Bilangan Muslim di Slovakia menurut banci 2001 adalah negligible (menurut ?? [perlu rujukan] adanya 5000 Muslim di Slovakia - kurang daripada 0.1% penduduk negara). Pada abad ke-17 sebahagian kecil selatan tengah Slovakia diduduki oleh Uthmaniyyah Turki untuk sesetengah waktu setelah penelokaan Turki telah ditubuhkan misalnya di Novohrad region, daerah-daerah lainnya Slovakia disubject ke permanent Turkish raids and pillaging.

Sejarah sunting

 
Long after the Turkish conquest of Hungary and the final collapse of the Ottoman Empire a negative image of Muslims persists in the Region. Picture from a Hungarian book, early 20th century.

Pada zaman pertengahan, sekurang-kuranya tiga kali Pechenegs dan Cumans dalam tentera Hungary membantu raja-raja Hungary untuk mempertahankan wilayah-wilayah utara Kerajaan Hungary (sekarang Slovakia) terhadap penyerbuan Czech (1260 Ottokar Premysl, 1300-05 Venceslaus dan 1427-34 Hussite)[perlu rujukan]. Ia tidak pasti bagaimanapun samada Pecheneg dan Cuman itu Muslim.

Beberapa dekad setelah Hungarian defeat of Mohacs (1526) tentera Turki menduduki Štúrovo (Párkány) dan bahagian lain tengah selatan Slovakia dan menggalakan kumpulan-kumpulan Kristian Protestant sementara tentera Habsburg Austria menduduki dan mengatolikkan bahagian utara dan barat. Kemudian orang Turki seized sesetengah further territories di selatan tengah Slovakia dan pillaged di territories up to Nitra. Akhirnya, akan tetapi, apabila orang Turki kalah dalam Perang Vienna dan vassal Uthmaniyah Imre Thököly telah dikalahkan di Slovakia, di antara 1687 dan 1699 pemerintahan Uthmaniyah Turki di Hungary akhirnya telah berpecah.

Demografi Muslim sunting

Kebanyakan Muslim di Slovakia adalah pelarian dari Yugoslavia (orang Bosnia dan orang Albania) atau pekerja dari Turki moden (orang Turki dan orang Kurdistan), di samping mereka beberapa para pelajar Arab. Kebanyakan orang Muslim tinggal di ibu negaranya Bratislava, masyarakat-masyarakat lebih kecil juga muncul di Košice dan Martin[perlu rujukan]. Beberapa para pendatang ini menjadi warganegara Slovakia dan tabahan lagi 150 Slovakia memasuki Islam sejak akhirnya Kommunisme (1990) dan kemerdekaan (1993).

Pada masa kini ada empat buat masjid di Slovakia. Pada 2000, sebuah dispute erupted mengenai pembinaan sebuah pusat ISlam di Bratislava: datuk bandar ibu negara menolak such attempts of the Slovak Yayasan Waqaf Islam [perlu rujukan]. Mohamad Safwan Hasan, ketua yayasan tersebut, masih berkahwin dengan seorang isteri mualaf.

The Slovak engagement untuk menyokong AS dalam peperangannya terhadap keganasan dan insurgents di Iraq adalah diperceived oleh Imam Mohamad Safwan Hasan Yayasan Waqaf Islam sebagai neutral, tetapi offensive untuk sesetengah orang, "Ia susah untuk menghakimkan, kerana saya tidak tahu pendapat-pendapat semua. Saya tidak fikir mereka thrilled dengan attitude ini."

Lihat pula sunting

Pautan luar sunting