Inazuma Eleven (manga)

Inazuma Eleven adalah siri manga sains fiksyen bola sepak oleh Ten'ya Yabuno berdasarkan siri permainan video Nintendo DS dengan tajuk yang sama. Telah diterbitkan oleh Shogakukan di CoroCoro Comic sejak edisi Jun 2008. Siri manga ini memenangi anugerah Kodansha Manga Award 2010 dalam kategori Manga kanak-kanak.

Inazuma Eleven (manga)
Muka depan Inazuma Eleven isu pertama yang diterbitkan oleh Shogakukan
GenreSukan (Bola sepak), Sains fiksyen
Manga
Inazuma Eleven
PengarangTen'ya Yabuno
PenerbitShogakukan
DemografikKanak-kanak
Majalah AsalCoroCoro Comic
Tarikh PengeluaranJun 2008 – kini
Jilid6
Siri televisyen anime
Inazuma Eleven
PengarahKatsuhito Akiyama
StudioLevel-5, OLM
Penyiaran AsalTV Tokyo
Penyiaran LainMalaysia Ntv7, Cartoon Network
Itali Rai Due
Sepanyol La 2
Switzerland Yunani Sepanyol Serbia Disney XD
Tarikh tayangan5 Oktober 2008 – kini
Episod101
Filem anime
Inazuma Eleven: Saikyō Gundan Ōga Shūrai
イナズマイレブン 最強軍団オーガ襲来
StudioLevel-5
Dikeluarkan pada12 Disember 2010
Portal Anime dan Manga

Sebuah siri anime berdasarkan siri manga dan permainan video mula ditayangkan di rangkaian TV Tokyo pada tanggal 5 Oktober 2008. Siri ini dihasilkan oleh Level-5 dengan TV Tokyo dan OLM. Siri ini juga disiarkan di TVB di Hong Kong, Modern Sembilan TV di Thailand, Tooniverse di Korea Selatan, Cartoon Network di India Taiwan, Australia dan New Zealand, Rai 2 di Itali sejak 14 Jun 2010.

Sinopsis sunting

Watak utama, Endou Mamoru, adalah penjaga gol yang sangat berbakat dan cucu salah satu penjaga goal terkuat di Jepun, yang meninggal sebelum ia lahir. Walaupun kemahiran yang luar biasa yang dimilikinya namun, sekolahnya tidak mempunyai kelab bola sepak yang nyata kerana 6 ahli lain tidak menunjukkan minat walaupun dalam latihan. Tetapi selepas seorang lelaki misteri yang bernama Gouenji datang ke bandar Endou's, penjaga gol muda ini telah menetapkan untuk mencari dan mengetuai ahli untuk pasukan bola sepak. Daripada itu, Endou bertemu pemain dari seluruh tempat sehingga ia dan pasukannya bermain bola sepak mereka sendiri.