Hasri Ainun Habibie


Hasri Ainun Habibie Besari (11 Ogos 1937–22 Mei 2010) merupakan seorang ahli fizik Indonesia dan isteri bekas Presiden Indonesia, Baharuddin Jusuf Habibie (1998-1999) dan berkhidmat sebagai Wanita Pertama dari 1998 hingga 1999.[1]

Hj. Hasri Ainun Besari

Wanita Pertama Indonesia ke-3

Lahir 11 Ogos 1937
Hindia Timur Belanda Semarang, Jawa Tengah, Hindia Timur Belanda (kini Indonesia)
Meninggal dunia 22 Mei 2010 (umur 72)
Jerman Munich, Jerman
Pasangan Baharuddin Jusuf Habibie
Anak Ilham Akbar Habibie
(l. 1963)
Thareq Kemal Habibie
(l. 1967)
Alma mater Universitas Indonesia
Pekerjaan Doktor
Agama Islam

Kehidupan awal sunting

Ainun dilahirkan pada 11 Ogos 1937 di Semarang kepada R. Mohamad Besari, seorang pensyarah, dan isterinya, Sadarmi Besari, bidan, yang keluarganya dikenali sebagai berpendidikan dan intelektual.

Beliau dan adik-beradiknya belajar di Dago Christian Junior College. Abang sulungnya, Sahari, lulus dari kolej junior ketika beliau berada di kelas 2 dan meneruskan pendidikannya di Institut Teknologi Bandung. Ainun meneruskan pendidikannya di Fakulti Perubatan Universitas Indonesia dan lulus pada tahun 1961.

Perkahwinan sunting

Ainun pertama kali bertemu B.J. "Rudy" Habibie sewaktu belajar di sekolah menengah. Mereka adalah rakan sekolah ketika belajar di Dago Christian Junior College. Keluarga mereka saling mengenali antara satu sama lain dan sering melawat antara satu sama lain. Pada tahun 1962, Rudy dan Ainun pertama kali bertemu. Mereka jatuh cinta dan menikah pada 12 Mei 1962. Bulan madu mereka berlangsung di Yogyakarta, Bali, dan Ujung Pandang. Percutian tiga bulan Rudy di Indonesia tidak lama lagi berakhir dan mereka berpindah ke Aachen, jerman ketika Rudy bekerja di sana. Pasangan itu mempunyai dua orang anak.

Kerjaya sunting

Pada tahun 1978, Suharto melantik B. J. Habibie, 42 tahun sebagai Menteri Penyelidikan dan Teknologi di kabinet ketiga. Sebagai isteri anggota kabinet, Ainun menyertai organisasi Dharma Wanita di bawah kepimpinan Wanita Pertama Siti Hartinah. Ainun mengetuai Dharma Wanita kementerian suaminya dan menyatukan organisasi bukan jabatan dengan Madame Soedharmono, isteri Soedharmono, Setiausaha Negara. Pada 26 April 1978, Wanita Pertama Tien Soeharto, Wanita Kedua Nelly Adam Malik, dan Puan Soehartati Oemar Senoadji mengasaskan Yayasan Karya Bhakti RIA Pembangunan atau YKBRP, yang mana organisasinya dari 1998 hingga 1999, Ainun menjadi pengerusi dan sehingga kematiannya, beliau masih tetap menjadi ketua. Ainun adalah ketua PPMTI dari tahun 2000 hingga kematiannya pada tahun 2010.

Wanita Indonesia Kedua (1998) sunting

Pada tahun 1996, Wanita Pertama Siti Hartinah meninggal dunia dan anak sulungnya Tutut dilantik untuk menggantikannya sebagai wanita pertama.

Pada tahun 1998, Suharto melantik Habibie sebagai pasangannya pada 1998 dan parlimen memilih mereka sebagai presiden dan naib presiden. Ainun kemudiannya menjadi Wanita Kedua dan ketua Dharma Wanita (yang dipegang oleh Wanita Pertama, tetapi tidak ada Ibu Negara pada masa itu, kerana Wanita Pertama Siti Hartinah telah meninggal dunia). Beliau kemudiannya menjadi pemimpin rasminya pada bulan Mei 1998.

Wanita Pertama (1998-99) sunting

Suharto berada dalam lawatan kenegaraan ke Kaherah ketika para demonstran memecah bangunan pejabat Dewan Perwakilan. Suharto dengan cepat kembali ke Indonesia dan meletakkan jawatan sebagai presiden, memberikannya kepada Habibie. Jadi Ainun menjadi Wanita Pertama. Ainun menjadi pengerusi semua pertubuhan wanita pertama termasuk Dharma Wanita dan YKBRP. Pada tahun 1999, parlimen menolak ucapan tanggungjawab presiden Habibie dan memilih Abdurrahman Wahid sebagai presiden yang akan datang.

Kematian sunting

Beliau meninggal dunia di Jerman pada usia 73 tahun pada 25 Mei 2010. Beliau dirawat di sana sebelum mmenghembus nafas terakhir di Hospital Universiti Ludwig Maximilians, Klinik Grohadem, Munchen, Jerman, akibat jangkitan barah usus di pankreas.[2][3] Jenazah beliau diterbangkan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Halim Perdanakusuma, Jakarta Timur.[4][5]

Jenazah dikebumikan di liang no. 113, Makam Pahlawan Kalibata, Jakarta Selatan. Di antara tokoh yang dikebumikan di sini ialah Abdul Haris Nasution, Umar Wirahadikusumah, Adam Malik, Sudharmono, Sutan Sjahrir, Roeslan Abdul Gani, Poniman, dan Ali Alatas dan Ibrahim Yaakob - cikgu dari Malaysia.[6]

Dalam budaya masyhur sunting

Ainun dilakonkan oleh Bunga Citra Lestari dalam filem 2012 Habibie & Ainun, berdasarkan novel dengan judul yang sama dengan filem oleh suaminya, B. J. Habibie. Ia telah diterbitkan pada tahun 2010. Novel ini mengandungi 48 tahun perkahwinannya dengan Ainun.

Siri opera komedi tradisional oleh saluran Trans7, Opera van Java, mempunyai episod 2009 mereka "Hadidi dan Mainun" di mana Ainun dilakonkan oleh pelawak Nunung.

Pada tahun 2016, beliau membuat kameo (dilakonkan oleh seseorang) dalam filem 2016 Rudy Habibie, sebuah prekuel untuk filem 2012.

Rujukan sunting

  1. ^ Kepustakaan Presiden-Presiden Republik Indonesia: Hasri Ainun Besari Diarkibkan 2010-05-25 di Wayback Machine kepustakaan-presiden.pnri.go.id
  2. ^ Antara News - Hasri Ainun Habibie jalani 9 kali operasi antaranews.com
  3. ^ Solo Pos - Hasri Ainun Habibie jalani 9 kali operasi[pautan mati kekal] solopos.com
  4. ^ Kompas - Hasri Ainun Habibie wafat nasional.kompas.com
  5. ^ MetroTVnews - Hasri Ainun Habibie jalani 9 kali operasi[pautan mati kekal] metrotvnews.com
  6. ^ "Hasri Ainun Habibie dimakamkan di TMP Kalibata". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-26. Dicapai pada 2017-10-26.
Jawatan politik
Didahului oleh
Siti Hardiyanti Rukmana (pemangku)
Wanita Pertama Indonesia
1998–1999
Diikuti oleh:
Sinta Nuriyah