Hari Ibu ialah hari pengiktirafan kaum ibu, yang disambut pada hari-hari berbeza di kebanyakan tempat merata dunia. Hari Ibu sama peranannya dengan Hari Bapa yang mengiktiraf golongan bapa.

Hari Ibu
Diraikan oleh/di
Kebanyakan negara
JenisBersejarah
Kepentinganibu
TarikhBerbeza mengikut setempat
Berkaitan dengan
Hari Bapa

Sejarah sunting

 
Kek Hari Ibu.

Hari Ibu disambut pada hari berbeza antara negara kerana berbagai-bagai asal-usulnya.

Satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac.

Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini.

Sambutan Hari Ibu di merata dunia sunting

Hari Negara/Wilayah
Ahad ke-2 Februari Norway
2 Februari Greece (Bersamaan hari kenduri Persembahan Nabi Isa di Kuil dalam mazhab Ortodoks Timur. Oleh sebab Theotokos (Ibu Tuhan) amat penting dalam perayaan ini kerana membawa Christ ke Kuil Jerusalem, perayaan ini dikaitkan dengan ibu. Namun begitu, kini ramai orang Greece cenderung menyambut Hari Ibu mengikut negara Barat yang lain.)
30 Shevat (antara 30 Januari dan 1 Mac) Israel
3 Mac Georgia
8 Mac Afghanistan, Albania*, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Bosnia dan Herzegovina, Bulgaria, Korea Selatan, Laos, Macedonia*, Moldova*, Montenegro, Romania*, Rusia*, Serbia**, Taiwan, Ukraine, dan Vietnam. *Di Albania, Belarus, Bulgaria, Guyana, Itali, Macedonia, Mongolia, Rusia, dan Ukraine hari ini disambut sebagai Hari Wanita Sedunia dan bukan Hari Ibu secara khususnya.
Ahad ke-4 dalam Lent (Mothering Sunday) Ireland, Nigeria, United Kingdom
21 Mac (vernal equinox) Bahrain, Mesir, Iraq, Jordan, Kuwait, Oman, Lubnan, Palestin, Qatar, Arab Saudi, Sudan, Syria, Emiriah Arab Bersatu, Yaman (Semua negara Arab secara amnya)
25 Mac Slovenia
7 April Armenia
2 April (kalendar Cina)* China
Baisakh Amavasya (Mata Tirtha Aunsi) Nepal
Ahad pertama Mei Hungary, Lithuania, Portugal, Sepanyol
8 Mei Albania (Hari Ibu Bapa), Korea Selatan (Hari Ibu Bapa).
10 Mei El Salvador, Guatemala, Mexico
Ahad ke-2 Mei Afrika Selatan, Amerika Syarikat, Anguilla, Aruba, Australia, Austria, Bahamas, Bangladesh, Barbados, Belanda, Belgium, Belize, Bermuda, Bonaire, Brazil, Brunei, Bulgaria, Chile, Republik Rakyat China, Colombia, Croatia, Cuba, Curaçao, Cyprus, Republik Czech, Denmark, Ecuador, Estonia, Filipina, Finland, Ghana, Greece, Grenada, Honduras, Iceland, India, Itali, Jamaica, Jepun, Jerman, Kanada, Latvia, Malta, Malaysia, Myanmar, New Zealand, Pakistan, Peru, Puerto Rico, Slovakia, St. Lucia, Saint Vincent dan Grenadines, Suriname, Switzerland, Trinidad dan Tobago, Turki, Ukraine, Uruguay, Venezuela, Zimbabwe
15 Mei Paraguay
26 Mei Poland
27 Mei Bolivia
Ahad terakhir Mei Algeria, Republik Dominica, Haiti, Maghribi, Mauritius, Perancis (kecuali jika bertindih dengan hari Pentekosta, oleh itu dibawa ke Ahad pertama Jun), Sweden, Tunisia.
May 30 Nicaragua
1 Jun Mongolia (Hari Ibu dan Kanak-kanak Sedunia. Mongolia ialah satu-satunya negara yang menyambut Hari Ibu dua kali setahun.)
Ahad ke-2 Jun Luxembourg
Ahad terakhir Jun Kenya
12 Ogos Thailand (hari keputeraan Ratu Sirikit Kitiyakara)
15 Ogos (Assumption Day) Antwerp (Belgium), Costa Rica
Isnin kedua Oktober Malawi
14 Oktober Belarus
Ahad ke-3 Oktober Argentina (Día de la Madre)
Ahad terakhir November Rusia
8 Disember Panama
16 Disember, (Kalendar Iran: 25 Azar, Pengasasan Ibu dan Anak) Iran
22 Disember Indonesia
  • Di China baru-baru ini, sesetengah orang mula memupuk Hari ibu sebagai memperingati Meng Mu, ibu kepada Mencius, tetapi masih belum menjadi perayaan rasmi kecuali di beberapa bandar sahaja.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting