Ghulam Nabi Azad ( Hindi : ग़ुलाम नबी आज़ाद, lahir 7 Mac, 1949 di Jammu dan Kashmir , India ) adalah ahli politik India dari Bekas Kongres Kebangsaan India dan kini menjadi Menteri Kesihatan dan Kebajikan Keluarga India.

Ghulam Nabi Azad
Ex.Minister of Health and Family Welfare
Butiran peribadi
Lahir7 March 1949
Parti politikParti Azad progresif demokratik
Sekutu gabungan
politik lain
Kongres Kebangsaan India (1973-2022)
PasanganShameem Dev Azad

Beliau adalah Menteri Hal Ehwal Parlimen India dalam kabinet Perdana Menteri India Manmohan Singh sehingga 27 Oktober 2005. Kemudian beliau dilantik sebagai Ketua Menteri Jammu dan Kashmir . Selepas menang di beberapa negeri utama, termasuk Kerala, Karnataka dan Andhra Pradesh, beliau dilihat berjaya dalam Pilihan raya 2002 di Jammu dan Kashmir.

Tugasan pertama Azad adalah setiausaha Jawatankuasa Kongres berhubung masalah di Jammu dan daerah Kashmir Doda, tempat asalnya.

Pada tahun 1980, beliau telah dilantik sebagai Presiden Semua Kongres India Belia, yang pertama daripada masyarakat minoriti.

Kemudian dipilih dalam Lok Sabha Ketujuh dari Maharashtra Washim pada tahun 1980. Azad dilantik sebagai Timbalan Menteri yang menjaga Undang-undang, Keadilan dan Kementerian Hal Ehwal Syarikat pada tahun 1982.

Selepas itu, beliau dipilih ke Lok Sabha Kelapan pada tahun 1984 dan menjadi seorang ahli Rajya Sabha pada tahun 1990. Semasa kerajaan Rao, Azad mengambil alih Hal Ehwal Parlimen dan kementerian Penerbangan Awam.

Pada bulan Jun 2008, tindakan Azad setuju memindahkan tanah kepada lembaga kuil Hindu mendapat bantahan umat Islam. Tindakan membatalkannya mendapat bantahan pula dari penganut Hindu. Tujuh orang terbunuh akibat protes itu. Parti Demokratik Rakyat , satu rakan kongsi gabungan dengan Kongres Kebangsaan India di Jammu dan Kashmir, menarik balik sokongannya dan melancarkan undi tidak percaya.Ekoran itu, Azad meletak jawatan pada Julai 7, 2008 .

Semasa Perdana Menteri, Dr Manmohan Singh , Azad mengangkat sumpah sebagai Menteri Kesihatan India. Beliau menyokong umur perkahwinan lewat di antara 25 dan 30, terutama untuk anak-anak gadis.


Pada persidangan mengenai HIV / AIDS pada 4 Julai 2011, Azad menyatakan bahawa homoseksualiti adalah penyakit dan diimport dari Barat. Terdapat kira-kira 100 juta gay, biseksual dan transgender di India. Ucapannya itu mendapat bantahan daripada aktivis homokseksual di India. Tetapi Azad menafikannya, sebaliknya dia menyentuh tentang HIV dan AIDS di New Delhi.Golongan homoseks lelaki lebih berisiko berbanding pekerja seks perempuan. Terdapat dua setengah juga pesakit HIV/ AIDS di India. Akhirnya Azad menarik kembali pernyataan tersebut.[1]On 26 September 2022, Azad announced his own political party, the Democratic Azad Party.Pada 27 Disember 2022, beliau menukar nama partinya kepada Parti Azad Progresif Demokratik.

Keluarga sunting

Beliau berkahwin dengan Shameem Dev Azad, seorang penyanyi Kashmir yang terkenal, pada tahun 1980, dan mereka mempunyai seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan.


Rujukan sunting