Gaafar Nimeiry

(Dilencongkan dari Jaafar Nimeiry)

Gaafar Muhammad an-Nimeiry (juga dikenali sebagai Jaafar Nimeiry, Gaafar Nimeiry atau Ga'Muhammad an-Numayri; 1 Januari 1930 – 30 Mei 2009) adalah Presiden Sudan dari 1969 hingga 1985. Dia dilahirkan di Wad Nubawi Omdurman di tengah Sudan. Dia merupakan anak lelaki seorang posmen dan cicit lelaki satu pemimpin suku tempatan daripada rantau Wad Nimeiry di Dongola, ash-Shamaliyah.

Jaafar Nimeiry

Kehidupan awal sunting

Pada 1952 Nimeiry menyertai Kolej Tentera Sudan, dan mendapat inspirasi daripada Gamal Abdel Nasser yang memberontak di Mesir Kemudian dia bertugas di Khartoum.

Pada 1966, Nimeiry menyertai Kolej tentera Amerika Syarikat di Fort Leavenworth, Kansas.

Kerjaya politik sunting

Penggal pertama sebagai Perdana Menteri sunting

Pada 1969, bersama dengan empat pegawai lain dia menjatuhkan kerajaan Ismail al-Azhari dan menjadi perdana menteri dan pengerusi Majlis Pemerintahan Revolusi(RCC). Dia melaksanakan dasar pemiliknegaraan ekonomi seperti bank,industri, pemilikan tanahn dan menggubal dasar sosialis dan Pan-Arab.

Sepanjang 1970-an, mengadakan perjanjian pelaburan dua hala dengan Belanda pada 22 Ogos 1970, Switzerland 17 Feb 1974, Mesir 28 Mei 1977, dan Perancis 31 Julai 1978.

Nimeiry berjaya melakukan rampasan kuasa terhadap Sadiq al-Mahdi pada 1970, dan pada 1971 dan dikuti rampasan kuasa Komunis sebelum berkuasa semula. Kemudian pada 1971 dia dipilih Presiden Sudan melalui satu pungutan suara dengan 98.6 peratus undi.Perjanjian Addis Ababa ditandatangani di mana autonomi diberi kepada wilayah selatan Sudan yang beragama Kristian. Dengan itu perang saudara semenjak 1955, sebelum kemerdekaan Sudan tamat. Dia berbaik-baik dengan Barat. Bank dibenarkan beroperasi. Pemilikan persendirian dan pelaburan asing digalakkan sebagai dibuktikan mematuhi perjanjian pelaburan dua hala yang telah ditandatangani. Pada Julai 1978 pada sidang kemuncak OAU di Khartoum, Nimeiry dipilih menjadi pengerusi Kesatuan Afrika sehingga Julai 1979.

Cubaan rampasan kuasa sunting

Pada lewat 1975, satu rampasan kuasa tentera oleh anggota angkatan tentera berfahaman komunis, diketuai oleh Brigadier Hassan Hussein Osman tetapi gagal.Brigadier Osman cedera dibicarakan di mahkamah.

Sekali lagi pada 1976, pemberontak pimpinan Sadiq Al Mahdi, bersenjata dan dilatih oleh Libya , di markaz Mak'as-Sarra. Se berhampiran Darfur dan Kordofan, pemberontak bertempur dan menjejak dari rumah ke rumah di Khartoum dan [[Omdurman].3000 orang mati dan mencetuskan kemarahan pada Muammar al-Gaddafi. Pada 1977 satu Perdamaian Nasional dengan pemimpin pembangkang seperti Sadiq Al Mahdi membentuk Kesatuan Sosialis Sudan. Hubungan Khartoum dengan selatan Sudan masih berterusan.

Penggal kedua sebagai Perdana Menteri sunting

Pada 1981 Nimeiry, ditekan oleh penentang-penentang Islamnya, dan Presiden Sudan beralih arah kepada politik Islam.Dia bergabung dengan Persaudaraan Islam. Pada 1983, dia melaksanakan Undang-Undang Syariah, atau hukum syarak.Ini menimbukan ketegangan antara Kristian di selatan dan penganut animisme di selatan. Pencabulan Perjanjian Addis Ababa mencetuskan perang saudara. Nimeiry adalah satu-satunya pemimpinArab yang berbaik-baik dengan Presiden Mesir Anwar Sadat selepas Perjanjian Kem David dan menghadiri majlis pengebumian Anwar Sadar.

Pada 1985 Nimeiry membenarkan pembaharuan Islam Mahmoud Mohamed Taha.Taha diisytiharkan seorang murtad oleh Mahkamah Sudan. Tidak lama selepas itu pada 6 April 1985, Nimeiry melawat Amerika Syarikat mendapatkan bantuan kewangan dari Washington.Satu rampasan kuasa tentera tanpa pertumpahan darah diketuai oleh menteri pertahanannya. Abdel Rahman Swar al-Dahab ambil alih kuasa. Pada pilihan raya-pilihan raya berikutnya.pemimpin pro-Islamist, Sadiq al-Madhi (yang cuba melakukan rampasan kuasa pada Nimeiry pada Julai 1977) menjadi Presiden Sudan.

Inflasi melampau sunting

Semasa 1980-an, wang Sudan jatuh 80 % akibat inflasi melampau dan perang saudara baru.

Buangan dan kembali sunting

Nimeiry hidup dalam buangan di Mesir dari 1985 hingga 1999, di sebuah vila terletak di Heliopolis, Kaherah. Dia kembali ke Sudan pada Mei 1999 .

Rujukan sunting