Hrithik Roshan (Hindi: ऋतिक रोशन, lahir 10 Januari 1974) ialah seorang pelakon India yang muncul dalam filem-filem Bollywood. Setelah muncul dalam filem-filem sebagai pelakon kanak-kanak pada tahun 1980-an, Roshan membuat filem pertamanya dalam peranan utama dalam Kaho Naa ... Pyaar Hai (2000) yang mana Roshan memperolehi Anugerah Filmfare untuk Pelakon Lelaki Terbaik dan Penampilan Sulung Lelaki Terbaik. Pada tahun 2001, beliau telah muncul dalam sandiwara sensasi Kabhi Khushi Kabhie Gham ..., yang menjadi filem tertinggi serta Box Office India dalam pasaran luar negara.[1][2][3]

Hrithik Roshan
ऋतिक रोशन
Roshan di majlis pelancaran jam tangan Rado pada 2016
Kelahiran (1974-01-10) 10 Januari 1974 (umur 50)
PekerjaanPelakon
Tahun aktif1980–1986 (child artist)
2000–kini
PasanganSuzanne Khan (2000 – 2014)
Anak-anakHrehaan Roshan, Hridhaan Roshan

Berikutan melalui dengan beberapa persembahan tanpa disedari dari 2002-03, dia membintangi Koi komersial yang berjaya ... Mil Gaya dan sekuel Krrish, kedua-duanya memenangi anugerah Pelakon Terbaik banyak. Roshan menerima Anugerah Filmfare ketiga untuk Pelakon Terbaik pada tahun 2006 untuk prestasi dalam filem aksi Dhoom 2, kejayaan komersial yang terbesar setakat ini. Beliau kemudiannya menerima pujian kritis untuk prestasi dalam Jodhaa Akbar, yang mana dia menerima anugerah antarabangsa pertama di Festival Filem Antarabangsa Golden Qaitbai. Pencapaian ini telah memberi dia sebagai pelakon utama kontemporari pawagam Hindi.

Kehidupan peribadi sunting

Roshan dilahirkan di Mumbai dalam keluarga Punjabi Hindu personaliti pawagam. Bapanya, pengarah filem Rakesh Roshan, anak music Pengarah Roshan, manakala ibunya, Pinky, adalah anak perempuan penerbit dan pengarah J. Om Prakash. Hrithik mempunyai kakak, Sunaina. Rajesh Roshan bapa saudaranya adalah seorang pengarah muzik yang terkenal. Sebagai seorang anak, Roshan menghadiri Sekolah Bombay Scotland. Beliau kemudian menghadiri Sydenham College, di mana beliau mendapat ijazah Sarjana Muda dalam bidang Perdagangan.


Dalam satu temu bual, beliau mendedahkan bahawa zaman kanak-kanak itu mengalami trauma kerana stammering, kecacatan yang timbul apabila beliau berumur enam tahun dan tulah dia hingga ke hari ini. "Untuk ujian lisan di sekolah, saya ke sekolah bertingkat, saya pernah jatuh sakit, saya digunakan untuk memecahkan tangan saya, saya digunakan untuk mendapatkan terseliuh" kata pelakon. Beliau bagaimanapun berkata bahawa perkara-perkara yang lebih baik bagi beliau secara beransur-ansur, selepas dia mula mengamalkan terapi pertuturan pada setiap hari.

 
Hirthik bersama Aishwarya Rai dalam tayangan perdana Guzaarish

Roshan berkahwin dengan Suzanne Roshan, pemilik Dewan Suzanne Roshan Rekabentuk dan anak perempuan pelakon Sanjay Khan. Pasangan itu mempunyai dua anak lelaki, Hrehaan, lahir pada tahun 2006 dan Hridhaan dilahirkan pada tahun 2008. Roshan mempunyai dua ibu jari di tangan kanannya. Walaupun ia biasanya tersembunyi di dalam filem-filem beliau, ia tidak tersembunyi di Koi ... Mil Gaya, dan walaupun telah digunakan sebagai titik plot kecil, yang asing itu juga direka untuk mempunyai dua ibu jari.

Anugerah sunting

Antara anugerah lain, Roshan telah memenangi enam Anugerah Filmfare, empat dalam kategori Pelakon Lelaki Terbaik. Patung Hirthik Roshan disimpan di Madame Tussauds Wax Museum pada 20 Januari 2011, menjadikan beliau pelakon India kelima telah direplika sebagai patung lilin di muzium.

Filemografi sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Gupta, Priya (17 October 2013). "What I don't like about Hrithik is that he trusts everybody: Rakesh Roshan". The Times of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 May 2016. Dicapai pada 1 March 2017.
  2. ^ Dawar, Ramesh (2006). Bollywood: Yesterday, Today, Tomorrow. Star Publications. m/s. 52. ISBN 978-1-905863-01-3.
  3. ^ Iyer, Meena (15 January 2012). "Hrithik Roshan visited his school Bombay Scottish in Mumbai and distributed Agneepath merchandise. The actor also got nostalgic when talking to some of the teachers". The Times of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 October 2017. Dicapai pada 1 March 2017.

Pautan luar sunting