Harry Potter

siri novel Inggeris fantasi oleh J.K. Rowling
Rencana ini membincangkan novel Harry Potter. Untuk watak Harry Potter, sila ke Harry Potter (watak).

Harry Potter (Jawi: هاري ڤوتر) merupakan nama watak yang menjadi tajuk utama dalam tujuh-siri novel fantasi ciptaan J. K. Rowling dan filem yang berdasarkan kepada siri novel ini. Novel pertamanya, Harry Potter and the Philosopher's Stone, diedarkan pada 1997, namun ceritanya diplotkan terjadi pada tahun hujung abad ke-20.

Harry Potter
Kejayaan francais Harry Poter telah membawa ke suatu set setem yang telah diedarkan oleh Royal Mail, yang mencirikan kulit ketujuh-tujuh buku Harry Potter.[1]
Umum
PengarangJ. K. Rowling
NegaraUnited Kingdom
BahasaInggeris
GenreDongeng, Thriller, Bildungsroman
Penerbitan
PenerbitUnited Kingdom Bloomsbury Publishing
Amerika Syarikat Scholastic Publishing
Kanada Raincoast Books
AustraliaNew Zealand Allen & Unwin
Tarikh penerbitan
26 Jun 199721 Julai 2007
Jenis media
Keluaran Kulit Keras & Kulit Lembut dan
Buku Audio
HalamanUnited Kingdom 3407 (dalam jumlah)
Amerika Syarikat 4100 (dalam jumlah)

Di sebalik Harry Potter sunting

Idea Harry Potter tercetus di fikiran J. K. Rowling atau nama sebenar beliau, Joanne Kathleen Rowling ketika menaiki kereta api dari Manchester ke London pada tahun 1990. Pada waktu itu, beliau baru berpisah dengan bekas suaminya dan mengambil inisiatif untuk menjadikan Harry Potter sebagai inspirasi hidupnya. Beliau telah mengisi masa di dalam perjalanannya itu dengan memikirkan sebaik-baiknya plot yang lengkap untuk cerita tersebut.

Sebelum wujudnya Harry Potter, hidup beliau amat susah, ibarat kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Hidupnya sebagai penulis tidak tentu arah lebih-lebih lagi setelah bercerai dengan bekas suaminya. Beliau kembali ke London untuk meneruskan penulisannya. Karyanya ini telah banyak kali ditolak oleh syarikat penerbitan kerana penerbitnya yang kurang berminat dan disertakan dengan bermacam-macam alasan. Akhirnya, syarikat Bloomsbury memberi peluang kepadanya lalu tanpa disedari, telah mengubah hidup J. K. Rowling yang miskin dan susah kepada seorang penulis selebriti antara yang terkaya dan berpengaruh di dunia.

Kini, siri Harry Potter telah menjadi salah satu siri novel terlaris di dunia yang turut dialihbahasa kepada lebih 50 buah bahasa.

 
Joanne Kathleen Rowling, orang yang menjadi titik tolak kepada Harry Potter

Ringkasan sunting

Kisahnya mengenai seorang remaja lelaki yang bernama Harry Potter yang mengetahui bahawa kedua ibu bapanya adalah ahli sihir pada ulang tahunnya ke-11. Dia kemudian dihantar untuk bersekolah di Sekolah Sihir Hogwarts. Di sana dia bertemu dengan dua orang pelajar yang kemudian menjadi rakan karibnya, Hermione Granger dan Ron Weasley. Dari situ, kehidupan Harry Potter sebagai murid sekolah sihir tersebut diceritakan sepanjang tujuh buku, yang masing-masing mencakup masa waktu satu tahun.

Hingga kini sudah ada tujuh buku yang diterbitkan. Buku keenam, Harry Potter and the Half-Blood Prince diterbitkan pada 16 Julai 2005. Dijadualkan kisah Harry akan berakhir pada jilid ke-7 iaitu Harry Potter and The Deathly Hallows yang diterbitkan pada tahun 2007.

Siri ini juga telah dibawa ke layar filem oleh Warner Bros. Sehingga kini, semua buku telah berjaya difilemkan dan ditayangkan kepada awam.

Watak-watak sunting

 
Sampul buku pertama siri Harry Potter, Harry Potter dengan Batu Hikmat terbitan Pelangi)

Anugerah sunting

J.K. Rowling dan siri Harry Potter telah menerima pelbagai anugerah sejak penerbitan pertamanya iaitu Philosopher's Stone termasuk empat Anugerah "Whitaker Platinum Book" (semuanya dianugerahkan pada 2001), tiga "Nestlé Smarties Book Prize" (1997-1999), dua Anugerah Buku Majlis Seni Scotland (1999 dan 2001), satu Anugerah buku kanak-kanak tahunan Whitbread, (1999), Buku WHSmith bagi tahun 2006, dan lain lagi. Pada 2000 Harry Potter and the Prisoner of Azkaban telah dicalonkan bagi Novel Terbaik untuk Anugerah Hugo manakala pada tahun 2001, Harry Potter and the Goblet of Fire memenanginya pula. Penghormatan yang diterima termasuklan pujian bagi Pingat Carnegie (1997), disenarai pendekkan bagi Anugerah Guardian Children (1998), dan beberapa buku pilihan, pilihan penyunting dan senarai buku terbaik di Persatuan Perpustakaan Amerika, Chicago Public Library, dan Publishers Weekly.[2]

Kejayaan komersil sunting

Populariti Harry Potter telah diterjemahkan kepada kejayaan kewangan Rowling, penerbitnya serta mana-mana pemegang lesen yang berkaitan dengan Harry Potter. Bukunya telah terjual melebihi 325 juta naskhah seluruh dunia dan juga membawakan lonjakan kepada filem adaptasi popular yang diterbitkan oleh Warner Bros., dan semuanya berjaya dengan hasil yang tersendiri sejak yang pertama lagi iaitu, Harry Potter and the Philosopher's Stone, yang menduduki senarai keempat senarai keuntungan filem tertinggi sepanjang masa dan tiga lagi filem Harry Potter menguasai 20 tempat teratas.[3] Filemnya pula telah ditukarkan menjadi lima permainan video dan dengan itu memulakan perlesenan lebih 400 produk tambahan Harry Potter (termasuk iPod) yang, hingga Julai 2005, membuatkan jenama Harry Potter bernilai lebih 4 bilion dolar dan J.K. Rowling merupakan jutawan dolar AS, membuatkannya, menurut sesetengah laporan, lebih kaya daripada Ratu Elizabeth II.[4][5]

Pada 12 April 2007, Barnes & Noble mengumukan yang Deathly Hallows memecah rekod tempahan melebihi 500,000 salinan ditempah melalui lamannya.[6]

Penceritaan sunting

Novel ini lebih kepada genre sastera khayalan. Walau bagaimanapun, dalam banyak perkara, ia juga adalah Bildungsroman, novel pendidikan, yang berkisar di Sekolah Sihir Hogwarts, sebuah sekolah berasrama penuh British bagi ahli sihir, yang kurikulumnya merangkumi sihir dan kuasa ajaib. Dalam hal ini, ia seolah-olah mengikut cara Tom Brown's School Days oleh Thomas Hughes dan novel lain dari era Victorian dan Edwardian berkenaan kehidupan di sekolah awam British.

Ia juga, seperti yang dikatakan Stephen King, "sebuah kisah misteri yang bijak", dan setiap buku dikarang seperti gaya misteri Sherlock Holmes; iaitu buku-buku meninggalkan pembayang yang tersembunyi dalam setiap karangan manakala watak-watak mengecam beberapa suspek di pelbagai lokasi yang membawa kepada penamatan yang berlawanan dari apa yang difikirkan watak. Cerita tersebut diceritakan dari sudut pandangan orang ketiga yang terhad pengetahuannya; dengan beberapa pengecualian, seperti bab pembukaan Harry Potter dalam Piala Api, pembaca mengetahui rahsia cerita pada masa yang sama dengan Harry. Pemikiran dan rancangan watak lain, walaupun menonjol seperti Hermione dan Ron, adalah tersembunyi hinggalah terdedah dan diketahui oleh Harry sendiri.

Templat:Spoiler Buku siri ini cenderung mengikut rumus berikut yang ditetapkan berlaku sepanjang tahun dan berturutan. Ia boleh dibahagi kepada 6 bahagian:

1. Musim panas di rumah Keluarga Dursley: Harry menghabiskan kebanyakan masa cuti sekolah musim panasnya dengan keluarga Dursley, dalam dunia Muggle, menahan siksaan yang diterima. Bahagian ini berakhir dengan Harry pergi ke lokasi lain.

2. Penghujung musim panas - Sebelum sekolah bermula pada musim luruh: Harry akan ke Diagon Alley, The Burrow atau Nombor Dua Belas,Grimmauld Place. Ia berakhir dengan bertolaknya Harry ke sekolah dengan menaiki kereta api sekolah di Platform 9 3/4.

3. Sesi persekolahan baru: Watak baru atau watak yang ditampiplkan semula mengambil tempat, dan Harry melalui hal-hal persekolahan baru seperti esei yang menyukarkan, pertemuan yang kekok dan guru yang tidak bertimbang rasa; perkara ini lazimnya tamat sekitar Halloween.

4. Konflik timbul: Harry dan rakannya mula merasakan sesuatu yang pelik dan tidak betul berlaku dan mula bertindak balas.

5. Kemuncak atau klimaks: Harry dan rakannya menemui seuatu yang penting, dan mula meluru ke tempat-tempat tertentu bagi konflik yang besar, melibatkan pertarungan melawan watak jahat. Hal ini sering berlaku berhampiran atau selepas peperiksaan akhir.

6. Kesan peristiwa: Harry mula pulih setelah tamat pertarungan dan mendapati pengajaran yang tertentu melalui pendedahan dan penjelasan oleh Albus Dumbledore. Ia berakhir dengan Harry menaiki Ekspres Hogwarts dan mula menuju ke rumah dengan keluarga Dursley.

Siri sunting

Buku Harry Potter sunting

Berikut adalah judul versi bahasa Inggeris dan judul bahasa Melayu dalam kurungan.

  1. Harry Potter and the Philosopher's Stone (Harry Potter dengan Batu Hikmat; ISBN 979-655-851-3)
  2. Harry Potter and the Chamber of Secrets (Harry Potter dan Bilik Rahsia; ISBN 979-655-852-1)
  3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (Harry Potter dengan Banduan Azkaban; ISBN 979-655-853-x)
  4. Harry Potter and the Goblet of Fire (Harry Potter dalam Piala Api; ISBN 979-655-854-8)
  5. Harry Potter and the Order of the Phoenix (Harry Potter dalam Kumpulan Phoenix; ISBN 979-22-0652-3)
  6. Harry Potter and the Half-Blood Prince (Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan; ISBN 983-00-2594-2)
  7. Harry Potter and the Deathly Hallows (Harry Potter dengan Azimat Maut; ISBN 983-00-3303-1 )

Di Malaysia, buku-buku ini diterbitkan oleh syarikat Penerbitan Pelangi Diarkibkan 2005-12-26 di Wayback Machine.

Filem-filem sunting

  1. Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)
  2. Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)
  3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)
  4. Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)
  5. Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)
  6. Harry Potter and the Half-Blood Prince (2008)
  7. Harry Potter and the Deathly Hallows(2010)

Taman Tema sunting

Pada 31 Mei 2007, Warner Brothers, Universal Studios dan Leavesden Studios mengumukan yang satu kawasan Harry Potter akan dibina di Orlando, Florida di Universal Orlando's Islands of Adventure.[7] Pengumuman tersbeut menyatakan "The Wizarding World of Harry Potter" sebagai "persekitaran bertemakan Harry Potter yang pertama di dunia." Menurut sidang akhbar Warner Bros., bahagian tersebut "Dijangka siap penghujung 2009. Persekitaran tersebut akan mengandungi perlbagai tarikan menarik begitu juga kedai dan restoran yang memberikan pengunjung menikmati keadaan di dunia sihir Harry Potter. Juga turut menghiasi tarikan tersebut adalah keajaiban, watak dan cerita Harry Potter akan dihidupkan dalam keadaan yang tidak pernah dirasakan pengunjung."[8] Dalam pengumuman internet dinyatakan yang rancangan tersebut telahpun mengambil masa setahun setengah dengan sumbangan daripada J.K. Rowling dan Stuart Craig[7]

Siri Harry Potter rekaan J. K. Rowling

The Sorcerer's/Philosopher's Stone buku filem
The Chamber of Secrets buku filem
The Prisoner of Azkaban buku filem
The Goblet of Fire buku filem
Order of the Phoenix buku filem  
The Half-Blood Prince buku filem  
The Deathly Hallows buku filem pertama dan kedua  

WatakTempatSihirSubjek - Objek - Makhluk - Buku

Kritikan, pujian dan kontroversi sunting

Kontroversi sunting

Artikel penuh: Perdebatan agama mengenai Harry Potter

Buku-buku Harry Potter telah menjadi sasaran sejumlah tindakan undang-undang, sebahagian besarnya berpunca daripada dakwaan-dakwaan oleh kumpulan-kumpulan keagamaan Amerika bahawa sihir dalam buku-buku tersebut menggalakkan amalan ilmu hitam di kalangan kanak-kanak, atau berasal daripada pelbagai konflik mengenai pelanggaran hakcipta dan cap perdagangan.

Populariti meluas dan nilai pasaran tinggi buku-buku tersebut telah menyebabkan Rowling, pihak penerbit dan pengedar filem Warner Bros. mengambil langkah-langkah perundangan untuk melindungi hakcipta mereka yang membabitkan larangan menjual barangan tiruan Harry Potter, pantauan terhadap pemilik-pemilik laman web mengenai nama domain "Harry Potter", dan pemfailan tindakan undang-undang terhadap Nancy Stouffer bagi menghadapi tuduhan beliau bahawa Rowling telah menciplak hasil karyanya.

Banyak pihak konservatif agama mendakwa bahawa buku-buku tersebut menggalakkan amalan ilmu hitam dan oleh sebab itu tidak sesuai untuk kanak-kanak, manakala sebilangan kritikan telah mengecam buku-buku tersebut kerana mempromosikan agenda-agenda politik.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota kaki sunting

  1. ^ "Special stamps to mark Potter book release". Australian Broadcasting Corporation. 22 Mei 2007. Dicapai pada 2007-06-06.
  2. ^ Arthur, Levine. "Awards". Arthur A. Levine Books. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-04-29. Dicapai pada 2006-05-21.
  3. ^ "Potter book sales top 325 million". USA Today. 4 Februari 2007.
  4. ^ "J.K. Rowling Richer than the Queen". BBC. 27 April 2003.
  5. ^ "Harry Potter Brand Wizard". Business Week. 21 Julai 2005.
  6. ^ "New Harry Potter breaks pre-order record". RTÉ.ie Entertainment. 13 April 2007. Dicapai pada 2007-04-23.
  7. ^ a b The Wizarding World of Harry Potter – Universal Orlando Resort
  8. ^ Majendie, Paul (2007-05-31). "All aboard for the Harry Potter rollercoaster". Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-02. Dicapai pada 2007-05-31.

Pautan luar sunting