Pelampung jaring

(Dilencongkan dari Ikan Pelampong Jaring)

Ikan Pelampong Jaring (Puntius tetrazona) [1] merupakan sejenis spesies ikan air tawar tropika dari genus Puntius dalam famili Cyprinidae. Ikan ini sering dijumpai di Semenanjung Melayu, Sumatera dan Borneo, tetapi boleh juga ditemui di beberapa tempat lain di Asia.

Ikan Pelampong Jaring
Terlindung
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
P. tetrazona
Nama binomial
Puntius tetrazona
Sinonim

Barbus tetrazona (Bleeker, 1855)
Capoeta tetrazona (Bleeker, 1855)
Barbodes tetrazona (Bleeker, 1855)
Capoeta sumatraus (Bleeker, 1855)

Ciri sunting

Ikan ini boleh membesar sehingga 7 sentimeter panjang dan 3 sentimeter lebar. Warnanya perak hingga kuning keperangan dengan empat jalur hitam menegak. Muncung dan siripnya berwarna merah.

Ikan ini selalunya dijumpai di air yang bersih dan tidak dalam sangat. Ia boleh hidup dalam suhu 20–26 °C dengan pH 6.0–8.0.

Nama sunting

Ikan Pelampong Jaring juga boleh merujuk kepada Puntius partipentazona dan Puntius johorensis[2][3]. Beza utamanya ialah Puntius partipentazona mempunyai lima jalur manakala Puntius johorensis enam jalur. Kedua-duanya juga lebih kecil dari Puntius tetrazona.

Rujukan sunting

  1. ^ "Laporan tahunan Zoo Negara Malaysia" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-12-31. Dicapai pada 2012-01-15.
  2. ^ Kelvin K P Lim dan Peter K L Ng. "Family Cyprinidae Genus Puntius". A Guide to Common Freshwater Fishes of Singapore (dalam bahasa Inggeris). Singapore Science Centre dan Raffles Museum of Biodiversity Research. Unknown parameter |accessdaymonth= ignored (bantuan); Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan)
  3. ^ "Malaysian Freshwater Fish" (dalam bahasa Inggeris). Institut Penyelidikan Perikanan. Unknown parameter |accessdaymonth= ignored (bantuan); Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan)[pautan mati kekal]