Falun Gong atau Falungong atau Falun Dafa ialah satu amalan kerohanian purba yang diperkenalkan kepada orang awam di China oleh Li Hongzhi (李洪志) pada tahun 1992.[1] Pengamal Falungong percaya, Dafa adalah kebijaksanaan Pencipta. Pengasas Falun Dafa juga mengatakan Falun Dafa tidak boleh digunakan untuk campur tangan dalam politik, tidak menghalang atau memaksa sesiapa untuk menyertai atau keluar daripada Falun Dafa. Oleh itu, pelajar tidak perlu mendaftar untuk melatih Falun Gong.

Falun Gong

Cina Tradisional:
Cina Ringkas:
Maksud harfiah: Roda Undang-undang
Falun Dafa
Tulisan Tradisional:
Tulisan Ringkas:
Maksud harfiah: Roda Undang-undang Besar

Encik Li Hongzhi ialah pengasas latihan kerohanian Falun Gong. Amalan ini menggabungkan meditasi dan latihan lembut dengan falsafah moral yang berdasarkan prinsip Sejati, Baik, dan Sabar. Selepas Encik Li memperkenalkan amalan ini kepada orang awam di China pada awal 1990-an, dianggar 100 juta orang bermula amalan ini. Sejak itu, amalan itu telah tersebar ke lebih daripada 100 negara di seluruh dunia. Encik Li menjadi calon Hadiah Keamanan Nobel sebanyak empat kali dan telah dicalonkan oleh Parlimen Eropah bagi Hadiah Sakharov untuk Kebebasan Berfikir. Beliau juga merupakan penerima Anugerah Kebebasan Beragama Antarabangsa Freedom House.

Falun Dafa boleh dipelajari secara percuma dalam talian dan tapak latihan di seluruh dunia, dan pengamal tidak boleh mengutip yuran mengajar. Falun Gong ada lima set senaman dan meditasi yang bertujuan untuk mengembangkan hati dan perwatakan para pengamal mengikut prinsip "Sejati, Baik, dan Sabar" (), seperti yang diterangkan dalam buku utamanya iaitu Zhuan Falun (轉法輪).[2] Falun Gong muncul menjelang penghujung "ledakan qigong" China—suatu tempoh yang menyaksikan percambahan amalan meditasi yang serupa, latihan tenaga perlahan dan pernafasan terkawal. Falun Gong menggabungkan meditasi dan latihan qigong dengan falsafah moral. Amalan ini menekankan moral dan kultivasi nilai murni, dan mengenal pasti sebagai amalan sekolah Buddha, walaupun ajarannya juga menggabungkan unsur-unsur yang diambil daripada tradisi Tao. Melalui kejujuran moral dan amalan meditasi, pengamal Falun Gong bercita-cita untuk menghilangkan keterikatan, dan akhirnya mencapai pencerahan rohani.

Jumlah bilangan pengamal Falun Gong yang betul masih tidak jelas: perangkaan kerajaan China pada tahun 1998 meramalkan terdapat 70 juta orang pengamal di China ketika itu[3]; lazimnya dianggarkan 100 juta orang pengamal di lebih 80 negara.[4]

Aktiviti Falun Dafa di Guangzhou, China
Lima Set Senaman Falun Dafa

Pada awal dan pertengahan 1990-an, Falun Gong dan pengasas, Li Hongzhi memenangi banyak anugerah. Media rasmi China melaporkan secara positif dan kerajaan China turut menyokongnya. Dalam tempoh ini, media rasmi melaporkan bagaimana Falun Gong memberi manfaat kepada orang ramai secara fizikal dan mental, menunjukkan bagaimana pengamal Falun Gong menerima kandungan "Anugerah Warganegara Sihat". Orang dari semua lapisan masyarakat di China, termasuk doktor, petani, pekerja, tentera, dan ahli Parti Komunis China, semuanya mengamalkan Falun Gong. Terdapat ramai profesor dari Universiti Tsinghua, pekerja media rasmi Xinhua News Agency, dan CCTV. Berikut adalah dari akhbar Cina diambil dari Minghui.org:

  • Pada 21 September 1993, "Hari Keselamatan Awam Rakyat" yang ditaja oleh Kementerian Keselamatan Awam China melaporkan bahawa pada 30 Ogos tahun itu, Li Hongzhi memimpin murid-muridnya. untuk menyediakan rawatan pemulihan percuma untuk wakil Persidangan Kepujian Kebangsaan Ke-3 untuk Aktivis Maju.
  • Pada 4 Disember 1997, "Berita Perubatan dan Kesihatan" menerbitkan artikel "Falun Gong adalah Pilihan Pertama untuk Menyembuhkan Penyakit dan Kecergasan", yang memperkenalkan bahawa pengamal Falun Gong telah memperoleh kesihatan dan peningkatan fizikal dan mental yang positif selepas mempelajari latihan.
  • Pada 10 Julai 1998, "China Economic Times" di bawah Majlis Negara China menerbitkan artikel "People's Square - I Stand Up!" ", kandungan menerangkan bahawa selepas berlatih Falun Gong, seorang pengamal Falun Gong di Wilayah Hebei memulihkan tubuhnya selepas lumpuh selama 16 tahun, dan dia dapat berdiri dan berjalan di atas kakinya yang asalnya tidak baik untuk berjalan.
  • Pada November 10, 1998, "Berita Petang Yangcheng" yang diasaskan oleh Parti Komunis China menerbitkan artikel "Semua Orang Mengamalkan Falun Gong", memperkenalkan bahawa pada 8 haribulan itu, pemimpin Persatuan Wushu Suruhanjaya Sukan Wilayah Guangdong yang berkaitan telah melawat ke Perkuburan Syahid Guangzhou dan tempat-tempat lain untuk menyaksikan demonstrasi 5,000 pengamal Falun Gong Senaman pagi yang hebat. Pengamal datang dari semua lapisan masyarakat. Yang paling tua berumur 93 tahun dan yang paling muda hanya berumur dua tahun.
  • Pada 28 Ogos 1998, China Youth Daily, akhbar rasmi Liga Belia Komunis China, menerbitkan artikel bertajuk "Festival Kehidupan - Upacara Pembukaan Kesihatan dan Kecergasan Tradisional Cina Minggu di Festival Sukan Asia China Shenyang 1998", yang melaporkan tentang Falun Gong: .. ... "Di auditorium, penonton Falun Gong yang dibentuk oleh 1,500 orang sangat mengagumkan. Ahli pasukan duduk tegak selama 6 jam dengan matahari yang terik di atas kepala mereka. Berjalan ke dalam barisan Falun Gong, para pengamal dengan penuh semangat Memperkenalkan kepada saya faedah berlatih latihan. Liu Juxian, 44, terlantar akibat osteonekrosis kepala femoral. Dia dalam kesakitan. Pada musim panas 1996, dia diperkenalkan oleh kakaknya untuk belajar Falun Gong. Dia gigih berlatih latihan dan telah dapat berlari dan melompat dengan bebas. Langkah ringan."
  • Pada 31 Disember 1998, "Shenxing Times" menerbitkan "Topik Panas - Falun Gong". Perenggan pertama artikel secara ringkas menerangkan populariti Falun Gong, "Pada pagi 26 Disember, Lebih daripada 2,000 Falun pengamal Gong dari semua lapisan masyarakat berbaris di dataran yang kemas untuk berlatih Falun Gong secara kolektif. Antaranya, yang paling tua berumur lebih 80 tahun, dan yang bongsu berumur empat setengah tahun. Antaranya ialah usahawan, profesor universiti, pegawai polis, Pelajar universiti, sekolah menengah dan sekolah rendah semuanya datang ke sini dengan tujuan yang sama: untuk kekal cergas dan menghilangkan penyakit, dan untuk memperbaiki watak mereka (xinxing). Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, di bawah promosi orang yang bersemangat, semakin ramai orang telah menyertai barisan berlatih Qigong. Dari Teluk Dapeng Terdapat tapak latihan Falun Gong di Perbandaran Songgang, dan Falun Gong telah menjadi trend masa lapang dan kecergasan bagi penduduk bandar.”

Walaupun amalan pada mulanya mendapat sokongan daripada pegawai Parti Komunis China (PKC), pada pertengahan hingga akhir 1990-an liputan negatif Falun Gong mula muncul dalam media kendalian kerajaan. Pada April 1999, apabila lebih 10,000 pengamal Falun Gong berkumpul berhampiran perkarangan kerajaan pusat di Beijing untuk meminta pengiktirafan undang-undang dan kebebasan daripada campur tangan negara. Perhimpunan tersebut adalah perhimpunan aman, dan yang menghairankan, semuanya adalah sukarela dan tidak disusun secara berpusat.

Pada 20 Julai 1999, kepimpinan PKC bawah Jiang Zemin telah memulakan tindakan keras di seluruh negara dan kempen propaganda pelbagai rupa yang ditujukan terhadap amalan tersebut. Jiang Zemin melancarkan polisi "Burukkan Reputasi, Potongkan Kewangan, Musnahkan Badan" terhadap pengamal Falungong. Ia menyekat akses Internet ke laman web yang menyebut Falun Gong, dan pada Oktober 1999 ia mengisytiharkan Falun Gong sebagai "organisasi sesat" yang mengancam kestabilan sosial. Pengamal Falun Gong di China dilaporkan tertakluk kepada pelbagai jenis pelanggaran hak asasi manusia: ratusan ribu dianggarkan telah dipenjarakan secara di luar undang-undang, dan pengamal dalam tahanan tertakluk kepada kerja paksa, penderaan psikiatri, penyeksaan, dan kaedah paksaan lain. pembaharuan pemikiran di tangan pihak berkuasa China.Sehingga 2009, kumpulan hak asasi manusia menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya 2,000 pengamal Falun Gong telah meninggal dunia di China akibat penderaan dalam tahanan.Data dari dalam China menunjukkan bahawa berjuta-juta orang terus berlatih Falun Gong di sana walaupun penganiayaan. Di luar China, Falun Gong diamalkan di lebih 70 buah negara, dengan anggaran bilangan penganut setakat 2008 antara kira-kira 40,000 hingga beberapa ratus ribu.

Penindasan Pengamal Falungong

Menurut Profesor David Ownby, Falun Gong berkembang sebagai sebahagian "ledakan qigong" 1990-an, dan memahami dirinya dari segi tradisi "amalan pemupukan" (修煉 xiūliàn) yang berkurun-kurun lamanya.[5]

Pada bulan April 1999, 10,000 orang pengamal Falun Gong merayu secara aman di ibu pejabat Parti Komunis China di Zhongnanhai mengenai insiden pembelasahan dan penahanan di Tianjin ketika itu. Dua bulan kemudian, kerajaan China memulakan penindasan besar-besaran terhadap Falun Gong, termasuk peluasan propaganda, penyeksaan, penahanan tidak sah, buruh paksa, dan penganiayaan psikiatri. Falun Gong meliputi 66% dari segala kes seksaan yang dilaporkan di China, dan sekurang-kurangnya separuh daripada semua buruh paksa.[6][7][8][9][10][11][12]

Parti Komunis China juga mengadakan penipuan bunuh diri pengamal Falungong di Dataran Tiananmen untuk menimbulkan kebencian rakyat terhadap pengamal Falungong. Pada 14 Ogos 2001, pada mesyuarat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations), NGO International Education Development membuat satu kenyataan rasmi yang mengisytiharkan, “Rejim China menunjuk kepada insiden yang sepatutnya membakar diri di Dataran Tiananmen pada 23 Januari 2001, sebagai bukti fitnah. Falun Gong. Walau bagaimanapun, kami telah memperoleh video kejadian itu yang pada pandangan kami membuktikan bahawa acara ini dipentaskan oleh kerajaan. Kami mempunyai salinan video ini di sini dan mereka yang berminat boleh mengambil salinannya.”United Nations, Reporters without Borders, Amnesty International, The Washington Post, dan The Epoch Times semuanya telah mengakui kekurangan dalam cerita rasmi.Pada tahun 2002, sebuah dokumentari yang menyahbina rakaman video CCTV, False Fire, menerima anugerah kehormat di Festival Filem Antarabangsa Columbus ke-51.

Pada Disember 2018, Tribunal China mengeluarkan penghakiman interim: “Ahli Tribunal pasti - sebulat suara, dan pasti tanpa keraguan munasabah - bahawa di China memaksa pengambilan organ daripada tahanan hati nurani telah diamalkan untuk tempoh masa yang lama yang melibatkan jumlah mangsa yang sangat besar.” Pengamal Falun Gong adalah mangsa utama perampasan organ tanpa anesthesia, dilancarkan oleh kerajaan China, Parti Komunis China. Pada 17hb Jun 2019, China Tribunal mengumumkan bahawa China di bawah pemerintahan Parti Komunis China adalah negara jenayah yang melakukan jenayah terhadap kemanusiaan terhadap pengamal Falun Gong dan Uyghur Muslim.

Rujukan sunting

  1. ^ Statement of Professor David Ownby Diarkibkan 2008-03-26 di Wayback Machine, Unofficial Religions in China: Beyond the Party's Rules, 2005
  2. ^ "Zhuan Falun". www.falundafa.org. 2000-03-01. Dicapai pada 2007-08-16. Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ Notoriety Now for Movement's Leader
  4. ^ "Answers to Commonly Asked Questions about Falun Gong", Falun Dafa Clearwisdom.net, retrieved 10 Jun 2006
  5. ^ Ownby, David, "A History for Falun Gong: Popular Religion and the Chinese State Since the Ming Dynasty", Nova Religio, Vol. ,pp. 223-243
  6. ^ "House Measure Calls on China to Stop Persecuting Falun Gong". US Department of State. 2002-07-24. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-15. Dicapai pada 2007-08-16. Check date values in: |date= (bantuan)
  7. ^ Johnson, Ian, Wild Grass: three portraits of change in modern china, Vintage (March 8, 2005)
  8. ^ Leung, Beatrice (2002) 'China and Falun Gong: Party and society relations in the modern era', Journal of Contemporary China, 11:33, 761 – 784
  9. ^ (23 Mac 2000) The crackdown on Falun Gong and other so-called heretical organizations, Amnesty International
  10. ^ PBB (4 Februari 2004) Press Release HR/CN/1073, dicapai pada 12 September 2006
  11. ^ Report of the Special Rapporteur on torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment: MISSION TO CHINA, Manfred Nowak, PBB, Table 1: Victims of alleged torture, p. 13, 2006, dicapai pada 12 Oktober 2007
  12. ^ International Religious Freedom Report 2007, US Department of State, 14 September 2007, dicapai pada 28 September 2007

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting

Laman Rasmi Falun Gong sunting

Laman lain sunting