Daerah yang terdiri daripada Turki moden mempunyai tradisi Islam yang lama dan kaya melatar belakang ke zaman permulaan Seljuk dan Empayar Uthmaniyyah. Orang Turki secara kebudayaan dan sejarah ialah umat Islam. Mereka tinggal di daerah yang kebanyakannya Muslim, apabila mereka menetap di Anatolia di bawah nama Islam. Sekitar 99% penduduknya ialah Muslim walaupun tidak pernah ada kajian mengenai ketepatan nisbah ini. Menurut tinjauan Eurobarometer, umat Islam terdiri daripada 94% jumlah penduduk Turki.[1] Bagaimanapun, menurut buku fakta CIA World, 99.8% daripada penduduk Turki merupakan Muslim.[2] Ada tiga minoriti masyarakat agama bukan Islam — umat Kristian Ortodoks Greek, Kristian Orthodoks Armenia, dan Yahudi membentukkan 0.2%; dan penduduk lain ialah Muslim. Kebanyakan umat Islam di Turki ialah pengikut aliran Sunah Waljamaah yang membentuk sekitar 85% dan mazhab bukan Islam kedua terbesar ialah Alevi yang bukan Muslim Syiah, mereka membentuk sekitar 20% penduduk Turki sendiri (15 juta).

Masjid Sultan Ahmed, Istanbul, dibina pada 1616
Masjid Suleiman (Süleymaniye Camii) di Istanbul dibina oleh arkitek Uthmaniyyah Sinan dengan perintah sultan Sulaiman al-Qanuni pada 1557

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Social values, Science and Technology" (PDF) (dalam bahasa English). Eurobarometer. Jun 2005. Dicapai pada 2006-12-19.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-02. Dicapai pada 2007-10-04.
  • Yavuz, M. Hakan. Islamic Political Identity in Turkey (2003) Amazon.com