Islam di Republik Czech


Islam di Republik Czech

Sejarah sunting

Lawatan pertama didokumenkan mengenai seorang dengan ilmu Islam telah dirakamkan (964-965) oleh Íbrahím ibn Jaqúb, seorang saudagar Yahudi dari Sepanyol Muslim. Memoir beliau kemudian diterbitkan untuk menjadi salah seorang account pertama mengenai Eropah Tengah dalam dunia Islam. Occasionally, askar upahan Muslim adalah sebahagian dari tentera-tentera yang membinasakan negara ini dalam sejarahnya (contohnya Cuman sewaktu Perang Hussite). Ketika keduanya serangan Vienna kumpulan-kumpulan reconaissance tentera Uthmaniyyah mencapai Moravia. Perhubungan perdagangan erat di antara Austria-Hungary dan Empayar Uthmaniyah muncul pada abad ke-19.

Pengaruh pada kebudayaan sunting

Traditionally, pengaruh Islam pada kebudayaan tanah Czech dahulu dan sekarang kecil. Alois Musil dan Bedřich Hrozný mewakili arabist Czech, Miroslav Verner adalah terkenal di kalangan egyptologist.

Era moden sunting

Sebuan undang-undang dari 1912 mengakui Islam sebagai "agama negara" dan secara rasmi membenarkan kemunculannya di daerah ini. Masyarakat pertama (Moslimské náboženské obce pro Československo) telah ditubuhkan pada 1934. Pada 1949 pendaftaran sebelumnya telah diabolished. Sebuah attempt untuk mendirikan sebuah masyarakat baru pada 1968 gagal. Pada 1991 Pusat masyarakat-masyarakat Muslim (Ústředí muslimských náboženských obcí) telah ditubuhkan. Pada 1998 sebuah masjid telah dibuka di Brno [1] dan setahun kemudian di Prague [2]. Attempt untuk membuka beberapa buah masjid dalam dua bandar lain dihentikan oleh masyarakat tempatan, Pada 2004 Islam telah didaftarkan secara rasmi: masyarakat itu layak mendapatkan dana dari negeri ini.

Anggaran bilangan umat Islam di Republik Czech kini melebihi 10,000, di mana kira-kira 2,000 adalah aktif. Jumlahnya meningkat dengan ketara pada tahun 1990-an dan kekal stabil sejak tahun 1990-an.

Kebanyakan Muslim adalah pelarian dari Bosnia-Herzegovina (awal 1990an) dan bekas nehgara-negara Soviet Union (kebanyakannya dari daerah Caucasus, dari lewat 1990an sehingga sekarang). Bahagian significant dan influential adalah orang middle-class Mesir, Syria dan yang mempunyai datuk moyang Timur Tengah (biasanya mereka yang belajar di Czechoslovakia dan memutuskan untuk tinggal). Beberapa ratus Muslim adalah mualaf Czech (biasanya para isteri kepada orang Muslim).

Masyarakat berkonsentrasi pada kehidupan dan pendidikan agama. Perbezaan antara Sunni dan Syiah tidak muncul. Tiada parti atau kumpulan politik yang berpangkalan Islam ditubuhkan.

Kebanyakan orang Czech tidak pernah bertemu seorang Muslim. Media Czech biasanya mewakili Islam sebagai sesuatu yang exotic, bahaya tetapi nasibnya berjauhan. Akibat inilah menjadi pandangan kebiasaan Czech.

Sebelum ini tidak diketahui, islamophobia membesar setelah laporan-laporan pengganasan di Timur Tengah dan rusuhan berkenaan-lukisan Nabi. Tiada keganasan atau serangan ganas telah muncul walau bagaimanapun, dan Islam bukanlah sebuah topik debat politik.

Professor Arabist Luboš Kropáček yang berada di Institut Pelajaran Timur Tengah dan Afrika di Universiti Charles mengatakan pengaruh Islam dapat membawa sesetengah keakhlakan extra ke hidup biasa.[3]

Juga sekarang ada agak sedikit bilangannya mualaf di Republik Czech yang telah memilih Islam sebagai agama mereka.[4] Diarkibkan 2007-09-26 di Wayback Machine

Rujukan sunting

  • Miloš Mendel, Jiří Bečka, Islám a české země, Olomouc, Votobia, 1998. ISBN 80-7220-034-8

Lihat pula sunting

Pautan luar sunting

(kesemuanya teks adalah dalam bahasa Czech)