10 Heller Slovak (1942)
Bahagian depan Bahagian belakang

Heller atau Häller ialah duit syiling Jerman yang bernilai setengah Pfennig. Dinamai sempena bandar raya Hall am Kocher (Dewan Schwäbisch kini), duit syiling ini dikeluarkan mulai dari abad ke-13 sebagai pfennig perak (Häller Pfennig).

Istilah Heller digunakan secara meluas sebagai nama untuk duit syiling yang bernilai kecil di banyak negeri Jerman sehingga 1873. Selepas penyatuan Jerman pada 1871, Mark dan Pfennig diperkenalkan sebagai duit syiling di seluruh negara.

Heller Jerman dihidupkan semula pada tahun 1904 apabila pemerintahan Jerman mengambil alih tanggungjawab untuk mata wang Afrika Timur Jerman daripada Syarikat Afrika Timur Jerman. Heller diperkenalkan sebagai 1/100 rupie untuk menggantikan pesa yang setakat ini bernilai 1/64 rupie.

Heller juga merupakan istilah yang digunakan di separuh empayar bahagian Austria untuk 1/100 krone Austria-Hungary, mata wang Austria-Hungary dari 1892 sehingga keruntuhan Empayar. Separuh empayar yang lain yang merupakan bahagian Hungary menggunakan mata wang fillér.

Istilah heller (Czech: haléř, Slovak: halier) juga digunakan untuk duit syiling yang bernilai 1/100 koruna di Republik Czech (koruna Czech) dan Slovakia (koruna Slovakia), serta di bekas Czechoslovakia (koruna Czechoslovakia).

Lihat juga sunting