Ger Toshav (jamak penduduk, Toshav, Ibrani: גר תושב) adalah satu istilah yang digunakan dalam agama Yahudi untuk merujuk kepada bukan Yahudi yang "pemastautin" iaitu, orang yang hidup di negara Yahudi dan mempunyai perlindungan tertentu di bawah undang-undang Yahudi, dan dianggap yang bukan Yahudi yang benar (Ibrani: חסיד אומות העולם chassid umot ha-olam "Saleh di antara bangsa-bangsa").

Definisi sunting

Ger Toshav adalah bangsa lain yang menerima kuasa daripada Taurat dan Rabai atas dirinya, tetapi secara khusus sebagaimana yang terpakai bagi orang bukan Yahudi. Istilah ger toshav boleh digunakan dalam erti kata yang formal atau tidak formal.

Dalam erti kata yang rasmi, yang ger toshav adalah bangsa lain yang secara rasmi menerima tujuh Hukum Nuh sebagai mengikat dirinya dalam kehadiran Beth din (mahkamah rabbi Yahudi). Di dalam perbincangan Talmud mengenai ger toshav, terdapat dua yang lain, berbeza pendapat minoriti (Avodah Zarah 64b) tentang menerima ger toshav ke atas dirinya:

  1. To abstain from idolatrous practices (detailed in Deuteronomy 29:09-30:20)
  2. To uphold all the 613 Mitzvot in rabbinical enumeration, except for the prohibition against eating kosher animals that died by means other than ritual slaughter, or possibly (Meiri) any prohibition not involving kareth.

Definisi undang-undang yang diterima adalah pendapat majoriti yang ger toshav itu mesti menerima tujuh Undang-Undang Nuh di hadapan mahkamah Rabai. Seperti ger toshav menerima perlindungan undang-undang tertentu dan keistimewaan daripada masyarakat namun terdapat juga perintah Alkitabiah peraturan mengenai hubungan Yahudi dengan bangsa lain untuk memberi bantuan kepada bukan Yahudi apabila diperlukan. Perintah sekatan ke atas seseorang bukan Yahudi untuk melakukan kerja untuk seorang Yahudi pada hari Sabat juga lebih ketat apabila bangsa lain itu adalah Ger toshav.

Dalam erti kata yang tidak rasmi, yang toshav adalah orang yang menerima Undang-Undang Nuh sendiri, atau sebagai alternatif, hanya menolak penyembahan berhala. ( Isu terakhir adalah khususnya Muslim) Lebih secara rasmi, seorang bangsa lain yang menerima Tujuh mitzvot, walaupun tidak di hadapan seorang beth din, dikenali sebagai ha'olam umot chasid yang bermaksud " Saleh di antara bangsa" . Walaubagaimanapun terdapat perbincangan di kalangan pihak berkuasa Halakhic tentang peraturan yang sesuai mengenai ger toshav akan terpakai bagi kes tidak formal.

Prosedur ini telah dihentikan sejak pemberhentian Tahun Jubli dan oleh itu tiada toshvim geirim formal yang masih ada hari ini. Walau bagaimanapun, ia boleh dikatakan bahawa banyak kes adalah tidak rasmi terutamanya ia adalah mungkin untuk menjadi ha'olam umot chasid walaupun Tahun Jubli tidak di dipatuhi.

Zaman moden dan pandangan sunting

Yahudi menggalakkan orang bukan Yahudi mematuhi Undang-Undang Nuh. Beberapa kumpulan, terutamanya Chabad Lubavitch, telah menubuhkan kelas dan rangkaian bagi bangsa-bangsa lain yang ingin mentaati sistem undang-undang Alkitab ini. Rabai Lubavitcher turut menggalakkan pengikutnya untuk mengajar Undang-undang Tujuh Nuh, mengabdikan beberapa alamat untuk perihal tersirat kod ini.

Sebahagian besar di kalangan pelajar Maimonides yang taat, kadang-kadang tidak tepat dirujuk sebagai Dor Daim telah menumpukan beberapa laman web berkenaan isu-isu penting yang berkaitan dengan Undang-Undang Nuh.

Pada tahun 2008, kod baru undang-undang, yang ditulis oleh Rabai Moshe Weiner khusus untuk Noahides, telah diterbitkan di bawah naungan organisasi Tanya Nuh Antarabangsa. Tujuan buku tersebut adalah untuk berkhidmat sebagai "Shulchan Aruch untuk semua undang-undang dari Bani Nuh," yang bertajuk Sefer Sheva Mitzvot Hashem. Untuk menguatkuasakannya, ia mengandungi surat pengesahan daripada Rabai Zalman Nechemia Goldberg, Supreme Rabbinical Court of Israel, dan Chief Rabbi of Israel, dan surat-surat yang berkat dan penerimaan dengan baik dari pelbagai rabbi lain di seluruh dunia. Dalam kod itu sendiri, ia menyatakan

'Pada masa ini, walaupun kami tidak menerima toshvim geirim demi (memberi) keistimewaan (yang toshav er) [sebagai contoh, untuk tinggal di tanah Israel, namun, jika dia datang ke (mahkamah Rabai) ketiga daripada kehendaknya sendiri untuk menerima atas dirinya untuk menjadi ger toshav dan salah satu daripada Saleh diantara bangsa, demi menerima mitzvot, kita terima dia. "Kemudian, ia mencatatkan bahawa salah satu daripada" Alim Antara Bangsa "(chasid umot ha'olam) tidak semestinya juga ger toshav, dan ia adalah mungkin untuk menjadi umot ha'olam chasid walaupun tidak menjadi ger toshav, Malah terdapat empat kemungkinan untuk bangsa-bangsa bukan Yahudi iaitu:

  1. Complete conversion to Judaism of his own free will
  2. Upholding the Seven Mitzvot of the Children of Noah, i.e. chasid umot ha'olam
  3. Ger toshav
  4. Having himself circumcised

Bangsa bukan Yahudi yang mempunyai kewajipan untuk menerima Tujuh mitzvot, tetapi tidak diperlukan untuk hadir di hadapan mahkamah Rabbinikal untuk menjadi Ger Toshav; yang merupakan pilihan peribadi tersebut. Menurut Kellner (1991) di Maimonides, seorang ger toshav boleh menjadi peringkat peralihan dalam perjalanan untuk menjadi seorang ger tzedek (Ibrani: גר צדק) atau "pemastautin asing yang benar", menganut agama Yahudi. Beliau andaian bahawa hanya ger tzedek penuh akan ditemui pada zaman Mesias.

Walau bagaimanapun, Rabai Menachem Mendel Schneersohn menyatakan bahawa status ger toshav akan terus wujud, walaupun dalam era Mesias. Ini adalah berdasarkan kepada kenyataan tersebut dalam Hilchot Melachim 12:05 "the entire world's (kol ha'olam) occupation will be nothing but to know G‑d." Dalam erti yang nyata, beliau menegaskan, kol ha'olam juga termasuk orang bukan Yahudi. Sebagai bukti, beliau memetik 11:04, juga berkennan dengan era Mesias, di mana sama erti dengan ha'olam kulo 'dunia secara keseluruhan' jelas merujuk kepada bangsa-bangsa lain yang bukan Yahudi. Dalam teks Hilchot Melachim 12:05, Maimonides eksplisit mengubah topik untuk orang-orang Yahudi dengan menggunakan istilah Yisra'el, menjelaskan bahawa "Therefore, the Jews will be great sages and know the hidden matters, grasping the knowledge of their Creator according to the full extent of human potential," yang menunjukkan bahawa Yahudi dan bukan Yahudi akan wujud bersama pada zaman Mesias.

Jika terdapat kes istimewa walaupun terdapat seorang Raja Yahudi dan Majlis Sanhedrin, dan kesemua dua belas Bani Israel tinggal di Israel, undang-undang Yahudi tidak membenarkan untuk memaksa seseorang untuk menukar dan menjadi ger tzedek yang bertentangan dengan kemahuannya sendiri.

Lihat juga sunting

Pautan Luar sunting

Rujukan sunting

  • The Seven Laws of Noah, Lichtenstein, Aaron, New York: The Rabbi Jacob Joseph School Press, 1981.
  • The Image of the Non-Jew in Judaism, Novak, David, ISBN 0-88946-975-X, New York and Toronto: Edwin Mellen Press, 1983.
  • Tolerance in Judaism: The Medieval and Modern Sources, Zuesse, Evan M., In: The Encyclopaedia of Judaism, edited by J. Neusner, A. Avery-Peck, and W.S. Green, Second Edition, ISBN 90-04-14787-X, Leiden: Brill, 2005, Vol. IV: 2688-2713
  • Encyclopedia Talmudit, Hebrew edition, 5739/1979, entry Ger Toshav
  • Sheva Mitzvot Hashem, Weiner, Moshe, Jerusalem: Ask Noah International, 2008. (Hebrew)