Filem Freaks merupakan sebuah filem Hitam-Putih yang dikeluarkan di Amerika Syarikat pada tahun 1932. Ia diarah oleh Tod Browning dan merupakan filem dalam genre Seram-Drama.

Freaks
PengarahTod Browning
Tarikh tayangan
1932
Masa tayangan
64 minit.
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris

Freaks merupakan filem seram American pre-Kod Hollywood 1932 mengenai pertunjukan sampingan, diarah dan diterbitkan oleh Metro-Goldwyn-Mayer, dengan pelakon terdiri dari pelakon funfair karnival bergerak sebenar. Filem ini berdasarkan cerpen Tod Robbins 1923 "Spurs". Pengarah Browning mengambil langkah luar-biasa dengan memaparkan orang sebenar dengan kecacatan fizikal sebagai pertunjukan sampingan eponymou "freaks," berbanding menggunakan kostum dan solekan.[1][2]

Browning pernah menjadi ahli circus bergerak pada awal tahunnya, dan kebanyakan filemnya mengambil pengalaman peribadinya. Dalam filem ini, "freaks" yang cacat fizikal secara umumnya orang yang amanah dan bermaruah, sementara raksaksa sebenar adalah dua orang "normal" dalam circus yang berpakat untuk membunuh salah seorang ahli pertunjukan bagi mendapatkan warisannya yang banyak.

Filem Freaks mempunyai tempoh tayangan sepanjang 64 minit.

Rujukan sunting

  1. ^ "Freaks". The New York Times. 1932.
  2. ^ Mark Chalon Smith (1995-10-30). "Grotesquerie Is Merely a Sideshow in 'Freaks'". The Los Angeles Times.

Pautan luar sunting