Isabel I dari Castilla

Isabel I dari Castilla, juga dikenali sebagai Isabella I dari Castile (22 April 1451 di Ávila – 26 November 1504 di Valladolid) adalah Ratu Castile dan León. Suaminya adalah Fernando II dari Aragón (Ferdinand II dari Aragon) yang dinikahinya pada 19 Oktober 1469. Pernikahan ini menandakan bersatunya Takhta Castile dan Aragon, mengawali penyatuan Sepanyol secara politik kelak oleh cucu mereka Carlos I dari Sepanyol (juga Maharaja Rom Suci), serta mengawali masa keemasan Sepanyol.

Lukisan bertajuk Our Lady of the Fly

Paus Alexander VI memberikan gelaran "Raja Katolik" (Sepanyol: los Reyes Católicos) kepada Fernando dan Isabel, dan menyebabkan beliau juga dikenali sebagai Isabel la Católica atau "Isabel si Katolik".

Kejadian-kejadian penting dalam masa pemerintahannya adalah dengan menyelesaikan Reconquista dengan mengalahkan Sultan Granada Muhammad XII (Sultan Boabdil), penjelajahan Christopher Columbus, serta pengusiran umat Islam dan Yahudi dari Sepanyol (lihat Pasitan Sepanyol). Ketiga-tiga peristiwa ini terjadi pada tahun 1492.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  • Carroll, Warren H. Isabel Of Spain: The Catholic Queen
  • Meyer, Carolyn. Isabel: Jewel of Castilla, Spain, 1466 (The Royal Diaries)
  • Miller, T. The Castles and the Crown. Spain 1451-1555 (New York: Coward-McCann, New York, 1963)
  • Rubin, Stuart, Nancy. "Isabella of Castile: The First Renaissance Queen" (New York, St. Martin's Press, 1991, 1992, 2005 iUniverse.com)