gpsim ialah sebuah perisian simulasi untuk mikropengawal PIC Microchip yang pada asalnya ditulis oleh Scotte Dattalo.[1] Ia diedarkan di bawah Lesen Awam GNU dan ditulis menggunakan C++. gpsim terdiri daripada antara muka pengguna grafik (GUI) dan antara muka baris perintah di mana GUInya menggunakan pustaka GTK+.

Gpsim
Pengarang asalScotte Dattalo
Keluaran stabil
0.29.0 / 30 Ogos 2015; 8 tahun yang lalu (2015-08-30)
Bahasa pengaturcaraanC++
Sistem pengendalianLinux, Windows (gpsimWin32)
Terdapat dalamInggeris
JenisPerisian simulasi
Tapak webgpsim.sourceforge.net/gpsim.html

gpsim telah direka bagi ketepatan yang merangkumi keseluruhan PIC - dari teras hinggalah ke pin I/O dan termasuk kesemua persisian dalaman. Ini membolehkan ransangan (stimulus) dicipta lalu menyambungnya dengan pin I/O lantas menguji PIC sama seperti dalam dunia nyata.[2]

Perisian ini boleh digunakan di Windows menggunakan sebuah port yang dicipta oleh Borut Ražem dipanggil gpisimWin32.

Ciri sunting

gpsim menyediakan banyak ciri bagi menyediakan persekitaran simulasi yang bagus baik bergrafik mahupun tidak. Bahagian ini menyenaraikan antara antara ciri yang disediakan oleh gpsim.

Breadboard sunting

Breadboard ialah GUI yang digunakan untuk memaparkan susun atur litar secara grafik. Dengannya, pengguna boleh menambah dan membuang komponen kepada litar secara grafik serta membuat sambungan antara komponen-komponen tadi. Ciri ini bagaimana pun tidak semoden seperti yang ada pada perisian simulasi yang serupa dengannya seperti KTechLab.

Antara muka baris perintah sunting

Antara muka baris perintah untuk gpsim membolehkan penggunanya mengawal dengan menulis perintah pada antara muka ini.[3]

Pembelek kod sumber sunting

Pembelek kod sumber menyediakan paparan GUI untuk melihat kod-kod sumber bagi PIC. Ia menyediakan tab supaya banyak kod sumber dapat dibuka dalam satu tetingkap sahaja. Selain itu, ia turut menyediakan penyerlahan sintaks untuk bahasa himpunan PIC.

Rujukan sunting

  1. ^ "Simulators". GNU Pic "Free Microcontroller Software Tools". GNU PIC. Dicapai pada 2012-09-25.
  2. ^ http://gpsim.sourceforge.net/gpsim.html
  3. ^ "gpsim". 17 April 2011. Dicapai pada 9 April 2013.

Pautan luar sunting