Games for Windows adalah platfom dan kempen pemasaran permainan oleh Microsoft yang bertarikh balik ke 2005, dan disemakkan pada 2006. Permainan untuk platfom mesti menemui piawai perakuan serupa kepada konsol-konsol permainan video yang moden. Kempen ini bertujuan menjadikan mainan video di atas sistem pengendalian Windows senang dan mudah seperti di atas konsol-konsol permainan video moden.

Logo Permainan untuk Windows
Logo Permainan untuk Windows

Kempen ini ditawarkan melalui gerai konvensyen dan melalui forum-forum lain pada awal 2005[1].

Laman web sunting

Laman web Permainan untuk Windows menunjukkan maklumat tentangnya dan pautan ke produk-produk Microsoft, dan juga pautan-pautan ke permainan-permainan video, perkakasan komputer, petua-petua permainan, keluaran permainan baru, jualan besar, dan maklumat permainan umum tentang permainan Windows dan perisian yang berkaitan dengannya.

Laman mempunyai "Windows Game Advisor" yang mempunyai satu lagi pautan-pautan ke permainan-permainan spesifik, dan juga satu lagi tempat permainan dan bahagian daftaran yang membenarkan pelawat-pelawat untuk mendapati permainan yang sesuai kepadanya.

Pembungkusan permainan sunting

Pemainan dikeluarkan di atas platfom Permainan untuk Windows yang didapati dalam pembungkusan Permainan untuk Windows biasa. Ciri-ciri pembungkusan termasuklah jalur logo penting Permainan untuk Windows bersilang di atas depan bekas simpanan.

Dalam berita Disember 2006 di atas kemajuan kempen pemasaran, Microsoft menyatakan kepada IGN.com bahawa jenama Permainan untuk Windows akan duduk di atas jalur bersilang semua kotak permainan komputer peribadi yang adalah rakan-rakan kongsi dengan usaha ini. Microsoft menyatakan mereka telah menaikkan jualan permainan jenama Games for Windows di pasaran-pasaran yang telah memberi permainan fokus yang besar, dan mengatakan mereka merancangkan meningkatkan usaha perniagaan jenama itu[2].

Piawaian platfom sunting

Permainan-permainan yang ingin dimasukkan dalam platfom Permainan untuk Windows mesti menemui keperluan sedikit dikawalkan oleh Microsoft. Ini termasuklah[3], tetapi tidak terhad kepada:

  • Pilihan "Easy Install" yang memasangkan judul di atas komputer peribadi dalam beberapa langkah-langkah dan klik tetikus yang secepat mungkin
  • Kesesuaian dengan Windows Vista Games Explorer (lihat di bawah)
  • Kesesuaian dengan pengawal Xbox 360 (di mana dapat dikaitkan)
  • Dipasangkan dan dijalankan di atas versi-versi x64 Windows Vista dengan betul dan adalah kesesuaian dengan pemproses 64-bit (walaupun permainan itu mungkin adalah 32-bit)
  • Mempunyai penyokongan resolusi biasa dan skrin lebar, seperti nisbah aspek 4:3 (800 × 600, 1024 × 768), nisbah aspek 16:9 (1280 × 720), dan nisbah aspek 16:10 (1152 × 720, 1280 × 800)
  • Melancarkan daripada Media Center (Windows Vista Home Premium dan Windows Vista Ultimate mempunyai Media Center)

Walaupun bukan ciri yang diperlukan pada masa ini, sesuatu pemainan diperakui untuk Permainan untuk Windows yang boleh dimain semasa pemasangan permainan, menjadikan permainan komputer peribadi lebih sesuai dan serupa dengan permainan-permainan konsol, iaitu pemain-pemain tidak payah menunggu hingga pemasangam permainan tersebut yang disiapkan sebelum mereka memainkan permainan itu. Ciri ini dikenali sebagai Talam dan Main, dan didapati dalam Halo 2 untuk Windows Vista.

Mainan dalam talian sunting

Bermula dengan Halo 2 untuk Windows Vista pada 31 Mei 2007, sesuatu judul-judul Permainan untuk Windows akan mempunyai kemudahan ke rangkaian Live Microsoft untuk mainan dalam talian dan ciri-ciri lain, termasuklah sembang suara, pesanan dan senarai kawan-kawan, menghendaki kemudahan dari menu dalam permainan dipanggil "Guide". Pengguna-pengguna boleh log masuk dengan Xbox Live Gamertag mereka untuk mengambil pencapaian dan bermain permainan-permainan dan sembang di antara platfom-platfom (sesuatu permainan tidak menyokong main antara platfom-platfom). Sesuatu ciri-ciri, termasuklah mainan berganda antara platfom-platfom dan pencapaian mainan berganda, memerlukan langganan kepada Live Gold.

Windows Vista Games Explorer sunting

Termasuk dengan semua versi Windows Vista, fail khas ini mewadahkan permainan-permainan yang dipasangkan di atas komputer satu. Apabila permainan sesuai yang dipasangkan, sistem itu menambahkan jalan singkat permainan kepada Games Explorer dan juga memuatkan turun seni kotak dan maklumat kadaran permainan (contohnya ESRB, PEGI, CERO, OFLC, dan lain-lain) untuk permainan itu melalui salah satu fail-fail definisi permainan pemaju atau dari maklumat dibekalkan oleh All Media Guide[4]. Kesesuaian biasanya bergantung kepada umur atau kepopularan permainan dengan permainan terbaru mempunyai kesesuaian yang amat lebih baik. Jika permainan tidak sesuai kepada Games Explorer, pengguna boleh menambah permainan secara manual dengan menarikkan jalan singkat permainan tersebut ke dalam Games Explorer (walaupun seni kotak dan maklumat kadaran permainan akan hilang). Games Explorer adalah sesuai dengan kawalan ibu bapa Vista. Ibu bapa boleh melarangkan bila panjang anaknya boleh main dan apa jenis permainan dia pernah main (berdasarkan kadaran dan/atau tajuk spesifik).

Majalah sunting

Permainan untuk Windows: Majalah Rasmi adalah tajuk majalah permainan komputer daripada Ziff Davis Media dan Microsoft Corporation. Tarikh penerbitan isu pertama ialah November 2006[5]. Menurut kepada Ziff Davis, majalah adalah kelahiran semula majalah Computer Gaming World.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ PRESS RELEASE: Rail Simulator attends Leipzig Games Convention
  2. ^ "December 7, 2006 Perbualan IGN.com dengan Microsoft". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-13. Dicapai pada 2007-11-30.
  3. ^ "Games for Windows Vista" at Paul Thurrott's SuperSite for Windows
  4. ^ "Legacy Game Support" at Microsoft Developer Network
  5. ^ "Ziff Davis Media's Official "Games for Windows" Press Release". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-11-07. Dicapai pada 2007-11-30.