Pada umumnya, hernia ialah organ dalaman atau tisu yang keluar melalui titik lemah di dinding abdomen, groin, dan lokasi pembedahan sebelumnya. Ada beberapa jenis hernia; yang dinamakan sesuai dengan lokasi mereka. Hernia femur ialah salah satu hernia yang terjadi pada seseorang di dekat selangkangan paha. Dalam kanak-kanak, hernia femur biasanya merupakan hasil daripada penutupan tidak lengkap daerah ini selama perkembangan di dalam rahim.

Hernia femur
Pengelasan dan sumber luaran
ICD-10K41
ICD-9553.0
P. Data Penyakit4793
MedlinePlus001136
eMedicineemerg/251
MeSHC06.405.293.249.374
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Tujuan pembaikan hernia sunting

Femoral hernia perbaikan dilakukan untuk mengurangi risiko pesakit bedah darurat masa depan. Mungkin Hernia bawaan (hadir sejak lahir) atau mungkin berkembang di kemudian hari kerana kelemahan pada dinding abdomen. Jika pembukaan sangat kecil, jumlah jaringan yang dapat mendorong melalui itu kecil, dan orang yang mungkin jarang menyedari masalah. Salah satu komplikasi yang mungkin timbul, bagaimanapun, ialah jaringan yang keluar melalui pembukaan dapat menjadi dipenjara, atau terjebak. Jika jaringan herniated memiliki suplai darah berkurang kerana tekanan daripada organ terdekat lainnya atau struktur, ini disebut sebagai tercekik. Pencekikan dapat menyebabkan gangrene, yang berarti bahawa jaringan yang terkena bisa mati dan akan diserbu oleh bakteri. Hernia femoralis lebih cenderung hernia lain untuk menjadi dipenjara atau tercekik kerana jaringan yang terganggu mendorong melalui erat relatif kecil dan ruang tertutup. kerana peningkatan risiko akhirnya pencekikan dan gangren, pesakit dokter mungkin merekomendasikan perbaikan operasi hernia.

Demografi sunting

Femoral Hernia jenis yang relatif tidak umum, terhitung hanya 3% daripada semua hernia. Sementara hernia femoralis dapat terjadi pada lelaki dan perempuan, hampir kebanyakan mereka mengembangkan pada perempuan kerana lebih luas struktur tulang panggul perempuan. Femoral hernia biasanya tumbuh lebih besar dari waktu ke waktu; aktiviti apapun yang melibatkan tegang, seperti angkat berat atau batuk kronis, dapat menyebabkan hernia untuk memperbesar. Miskin otot perut, obesiti, dan kehamilan juga meningkatkan risiko seorang wanita mengembangkan hernia femoralis. Sebahagian besar hernia femoralis berkembang hanya pada satu sisi perut pesakit, tetapi sekitar 15% daripada Hernia femoralis bilateral. Hernia bilateral ini lebih cenderung menjadi terjepit. Tambahan 20% daripada hernia femoralis menjadi dipenjara.

Hernia femoralis lebih sering terjadi pada orang dewasa daripada anak-anak. Mereka yang memang terjadi pada anak-anak yang lebih mungkin terkait dengan gangguan jaringan ikat atau dengan kondisi yang meningkatkan tekanan intra-abdomen. Tujuh puluh peratus daripada kes-kes pediatrik hernia femoralis terjadi pada bayi di bawah usia satu tahun.

Deskriptif sunting

Hernia femoralis perbaikan dapat dilakukan dengan baik umum atau anestesi lokal. Perbaikan hernia melibatkan memotong, atau sayatan, di daerah pangkal paha (dekat paha), bersebelahan dengan arteri femoralis. Menempatkan ahli bedah hernia, dan mengurangi hal itu dengan mendorong jaringan yang menonjol ke dalam rongga perut. Hernia ini disebut sebagai direduksi ketika jaringan yang keluar melalui pembukaan dapat mendorong kembali dan pembukaan tertutup. Jika penahanan atau pencekikan telah terjadi, hernia disebut sebagai tidak dapat diminimalkan.

Prosedur dapat dilakukan dengan menggunakan metode terbuka tradisional, yang memerlukan sayatan bedah yang lebih besar, atau dengan pendekatan laparoskopi. Sebuah prosedur laparoskopi dilakukan melalui beberapa sayatan yang sangat kecil. Lubang di dinding perut bisa ditutup dengan jahitan, atau dengan menggunakan bedah steril yang baik mesh. Jala, yang memberikan kekuatan tambahan, yang dijahitkan ke dinding perut dengan jahitan yang sangat kecil. Beberapa ahli bedah dapat memilih untuk menggunakan jala ketika memperbaiki hernia yang lebih besar. Hernia perbaikan dilakukan dengan menyisipkan mesh disebut prosedur bebas daripada ketegangan, kerana ahli bedah tidak harus meletakkan ketegangan pada lapisan jaringan otot dalam rangka membawa tepi lubang bersama-sama. Sebuah laparoskopi perbaikan hernia membutuhkan waktu sekitar 40 menit untuk menyelesaikannya.

Diagnosis sunting

Pesakit akan berkonsultasi dengan dokter kerana rasa sakit di daerah pangkal paha atau bahagian dalam paha atas. Rasa sakit atau ketidaknyamanan daripada suatu hernia femoralis dapat datang dan pergi, meningkatkan ketika orang batuk atau strain. Jika rasa sakit parah, pesakit dapat pergi ke ruang gawat darurat. Pada anak-anak, gejala hernia femoralis yang dipenjara termasuk iritasi parah, nyeri perut, kram, dan muntah. Pesakit dewasa mungkin juga merasakan massa di selangkangan yang mungkin menjadi lembut bila ditekan. Pesakit sakit parah, mungkin akan diberi obat penenang atau obat penghilang rasa sakit sehingga dokter dapat memeriksa daerah pangkal paha dan mencuba untuk memandu herniated kembali jaringan melalui pembukaan abdomen dengan lembut tekanan manual.

Persediaan sunting

Jika dokter mencurigai bahawa hernia yang tercekik, ia akan memberikan pesakit sebuah antibiotik spektrum luas (biasanya cefoxitin) intravena sebelum pesakit dibawa ke ruang operasi.

Dewasa dijadualkan untuk diberikan nonemergency herniorraphy standard ujian darah dan air kencing. Mereka tidak boleh makan sarapan pada pagi hari prosedur, dan mereka harus memakai pakaian longgar, nyaman pakaian yang mereka dapat dengan mudah menarik setelah pembedahan perut mereka tanpa melelahkan. Pada pesakit dewasa, dokter akan mengesampingkan kemungkinan bahawa rasa sakit disebabkan oleh pembesaran kelenjar getah bening, suatu lipoma, atau hernia inguinalis. Studi imaging umumnya tidak digunakan dalam mendiagnosis hernia kecuali dokter mencurigai bahawa hernia dipenjara atau tercekik. Sebuah terbebang hernia dapat dibezakan daripada hernia dipenjarakan oleh adanya demam, rasa sakit yang bertahan setelah dokter telah mengurangi hernia secara manual, dan rasa sakit yang lebih parah daripada yang dijamin oleh temuan-temuan pemeriksaan.

Jagaan susul sunting

Aftercare tergantung pada beberapa faktor: usia pesakit dan status kesehatan umum; jenis pembedahan (terbuka atau laparoskopi), dan jenis anestesi yang diberikan. Segera setelah prosedur, pesakit akan dibawa ke daerah pemulihan pusat bedah dan dipantau untuk tanda-tanda pendarahan yang berlebihan, infeksi, rasa sakit yang tak terkendali, atau shock. Hernia femoralis yang tidak rumit biasanya dilakukan perbaikan pada pesakit rawat jalan dasar, yang memungkinkan pesakit untuk pulang ke rumah dalam beberapa jam setelah operasi.

Pesakit akan diberikan instruksi tentang perawatan insisi, yang akan tergantung pada jenis operasi dan cara di mana sayatan ditutup. Kadang-kadang pakaian yang transparan ditempatkan pada luka bahawa pesakit dapat menghapus sekitar tiga hari setelah prosedur. Sayatan sangat kecil, seperti yang digunakan untuk operasi laparoskopi, dapat ditutup dengan Steri-potongan® bukan jahitan. Sayatan harus tetap kering, sehingga pesakit harus mengambil spons mandi daripada mandi atau bak mandi selama beberapa hari setelah operasi.

Dewasa harus menghindari angkat berat selama beberapa minggu setelah perbaikan hernia. Ahli bedah pesakit dapat memberikan nasihat tentang batas berat mengangkat. Kontak olahraga dan olahraga berat harus dihindari selama sekitar tiga minggu setelah perbaikan hernia femoralis. Banyak pesakit akan dapat kembali ke sebahagian besar kegiatan sehari-hari mereka dalam beberapa hari, dengan pemulihan lengkap mengambil sekitar satu bulan pada pesakit tanpa kondisi-kondisi medis lainnya.