F

huruf keenam abjad Rumi

F ialah huruf Rumi yang ke-6. Namanya dalam bahasa Inggeris dan Malaysia ialah ef /ɛf/.

F
F
Abjad Rumi dasar
  Aa Bb Cc Dd  
Ee Ff Gg Hh Ii Jj
Kk Ll Mm Nn Oo Pp
Qq Rr Ss Tt Uu Vv
  Ww Xx Yy Zz  

Dalam bahasa Malaysia, serta juga dalam IPA dan kebanyakan bahasa yang ditulis dalam huruf rumi, huruf ini sering digunakan untuk menandai bunyi frikatif bibir-gigi tidak bersuara /f/.

Sejarah sunting

W Proto-Semitik W Phoenicia W Etruscan Digamma (W) Greek F Rumi
         

Asal-usul huruf F bermula daripada huruf Semitik vâv yang melambangkan bunyi /v/, dan barangkali asalnya mewakili "cangkuk" atau "belantan". Huruf vâv mungkin juga terbentuk berdasarkan satu hieroglif Mesir, barangkalinya yang menggambarkan "cokmar":

T3

Bentuk huruf Phoenicia bagi huruf ini diserap ke dalam huruf Greek sebagai huruf vokal, upsilon (yang menyerupai keturunannya, Y, tetapi juga dijadikan leluhur kepada huruf-huruf U, V, dan W); dan juga dalam satu bentuk lain, iaitu huruf konsonan digamma yang menyerupai huruf F kita, tetapi disebut /w/ seperti dalam bahasa Phoenicia. (Lama kemudian, fonem /w/ ini pudar dari bahasa Greek, lalu kegunaan digamma terhad peranannya sebagai angka sahaja.)

Dalam bahasa Etruscan, F juga disebut /w/; bagaimanapun, orang Etruscan mengemukakan satu inovasi iaitu menggunakan dwilamabang FH untuk bunyi /f/, dan huruf F menerima fonem /f/ dengan sendirinya apabila orang Rom menyerapnya (kerana mereka sudah meminjam huruf U dari huruf Greek upsilon untuk bunyi /w/). Huruf phi (Φ φ) pula menghampiri bunyi /f/ dalam bahasa Greek.

Huruf kecil f tidak patut dikelirukan dengan huruf ſ, iaitu s panjang yang digunakan pada zaman dahulu. Contohnya, "sinfulness" ditulis seperti "ſinfulneſs" apabila memakai huruf s panjang. Kegunaan huruf s panjang pudar menjelang akhir abad ke-19, barangkali untuk mengelakkan kekeliuran dengan huruf f.

Kod-kod pengkomputeran sunting

Titik kod Huruf besar
F
Huruf kecil
f
Unikod U+0046 U+0066
ASCII Perpuluhan 70 102
Perduaan 01000110 01100110
EBCDIC 198 134

Lihat juga sunting

Abjad Rumi/Latin
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz