Göta älv

(Dilencongkan dari Gota Älv)

Göta älv adalah sungai yang mengalir ke Tasik Vänern ke Kattegat di bandar Gothenburg di pantai barat Sweden. Ia terletak di Götaland. Panjang ialah 93 km. Ia adalah gabungan Gota älv dan Klarälven. Sungai ini terpanjang di Negara-negara Nordic, 750 km. Fortress Bohus terletak di tepi sungai di Kungalv. Di sini sungai berpecah kepada dua, dengan bahagian utara älv Nordre dan bahagian selatan diberi nama Gota älv.


Empangan Trollhättan menjadi kunci terusan dan stesen jana kuasa hidro. Empangan/kunci air ini membolehkan sungai dilayari, dan untuk kapal-kapal kargo yang besar (88 m panjang). Terusan Trollhätte dan sungai menjadi sebahagian daripada laluan air pedalaman. Terusan Göta menjangkau ke selatan Laut Baltik, Stockholm .


Stesen jana kuasa membekalkan kuasa elektrik kepada industri berat keluli yang tertumpu di sekitar Air terjun Trollhättan menyumbang kepada revolusi perindustrian. Pada musim panas alur limpah empangan dibuka untuk beberapa minit setiap hari dan pelancong berkumpul untuk melihat air berbuntar-buntar ke sungai.

Terdapat kebimbangan mengenai sama ada air 1000 m³ / s cukup semasa hujan lebat, menyebabkan banjir tasik Vänern. Pada 2001, tasik banjir hampir satu meter di atas paras maksimum. Empangan Göta älv telah dibenarkan melepaskasn air 1100 m³ menyebabkan risiko tanah runtuh.Kini terowong air antara Vanersborg dan Uddevalla dianggap sebagai penyelesaian menyelamat mengelakkan banjir.

Rujukan sunting