Harvest Moon (siri permainan video)

(Dilencongkan dari Harvest Moon (siri))

Harvest Moon (Jepun: 牧場物語, Hepburn: Bokujō Monogatari, secara harafiah bermakna "Alkisah Berladang") merupakan nama terjemah bahasa Inggeris daripada siri permainan video genre simulasi/RPG berladang yang dibangunkan oleh Victor Interactive Software (diambil alih oleh Marvelous Interactive pada tahun 2003). Yasuhiro Wada dianggap sebagai "Ayah" kepada siri Harvest Moon. Dalam bahasa Perancis dan Jerman, ia mempunyai penyebutan tempatannya sendiri. Di negara asalnya, ia lebih dikenal sebagai Bokujō Monogatari.

Logo Harvest Moon

Penterjemahan bahasa Inggeris dan pengedaran ansuran-ansuran Harvest Moon dilakukan oleh Natsume (dan Ubisoft di Eropah). Ciri permainan utama daripada siri ini ialah menjaga ladang pemberian seseorang secara percuma dalam satu masa tertentu, dan pemain harus mampu membina lahan terbiar menjadi satu usaha agraria yang boleh untung besar. Membesarkan haiwan-haiwan ternak, menyiram tanam-tanaman sehingga berbuah dan mematutkan keadaan ladang sesuai dengan keadaan 4 musim sebagaimana lazimnya negeri-negeri di luar serantau garisan sartan.

Pada permainan ini, pemain boleh berkawan dengan beberapa watak dan mengakrabkan hubungan dengan penduduk setempat serta berkahwin di dalam sesetengah judul Harvest Moon. Tajuk pertama dalam siri ini ialah Harvest Moon, diterbitkan bagi SNES pada tahun 1996. Tajuk-tajuk di dalam francais ini juga dikeluarkan bagi Game Boy dan GBA, Nintendo 64,, PlayStation, PlayStation 2, Dreamcast,GameCube dan Nintendo DS; di mana tajuk baru dikeluarkan bagi PSP, Nintendo DS, serta manifesto virtual bagi Wii.

Setakat 2014, nama bahasa Inggeris permainan bertukar daripada Harvest Moon kepada Story of Seasons, hal ini berlaku sebab Marvelous mengazamkan keakhiran kongsi dengan Natsume sebagai rakan niaga yang menterjemahkan ansuran permainan mereka daripada bahasa Jepun ke bahasa Inggeris. Marvelous menubuhkan anak syarikat yang menterjemah game mereka sendiri bernama Xseed Games. Perkara penamaan tajuk Harvest Moon bagi ansuran francais selepasnya memunculkan masalah kerana Natsume mempertikaikan kepemilikan lesen. Marvelous terpaksa menukar nama terjemahan permainan video mereka dalam bahasa Inggeris yang sudah lazim itu kepada Story of Seasons.

Gaya Permainan sunting

Permainan berlatar di perkampungan, seorang pemuda dari bandaraya mula bermastautin di kampung itu dan harus membina sebuah ladang yang diberikan seseorang secara percuma tetapi ladang itu sudah lama terbiar dan dipenuhi rerumputan liar. Misi paling utama dalam permainan ini ialah membina ladang dan menghasilkan wang daripada kerjaya. Pemain bebas menghabiskan waktu tanpa satu had tertentu yang lazimnya ada pada permainan lain. Pemain boleh membajak ladang, menanam gandum, membina hasil pengetaman, menyimpan bibit tananan yang besepah di sekitar ladang ke dalam jelapang, membiakbakakan haiwan ternak, menyertai acara festival, membina persahabatan dengan penduduk, dan mencari bahan-bahan masakan alam di hutan bahkan berbaring seharian di atas katil. Semua aktiviti bebas diperbuat oleh pemain tetapi pilihan yang diambil masing-masing mempunyai impak di akhir jalan cerita.[1]

Jika ingin tanaman tumbuh dengan baik, pemain harus cekatan menyiraminya; apabila tidak diberi air maka tanaman akan menjadi kering, pemain pun terpaksa harus memotong tanaman yang telah layu dengan sabit. Beberapa jenis tanaman juga akan layu ketika masanya bertukar musim. Setiap jenis ternak harus diberikan makanan sehari sekali agar tetap menghasilkan barang yang diinginkan pemain. Penjagaan yang diperlukan setiap haiwannya berbeza-beza, semisal ayam hanya perlu diberi bibit atau kacang dan sesekali diangkat keluar , cows must be continually talked to, brushed, and milked to retain their health. A cow may become sick if not fed for a day and, if untreated, sickness can lead to death. Chickens may die if left outside, where they can be blown away in a storm or eaten by wild dogs. After dark, the only business in town that the player can access is the bar, where a number of non-player characters gather to drink and talk.

Pembangunan sunting

Yasuhiro Wada was producer for the game, and the last game he worked on was Magical Pop'n.[2]

Gaining inspiration from his childhood in the countryside and the game series Derby Stallion, Wada wished to make a role-playing game without any combat. However, after some time of development, Pack-in-Video, the publishers of Harvest Moon, went bankrupt. The following merge with Victor Entertainment led to the downsizing of Wada's development team, shrinking from ten members to only three. With a much smaller budget, the team spent the next six months finishing the game, reprogramming much of it from the ground up.[3]

Senarai Ansuran Permainan Utama sunting

Siri Harvest Moon sunting

Siri Story of Seasons sunting

Pengaruh sunting

The profitable release of Harvest Moon led to development of a second game in what would become a series, Harvest Moon GB. A third installment, Harvest Moon 64, would also be developed. For nearly the next two decades, new Harvest Moon games would be released frequently, at which point new games would be released under the title Story of Seasons due to issues with rights when Marvelous chose to move their localization division from Natsume Inc. to Xseed Games.[4]

References sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan EGM95 tidak disediakan
  2. ^ Inamoto, Tetsuya. "「牧場物語」の和田康宏氏がSwitchに感じた可能性。生態系シム「ハッピーバースデイズ」クリエイティブプロデューサーインタビュー" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada April 10, 2018. Dicapai pada 2018-08-08.
  3. ^ Yasuhiro, Wada. "Classic Game Postmortem: Harvest Moon". www.gdcvault.com. GDC. Dicapai pada 30 April 2022.
  4. ^ "So what the hell is happening with Harvest Moon?". Destructoid (dalam bahasa Inggeris). June 6, 2014. Dicapai pada February 19, 2023.

Templat:Harvest Moon