau kurang selesa bergerak di atas gelanggang tanah liat. Walaupun pukulan stroknya yang bertenaga tampak kurang sesuai dengan gelanggang rumput, kemahiran atletik beliau di tambah pula dengan pukulan servis yang kian menunjukkan peningkatan, berjaya memabawa beliau ke peringkat separuh akhir kejohanan Wimbledon selama dua tahun berturut-turut.

Kelemahan pada permainan beliau adalah pada pukulan servisnya. Keadaan ini dialami sejak beliau mengalami kecederaaan bahu ketika menyertai kejohanan Terbuka Australia pada tahun 2001. Untuk terus bermain beliau terpaksa menukar gaya servis kepada pukulan servis secara serong di mana ianya kerap tersangkut di jaring. Meski pun bahunya telah sembuh, servis beliau masih berada pada tahap yang sama. Beliau kerap melakukan kesalahan servis kali kedua (double fault) dan memukul bola hanya dengan kelajuan 50 batu sejam. Walau bagaimanapun, sejak tahun 2008, pukulan servisnya telah menunjukkan banyak peningkatan, di mana beliau kurang melakukan kesalahan servis kali kedua dan kadangkala berjaya memukul servis yang gagal dikembalikan lawan (ace).

Kerjaya tenis sunting

Pembabitan awal sunting

Dementieva mula bermain tenis secara serius dan memenangi kejohanan antarabangsa pertamanya di Les Petits As, di Perancis pada usia 13 tahun. Pada tahun 1997, beliau tersenarai sebagai 500 pemain terbaik WTA. Beliau kemudian menjadi pemain professional pada 25 Ogos 1998 dan tersenarai sebagai 100 pemain tebaik pada tahun 1999.

Kemunculan secara profesional sunting

Pada tahun 1999, Dementieva mewakili Rusia di final Piala Fed menentang Amerika Syarikat, Russia memperoleh mata hanya ketika dia mengejutkan Venus Williams 1-6, 6-3, 7-6 (5), bangkit daripada defisit 4-1 set ketiga. Beliau bermain untuk kelayakan Terbuka Australia, Terbuka Perancis dan Wimbledon, dan menerima 'direct-entry' ke AS Terbuka. Beliau mara ke pusingan kedua di Terbuka Australia dan Terbuka Perancis, tewas pusingan pertama di Wimbledon dan mara ke pusingan ketiga di Terbuka AS. Pada tahun 2000, beliau tersenarai di ranking 20 terbaik dunia setelah merekodkan kemenangan lebih dari 40 perlawanan perseorangan untuk tahun kedua berturut-turut dan memperoleh lebih dari US $ 600,000 wang kemenangan. Beliau menjadi wanita pertama dari Rusia mara ke peringkat separuh akhir Terbuka AS, di mana beliau kalah di tangan Lindsay Davenport. Pada Sukan Olimpik 2000 di Sydney, Australia, Dementieva memenangi pingat perak, kalah kepada Venus Williams di peringkat akhir, 6-2, 6-4. Pada tahun 2000, Dementieva dinamakan sebagai Pemain WTA paling banyak peningkatan.

2001 merupakan tahun kedua berturut-turut di mana Dementieva menamatkan musim WTA di dalam kelompok 20 terbaik dunia. Sepanjang tahun 2001, beliau menjadi pemain No.1 Rusia, kedudukan yang sebelumnya dipegang oleh Anna Kournikova sejak Disember 1997. Dementieva bagaimanapun mengalami kecederaan di bahu di Australia. Untuk terus bermain, beliau menukar gaya servis beliau, namuan setelah bahunya sembuh, gaya serivsnya tetap sama. Dia telah melakukan kesalahan 'double fault' sebanyak 19 kali dalam pertandingan dan memukul servis pertama dan kedua hanya pada kadar kelajuan 50 batu sejam. Pada tahun 2002, Dementieva dan pasangan beregunya dari Slovakia, Janette Husárová mara ke peringkat akhir Terbuka AS dan memenangi Kejohanan Akhir Tahun WTA. Dalam acara perseorangan, Dementieva memperoleh kemenangan ke atas pemain No.1 buat pertama kalinya, mengalahkan Martina Hingis 6-2, 6-2 di peringkat suku akhir Piala Kremlin di Moscow. Beliau mara ke perlawanan akhir kejohanan itu, tetapi tewas di tangan Jelena Dokic.

10 terbaik dunia sunting

 
Dementieva di terbuka Luxembourg.

Dementieva menyertai paling banyak kejohahan dalam sirkit WTA di antara pemain ranking 10 teratas dunia (27 kejohanan) dan meraih US $ 869,740 wang hadiah. Pada kejohanan Bausch & Lomb di Amelia Island, Florida, beliau memiliki gelaran juara perseorangannya yang pertama, mengalahkan Amanda Coetzer, pemain ranking ke-9, Daniela Hantuchova , ke-4 Justine Henin dan pemain no.5 dunia Lindsay Davenport. Dengan rankingnya yang ketika itu berada di tangga ke-10, beliau merupakan pemain ranking terendah yang memenangi kejohanan itu dalam tempoh 24 tahun. Dia juga memenangi gelaran di dua kejohanan berturut-turut di Commonwealth Bank Tennis Classic di Bali dan Shanghai, mengalahkan Chanda Rubin di kedua-dua final. Dementieva menamatkan tahun 2003 dalam kelompok 10 terbaik dunia untuk pertama kalinya (no.8). Selain itu, beliau dan pasangan beregu senegaranya Lina Krasnoroutskaya berjaya mara sehingga peringkat separuh akhir di Wimbledon, mengalahkan Venus dan Serena Williams di pusingan ketiga.

Pentas akhir Grand Slam sunting

Tahun 2004 merupakan tahun paling bersinar buat kerjaya Dementieva. Di Miami, dia telah mengalahkan Venus Williams di suku akhir dan Nadia Petrova di separuh akhir. Dementieva kemudian tewas kepada juara bertahan Serena Williams 6-1, 6-1. Pada 5 April, beliau meraih kedudukan perseorangan yang tertinggi iaitu di kedudukan keenam dunia. Dengan Anastasia Myskina menduduki ranking (no.5) dan Petrova (no.9), menjadikan buat pertama kalinya tiga pemain perseorangan wanita Rusia berada dalam 'top-10' Persatuan Tenis Wanita secara serentak.

Pada bulan Mei di Terbuka Perancis, Dementieva mara ke pentas akhir Grand Slam buat pertama kalinya, mengalahkan bekas pemain no.1 dunia, Lindsay Davenport di pusingan keempat, Amelie Mauresmo di suku akhir dan Paola Suárez di separuh akhir, semua secara 'straight-set'. Dementieva bagaimanapun tewas di tangan rakan senegaranya Myskina di Grand Slam akhir pertama Rusia-Rusia, 6-1 6-2. Sebelum itu, wanita Rusia yang pernah mara ke pentas akhir Grand Slam adalah jurulatih Dementieva pada waktu itu, Olga Morozova, di Terbuka Perancis dan Wimbledon 1974, diikuti oleh Natalia Zvereva di Terbuka Perancis 1988.

Setelah tewas pada pusingan pertama di Wimbledon kepada Sandra Kleinová dan pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik 2004 Alicia Molik, Dementieva berjaya mara ke peringkat akhir Grand Slam buat kali kedua, mengalahkan Mauresmo dan Jennifer Capriati semasa menuju ke final, kedua-duanya dalam penentuan set ketiga tie-break. Rakan senegara, Svetlana Kuznetsova mengalahkan Dementieva di peringkat akhir, menjadikan 3 kali berturut-turut pemenang Grand Slam adalah dari Rusia. Setelah Terbuka AS, Dementieva memenangi kejohanan di Hasselt, Belgium dan mara ke final di Moscow untuk kali kedua, namun tewas kepada Myskina.

Prestasi konsisten sunting

 
Dementieva di terbuka AS 2006.

Pada tahun 2005, Dementieva mencapai enam semifinal, yang terpenting adalah di AS Terbuka. Dia juga mencapai final di Charleston, kalah dari Justine Henin, dan Philadelphia, Amelie Mauresmo kalah walaupun melayani untuk perlawanan di 5-4 di set ketiga. Di perempat final AS Terbuka, Dementieva mengalahkan peringkat teratas Lindsay Davenport 6-1, 3-6, 7-6 (6) untuk kemenangan kedua di atas pemain 1 No saat ini. Di semifinal, dia kehilangan kepada Maria, Pierce 3-6 6-2, 6-2. Momentum perlawanan dengan Pierce diubah dalam menyokong Pierce saat, dengan Dementieva Facebook set, Pierce diterima 12 minit di lapangan rawatan perubatan. Bekerjasama Flavia Pennetta dari Itali, Dementieva mencapai kedua-dua ganda final di AS Terbuka.

Setelah AS Terbuka, Dementieva membantu ulangi Rusia sebagai juara Piala Fed, mengalahkan Perancis 3-2 di final. Semua tiga mata datang dari Dementieva, saat ia membalas kerugian ke Pierce di AS Terbuka, mengalahkan Mauresmo, dan kemudian memutuskan memenangi pertandingan ganda dengan pasangan Dinara Safina. Di WTA Tour Championships, Dementieva kehilangan semua round robin tiga perlawanan menentang Mauresmo, Pierce, dan Kim Clijsters dengan skor yang sama setiap kali: 6-2, 6-3.

Setelah kalah dari Kim Clijsters dalam sebuah pameran di Hong Kong, ia kalah di pusingan pertama Terbuka Australia untuk Julia Schruff. Tapi segera setelah perlawanan itu, Dementieva memenangi pertama Tier I event, toray Pan Pacific Terbuka di Tokyo. Pada lari ke tajuk, dia telah mengalahkan Katarina Srebotnik, Nicole Vaidišová, dan Anastasia Myskina, semua dalam tiga set. Kemudian dia telah mengalahkan Martina Hingis bangkit kembali, dengan Hingis mengatakan setelah pertandingan, "Jika dia bermain seperti itu sepanjang masa, dia akan menang Grand Slam". Pada Pacific Life Terbuka, walaupun ganda sesar 79 kali dalam enam perlawanan, Dementieva mencapai final. Dia mengalahkan Sania Mirza bintang naik, Ana Ivanović, dan Na Li sepanjang jalan. Dementieva kemudian marah Justine Henin di semifinal 2-6, 7-5 7-5. Kemenangan ini keempatnya tiga set perlawanan perlawanan, dan kelelahan menyumbang 6-1 nya kerugian, 6-2 Maria Sharapova di final.

Pada Terbuka Perancis dia marah di babak ketiga dengan Shahar, Pe'er 6-4 7-5. Pada rumput, Dementieva mencapai semifinal s'Hertogenbosch, kalah dari Michaella Krajicek walaupun memegang match point. Dementieva lalu meraih nya pertama perempat final Wimbledon sebelum kalah dari unggulan keempat Sharapova 6-1, 6-4. Pada bulan Ogos, Dementieva memenangi pertandingan di Los Angeles dengan mengalahkan Jelena Janković di final 6-3, 4-6, 6-4. Perjalanan ke gelaran kerjaya keenam, dia telah mengalahkan semua orang yang telah mengalahkan (atau, dalam kes AS Terbuka, akan mengalahkan) nya di 2006 perlawanan Grand Slam - Schruff di pusingan kedua, Peer di babak ketiga, Sharapova di suatu babak semifinal (untuk kali pertama sejak 2003), dan Janković di final.

Pada AS Terbuka 2006, Dementieva mencapai suku untuk keempat kalinya, kalah Janković 6-2, 6-1. Tiga perlawanan dia memenangi semua berehat melayani. Dementieva mengatakan setelah itu, "Ya, itu mengecewakan, kau tahu aku semakin tua,. Dan saya tidak memenangi Grand Slam, sehingga benar-benar apa yang saya fikirkan tentang semua waktu. Aku merasa seperti berada di bentuk baik di sini. Itu sebabnya itu "menyedihkan. [1]. Dia menyerahkan kepada Sharapova, yang memenangi perlawanan, perbezaan menjadi pemain Rusia telah memenangi hadiah wang kerjaya paling. Dementieva lolos ke Tour akhir tahun WTA Championships untuk masa lurus ketujuh, pemain hanya aktif untuk melakukannya. Dia kalah dari ketiga-tiga pemain dalam kumpulan round robin nya: Sharapova 6-1, 6-4; Svetlana Kuznetsova 7-5, 6-3, dan Clijsters 6-4, 6-0. Karirnya menang-rugi merakam pada perlawanan ini turun menjadi 3-14. Dia telah kehilangan dia sembilan perlawanan terakhir bermain di sana.

Jatuh dari ranking 10 terbaik sunting

Dementieva memenangi dua gelaran, mencapai tiga semifinal dan lima perempat final, dan mencapai babak keempat di Terbuka Australia. Setelah semifinal pertama tahun ini di Tier I toray Pan Pacific Terbuka di Tokyo, Dementieva mengalami patah tulang rusuk di Antwerp dan dari tur selama sembilan minggu, meninggalkan 10 besar pada bulan April untuk pertama kalinya dalam hampir empat tahun. Dementieva memenangi acara keempatnya kembali tur pada acara Tier III di Istanbul, kerjaya pertamanya single tajuk pada tanah liat merah. Dia marah di babak ketiga Terbuka Perancis oleh Marion Bartoli minggu berikutnya. Tiga minggu kemudian, ia menang Bartoli lagi di perempat final pertandingan dalam Eastbourne, United Kingdom 6-1, 6-0. Pada Piala J & S di Warsaw, ia kalah dari Venus Williams. Dia kalah di babak ketiga Wimbledon untuk Tamira, Paszek 3-6 6-2, 6-3. Selama musim panas Amerika Utara lapangan keras, ia mencapai semifinal perlawanan di San Diego dan New Haven, Connecticut dan perempat final dari perlawanan di Los Angeles, namun kalah awal di Tier I Rogers Cup di Toronto dan di AS Terbuka . Pada akhir musim panas, Dementieva telah jatuh ke Dunia, Nombor 20 kedudukan nya terendah sejak tahun 2002.

Pada musim gugur, Dementieva mencapai dua perempat final berturut-turut di Beijing dan Stuttgart. Dalam acara terakhir, Dementieva mengalahkan Amélie Mauresmo dan Daniela Hantuchova sebelum kalah Dunia No 1 Justine Henin di perempat final. Dalam final Tier I Piala Kremlin di Moscow, Dementieva, yang dinaik aras, mengalahkan Serena Williams untuk pertama kalinya dalam kerjayanya. Memenangi gelaran di Moscow kembali Dementieva ke top 10 di World No 10 selama satu minggu. pusingan pertama Her kerugian pada Zurich Terbuka minggu berikutnya, bagaimanapun, menyebabkan kedudukan dia jatuh ke World No 11. 2007 adalah tahun pertama sejak tahun 2002 yang Dementieva tidak selesai tahun dalam 10 besar, dan tidak selamat tempat di akhir tahun Sony Ericsson Championships.

Kembali menyengat sunting

 
Elena Dementieva di terbuka Jerman 2008.

Pada perlawanan pertama Dementieva musim ini, International Medibank di Sydney, ia kalah di pusingan pertama pada Sofia, Arvidsson 6-1 7-5. Dia kemudian mencapai babak keempat Australia Terbuka sebelum akhirnya kalah dari juara Maria, Sharapova 6-2 6-0. Dementieva kemudian melanjutkan perjalanan ke Paris untuk perlawanan Tier II Gaz de France Terbuka dalam bilik. Dia mencapai semifinal sebelum mengalah Szavay Agnes unggulan ketujuh dari Hungary 6-3,, 1-6 7-5. Dementieva kemudian memenangi Tier II, US $ 1.5 juta Barclays Dubai Tennis Championships, mengalahkan unggulan kedua senegaranya Svetlana Kuznetsova di final. Ini adalah keempat karier Dementieva perlawanan Tier II gelaran tapi pertama sejak tahun 2006. Sepanjang jalan, dia telah mengalahkan Patty Schnyder, Alyona Bondarenko, Dunia Nombor 2 Ana Ivanović, dan Francesca Schiavone (yang dikalahkan World No 1 dan juara bertahan Justine Henin di perempat final).

Pada Tier I Sony Ericsson Terbuka di Key Biscayne, Florida, Dementieva kalah di perempat final untuk Jelena Janković. Prestasi ini menyebabkan kedudukan dia naik ke World No 8. Pada Tier I Family Circle Cup di Charleston, South Carolina, Dementieva kalah di semifinal daripada rakan senegaranya Vera Zvonareva menjatuhkan kedudukan ke Dunia No 9. Dementieva adalah pemain-ketujuh unggulan di Tier I Qatar Telecom Jerman Terbuka di Berlin, tetapi mencapai final, di mana dia kalah dari Dinara Safina unggulan 13. Dementieva mengalahkan unggulan keempat Janković di perempat final dan unggulan kedua Ivanović di semifinal. Dementieva menang atas Ivanović adalah dia keempat dalam empat perlawanan kerjayanya dengan dia.

perlawanan seterusnya Dementieva adalah Piala Istanbul Istanbul, Turki di mana Dementieva adalah unggulan teratas dan juara bertahan. Dia mencapai final tetapi tidak berjaya dalam usahanya untuk memenangi gelaran perseorangan di perlawanan yang sama pada tahun berturut-turut, yang akan menjadi kerjaya pertama. Agnieszka Radwanska dari Poland mengalahkan Dementieva di final. Di Perancis Terbuka, Dementieva mengalahkan unggulan kesebelas Zvonareva di babak keempat, 6-4 1-6, 6-2, tetapi kehilangan perlawanan suku akhir menentang Safina 4-6, 7-6 (5), 6-0 selepas Dementieva mempunyai match point saat memimpin 5-2 di set kedua.

 
Dementieva dan Vladimir Putin pada 2008.

Pada mahkamah Ordina rumput Buka di 's-Hertogenbosch, Belanda, Dementieva adalah unggulan-top Pemain namun kalah di semifinal untuk Safina 6-3, 6-2. Dementieva adalah unggulan kelima di Wimbledon. Di babak kedua, ia mengekori Timea Bacsinszky 3-0 di set ketiga sebelum memenangi enam perlawanan terakhir perlawanan. Di babak keempat, dia telah mengalahkan Israel Shahar Pe'er menjadi wanita unggulan tertinggi yang tersisa di undian selepas pusingan awal kekalahan dari Ivanović unggulan pertama, Janković unggulan kedua, Sharapova unggulan ketiga, dan keempat Kuznetsova unggulan. Di perempat final, Dementieva yang diadakan pada Rusia mengalahkan rakan senegaranya Nadia Petrova 6-1, 6-7, 6-3 selepas Dementieva gagal terus berkhidmat untuk sementara melayani untuk perlawanan di set kedua pada 5-1 dan 5-3. Dalam semifinal pertama Wimbledon dan pertama babak semifinal Grand Slam sejak AS Terbuka 2005, Dementieva akhirnya kalah dari juara Venus, Williams 6-1 7-6 (3).

Dementieva bermain tiga perlawanan gelanggang keras selama musim panas dan unggulan kelima di ketiga. Dia mulai musim panas nya dengan kalah dari Dominican, Cibulkova 6-4 6-2 di babak kedua Tier I Rogers Cup di Montreal. Pada Sukan Olimpik Beijing, Dementieva turun satu set dan rehat sebelum mengalahkan unggulan keempat Serena Williams di, perempat final 3-6 6-4, 6-3. Dia kemudian mengalahkan rakan senegaranya Zvonareva di semifinal dan Safina dalam tiga set terakhir untuk memenangi pingat emas.

 
Elena Dementieva di Kejohanan akhir tahun WTA 2008 di Doha, Qatar.

Di AS Terbuka, Dementieva adalah salah satu daripada enam pemain dengan kesempatan untuk berada di peringkat Dunia No 1 setelah selesainya perlawanan. Dementieva dikalahkan Schnyder di perempat final namun kalah dari Janković dalam, semifinal 6-4 6-4. Dementieva naik rehat dalam setiap 42 kesalahan menetapkan namun komitmen tanpa input dan kehilangan masing-masing lima perlawanan terkini perkhidmatan. Namun demikian, kedudukan nya dipertingkatkan untuk World No 4 untuk pertama kalinya sejak tahun 2004.

Pada Tier I toray Pan Pacific Terbuka di Tokyo, Dementieva adalah unggulan ketiga dan lolos ke Ericsson tahun berakhir Sony Kejohanan dengan kemenangan babak kedua melawan Alize Cornet. Namun, ia marah di perempat final oleh Katarina Srebotnik. Pada Tier II Porsche Tennis Grand Prix di Stuttgart, Dementieva adalah unggulan keempat. Dia mudah memenangi perlawanan pertama dengan mengalahkan Sybille Bammer 6-1, 6-4, tapi kecewa di perempat final oleh Victoria Azarenka 7-6 (6),, 3-6 6-1. Mempertahankan gelarnya di Piala Kremlin, Dementieva adalah unggulan ketiga. Dia dikalahkan Katarina Srebotnik di babak kedua dan Nadia Petrova di perempat final. Di semifinal, dia menghadapi Jelena Janković. Dia memenangi set pertama dengan mudah 6-0, tetapi hanya berjaya memenangi satu perlawanan selepas itu, kehilangan dua set berikutnya 6-1, 6-0. Dia melakukan 31 kesalahan sendiri di set kedua dan ketiga. Dia memenangi acara seterusnya walaupun, Fortis Championships Luxembourg, mengalahkan Caroline Wozniacki dalam tiga set di final.

Di WTA Tour Championships yang diadakan di Doha, Qatar, Dementieva adalah unggulan keempat. Dalam pertandingan babak pertama robin, ia kehilangan perlawanan pertama ke Venus Williams, sebelum mengalahkan Dinara Safina di kedua-dua. Setelah Serena Williams menarik diri daripada pertandingan, Dementieva bermain Nadia Petrova dan mengalahkan dia untuk mencapai tahap knock-out. Di semifinal, ia kalah dari Vera Zvonareva 7-6 (7), 3-6 6-3.

Prestasi terbaik sepanjang kerjaya, ranking ke-3 dunia sunting

Dementieva memulakan musim nya dengan memenangi ASB Classic di Auckland, New Zealand. Unggulan pertama, dia mencapai final di mana dia telah mengalahkan Elena Vesnina dinaik aras di final di set langsung [4] Minggu berikutnya di International Medibank di Sydney., Dementieva mengalahkan Agnieszka Radwanska di perempat final dan kesal unggulan pertama Serena Williams di semifinal 6-3, 6-1. Dia kemudian memenangi perlawanan kedua berturut-turut nya dengan mengalahkan rakan senegaranya dan pilihan kedua Dinara Safina di final.

Dementieva yang unggulan keempat di Terbuka Australia dan merupakan salah satu daripada tiga pemain yang mempunyai kesempatan menjadi peringkat Dunia No 1 di akhir perlawanan ini. 15-perlawanan kemenangan beruntun Dementieva berakhir di semifinal ketika dia kalah dari Serena, Williams 6-3 6-4 selepas Dementieva memimpin 3-0 di set kedua.

Bermain untuk Rusia di Piala Fed di Moscow, Dementieva mengalahkan Zhang Shuai 6-3, 6-0, membantu Rusia ke empatik 5-0 menang atas China.

Pada perlawanan Terbuka GDF Suez di Paris, Dementieva maju ke final ketiga tahun ini. Amélie Mauresmo kemudian mengalahkan Dementieva di final dalam tiga set. Pada 5 Premier Barclays Dubai Tennis Championships, Dementieva menjadi wanita 27 selama era terbuka untuk merakam single kerjaya 500 kemenangan setelah mengalahkan Sybille Bammer di babak pertama. Dia hilang tetapi untuk Venus Williams di, suku 6-3 6-3.

perlawanan seterusnya Dementieva adalah BNP Paribas Terbuka di Indian Wells, California, yang merupakan pertama Premier Wajib acara tahun ini. Setelah menerima bye di babak pertama, ia kecewa dengan Republik Czech Petra Cetkovská 7-6 (2),, 2-6 6-1. Di Sony Ericsson Open di Key Biscayne, Florida, Premier Wajib acara lain, Dementieva adalah unggulan keempat tetapi tidak melakukan 45 kesalahan sendiri sementara menang 13 Caroline Wozniacki unggulan di babak keempat, 7-5 6-4. Walaupun kehilangan, ia mencapai kerjayanya peringkat tertinggi single Dunia No 3. Dengan mencapai 3 Top, ia menjadi Rusia keenam untuk melakukannya. [6]

Dementieva mulai musim semi tanah liat lapangan di Family Circle Cup di Charleston, South Carolina, acara Premier pada tur. Dia tersesat di situ di semifinal Wozniacki 6-4, 5-7, 7-5 dalam pertandingan hampir tiga jam. [7] Dementieva selamat dari defisit 2-5 di set kedua dan menyelamatkan tiga match mata berturut-turut pada sendiri melayani di 3-5 dalam set [7]. Pada Grand Prix Tenis Porsche di Stuttgart, Jerman, acara lain Premier, ia mencapai semifinal kedua berturut-turut dia mana dia kalah dari juara akhirnya Svetlana Kuznetsova 6-4, 6-2. Dementieva adalah pilihan ke-3 untuk Madrilena 2009 Mutua Madrid Terbuka tapi marah oleh bekas dunia no. 1 Amélie Mauresmo di babak ketiga dengan 1-6,, 6-4 6-2. Di Perancis Terbuka, Dementieva kalah Samantha Stosur di babak ketiga, 6-3, 4-6, 6-1. [8]

Sebagai persiapan untuk Wimbledon, Dementieva mengambil bahagian di International AEGON di Eastbourne. Unggulan pertama, dia kecewa di babak kedua oleh finalis akhirnya Virginie Razzano 6-0, 3-6, 7-6 (4). 4 unggulan di Wimbledon, Dementieva mudah mencapai semifinal menjatuhkan hanya 20 game dalam perjalanan. Dalam dirinya kedua berturut-turut Wimbledon semi-final, Dementieva dimainkan sebuah thriller terhadap benih 2 No dan akhirnya juara Serena Williams. Dalam kontes yang berkualiti tinggi, Dementieva mengadakan match point tunggal pada 5-4 di set ketiga tetapi akhirnya menang perlawanan 6-7 (4), 7-5, 8-6 di semifinal Wimbledon terpanjang era terbuka. Pertandingan itu banyak digembar-gemburkan sebagai sesuai dengan wanita terbaik itu tahun 2009.

Dalam menjelang Terbuka, Dementieva mengambil bahagian dalam tiga perlawanan. Pada Bank of West Classic di Stanford, California, ia maju ke laluan semi final mengalahkan Daniela Hantuchova en. Di semifinal, Dementieva hancur oleh Venus, Williams 6-0 6-1. Di Western & Southern Financial Group Women's Open di Cincinnati, dia telah mengalahkan Yanina Wickmayer dan Caroline Wozniacki untuk mencapai babak semifinal. Dalam pertandingan aneh, Dementieva yang jatuh ke Jelena Janković, 6-7 (2),, 6-0 6-7 (6), walaupun memimpin 6-2 di tiebreak set terakhir mempunyai match point sudah disimpan tiga dirinya dahulu. Pada Piala Rogers di Toronto, Dementieva mengalahkan Serena Williams 7-6 (2), 6-1 untuk mencapai final keempat tahun ini. Di final, dia mengalahkan seorang Maria Sharapova dinaik aras 6-4, 6-3 di final untuk memenangi gelaran ketiganya tahun ini dan 14 dalam kerjayanya. [9] Sebagai hasil dari penampilannya di tiga pertandingan, Dementieva dijanjikan AS Terbuka Seri mahkota. Memasuki AS Terbuka sebagai salah satu kegemaran, Dementieva menderita kerugian shock pada No Dunia 70 Melanie Oudin,, 5-7 6-4, 6-3. [10]

Pada tahun 2009 selepas AS Terbuka, Elena dianugerahkan Order of Honour oleh Presiden Rusia Dmitry Medvedev di Kremlin di Moscow. The Order of Honor diberikan untuk warga Rusia untuk pencapaian yang tinggi dalam kerajaan, pengeluaran ekonomi, kajian ilmiah, sosial budaya, masyarakat dan kegiatan amal yang pada dasarnya membolehkan untuk memperbaiki keadaan kehidupan di negara ini, untuk manfaat dalam latihan tenaga terampil, latihan yang tumbuh generasi, dan penyelenggaraan legalitas dan undang-undang. The Order of Honor digunakan di sisi kiri dada, ketika perintah lain dari Persekutuan Russia yang hadir, itu terletak selepas perintah diberi untuk perkhidmatan-perkhidmatan tentera [11].

Pada tarikh 14 September, Dementieva menjadi salah satu daripada lapan wanita untuk lolos ke Sony Ericsson Championships di Doha, Qatar. Pada Premier 5 toray Pan Pacific Terbuka, ia kalah di pusingan kedua untuk Kateryna, Bondarenko 6-2 6-7 (2), 6-1. perlawanan seterusnya Dementieva adalah Premier Wajib China Terbuka. Dia dikalahkan Li Na dalam perjalanan ke perempat final sebelum akhirnya menang di set langsung ke Agnieszka Radwanska.

Pada tahun-berakhir Ericsson Sony Championships di Doha, Qatar, Dementieva memenangi perlawanan pusingan pertama robin dalam kumpulan Maroon melawan Venus selepas trailing 3-6, 1-3 di set kedua dengan 3-6, 7-6 (6) , 6-2. Dia kemudian mengalami dua kerugian berturut-turut, untuk Serena dalam perlawanan babak kedua robin dengan 2-6, 4-6, kemudian ke Svetlana Kuznetsova, dengan 3-6, 2-6. Oleh itu, ia gagal untuk mencapai ke semifinal.

Dementieva selesai 2009 sebagai nombor, dunia 5 satu tempat yang lebih rendah dari tahun 2008 peringkat akhir tahun. Highlights dari kerjayanya tahun ini termasuk memenangi Auckland, Sydney dan Toronto dan mencapai semifinal di Terbuka Australia dan Wimbledon.

Tahun terakhir sunting

 
Dementieva di kejohanan grand slam terakhirnya, terbuka AS 2010.

Dementieva mulai tahun mewakili Rusia di Piala Hopman perkongsian Igor Andreev. Dia kehilangan perlawanan pembukaan dalam tahap Robin Pusingan Sabine Lisicki sebelum mengalahkan Yaroslava Shvedova dan Laura Robson. Namun, Rusia gagal membuat final ketika mereka selesai ketiga dalam kumpulan B.

perlawanan pertama Dementieva dan tajuk tur tahun datang di International Medibank, di mana dia juga merupakan juara bertahan. Dia mengalahkan dunia no. 1 Serena Williams 6-3 6-2 di final, berjaya mempertahankan gelarnya. En laluan ke final dia telah mengalahkan rakan Rusia dan dunia tidak ada. 2 Dinara Safina serta dunia no. 6 Victoria Azarenka, pada perempat final dan semi-final masing-masing, menang dalam straight set di kedua-dua kesempatan. Dia adalah wanita pertama sejak Martina Hingis pada tahun 2001 dan 2002 untuk memenangi Medibank Antarabangsa pada tahun berturut-turut.

Dementieva adalah unggulan kelima di Terbuka Australia, Grand Slam pertama terjadi tahun. Dia mengalahkan Vera Dushevina dari Rusia di babak 1. Di babak kedua dia kehilangan ke kad liar, bekas No 1 Dunia, dan akhirnya finalis Justine Henin dari Belgium,, 5-7 6-7 (6), walaupun mempunyai 2 set mata di set pertama, dan satu set point di 6-5 di tie break set kedua.

perlawanan seterusnya Dementieva adalah Terbuka GDF Suez di Paris di mana ia maju ke final untuk tahun kedua berturut-turut. Pada akhir tahun kedua, dia datang dari satu set untuk mengalahkan Lucie Safarova 6-7 (5), 6-1, 6-4.

Dementieva kemudian unggulan kelima di Kejohanan Tenis Barclays Dubai di Dubai. Dia bersara melawan Daniela Hantuchova di babak kedua karena cedera bahu sementara trailing 6-4, 1-1. Dementieva kemudian dimainkan di Malaysia Terbuka perdana di Kuala Lumpur. Unggulan pertama, dia maju ke final ketiganya tahun di mana dia jatuh di set langsung ke Alisa Kleybanova,, 6-3 6-2.

Dementieva kemudian mengambil bahagian dalam peristiwa Wajib Premier di Amerika Utara. Pada BNP Paribas Terbuka di Indian Wells, Dementieva kalah dari Agnieszka Radwanska di perempat final,, 6-4 6-3. Minggu berikutnya di Sony Ericsson Open di Miami, ia kalah di Putaran kedua Justine Henin, 6-3 6-2.

Dementieva diwakili Rusia di babak semifinal dari 2010 Piala Fed menentang Amerika Syarikat. Ia mengalahkan Bethanie Mattek-Sands dan Melanie Oudin dalam dua perlawanan singes nya. Dalam memutuskan perlawanan ganda, Dementieva dan Alla Kudryavtseva jatuh ke Mattek-Sands dan Liezel Huber 6-3, 6-1.

Pada internazionali BNL d'Italia, di mana Dementieva adalah unggulan keenam, ia kalah di babak ketiga ke Ivanović Ana bangkit semula untuk pertama kalinya, 6-1, 7-6 (5). Dia kemudian bermain di Mutua Madrilena Madrid Terbuka, di mana dia telah mengalahkan Aleksandra Wozniak di babak pertama,, 6-0 6-1. Dia kalah dari Alexandra Dulgheru Romania di pusingan kedua 6-1 3-6, 7-5 bahkan setelah melayani untuk perlawanan. Walaupun kehilangan, Dementieva berjaya menjadi No.1 Rusia untuk pertama kalinya dalam kerjayanya.

Dementieva perlawanan berikutnya adalah Warsaw Terbuka. Sebagai unggulan kedua dan menerima bye di babak pertama, beliau kalah Tsvetana Pironkova dalam pertandingan hampir 3 jam, 5-7, 6-4, 4-6.

Semasa menyertai Kejohanan Terbuka Perancis pada awal Jun 2010, Dementieva telah mengalami kecederaan pada betis kirinya. Ini menyebabkan beliau terpaksa menarik diri dari kejohanan itu pada peringkat separuh akhir setelah tewas pada set pertama pada mata tie-break 6-7 (3) kepada Francesca Schiavone yang pada akhirnya memenangi kejuaraan Grand Slam itu. Kecederaan ini berlaku pada awal pusingan kedua di mana beliau hampir menarik diri pada pusingan ketiga ketika menentang Aleksandra Wozniak.

Kecederaan itu berlanjutan hinggga menyebabkan Dementieva terpaksa berehat untuk tempoh sekurang-kurangnya tujuh minggu. Ini bermakna Dementieva terpaksa melupakan hasratnya untuk beraksi di gelanggang rumput pada musim ini iaitu di Eastbourne dan Grand Slam ketiga tahunan di Wimbledon. Ia juga menyebabkan Dementieva terpaksa menyerahkan kedudukan ranking kelima beliau kepada pemain Australia, Samantha Stosur akibat gagal mempertahankan mata ranking separuh akhir yang dimilikinya tahun lalu.

Beliau kembali bertanding pada penghujung bulan Julai di Bank of The West Classic di Stanford yang juga merupakan kejohahan pembukaan sempena Siri Kejohanan menjelang Terbuka Amerika Syarikat. Sebagai pemain pilihan kedua dan mendapat 'bye' di pusingan pertama beliau akan menentang pemain senior dari Jepun, Kimiko Date Krumm yang menyingkirkan bekas pemain nombor satu dunia Dinara Safina. Namun begitu di peringkat suku akhir, beliau tewas kepada bekas pemain nombor satu dunia Maria Sharapova dalam perlawanan sengit lebih 3 jam dengan mata 4-6, 6-2, 3-6.

Kejohanan yang bakal disertainya adalah Western & Southern Financial Group Womens Open di Cincinnati bermula 9 Ogos ini dan Terbuka Amerika Syarikat (Kejohanan Grand Slam) (30 Ogos - 12 September 2010).

Persaraan sunting

Beliau mengumumkan persaraannya dari kerjaya tenis profesional ketika perlawanan terakhirnya di kejohanan akhir tahun WTA di Doha, Qatar pada 29 Oktober 2010 selepas tewas kepada Schiavone. Dementieva mengakhiri kerjayanya sebagai pemain ranking ke 9 dunia, dengan 16 gelaran perseorangan WTA dan 2 penampilan Grand Slam peringkat akhir. Dementieva mengatakan dalam sambutannya bahawa itu merupakan sebuah kehormatan untuk menjadi sebahagian dari jelajah tenis wanita. Zvonareva memanggilnya inspirasi. Dementieva mendedahkan ketika wawancara dengan Eurosport bahawa dia telah memutuskan bahawa 2010 akan menjadi musim terakhirnya.

Statistik kerjaya sunting

Berikut adalah statistik utama kerjaya tenis Elena Dementieva.

Perlawanan Akhir
Disiplin Jenis Menang Kalah Jumlah
Perseorangan Grand Slam 0 2 2
Summer Olympics 1 1 2
Year–End Championships 0 0 0
WTA Premier Mandatory 0 0 0
WTA Tour 16 16 32
Jumlah 16 16 32
Beregu Grand Slam 0 2 2
Summer Olympics 0 0 0
Year–End Championships 1 0 1
WTA Premier Mandatory 0 0 0
WTA Tour 6 7 13
Jumlah 6 7 13
Beregu Campuran Grand Slam 0 0 0
Jumlah
Jumlah 22 23 45

Pencapaian (perseorangan) sunting

Kejohanan Grand Slam sunting

  • Naib juara Terbuka Perancis 2004
  • Naib juara Terbuka Amerika Syarikat 2004

Sukan Olimpik sunting

  • Perak Sukan Olimpik Sydney 2000
  • Emas Sukan Olimpik Beijing 2008

Premier/Premier 5/Premier Mandatori sunting

  • Juara Sydney, Australia 2009 & 2010
  • Naib Juara Paris, Perancis 2009
  • Juara Toronto, Kanada 2009
  • Juara Paris, Perancis 2010
  • Naib Juara Tokyo, Jepun 2010

Tier I sunting

  • Naib Juara Piala Kremlin di Moscow, Rusia 2001 & 2004
  • Naib Juara Kejohanan Miami, Florida, A.S. 2004
  • Naib Juara Kejohanan South Carolina Charleston, A.S. 2005
  • Juara Terbuka Pan Pacific Toray di Tokyo, Jepun 2006
  • Naib Juara Indian Wells Masters di Indian Wells, A.S. 2006
  • Juara Piala Kremlin di Moscow, Rusia 2007
  • Naib Juara Kejohanan Berlin, Jerman 2008

Kejohanan WTA sunting

16 kejuaraan
  • 2003 : Pualau Amelia, Bali & Shanghai
  • 2004 : Hasselt
  • 2006 : Tokyo & Los Angeles
  • 2007 : Istanbul & Moscow
  • 2008 : Dubai, Olimpik & Luxembourg
  • 2009 : Auckland, Sydney & Toronto
  • 2010 : Sydney & Paris

Sirkit ITF sunting

  • Juara Kejohanan Jurmala 1996
  • Juara Kejohanan Istanbul 1997
  • Juara Kejohanan Buchen 1998

Pencapaian (beregu) sunting

Kejohanan Grand Slam sunting

  • Naib Juara Terbuka Amerika Syarikat 2002 & 2005

Kejuaraan Akhir Tahun WTA sunting

  • Juara Los Angeles, A.S. 2002

Tier I sunting

  • Naib Juara Piala Kremlin di Moscow, Rusia 2001
  • Naib Juara Terbuka Pacific Life di Indian Wells, A.S. 2002
  • Juara Terbuka Jerman Qatar Telecom di Berlin, Jerman 2002
  • Juara Piala Kremlin Cup di Moscow, Rusia 2002
  • Naib Juara Terbuka Jerman Qatar Telecom di Berlin, Jerman 2006

Kejohanan WTA sunting

6 kejuaraan
  • 2002 : Berlin, San Diego, Moscow & WTA (bersama Husarova)
  • 2003 : 's-Hertogenbosch (bersama Krasnoroutskaya)
  • 2005 : Los Angeles (bersama Pennetta)

Sirkit ITF sunting

3 kejuaraan
  • Juara Kejohanan Istanbul 1997
  • Juara Kejohanan Tbilisi 1997
  • Juara Kejohanan Batumi 1997

Rekod Kejohanan Grand Slam sunting

Perseorangan sunting

Untuk membantu anda mamahami jadual berikut, ringkasan di bawah akan menjelaskan kependekkan perkataan dan kotak-kotak berwarna yang diwakilinya.

Istilah Yang Perlu Diketahui
SR nisbah kejohanan yang dimenangi kepada
kejohanan yang disertai
M-K rekod menang-kalah pemain
Istilah Dalam Jadual
NH kejohanan tidak diadakan pada tahun itu A tidak menyertai kejohanan
LQ kalah pada peringkat kelayakan #R kalah pada peringkat awal kejohanan
(pusingan pertama - pusingan keempat)
QF melayakkan diri sehingga peringkat suku akhir SF melayakkan diri sehingga peringkat separuh akhir
F melayakkan diri sehingga peringkat akhir, naib juara W memenangi kejohanan
Kejohanan 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Karier
SR
Karier
Menang-Kalah
% Menang
Terbuka Australia A A A A 2R1 3R 3R 4R 1R 1R 4R 1R 4R 4R SF 2R 0 / 12 26–12 68%
Terbuka Perancis A A A A 2R 2 2R 4 2R 4R 1R F 4R 3R 3R QF 3R SF 0 / 12 32–12 71%
Wimbledon A A A A 1R 3 1R 3R 4R 4R 1R 4R QF 3R SF SF A 0 / 11 29–11 71%
Terbuka Amerika Syarikat A A A LQ 3R SF 4R 2R 4R F 5 SF QF 3R SF 2R 4R 0 / 13 39–13 75%
SR 0 / 0 0 / 0 0 / 0 0 / 1 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 4 0 / 3 0 / 48 N/A
Menang-Kalah 0–0 0–0 0–0 0–1 11–6 8–3 8–4 10–4 6–4 11–4 14–4 10–4 9–4 17–4 13–4 9–3 N/A 126–48 72%
Statistik Karier
Kejohanan Disertai 1 4 5 12 21 22 22 27 28 24 22 23 20 20 20 20 N/A 291 N/A
Perlawanan Akhir 0 (1) (2) (1) 0 1 2 1 3 5 2 3 2 5 4 4 N/A 32(4) N/A
Menang Kejuaraan 0 (1) (2) (1) 0 0 0 0 3 1 0 2 2 3 3 2 N/A 16(3) N/A
Gelanggang Keras
M-K
1-1 6-1 5-0 9–5 19–9 25–11 17–12 13–11 24–13 26–14 27–14 21–11 19–10 33–10 39–11 34-14 N/A 318–147 69%
Gelanggang Tanah Liat
M-K
0-0 0-1 6-3 10–5 13–7 8–4 8–4 11–8 10–6 8–5 12–4 9–5 12–4 14–4 10–4 7–4 N/A 138–68 67%
Gelanggang Rumput
M-K
0-0 0-0 0-0 0–0 2–2 0–1 2–2 7–2 7–3 0–1 3–2 6–2 3–2 7–2 6–2 0–0 N/A 43–21 67%
Gelanggang Karpet
M-K
0-0 2-1 3-1 8–1 7–3 7–6 8–4 6–6 8–3 5–3 3–2 11–3 7–2 2–1 0–1 0–0 N/A 77–37 68%
Jumlah Menang-Kalah 1-1 8-3 14-4 27–11 41–21 40–22 35–22 37–27 49–25 39–23 45–22 47–21 41–18 56–17 55–18 41–18 N/A 576–2738 68%
Ranking Akhir Tahun 9999 624 355 182 62 11 15 19 8 6 8 8 11 4 5 9 6 N/A N/A N/A
  • 1 Menang tiga perlawanan pusingan kelayakan untuk memasuki pusingan akhir.
  • 2 Menang dua dan kalah satu perlawanan pusingan kelayakan untuk memasuki pusingan akhir sebelum tewas pada pusingan kedua.
  • 3 Menang dua dan kalah satu perlawanan pusingan kelayakan untuk memasuki pusingan akhir sebelum tewas pada pusingan pertama.
  • 4 Menarik diri sebelum perlawanan pusingan kedua, di mana ianya dikira sebagai kemenangan kepada lawan dan tidak dikira sebagai kalah ke dalam rekod rasminya.
  • 5 Lawan menarik diri sebelum perlawanan pusingan ketiga, di mana ianya dikira sebagai kekalahan kepada lawan dan tidak dikira sebagai menang ke dalam rekod rasminya.
  • 6 Ini juga merupakan ranking ketika beliau bersara dari kerjaya tenis profesional.

Siri Kejohanan Terbuka Amerika Syarikat sunting

Kejohanan 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Karier SR Karier
Menang-Kalah
% Menang
Stanford A* A* A* A A SF QF 0 / 2 4-2 66%
San Diego SF 2R QF SF NH NH A 0 / 4 9–4 69%
Los Angeles SF SF W QF A A NH 1 / 4 12–3 80%
Cincinnati AO A* A* A AO SF 2R 0 / 2 3–2 60%
Montreal/Toronto 2R A A 2R 2R W 3R 1 / 5 13–9 59%
New Haven SF QF QF SF A A SF 0 / 5 13–6 68%
SR 0 / 4 0 / 3 1 / 3 0 / 4 0 / 1 1 / 3 0 / 4 2 / 22 N/A
Menang-Kalah 10–4 6–3 9-2 9-4 1-1 11–2 6–4 N/A 52–20 72%

Beregu sunting

Kejohanan 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Karier
SR
Karier
Menang-Kalah
% Menang
Terbuka Australia A A 2R 2R 3R 3R 3R 0 / 5 8–5 62%
Terbuka Perancis A 2R 2R 3R 2R 2R A 0 / 5 6–5 54%
Wimbledon A 1R SF A A 3R 2R 0 / 4 8–4 67%
Terbuka Amerika Syarikat 2R F 3R SF F A 2R 0 / 6 13–6 68%
SR 0 / 1 0 / 3 0 / 4 0 / 3 0 / 3 0 / 3 0 / 3 0 / 20 N/A
Menang-Kalah 1–1 7–3 9-4 8-3 9-3 5–3 4–3 N/A 33–20 62%

Pendapatan Karier Jelajah WTA sunting

Tahun Kejuaraan
Grand Slam
Kejuaraan
WTA
Jumlah
Kejuaraan
Pendapatan
($) Dollar US
Ranking
Wang
1998 0 0 0 18,095 242
1999 0 0 0 107,247 88
2000 0 0 0 613,627 13
2001 0 0 0 567,964 18
2002 0 0 0 844,325 11
2003 0 3 3 869,740 12
2004 0 1 1 1,825,688 7
2005 0 0 0 1,524,461 7
2006 0 2 2 1,429,005 7
2007 0 2 2 863,241 14
2008 0 3 3 1,951,304 6
2009 0 3 3 2,343,481 7
2010 0 2 2 1,896,690 9
Karier 0 16 16 14,867,437 13

Ranking Akhir Tahun sunting

Perseorangan sunting

Tahun 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Kedudukan 624 355 182 62 12 15 19 8 6 8 8 11 4 5 9
Perubahan 0 +269 +193 +120 +50 -3 -4 +11 +2 -2 0 -3 +7 -1 -4

Rekod pertemuan dengan pemain lain sunting

Berikut merupakan rekod pertemuan Elena Dementieva dengan pemain tenis lain yang berada pada ranking 10 terbaik dan ke atas sepanjang kerjaya mereka:

Nama yang ditebalkan dan berlatar belakang warna emas adalah pemain yang pernah berada pada ranking No. 1.

No. Pemain Menang Kalah
1   Daniela Hantuchová 12 4
2   Patty Schnyder 10 7
3   Nadia Petrova 8 7
4   Francesca Schiavone 7 6
5   Iva Majoli 6 0
6   Marion Bartoli 6 2
7   Dinara Safina 6 5
8   Anastasia Myskina 6 9
9   Amélie Mauresmo 6 10
10   Ai Sugiyama 5 2
11   Chanda Rubin 5 2
12   Samantha Stosur 5 2
13   Vera Zvonareva 5 2
14   Serena Williams 5 7
15   Lindsay Davenport 5 11
16   Ana Ivanović 4 2
17   Jelena Dokić 4 5
18   Svetlana Kuznetsova 4 6
19   Karina Habšudová 3 0
20   Anke Huber 3 1
21   Victoria Azarenka 3 1
22   Li Na 3 1
23   Paola Suárez 3 1
24   Mary Pierce 3 2
25   Martina Hingis 3 4
26   Caroline Wozniacki 3 5
27   Jelena Janković 3 7
28   Maria Sharapova 3 9
29   Venus Williams 3 9
30   Kim Clijsters 3 11
31   Kimiko Date Krumm 2 0
32   Anelique Kerber 2 0
33   Arantxa Sánchez Vicario 2 0
34   Anna Chakvetadze 2 1
35   Alicia Molik 2 1
36   Barbara Schett 2 1
37   Magdalena Maleeva 2 2
38   Amanda Coetzer 2 3
39   Conchita Martínez 2 3
40   Agnieszka Radwańska 2 4
41   Justine Henin 2 11
42   Sara Errani 1 0
43   Petra Kvitová 1 0
44   Flavia Pennetta 1 0
45   Andrea Petkovic 1 0
46   Nicole Vaidišová 1 1
47   Jennifer Capriati 1 3
48   Julie Halard-Decugis 0 1
49   Anna Kournikova 0 1
50   Dominique Monami 0 1
51   Monica Seles 0 1
52   Sandrine Testud 0 3

Pautan luar sunting

Kedudukan sukan
Didahului oleh
  Nadia Petrova
Pemain No. 3 Dunia
6 April 2009 - 10 Mei 2009
Diikuti oleh:
  Caroline Wozniacki
Didahului oleh
Dinara Safina
  Pemain No. 1 Rusia
17 Mei 2010 - 22 Ogos 2010
Diikuti oleh:
Vera Zvonareva
Didahului oleh
  Dinara Safina
Juara Siri Kejohanan Terbuka Amerika Syarikat
2009
Diikuti oleh:
  Caroline Wozniacki
Anugerah
Didahului oleh
  Serena Williams
Pemain WTA Paling Banyak Peningkatan
2000
Diikuti oleh:
  Justine Henin
Didahului oleh
  Ana Ivanović
Anugerah Semangat Kesukanan Karen Krantczke
2008
Diikuti oleh:
  Kim Clijsters
Didahului oleh
Tiada Pemenang (Anugerah Baru)
Pemain Perseorangan Paling Disukai Peminat
2009
Diikuti oleh:
  Maria Sharapova
Didahului oleh
  Ana Ivanović
Anugerah Diamond Aces WTA
2009
Diikuti oleh:
  Samantha Stosur
Didahului oleh
  Kim Clijsters
Anugerah Semangat Kesukanan Karen Krantczke
2010
Diikuti oleh:
  Petra Kvitova