Hikayat Pelanduk Jenaka

Hikayat Pelanduk Jenaka atau kini dikenali sebagai Cerita Sang Kancil merupakan salah satu hasil-hasil sastera lama bahasa Melayu yang telah tercipta sekitar 1650 Masihi dengan salinan manuskrip terdapat di MS Mal.-Pol. 70, Département des manuscrits, Bibliothèque nationale, Paris. Ia mengisahkan mengenai kebijaksanaan Pelanduk melepaskan dirinya daripada bahaya.

Hikayat ini juga merupakan salah satu judul yang tercatat dalam senarai Wemdly[[:]] yang ditulis pada 1736. Manuskrip ini memiliki 6,702 patah perkataan serta merupakan manuskrip terawal diketahui. Manuskrip yang menggunakan ejaan Melayu abad ketujuh belas ini bagaimanapun tidak lengkap dengan hanya 1/3 yang dipercayai tinggal.

Terdapat tiga manuskrip salinan karya ini dari Pulau Pinang atau Kedah tahun 1805 yang semuanya disimpan di Perpustakaan British.[1]

Kandungan sunting

Antara kisah yang ada ialah:-

  • 1*-3: Pengenalan: bagaimana Sang Kancil/Pelanduk menguasai haiwan di rimba. Dia mengambil gelaran 'syekh rimba' dan berdiri atas busut anai-anai. (Halaman 1 hilang)
  • 3-17: Berpura-pura memiliki kuasa sakti, dia mententeramkan Kambing dan pak belang yang kemudiannya berdamai di bawah pemerintahannya.
  • 17-31: Haiwan rimba lain mengadu mengenai ancaman bota, yang dikalahkan dengan kisah kiamat. Kesemua haiwan di rimba di bawah perlindungannya.
  • 31-55*: Monyet yang degil mencari sokongan singa; tetapi sang kancil mengalahkan singa dengan sarang tebuan. (laman 48-55 hilang)
  • 55*-82*: Monyet meminta pertolongan gajah; tetapi sang kancil mengalahkan gajah dalam pertandingan sepak keting. (56-81 ada)

Adaptasi sunting

Kisah Pelanduk Jenaka juga merupakan filem animasi pendek yang pertama dihasilkan di Malaysia dengan judul Hikayat Sang Kancil (Anandam Xavier, 1978) dan ditayangkan pada tahun 1983. Filem pendek Sang Kancil lain yang muncul di antara tahun 1984 dan 1987 ialah: Sang Kancil & Monyet, dan Sang Kancil & Buaya.

Rujukan sunting

  1. ^ Teh Gallop, Annabel (10 Februari 2015). "The wily Malay mousedeer". Asian and African Studies. The British Library.

Pautan luar sunting