English Electric Lightning

English Electric Lightning merupakan sebuah pesawat pejuang berkelajuan supersonik buatan Britain yang digunakan semasa era Perang Dingin. Ia diingati kerana kelajuannya yang menggagumkan dan keadaan luaran berlogam biasa. Ia terkenal kerana keupayaannya sebagai sebuah pesawat pemintas. English Electric kemudian telah digabungkan ke dalam British Aircraft Corporation, yang mana kemudian dikenali sebagai BAC Lightning.

Lightning
Lightning F.3 pada 1964
Peranan Pemintas
Negara pengeluar United Kingdom
Pengeluar English Electric
British Aircraft Corporation
Penerbangan sulung 4 Ogos 1954 (P.1A)
4 April 1957[1]
Diperkenalkan Disember 1959
Dihentikan 1988 (Tentera Udara Diraja)
Pengguna utama Tentera Udara Diraja
Tentera Udara Kuwait
Tentera Udara Diraja Arab Saudi
Jumlah dibina 337 (termasuk prototaip)[1]

Kebanyakan pesawat Lightning telah digunakan oleh Tentera Udara Diraja British dan Tentera Udara Diraja Arab Saudi. Pesawat ini juga merupakan pesawat penunjuk tetap di pertunjukkan udara dan merupakan pesawat pertama yang mencapai keupayaan superkrus. Lightning juga merupakan satu daripada pesawat berprestasi tinggi yang digunakan dalam formasi aerobik. Kebanyakan pesawat Lightning kini telah dibersarakan dan disimpan di muzium, tetapi tiga buah pesawat masih diterbangkan di "Kota Guruh", Cape Town, Afrika Selatan.

Lihat juga sunting

Pembangunan berkaitan

Pesawat setanding

Senarai berkaitan

Rujukan sunting

  1. ^ a b Winchester 2006, p. 82.

Bibliografi sunting

  • Caygill, Peter. Lightning from the Cockpit: Flying the Supersonic Legend. Barnsley, South Yorkshire, UK: Pen & Sword Books Ltd., 2004. ISBN 1-84415-082-8.
  • Winchester, Jim, ed. "English Electric Lightning." Military Aircraft of the Cold War (The Aviation Factfile). Rochester, Kent, UK: The Grange plc., 2006. ISBN 1-84013-929-7.
  • Thunder and Lightnings - Lightning Retrieved: 11 March 2008.

Pautan luar sunting