Geografi Arab Saudi

Kerajaan Arab Saudi memenuhi sekitar 80 peratus dari Semenanjung Arab. Pada 2000 Arab Saudi dan Yaman menandatangani persetujuan untuk menyelesaikan pertikaian sempadan mereka yang berpanjangan.[1] Jarak yang penting dari sempadan selatan negara dengan Emiriah Arab Bersatu, dan Oman, adalah tidak ditaksirkan atau ditanda, jadi saiz sebenar dari negara tersebut masih tidak diketahui. Anggaran kerajaan Arab Saudi ialah 2,217,949 km² (856,356 batu²). Anggaran ternama lain berbeza antara 1,960,582 km²[2] (756,934 mi²) and 2,240,000 km² (864,869 mi²). Kerajaan ini lazimnya disenaraikan sebagai negeri ke-14 terbesar dunia.

Peta Arab Saudi

Geografi Arab Saudi berbeza. Dari rantau persisiran barat (Tihamah), tanah tersebut menaiki dari aras laut ke banjaran gunung semenanjung yang panjang (Jabal al-Hijaz) melangkaui iaitu terletaknya dataran tinggi Nejd di tengah. Rantau selatan 'Asir mempunyai pergunungan setinggi 3,000 m (9,840 k) dan dikenali kerana mempunyai iklim terhijau dan tersegar dari seluruh negara, satu yang menarik perhatian Saudi ke peranginan seperti Abha pada bulan musin panas. Di timur ialah primernya tanah rendah berbatu atau berpasir yang menerus ke pantai dari Teluk Parsi. Secara geografinya berbahaya dari gurun Rub' al Khali ("Kawasan Kosong") sepanjang negara tersebut dari semapadan selatan yang secara tak tepat ditaksirkan mengandungi hampir tiada hidupan.

Kebanyakannya tidak berpenghuni, banyak dari jisim tanah bangsa ini terdiri dari rantau gurun dan separa-tandus, dengan populasi Badwi tradisional yang semakin sedikit. Pada bahagian ini dari negara tersebut, sayuran terhad kepada rumpai, herba xerophytik dan renek. Kurang dari dua peratus dari kawasan kerajaan ini adalah tanah suai tani. Pusat populasi utamanya terletak sepanjang persisiran timur dan barat dan yang berpopulasi padat dalaman seperti Hofuf dan Buraidah. Di sesetengah kawasan berkembang, secara primernya Rub' al-Khali dan Gurun Arab, terdapat tiada populasi seumpama, walaupun industri petroleum sedang membina sedikit komuniti perancangan di sana. Arab Saudi mempunyai tiada sungai dan tasik yang bertahun-sekitar kekal; bagaimanapun, garis persisirannya berkembang bagi 2640 km (1640 batu) dan, pada sebelah Laut Merah, menawarkan terumbu karang bertaraf dunia, termasuk yang berada di Teluk Aqaba.

Haiwan asli termasuklah kambing gurun, kucing liar, babun, serigala, dan dubuk di pergunungan tanah tinggi. Burung kecil boleh dijumpai di oasis. Kawasan persisiran pada Laut Merah dengan terumbu karangnya mempunyai hidupan marin yang kaya.

Iklim sunting

 
Topografi Arab Saudi

Keamatan haba dan ketandusan merupakan ciri-ciri dari kebanyakan Arab Saudi. Ia ialah salah satu dari sedikit tempat di dunia di mana suhu musim panas melebihi 50 °C (122 °F) telah direkodkan [perlu rujukan], 51.7 °C (124 °F) menjadikannya suhu tertinggi yang pernah direkodkan. Pada musim sejuk, fros atau salji boleh berlaku di pedalaman dan pergunungan yang lebih tinggi, walaupun ini hanya berlaku sekali atau dua kali dalam sedekad. Suhu terendah yang pernah direkodkan ialah -12.0 °C direkodkan di Turaif. Purata suhu musim sejuk berlinkungan ialah 8° ke 20 °C (47° ke 68 °F) pada Januari di bandar dalaman seperti Riyadh dan 19° ke 29 °C (66° ke 83 °F) di Jeddah pada pesisir Laut Merah. Purata suhu musim panas berlinkungan pada Julai ialah 27° ke 43 °C (81° ke 109 °F) di Riyadh dan 27° ke 38 °C (80° ke 100 °F) di Jeddah. Suhu waktu malam di pertengahan gurun boleh secara terkenalnya dingin walaupun pada musim panas, laksana pasir memberikan haba waktu siang secara mendadak sebaik sahaja matahari terbenam. Pemendakan tahunan biasanya jarang (hingga 100mm atau 4 inci di kebanyakan rantau), walaupun hujan lebat secara tiba-tiba boleh membawa kepada banjir kilat yang ganas di wadi. Hujan tahunan di Riyadh berpurata 100 mm (4 inci) dan turun hampir eksklusifnya antara Januari dan Mei; purata di Jeddah ialah 54 mm (2.1 inci) dan berlaku antara November dan Januari.

Rujukan sunting

  1. ^ Yemen, Saudi Arabia sign border deal, BBC News, 12 Jun 2000. Dicapai 23 Jun 2008.
  2. ^ "CIA World Factbook - Rank Order: Area". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-09. Dicapai pada 2009-09-19.

Pautan luar sunting

  Atlas Wikimedia Saudi Arabia