Games for Windows - Live

Games for Windows - Live (Permainan untuk Windows - Langsung; dieja sebagai LIVE) adalah servis mainan dalam talian untuk judul-judul PC yang dijenamakan Games for Windows. Ia membolehkan komputer-komputer peribadi Windows menyambung ke servis Live, yang akan akhirnya termasuk peralatan lain termasukkan Windows Mobile dan Zune. Pemain-pemain, setiap dengan Gamertag unik yang dibawa di atas dari Xbox Live, akan boleh bermain dalam talian, mengikuti status kawan-kawan mereka, menghantar dan menerima mesej, memperolehi dan mengikuti Achievements, sembang suara antara platfom-platfom, dan sebagainya. Sesuatu permainan-permainan akan membolehkan untuk mainan antara platfom-platfom, seperti Shadowrun, yang membolehkan pemain-pemain komputer peribadi untuk bertanding terhadap pemain-pemain Xbox 360.

Games for Windows - Live
Menu Panduan Games For Windows - Live
PembangunMicrosoft
Keluaran stabil
1.2.0238 / Oktober 2007
Sistem pengendalianMicrosoft Windows
JenisPengantaramukaan pengguna, sembang suara,
Mesej teks
LesenBebas (dengan sesuatu ciri-ciri tidak percuma)
Tapak webwww.gamesforwindows.com/live

Ciri-ciri servis itu akan asalnya terhad, tetapi akan berkembang seperti ciri-ciri Xbox Live mempunyai semasa tahun-tahun yang lalu. Servis yang telah ditunjukkan dalam bentuk hampir terakhir di CES 2007 semasa ucapan dasar Bill Gates. Xbox Live Arcade akan dilancarkan di atas servis tersebut tahun kemudiannya.

Servis akan terbuka kepada penyenggara-penyenggara majlis ketiga, tetapi mereka mesti boleh menemui keperluan sedikit, yang mungkin termasuk kadaran permainan, jumlah nombor poin kejayaan, dan kebolehan menyambung ke Live dengan betul.

Produk sunting

Judul dibolehkan Games for Windows - Live yang pertama ialah Halo 2 untuk Windows Vista, yang asalnya dikeluarkan kepada awam pada 22 Mei 2007, tetapi tidak didapati dalam pasaran hingga 31 Mei[1]. Walau bagaimanapun, banyak salinan yang dikeluarkan dan dijual, bermakna ia masih adalah permainan Permainan untuk Windows - Langsung. Permainan itu menyokongkan semua ciri-ciri Langsung biasa (seperti kejayaan, sembang suara, mesej, dan lain-lain), tetapi tidak menyokong permainan antara platfom dengan pemain Xbox atau Xbox 360. [perlu rujukan]

 
The banner displayed on Permainan untuk Windows - Langsung software

Satu lagi permainan dikeluarkan ialah Shadowrun, yang dikeluarkan secara serentak untuk Windows Vista dan Xbox 360 pada 29 Mei 2007[2] Diarkibkan 2008-07-24 di Wayback Machine, dan adalah permainan untuk memberi mainan antara platform di servis Live, Final Fantasy XI adalah permainan pertama. Shadowrun adalah permainan pertama dimain di antara Live di Windows Vista dan Live di Xbox.

Judul-judul majlis pertama masa depan yang telah diumumkan termasuklah UNO, judul Xbox Live Arcade yang popular, yang akan juga membolehkan mainan antara platfom, seperti yang ditunjukkan di ucapan dasar Microsoft di CES 2007, Gears of War, versi pengemaskinian dan penambahan versi Xbox 360 dengan kandungan ekstra, dan Viva Piñata, satu lagi versi komputer permainan Xbox 360 yang popular. Semua tiga permainan yang dikeluarkan pada 2007.

Sega, Eidos dan THQ sedang termasukkan Games for Windows - Live dalam permainan mereka yang belum dikeluarkan. Epic Games juga termasukkan servis ini di dalam enjin permainan mereka, Unreal Engine 3 [3]. Universe at War: Earth Assault dari Sega adalah termasuk mainan antara platfom di antara Xbox 360 dan Windows di Live.

Pengantaramukaan pengguna sunting

 
The gamer card allows the user to communicate with other players.

Pengantaramukaan pengguna atau "Panduan" mengikut reka letak yang sama dengan versi Xbox 360. Selain daripada pembezaan kosmetik minor, ia juga mempunyai ciri-ciri sama dengan Xbox 360. Ini termasuklah mesej (teks dan suara), senarai kawan-kawan, pemain-pemain sekarang, sembang swasta dan seting peribadi.

Klien yang memberikan pengantaramukaan ini dimasukkan dengan permainan Permainan untuk Windows - Langsung. It is only available when running a game designed for the service. Access to Live functions outside of games is not possible although a Windows client similar to messenger is under consideration for future versions of the service.

Versi sekarang klien Langsung dalam-permainan ialah 1.2.0238, dikeluarkan pada Oktober 2007. Ia yang didapati untuk sistem pengendalian Windows XP (Bungkusan Servis 2) dan Windows Vista[1]. Version 1.2 added offline achievements and the ability to be able to see if the user's friends are joinable in a game. The client also auto-updates when users are logged-on to a Live-aware game.

Pembezaan di antara keahlian Emas dan Perak sunting

Ciri-ciri Keahlian Perak Permainan untuk Windows - Langsung
  • Gamertag tunggal
  • Gamer profile sama
  • Gamerscore sama
  • Kejayaan pemain tunggal
  • Sembang swasta melalui teks dan suara
  • Senarai kawan-kawan dan kehadiran dalam talian sama
  • Pemain berganda komputer peribadi-sahaja termasukkan melihat-lihat senarai permainan-permainan komputer peribadi yang aktif
Ciri-ciri Keahlian Emas Permainan untuk Windows - Langsung
  • Semua ciri-ciri Keahlian Perak
  • Multiplayer matchmaking with friends
  • TruSkill matchmaking
  • Kejayaan pemain berganda
  • Main antara platfom

Perhargaan dan pelangganan sunting

Permainan untuk Windows - Langsung menggunakan struktur perhargaan yang sama dengan Xbox Live. Servis tahap perak adalah percuma, manakala tahap Emas memerlukan pelanggangan. Perhargaan pelanggangan Emas adalah seperti di bawah:

Negara 1 Bulan 3 Bulan 12 Bulan
Eropah € 6.99 € 19.99 € 59.99
United Kingdom £4.99 £14.99 £39.99
Australia AU$ 10.95 AU$ 29.95 AU$ 79.95
Sweden SEK 60 SEK 179 SEK 549
Amerika Syarikat $7.99 $19.99 $49.99
Jepun ¥819 ¥2079 ¥5229

Memberships boleh dibeli kedua-dua dari pengantaramukaan itu (kad kredit diperlukan), atau kad Xbox Live pra-bayar di pasaran.

Permainan untuk Windows - Langsung and Xbox Live asasnya adalah rangkaian sama, seperti ini, melanggan ke satu memberi anda kemudaha kepada lain secara automatik, dengan itu, pelanggan Emas Xbox Live sekarang akan memberi kemudahan ke Permainan untuk Windows - Langsung Gold dan begitu juga sebaliknya. Tambahan pula kepada pelangganan berkongsi, semua kejayaan, kawan-kawan, pemain-pemain dan mesej mengumpulkan dengannya di antara kedua-dua platfom-platfom. [4]

Senarai permainan sunting

Permainan Tarikh keluaran Amerika Utara
Halo 2 21 Mei 2007
Shadowrun 29 Mei 2007
Viva Piñata 6 November, 2007
Gears of War 6 November 2007
Kane & Lynch: Dead Men 20 November 2007
Universe at War: Earth Assault 10 Disember 2007

Kritikan sunting

Permainan-permainan komputer dalam talian, terutamanya penembak-penembak orang-pertama, yang dijalankan dan dibiayai oleh suku-suku, kumpulan mainan atau pemain berdikari. Peservis-peservis pemainan tipikal yang disewakan oleh suku atau kumpulan, dan diberikan untuk pemain-pemain untuk digunakan secara bebas. Often the only infrastructure operated or paid for by the game developer is a master server which collects and serves a list of available independent servers.

Tapi untuk Halo 2 dan Shadowrun, pengguna permainan yang boleh membina peservis yang dedikasi[5] Diarkibkan 2007-12-17 di Wayback Machine, ini mungkin tidak sama untuk setiap permainan lain di Permainan untuk Windows - Langsung.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Download Games for Windows - LIVE Redistributable 1.2". Microsoft. 2007-01-12. Dicapai pada 2007-01-12. Check date values in: |date= (bantuan)

Templat:Xbox