Gugusan Besar Virgo

Gugusan Besar Virgo atau Gugusan Besar Tempatan ialah sebuah gugusan besar galaksi yang mengandungi Kumpulan Tempatan yang mengandungi galaksi-galaksi Bima Sakti dan Andromeda.

Gugusan Besar Virgo

Cakera dan halo sunting

Gugusan besar mengandungi dua komponen: komponen cakera dan komponen halo. Komponen cakera mengandungi 60% galaksi yang cerah. Komponen halo mengandungi 40% galaksi yang cerah.

Diameter sunting

Diameter gugusan besar ini adalah kira-kira 200 juta tahun cahaya; ia mengandungi 100 kumpulan dan gugusan galaksi dan mengandungi gugusan Virgo pada pusatnya. Kumpulan Tempatan yang terletak berhampiran sempadan ditarik ke dalam gugusan Virgo[1]. Adalah tidak diketahui sama ada pada sesuatu masa yang akan datang, Kumpulan Tempatan dan gugusan galaksi yang lain akan "dimakan" oleh Galaksi Virgo A yang besar[2].

Jisim sunting

Dengan mengukur kesan graviti ke atas pergerakan galaksi, jumlah jisim Gugusan Besar Virgo yang dianggarkan 1015 jisim suria (2 × 1046 kg; lihat urutan magnitud (jisim)). Sementara kecerahannya yang terlalu kecil untuk bintang-bintang, ia yang dipercayai bahawa sebahagian besar daripada jisimnya ialah jirim gelap.

Seluruh Gugusan Besar Virgo yang ditarik ke anomali graviti dikenali sebagai Penarik Besar, yang terletak dekat gugusan Norma.

Bahagian sunting

Gugusan Besar Virgo yang dibahagikan kepada kumpulan gugusan dipanggil awan galaksi. Tiga awan-awan di komponen cakera ialah Gugusan Virgo, Awan Canes Venatici dan Awan Virgo II. Komponen halo terdiri daripada banyak awan ke arah Gugusan Virgo.

Nota dan rujukan sunting

  • Brent Tully: The Local Supercluster, Astrophys. J., vol. 257, pp. 389-422 (1982)
  • Oscar Monchito: Superclusters and Other Stuff, Colton, vol. 12, pp. 124-118 (1992)

Rujukan sunting

  1. ^ Ini kerana arus berpusat Virgo ke pusat gugusan besar. Untuk maklumat lanjut, lihat [1]
  2. ^ Lihat The Virgo Cluster and the Local Group of Galaxies di [2]

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting