Gunung Ebal (Arab: جبل عيبال, Jabal Islamiyeh; Ibrani: הר עיבל) ialah salah satu dari dua gunung di Palestin yang terletak berdekatan dengan bandar Nablus di Tebing Barat (Shechem Kitab Bible), dan ia membentuk wilayah utara di kawasan lembah di mana bandar Nablus terletak, manakala kawasan selatan dibentuk dari kewujudan Gunung Gerizim[1]. Gunung Ebal merupakan antara puncak tertinggi di Tebing Barat, juga merupakan antara puncak paling tinggi di antara puncak gunung di Israel. Tingginya lebih kurang 3084 kaki (940 meter) di atas aras laut, lebih kurang 194 kaki (59 meter) lebih tinggi dari Gunung Gerizim[2]. Gunung Ebal dianggarkan berkeluasan kira-kira 6.5 batu persegi (18 kilometer persegi)[3], dan gunung ini terbina dari bongkah-bongkah batu kapur sebagai bahan asas[4]. Pada kawasan lereng gunung terdapatnya sebilangan gua besar yang merupakan kuari dan bekas kuari asli.[5], dan di dasar ke arah utara terdapat beberapa peninggalan kuburan[6].

Catatan Injil sunting

Dalam versi teks masoretik Deuteronomy dan Septuagint yang sama, arahan diberikan bagi membina meja penyembahan di Gunung Ebal, dengan menggunakan batu semulajadi, bukannya batu yang dipahat, untuk meletakkan batu tersebut di situ dan memutihkannya dengan kapur [6], untuk membuat pengorbanan di atas meja penyembahan, makan di situ, dan menulis perkataan hukum ini pada batu [7]. Menurut Deuteronomy versi Pentateuch Samaritan, arahan sebenarnya mengenai Gunung Gerizim, yang dilihat oleh Samaritan sebagai tapak suci [8]; para ilmuwan percaya bahawa versi Samaritan kemungkinannya lebih tepat dari segi ini, pengumpul teks masoretic dan pengarang Septuagint kemungkinan besar berat sebelah terhadap Samaritans[9].

Arahan selanjutnya selepas perintah tersebut adalah, apabila ini dilakukan, puak Israil perlu berpisah kepada dua kumpulan, satu untuk kekal di Gunung Ebal dan menyebut sumpahan, sementara yang lain pergi ke Gunung Gerizim dan menyebut kurniaan [10]. Puak Simeon, puak Levi, puak Judah, puak Issachar, puak Joseph, dan puak Benjamin dihantar ke Gerizim, sementara puak Reuben, puak Gad, puak Asher, puak Zebulun, puak Dan, dan puak Naphtali, akan kekal di Ebal[11]. Tiada usaha untuk menjelaskan pembahagian puak - puak ini samaada oleh ethnologi Injil atau pembahagian geografi mereka yang telah diterima secara meluas dikalangan para ahli akademik [12].

Teks tersebut kemudiannya menyenaraikan dua belas sumpahan, yang akan dibacakan oleh paderi Levite dan dijawab oleh orang ramai dengan Amen[13]. Sumpahan ini amat menyerupai peraturan hukum (contoh Dikutuklah mereka yang memindahkan batu tanda tanah jirannya), dan ia tidak diikuti dengan senarai kurniaan yang digambarkan dalam rangka kerja penulisan keugamaan (“liturgical”) yang sama; para pengkaji mempercayai bahawa ini lebih kurang apa yang ditulis pada batu, dan daftar enam kurniaan jelas berikutnya[14], enam kutukan jelas yang setara [15], pada asalnya dalam kedudukan ini pada teks [16]. Kedudukan kurniaan dan kutukan jelas kini, dalam gambaran luas perjanjian, dan pengkisahan lebih luas mengenai ancaman (berturutan), dianggap merupakan keputusan penyunting bagi versi kedua Deuteronomy selepas pembuangan daerah (Dtr2), bagi menggambarkan pandangan dunia (‘’deuteronomist’’) selepas Penahanan Babylon yang telah berlaku[17].

Dalam buku Joshua, selepas Pertempuran Ai, Joshua membina meja penyembahan dari batu kasar di situ, puak Israil membuat persembahan keamanan di situ, Hukum Moses ditulis pada batu, dan puak Israil berpecah kepada dua kumpulan seperti diceritakan dalam Deuteronomy dan menyebut rahmat dan sumpah seperti arahan di situ[18]. Terdapat pertikaian antara pengkritik teks samaada peristiwa merujuk kepada Joshua adalah satu kisah atau dua kisah berbeza disambung, di mana satu kisah merujuk Joshua membina meja persembahan, dan membuat pengorbanan di situ, sementara kisah yang lain merujuk kepada Joshua meletakkan kepingan batu besar di situ yang telah dipuitiuhkan dengan kapur dan kemudian mencatatkan hukum padanya[19]. Sama ada cara terdapat persetujuan umum bahawa sumber Joshua wujud sebelum Deuteronomy, dan oleh itu bahawa perintah untuk membina mazbah dan membuat inskripsi mungkin berdasarkan tindakan ini dalam sumber Joshua, bukannya pusingan cara yang lain, mungkin untuk menyediakan[aetiology]] untuk laman web yang boleh diterima kepada teologi deuteronomist[20].

Lihat juga sunting

  • Onomasticon - teks awal Kristian yang menjuruskan kepada penerangan berkaitan Gunung Ebal.

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ Photograph of the southern face of the mountain
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Sturgis tidak disediakan
  3. ^ ibid
  4. ^ Cheyne and Black, Encyclopedia Biblica
  5. ^ ibid
  6. ^ a b Jewish Encyclopedia
  7. ^ Deuteronomy 27:4-8
  8. ^ Peake's commentary on the Bible
  9. ^ ibid, et passim
  10. ^ Deuteronomy 27:11-13
  11. ^ ibid
  12. ^ Peake's commentary on the Bible
  13. ^ Deuteronomy 15-26
  14. ^ Deuteronomy 28:3-6
  15. ^ Deuteronomy 28:16-19
  16. ^ Peake's commentary on the Bible
  17. ^ ibid
  18. ^ Joshua 8:31-35
  19. ^ Jewish Encyclopedia
  20. ^ Richard Elliott Friedman , Who wrote the Bible; Jewish Encyclopedia, Book of Joshua, Deuteronomy, et passim

Pautan luar sunting