Jean le Rond d'Alembert

Jean le Rond d'Alembert (16 November 171729 Oktober 1783) ialah seorang ahli matematik, fizik, dan falsafah Perancis.

Jean le Rond d'Alembert
Potret d'Alembert oleh Maurice Quentin de La Tour
Kelahiran
Jean-Baptiste le Rond d'Alembert

(1717-11-16)16 November 1717
Paris, Perancis
Meninggal dunia29 Oktober 1783(1783-10-29) (umur 65)
Paris
WarganegaraPerancis
Pusat pendidikanUniversiti Paris
Terkenal kerana
AnugerahFelo Royal Society
Felo Institut de France
Kerjaya saintifik
BidangMatematik
Mekanik
Fizik
Falsafah
Pelajar terkemukaPierre-Simon Laplace

Penyelidikan sunting

D'Alembert diselesaikan tertarik memaksa ke dalam satu set kuasa-kuasa berkesan, yang akan mengeluarkan usul sebenar jika zarah-zarah bukan berkaitan, dan seketika set. Berprinsipkan negeri-negeri yang, disebabkan pertalian-pertalian, sikap pembantu ini adalah dalam keseimbangan. Satu hasil yang cemerlang diperoleh oleh D'Alembert dengan bantuan his berprinsipkan adalah penyelesaian masalah liukan ekuinoks, yang dia mempersembahkan untuk Berlin Akademi dalam 1749. Bentuk yang lain D'Alembert berprinsipkan negeri-negeri yang kuasa-kuasa berkesan dan tertarik angkatan bersenjata persamaan. Dalam tingkatan ini berprinsipkan telah dipohon terdahulu kepada masalah bandul majmuk, tetapi penuh harapan ini dalam tiada cara mendapatkan kejelasan dan keluasan makna dicapai menjelang D'Alembert.

Dalam Traité de l'équilibre et du mouvement des fluides (1744), D'Alembert memohon berprinsipkan kepada masalah-masalah gerakan bendalir, sesetengah daripada yang telah pun diselesaikan oleh Daniel Bernoulli. D'Alembert dikenali yang lunas-lunas gerakan bendalir bukan terkemuka, untuk walaupun dia dianggap mekanik sebagai semata-mata rasional, dia mengandaikan bahawa teori gerakan bendalir dikehendaki satu percubaan asas. Satu contoh yang baik tentang satu hasil teori yang kelihatan tidak untuk berutus dengan realiti adalah dikenali sebagai bahawa paradoks D'Alembert. Penyelenggaraan his berprinsipkan, D'Alembert mentaabirkan bahawa satu cecair masa lalu mengalir satu halangan kukuh menggunakan daya paduan tiada di ia. Paradoks menghilang bila ia disedari yang tak likat bendalir dibayangkan oleh D'Alembert adalah sebuah fiksyen murni.

Persamaan Separa Pembezaan sunting

Penyelenggaraan kalkulus kepada masalah bergoncang tali-tali dalam sebuah memoir mempersembahkan untuk Berlin Akademi dalam 1747, dia membuktikan bahawa syarat yang tamat tali telah ditetapkan dikurangkan penyelesaian bagi satu rangkap sembarangan tunggal. D'Alembert juga sepatutnya kredit untuk terbitan mengapa kini dikenal sebagai Cauchy-Riemann persamaan, dipuaskan oleh fungsi holomorfi apa-apa satu pembolehubah kompleks.

Penyelidikan mengenai tali-tali gegaran terbayang hanya satu aspek D'Alembert minat dalam muzik. Dia menulis beberapa muzik artikel-artikel untuk Encyclopémati. Dia menyukai pandangan-pandangan penggubah Jean Philippe Rameau dan menjelaskan mereka dalam his popular Élemens de musique théorique et praktik (1752).

Kajian-kajian lain sunting

D'Alembert lebih penting kerja-kerja matematik adalah didapati di bahasa Inggeris, sebagai adalah banyak sumbangannya untuk Encyclopémati, paling penting yang adalah his Wacana Awal. Sumbangan-sumbangan His dibincangkan dalam Thomas L Hankins,Jean d'Alembert: Sains dan Kesedaran (1970; dicetak semula, 1990). Kajian-kajian Cemerlang di D'Alembert sebagai satu philosophe adalah Ronald Grimsley,Jean D'Alembert (1963), dan John Nicholas Pappas,Voltaire dan D'Alembert (1962). Biografi standard, dalam Perancis, adalah Joseph Bertrand,D'Alembert.

Pautan luar sunting