Heliconius merupakan sebuah genus yang besar dan beraneka dalam famili Nymphalidae. Genus ini tertabur di seluruh kawasan tropika dan subtropika di Dunia Baru, dari Amerika Selatan hingga selatan Amerika Syarikat. Beluncasnya memakan jalaran pokok markisah (Passifloraceae). Kupu-kupu dewasa memperlihatkan corak kepak yang berwarna terang untuk mengisyaratkan ketidaksedapannya kepada pemangsa.

Heliconius
Bentuk-bentuk Heliconius numata, H. melpomene dan H. erato
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Divisi:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Heliconius

Kluk, 1780
Spesies jenis
Heliconius charithonia
Linnaeus, 1767
Spesies

About 39, see Senarai spesies dalam teks.

Sinonim

Ajantis Hübner, 1816
Apostraphia Hübner, 1816
Blanchardia Buchecker, 1880 non Castelnau, 1875: preoccupied)
Crenis Hübner, 1821
Heliconia Godart 1819
Migonitis Hübner, 1816 (non Rafinesque, 1815: preoccupied)
Phlogris Hübner, 1825
Podalirius Gistel, 1848
Sunias Hübner, 1816
Sicyonia Hübner, 1816

Diutarakan oleh para ahli alamiah zaman Victoria untuk perhatian saintifik, kupu-kupu Heliconius memperlihatkan kepelbagaian yang menaik serta kemimikan Bates sesama spesies yang sama mahupun berlainan genus. Kajian ke atas Heliconius dan kelompok-kelompok kupu-kupu bermimik yang lain mendorong ahli alamiah Inggeris, Henry Walter Bates, selepas pulang dari Brazil pada tahun 1859, untuk menghulurkan tangannya kepada Charles Darwin yang turut menemui kepelbagaian yang seumpamanya pada burung-burung cakar Galapagos.

Spesies sunting

Kebanyakan penyelidik masa kini bersepakat bahawa terdapat kira-kira spesies 39 Heliconius. Spesies-spesies tersebut disenaraikan di sini menurut turutan abjad, menurut senarai Gerardo Lamas (2004).[1] Sila ambil bahagian bahawa tatanama subspesies adalah tidak lengkap bagi kebanyakan spesies (terdapat lebih 2000 nama tersiar yang dikaitkan dengan genus ini, kebanyakannya merupakan sinonim yang subjektif ataupun nama-nama infrasubspesies).[2][3][4]

Adakalanya tergolong dalam Heliconius:

Rujukan sunting

  1. ^ Lamas, G (Ed), 2004. Atlas of Neotropical Lepidoptera. Checklist: Part 4A Hesperioidea – Papiionoidea. Gainesville, Scientific Publishers/Association of Tropical Lepidoptera.
  2. ^ Heliconiini, Nymphalidae Study Group website
  3. ^ Heliconius, funet.fi
  4. ^ Heliconius, Neotropical Butterflies

Pautan luar sunting