God of War III adalah permainan video aksi untuk konsol PlayStation 3 dan PlayStation 4, yang dikembangkan oleh Santa Monica Studio dan diterbitkan oleh Sony Computer Entertainment di seluruh dunia pada bulan Mac 2010.

God of War III
PembangunSanta Monica Studio
PenerbitSony Computer Entertainment
PengarahStig Asmussen Sunting ini di Wikidata
PerekaStig Asmussen
PenulisMarianne Krawcyzk
Stig Asmussen
Ariel Lawrence
William Weissbaum
SiriGod of War
PlatformPlayStation 3, PlayStation 4
Pelepasan2010, (HD Remaster) 2015
ModPemain tunggal

Ia merupakan ansuran keenam siri God of War. Bedasarkan pada mitos Greek dan tertumpu pada protagonis Kratos dengan balas dendam sebagai tema utama.

Dalam siri terakhir ini, Kratos dan Titans menyerang Mount Olympus dalam usaha untuk membunuh Zeus dan para Dewa Olimpia.

Anugerah sunting

God of War III telah diberikan anugerah "Most Anticipated Game of 2010" di 2009 Spike Video Game Awards dan GameTrailers telah memanugerahkan God of War III dengan "GameTrailers Diamond Award" kerana mencapai sepuluh juta paparan.

Di 2010 Spike Video Game Awards, God of War III telah dianugerahkan "Best PS3 Game" and "Best Graphics", dengan watak protagonis Kratos memenangi anugerah "Biggest Badass". Ia juga tercalon untuk "Game of the Year", "Best Action Adventure Game", "Best Original Score" dan "Character of the Year".

PS3 Attitude menanugerahkan God of War III Game of the Year.

Anugerah individu lain termasuk Best Action/Adventure game (Game Trailers),Best Action game (GameSpy),Best PS3 game (Game Revolution) dan Best PS3 Exclusive (Shacknews).

Di Anugerah BAFTA 2011, God of War III mendapat kehormatan dengan anugerah "Artistic Achievement".

Lihat juga sunting