Ghul adalah seekor raksasa mitologi yang mendiami kubur dan memakan daging manusia, sering diklasifikasikan sebagai tidak mati (undead). Sastera tertua yang masih ada yang menyebut ghul barang kali adalah Hikayat Seribu Satu Malam. Istilah ini pertama kali diakui dalam bahasa Inggeris pada 1786, dalam novel Orientalis William Beckford Vathek,[1] yang menjelaskan ghūl mitologi Arab.

Dengan lanjut, perkataan ghul juga digunakan secara menghina untuk merujukkan pada seorang yang menikmati kekejaman dan menggerunkan.

Etimologi awal sunting

Per Marc Cramer, istilah mungkin mengikut etimologi berkaitan dengan Galla dari mitologi Sumeria. Kaum Galla adalah hantu yang membawa manusia-manusia yang tidak mengsyaki ke dalam dunia penjenayahan.[2] These beings were placated by the sacrifice of lambs on alters.

Dalam mitologi Arab sunting

Dalam mitologi Arab kuno, ghūl (Arabic: غول , secara harfiah hantu)[3] tinggal dalam tanah pengebumian dan tempat tidak tinggal lain. Ghul adalah jenis seperti hantu jin dipercayai dibelieved dituan oleh Iblis.[4]

Ghul Arab adalah hantu mendiami padang pasir yang mengubah bentuk yang dapat dianggap samaran seekor haiwan, terutamanya seekor dubuk. Ia mengumpan para pengembara ke dalam pembaziran padang pasir untuk membunuh dengan ganas dan membaham mereka. Makhluk ini juga memangsakan kanak-kanak kecil, merompak kubur, meminum darah, mencuri duit syiling dan memakan yang mati,[3] mengambil bentuk yang mereka telah terdahulunya makan.

Dalam bahasa Arab, bentuk wanita diberikan sebagai ghouleh[5] dan bentuk lelakinya ghilan. Dalam bahasa Arab basahan, istlah ini kadang-kadang digunakan untuk menjelaskan seorang individu yang tamak dan/atau yang gelojoh.

Pengaruh lain sunting

Bintang Algol mendapatkan namanya dari istilah muktamad Arab الغول, "al-ghūl", "ghulnya".[6]

Dalam budaya masyhur sunting

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.encyclopedia.com/doc/1O27-ghoul.html
  2. ^ Marc Cramer. The devil within. W. H. Allen, 1979. ISBN 0491023669, 9780491023665
  3. ^ a b ""ghoul"". Merriam-Webster Online Dictionary. Dicapai pada January 22, 2006.
  4. ^ ""ghoul"". Encyclopædia Britannica. Dicapai pada January 22, 2006.
  5. ^ * Muhawi, Ibrahim, and Sharif Kanaana. Speak, Bird, Speak Again: Palestinian Arab Folktales. Berkeley: University of California Press, c1988
  6. ^ Jim Kaler (Prof. Emeritus of Astronomy, University of Illinois). "Algol". STARS. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-06-17. Dicapai pada February 18, 2006.