Hari April Fool merupakan hari yang disambut setiap 1 April di kebanyakan negara Eropah dan dunia Barat. Hari ini disambut dengan usikan atau gurauan terhadap kawan, musuh, jiran, dan orang lain dengan tujuan bergurau senda atau memalukan mereka.

Sejarah sunting

Sambutan pada tarikh ini difahamkan datangnya daripada Zaman Pertengahan ketika Tahun Baru masih dirayakan pada haribulan 25 Mac di kebanyakan bandar di Eropah;[1] malah di sesetengah kawasan di Perancis pula, ia disambut dengan cuti selama seminggu yang berakhir pada 1 April.[2][3] Ada sesetengah penulis yang mencadangkan bahawa jenaka April Fools dimulakan sebagai suatu acahan kepada individu dalam kalangan masyarakat benua ini yang masih merayakan perayaan tahun baru tersebut pada tarikh-tarikh lain[2] meskipun 1 Januari telah lama-kelamaan menjadi tarikh umum bagi Tahun Baru ini sejak pertengahan abad ke-16.[4]

Penerimaan dan pendapat sunting

Amalan membuat muslihat dan jenaka pada April Fool ini sarat dengan kontroversi.[5][6] Pandangan yang menyokong sambutan ini memberi hujah bahawa ia dapat meningkatkan kesihatan melalui gelak tawa akibat terkena tipu muslihat yang dikatakan membantu melegakan stres dan tekanan pada jantung[7] manakala pihak yang berlawanan pula menganggap gelagat sebegini "menakutkan dan manipulatif", "biadab" dan "sedikit menjelikkan".[6]

Nota kaki sunting

  1. ^ Groves, Marsha (2005). Manners and Customs in the Middle Ages. m/s. 27.
  2. ^ a b "April Fools' Day". Encyclopædia Britannica. Dicapai pada 4 April 2013.
  3. ^ Santino, Jack (1972). All around the year: holidays and celebrations in American life. University of Illinois Press. m/s. 97. ISBN 978-0-252-06516-3.
  4. ^ Alex, Boese (2008). "April Fools Day – Origin". Museum of Hoaxes.
  5. ^ Archie Bland (1 April 2009). "The Big Question: How did the April Fool's Day tradition begin, and what are the best tricks?". The Independent. Dicapai pada 4 April 2013.
  6. ^ a b Doll, Jen (1 April 2013). "Is April Fools' Day the Worst Holiday? – Yahoo News". Yahoo! News. Dicapai pada 1 April 2014.
  7. ^ "Why April Fools' Day is Good For Your Health – Health News and Views". News.Health.com. 1 April 2013. Dicapai pada 1 April 2014.

Pautan luar sunting