Setiap kisah pendek yang terkandung dalam siri ini menceritakan kisah keseksaan seorang individu berbeza akibat salah satu daripada watak antagonis. Sebuah laman web yang dikenali sebagai Jigoku Tsūshin (Perhubungan Neraka) hanya boleh dicapai tepat pada tengah malam (12:00 AM) oleh seseorang yang mempunyai hasrat dendam terhadap penyeksanya. Jikalau seseorang itu menghantar nama orang yang dibencinya, Jigoku Shōjo (Gadis Neraka) akan menawarkan individu tersebut sebuah patung straw lengkap dengan seutas tali merah yang terikat dileher patung itu. Jika tali itu ditarik, maka Jigoku Shōjo akan mendayung orang yang mereka benci terus ke Neraka, tetapi berlandaskan syarat dalam Jigoku Shoujo, mereka yang meminta pertolongan Enma ai juga akan ditempatkan ke dalam Neraka setelah mereka meinggal dunia.

Jigoku Shōjo
Gambar hadapan DVD Jigoku Shōjo Vol. 8 mempamerkan watak-watak utama siri ini.
GenreShōjo, Seram, Misteri, Psikologi, Fantasi
Anime
PengarahTakahiro Omori
StudioStudio Deen
Penyiaran AsalJepun Animax, MBS, Tokyo MX, Kids Station
Singapura Malaysia Afrika Selatan India Hong Kong Taiwan Filipina Korea Selatan Indonesia Romania HungaryAnimax
Malaysia NTV7
Dikeluarkan pada4 Oktober 20054 April 2006
Anime
Jigoku Shōjo Futakomori
PengarahTakahiro Omori
StudioStudio Deen
Penyiaran AsalJepun Animax, MBS, Tokyo MX, Kids Station
Korea Selatan FilipinaIndia Indonesia Malaysia Filipina Singapura Thailand Taiwan Hong Kong Animax
Dikeluarkan pada7 Oktober 20066 April 2007
Manga
PengarangMiyuki Eto
PenerbitKodansha
Permainan
Jigoku Shōjo Akekazura
PembangunCompile Heart
PelantarNintendo DS
Anime
Jigoku Shōjo Mitsuganae
PengarahHiroshi Watanabe
Skrip/PenulisKen'ichi Kanemaki
StudioStudio Deen
Dikeluarkan pada4 Oktober 2008Dijadualkan

Jigoku Shōjo (Jepun: 地獄少女, secara literal bermaksud Gadis Neraka), juga dikenali sebagai Girl From Hell (Gadis dari neraka), merupakan sebuah siri anime yang dihasilkan oleh Aniplex dan Studio Deen.Musim pertama siri ini pertama kalinya ditayangkan di Jepun menerusi beberapa saluran televisyen, antaranya Animax, Tokyo MX, MBS dan lain-lain, bermula dari 4 Oktober, 2005 hingga 4 April, 2006. Di atas kejayaan musim pertama siri ini, musim keduanya telah ditayangkan, berjudul Jigoku Shōjo Futakomori (Jepun: 地獄少女 二籠, Hepburn: Gadis Neraka:dua sangkar) yang ditayangkan pada 7 Oktober, 2006 di Jepun menerusi saluran Animax.[1]Sebuah siri drama televisyen yang berdasarkan siri ini mula ditayangkan di Jepun menerusi Nippon Television bermula daripada 4 November, 2006.[2] Sebuah musim baru iaitu musim ketiga siri ini diumumkan pertama kalinya menerusi laman rasmi versi mobilnya[3], dan diberi judul Jigoku Shōjo Mitsuganae (Jepun: 地獄少女 三鼎, Gadis Neraka:Tiga Kawah).[4]

Plot sunting

闇に惑いし哀れな影よ・・・
Yami ni madoishi awarena kage yo...
人を傷つけ貶めて、罪に溺れし業の魂 ・・・
Hito o kizutsuke otoshimete,tsumi ni oboreshi gou no tama....
いっぺん、死んで見る?
Ippen shinde miru?

"Wahai manusia yang diselubungi kegelapan.

Perbuatanmu telah mengakibatkan kesakitan dan keseksaan ke atas orang lain. Jiwamu yang kekosongan lemas di dalam dosa-dosa mereka. Apakah anda sudi melihat kematian?"

 
— Petikan ucapan Enma Ai.

Dalam setiap kisah, drama para protagonis diceritakan secara mendalam daripada permulaan perasaan dendam mereka, menerusi kemuncak penyeksaan yang ditanggung mereka sehingga mereka tidak dapat menahannya lagi dan merujuk kepada laman web tersebut - yang kelihatan hitam dan hanya boleh dibuka pada tengah malam dan dicapai oleh orang-orang yang benar-benar mempunyai perasaan dendam. Kandungan laman web tersebut mengandungi teks berikut: "あなたの怨み、晴らします。 (Kami akan membalas dendam di tempat anda.)", sebuah kotak teks di mana objek kepada dendam itu haruslah ditulis, dan butang "送信 (Hantar)". Sejurus selepas menghantar nama sesorang itu, Enma Ai, seorang gadis muda bermata merah cili berpakaian seragam sekolah tradisional, akan berhadapan dengan para penyerah. Dia akan memberi mereka sebuah patung straw dengan seutas tali merah yang terikat di lehernya. Seterusnya dia akan menerangkan kepada mereka yang menyerunya bahawa jikalau mereka inginkan dendam mereka dipenuhi, maka mereka haruslah menarik tali merah itu daripada patung yang diberikannya, dan musuh mereka akan diheret terus ke Neraka. Walaubagaimanapun, sebuah simbol berbentuk bulan sabit berwarna hitam akan timbul pada bahagian dada mereka yang melaksanakan kontrak dengan "Jigoku Shōjo", sentiasa mengingatkan mereka tentang nasib yang menanti roh mereka setelah ajal menemui mereka, sebagai bayaran ataupun pampasan kepada perlaksanaan dendam mereka.

Enma Ai tinggal di rumah yang terletak di sebuah dunia asing bersama-sama neneknya (yang tidak pernah ditunjukkan mukanya) yang tidak beriklim dan dalam keadaan senja sentiasa. Enma Ai dibantu oleh tiga orang pembantunya. Apabila mereka tidak berada di bawah perkhidmatannya, mereka kekal dalam bentuk tiga buah patung straw. Jika tidak, mereka bertiga memainkan watak-watak berikut - Ichimoku Ren, seorang lelaki muda serba tampan berpakaian biasa dan mengambil bentuk sebuah patung straw berwarna biru; Hone-Onna, seorang wanita cantik berpakaian kimono dengan sehelai kain obi yang diikat di hadapan yang menandakan bahawa dia seorang pelacur dan mengambil bentuk sebuah patung straw merah; dan Wanyūdō, seorang lelaki tua bertopi dan memakai skaf merah, yang mengambil bentuk sebuah patung straw hitam. Mereka membantu Enma Ai apabila mangsa mereka berhadapan dengan dosa mereka, sebelum Enma Ai (yang berpakaian kimono tradisional dengan corak bunga-bungaan) menghantar atau mendayung mereka ke Neraka. Selain itu, ketiga-tiga pembantunya juga seringkali menyelidik sifat sebenar pelanggan mereka.

Gambar ini menunjukkan rupa sebenar laman web Jigoku Tsūshin yang hanya boleh diakses pada tengah malam dengan teks "あなたの怨み、晴らします。 (Kami akan membalas dendam di tempat anda.)".

Dalam episod 8 siri ini, dua watak sampingan yang berulangan telah diperkenalkan: Seorang wartawan bernama Shibata Hajime - seorang bekas pemeras ugut/pemburu skandal yang memilih untuk menyiasat kisah yang berkaitan dengan Jigoku Shōjo; dan anak perempuannya yang bernama Tsugumi. Selepas bertemu dengan Ai, Tsugumi telah mula melihat visi seakan-akan firasat terhadap apa-apa yang dilihat Ai, sekaligus keluarga Hajime tersebut mula terlibat dalam hal Ai dengan lebih mendalam. Hajime tidak bersehaluan dengan kaedah Enma Ai menjalankan servis pembalasan dendam bagi pelanggan-pelanggannya, lalu dia cuba untuk menghentikan mereka yang telah berpaling ke arah Jigoku Shōjo untuk pertolongan daripada menggunakan servisnya, dengan menerima bantuan daripada Tsugumi.

Apabila siri ini berlanjutan, ia telah didedahkan bahawa Hajime dan Tsugumi merupakan keturunan seorang lelaki yang bernama Sentarō Shibata. Sentaro dan Ai pernah merupakan rakan sejak kecil lagi. Tambahan pula, mereka adalah sepupu. Kampung halaman mereka mempunyai suatu tradisi: Setiap tujuh tahun, seorang kanak-kanak berumur tujuh tahun akan dikorbankan kepada para Tuhan, supaya tujuh tahun yang akan datang akan dipenuhi kemakmuran. Ai dipilih sebagai korban kepada tradisi tersebut, namun ibu bapa Ai meminta Sentarō menyembunyikan Ai daripada membenarkannya dikorbankan. Sentarō bersetuju, lalu mengambil Ai ke atas bukit, menyembunyikannya selama enam tahun. Pada tempoh itu, kampung mereka telah mengalami kesempitan dalam menyara kehidupan mereka.

Dalam salah satu perjumpaan rahsia Sentarō bersama-sama Ai, penduduk kampung telah menangkap dan membawa mereka masuk kawasan kampung, dan menuduh mereka bertanggungjawab merangsang kemarahan Tuhan Bukit. Penduduk kampung kemudiannya melontar Ai dan ibu bapanya ke dalam sebuah lubang dan memaksa Sentarō menanam mereka sebagai penebusan menyembunyikan Ai. Semasa Ai ditanam dia masih sedar akan apa yang berlaku dan berasa dikhianati oleh Sentarō.

Selepas Ai ditanam, Sentarō terjaga pada suatu malam dan keluar daripada rumahnya. Setelah dia kembali, dia ternampak Ai sedang membakar perkampungannya. Di atas perasaan serba salah dan kegilaan yang menghantui dirinya, Sentarō melarikan diri. Dia membesar dengan perasaan hampa dan kekesalan terhadap apa yang telah dilakukannya, lalu dia membina sebuah kuil bagi mengenang Ai dan kanak-kanak lain yang telah menjadi korban kepada Tuhan Bukit. Dia juga telah membuka sebuah kedai gula-gula yang digelar Shibataya yang menjual sejenis gula-gula hitam yang dia dan keturunannya dan pemilik-pemilik lain hantar ke kuil itu sebagai pemberian.

Apabila Ai menyedari bahawa Hajima dan Tsugumi mempunyai pertalian darah dengan Sentarō, maka dia telah cuba untuk membunuh mereka, namun gagal. Di atas kelakuannya, Ai telah ditempatkan di neraka, tetapi dia berjaya melepaskan dirinya dan berputus untuk membangkitkan perasaan dendam di dalam hati Tsugumi untuk menghantar ayahnya ke neraka dengan menunjukkan hubungan ibu dan bapanya termasuklah bagaimana ibunya terbunuh dan sikap ayahnya yang menafikan tanggungjawabnya. Ai terus menekan dan memaksa Tsugumi menarik tali itu manakala ayahnya terperangkap di dunia Ai, namun dia akhirnya berjaya melepaskan diri di atas pertolongan nenek Ai, yang telah membantunya dengan melakukan suatu pertukaran (pertukaran di antara mereka tidak diketahui).

Hajime kemudiannya kembali ke pangkuan Tsugumi dan mengakui kesilapannya, lalu memberitahu anaknya itu untuk menghantarnya ke neraka. Ini telah menaikkan kemarahan Tsugumi kerana dia menganggap jawapan ayahnya itu menunjukkan bahawa dia tidak menghargai saat-saat yang mereka luangkan bersama. Dengan itu, Tsugumi mengembalikan patung straw tersebut kepada Enma Ai. Ai kemudian membakar kuil yang dibina Sentarō, yang membuktikan sama ada dia melepaskan dendamnya terhadap Sentarō (dalam kes ini, kemusnahan kuil tersebut adalah simbolik kepada pembebasan Sentarō daripada penyesalannya) ataupun sebagai suatu tanda bahawa dia tidak akan sama sekali memaafkan Sentarō, walaupun setelah melakukan bermacam-macam untuk menunjukkan kekesalannya (dalam kes ini, kemusnahan kuil tersebut adalah simbolik kepada keengganan memaafkannya). Musim pertama ini tamat apabila Hajime dan Tsugumi pulang kepada rutin harian mereka dan Enma Ai meneruskan rutinnya juga, yang telah berlangsung berabad-abad lamanya - iaitu menghantar manusia ke api neraka.

Musim Kedua Jigoku Shōjo (berjudul Jigoku Shōjo Futakomori) mula dengan mendedahkan bahawa Ai akan dihukum oleh Neraka di atas pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan ke atas penduduk kampungnya. Jika dia menolak, ibu bapanya akan meronta-ronta di dalam kegelapan buat selama-lamanya. Hukuman yang diberikan kepada Ai ialah menghantar dendam para manusia.

Dalam permulaan musim kedua, terdapat seorang kanak-kanak misteri yang muncul sekelip mata dalam episod pertama; dia memakai kimono yang serupa dengan kimono Ai. Selepas episod 4, nama kanak-kanak perempuan itu didedahkan sebagai Kikuri.

Dalam musim kedua juga, asal-usul pembantu Enma Ai telah didedahkan.

Babak utama musim kedua ini menceritakan kisah seorang budak lelaki bernama Takuma Kurebayashi yang berasal daripada Lovely Hills. Dia dituduh bertanggungjawab oleh penduduk setempat ke atas kehilangan beberapa penduduk di sana, yang sebenarnya disebabkan oleh mereka yang menggunakan Jigoku Tsūshin. Layanan yang diterima Takuma telah membangkitkan memori Ai tentang zaman silamnya, lalu dia menolak permintaan untuk menghantar Takuma ke neraka. Dengan berbuat demikian, Ai telah melanggar peraturan Neraka, maka dia dibebaskan daripada peranannya sebagai Jigoku Shōjo. Meskipun begitu, setelah dia dibebaskan daripada hukumannya, dia dibangkitkan semula sebagai seorang manusia biasa oleh Raja Neraka yang bersifat kuku besi itu dan dihantar semula ke dunia biasa dalam keadaan yang hampir meragut nyawanya, mengalami keperitan menanggung usianya iaitu 400 tahun sekaligus. Ren, Honne-Onna dan Wanyuudou cuba untuk membantu Ai yang kini hidup sebagai manusia biasa, namun didapati bahawa memori Ai terhadap kewujudan mereka telah dilenyapkan Raja Neraka.

Ai cuba untuk menghentikan penduduk pekan tersebut daripada membunuh Takuma dan berjaya buat sementara waktu. Namun, seorang pelanggan yang menggunakan Jigoku Tsūshin, disebabkan perasaan takut akan nasib yang menantinya dan berharap agar dia dapat menyelamatkan dirinya daripada api neraka selepas kematian, memukul Ai di belakang kepalanya dengan sebuah penyodok. Beberapa orang penduduk Lovely Hills yang telah menggunakan servisnya turut serta dalam serangan ke atas Enma Ai. Apabila Ai menurut takdir maut yang menantinya, dia berkata, "Inilah penghujungnya," berasa lega. Dia lesap ke dalam suatu tiupan angin kelopak bunga sakura sejurus selepas menghembuskan nafas terakhirnya, dan roh ibu bapanya dibebaskan daripada Neraka. Kikuri, dalam sebuah sampan menuju ke Neraka, berkata-kata sambil mencucuk-cucuk buah ceri semerah mata Ai: "Semuanya telah berakhir. Begitulah kata-kata Ai... Syabas." Musim kedua berakhir. Ren, Onna dan Wanyūdō berpisah di dunia sebenar, kehidupan Takuma kembali pulih seperti dahulu, dan diikuti dengan seorang gadis menerima mesej daripada Jigoku Shōjo pada telefon bimbitnya.

Watak-watak sunting

Watak-watak utama sunting

 
Enma ai
  • Enma Ai (Jepun: 閻魔 あい)
Disuarakan oleh: Mamiko Noto (Bahasa Jepun), Brina Palencia (Bahasa Inggeris)
Protagonis utama siri ini. Enma Ai mempunyai rambut hitam bermaya dan mata berwarna merah cili. Dia merupakan roh kepada seorang kanak-kanak dengan sejarah yang tragik, dan tinggal di sebuah dunia yang sentiasa di waktu senja bersama-sama neneknya, dan bertanggungjawab menerima dan membalas dendam pelanggannya dengan mendayung musuh-musuh mereka ke neraka. Dia selalunya memakai seifuku hitam atau seragam sailor (yang selalu dipakai dalam musim sejuk), tetapi akan sentiasa memakai kimono bercorak bunga-bungaan apabila menjalankan peranannya sebagai Gadis Neraka. Ai mula menjalankan tugasnya sebagai Gadis Neraka tersebut menerusi perasaan dendamnya terhadap penduduk-penduduk kampung yang telah mengorbankannya. Tugasnya memenuhi hasrat manusia lain terhadap dendam peribadi mereka dan mendayung manusia ke Neraka merupakan hukuman yang diterimanya, dan telah dipatuhi dan dijalankannya selama lebih 400 tahun. Walaupun tugas ini dipersembahkan dari segi penebusan dosa, dia tidak pernah diberi pengetahuan akan hari kebebasan terhadap hukumannya. Disebabkan peredaran masa yang telah memakan jiwa raganya, Enma Ai dari awalnya telah kehilangan segala perasaan, seakan-akan menjadi kebas, seperti yang dilihat pada raut wajahnya. Wanyūdō menyatakan bahawa dia masih mempunyai perasaan, meskipun tidak sesekali ditontolkannya dengan jelas, dan juga disebabkan oleh arahan Labah-Labah yang telah menutup pintu hatinya. Pengalaman yang dihadapinya bersama-sama keluarga Shibata telah membangkitkan ketidakpuasan hatinya dengan nasib yang menimpanya dan kemudian telah membangkitkan semula emosi-emosi yang lain, jika tidak, sekurang-kurangnya kemampuannya untuk meluahkan mereka. Sebelum bertemu dengan keluarga Shibata, Ai telah mampu untuk memendam memori dendamnya pada masa silam. Ai telah mempamerkan beberapa kuasa apabila emosinya terganggu ataupun jika dia berasa teramat marah terhadap sesuatu. Antaranya termasuklah mengalirkan letusan-letusan tenaga, keupayaan mencipta ilusi-ilusi nyata dan menggerakkan orang lain dan dirinya ke tempat-tempat lain. Gangguan emosi dan memori yang dipendam Ai dibangkitkan lagi dalam musim kedua setelah menyaksikan penyeksaan yang ditanggung oleh Takuma Kurebayashi, yang serupa dengan situasinya di masa lampaunya. Ini telah menyebabkan Ai menentang Raja Neraka, lantas membebaskan dirinya daripada tugasnya dan kehidupannya sebagai manusia biasa dikembalikan - dan diragut sekali lagi sejurus selepas itu, apabila dia cuba menyelamatkan Takuma daripada penyeksanya. Selepas pengorbanan Ai berlalu, tubuhnya diserap menjadi kelopak-kelopak bunga sakura dan dihayutkan ke langit; ini mungkin melambangkan bahawa pengorbanan dirinya berperanan sebagai suatu penebusan yang mencukupi untuk jenayah yang telah dilakukannya supaya dia bersama-sama mereka yang tersayang dibebaskan daripada cengkaman api neraka.


Ichimoku Ren (Jepun: 一目連)
Disuarakan oleh: Masaya Matsukaze (Bahasa Jepun), Todd Haberkorn (Bahasa Inggeris)
Seorang lelaki muda kacak yang merupakan pembantu kepada Enma Ai. Dia boleh menggunakan sebiji mata yang besar di bawah kawalannya kepada mana-mana sudut, membenarkannya untuk melihat bahagian dalam bangunan menembusi dinding-dinding. Mata yang besar ini juga boleh digunakan sebagai senjata, dengan memancarkan beberapa pancaran cahaya yang kuat. Apabila diperlukan, Ren bertukar menjadi sebuah patung straw biru dengan mencium loket yang dipakainya pada lehernya. Dia kadang-kala dirujuk sebagai "Moku" atau "Ichimoto Ren". Ren didedahkan sebagai seorang tsukumogami, sebuah artifak yang telah memeperoleh perasaan setelah wujud dalam tempoh masa yang lama. Dalam kes Ren, artifaknya ialah sebilah katana, dipaksa melihat apa-apa yang dilakukan ke atasnya. Dia diberikan bentuk-bentuk baru oleh Ai, yang telah mengutipnya setelah dia dijumpai di medan perang. Sejak itu, Ren telah mula membiasakan dirinya dengan bentuk manusianya, mempamerkan kesombongan dirinya dari semasa ke semasa. Ai menuntut bahawa dia telah mengajak Ren menyertainya kerana terdapat sesuatu yang dicari-cari Ren, sesuatu yang wujud dalam kebingungan dan ketidakupayaan dirinya untuk memahami tiap-tiap kelakuan manusia. Selain ini, beberapa komen Ren juga menandakan bahawa dia sedang mencari persahabatan, sesuatu untuk mengisi kekosongan kewujudan dirinya daripada memainkan peranan sebagai hanya sebilah pedang yang digunakan untuk membunuh. Ren juga melihat rakan-rakannya sebagai keluarganya. Dia merupakan teman Ai yang kedua.


Hone Onna (Jepun: 骨女)
Disuarakan oleh: Takako Honda (Bahasa Jepun), Jennifer Seman (Bahasa Inggeris)
 
Hone Onna
Seorang wanita cantik berpakaian kimono dengan obi yang diikat di hadapan (menandakan bahawa dia seorang pelacur), Hone Onna merupakan salah satu daripada pembantu Enma Ai. Dia bertukar menjadi patung straw berwarna merah apabila dia diperlukan, dengan melontar obi merahnya di atas lehernya. Onna serta Ren berfungsi sebagai penyelidik kepada pelanggan-pelanggan yang melaksanakan kontrak bersama-sama mereka, dan kadang-kala, mereka turut memantau orang yang hendak dihantar ke neraka. Hone Onna selalunya menyamar sebagai perempuan dalam pakaian biasa untuk melakukan penyelidikannya, dalam hal ini dia seringkali menggunakan nama gelaran "Sone Anna". Dalam beberapa waktu, dia menggunakan pisau lontar sebagai senjata; terbukti bahawa dia cukup handal mengendalikan senjata tersebut. Pisau-pisau lontarannya mempunyai sejenis tenaga mistik disebabkan fungsinya yang mampu membunuh makhluk-makhluk ghaib dengan mudah. Onna mempunyai kemahiran untuk menyelit dalam tempat-tempat yang sempit dan kecil, namun masalah timbul apabila dia hendak keluar daripada tempat-tempat begitu. Onna mempunyai tahap kesombongan yang sederhana; dia tidak menyukainya apabila dia "dialamatkan" sebagai obā-san ('perempuan tua' atau 'mak cik'; sejenis gelaran dalam bahasa Jepun bagi wanita di pertengahan umur atau lebih). Dia boleh mendedahkan tulang-tulang dalam tubuhnya untuk menakutkan mereka yang menjadi sasaran dendam; namanya iaitu Hone Onna sebenarnya bermaksud wanita tulang. Dalam episod 8 musim kedua, dia bergurau sambil mengatakan bahawa dia berumur "200 tahun". Imbasan kembali terhadap zaman silamnya mendedahkan bahawa dia merupakan seorang Geisha dengan nama sebenarnya Tsuyu; dia dikhianati seorang pemuda yang dicintainya, yang telah menjualnya ke rumah Geisha untuk melangsangkan hutang lelaki tersebut. Tsuyu dikhianati sekali lagi, kali ini oleh seorang Geisha bernama Kion dalam percubaan membantu Geisha itu dan seorang lelaki yang telah benar-benar mencintai Tsuyu melarikan diri. Dia dan lelaki tersebut ditikam mati oleh seorang samurai di bawah arahan Kion; samurai itu kemudiannya melontar mayatnya ke dalam sebatang sungai. Roh-roh daripada tulang mayat-mayat yang pernah dilontar ke dalam sungai itu bangkit dan bercantum dengan mayat Tsuyu, mengubahnya menjadi yōkai bernama Hone Onna, yang berjumpa dengan Ai dalam kehidupan seterusnya. Onna merupakan teman Ai yang ketiga.


Wanyūdō (Jepun: 輪入道)
Disuarakan oleh: Takayuki Sugo (Bahasa Jepun), R. Bruce Elliott (Bahasa Inggeris)
 
Wanyūdō
Seorang pembantu kepada Enma Ai yang bertukar menjadi patung straw hitam apabila diperlukan. Dia juga seringkali mengambil bentuk kenderaan Ai dengan roda berapi apabila dia kembali ke dunia biasa untuk mengheret mangsanya; Enma Ai telah menyatakan bahawa sebelum Wanyūdou melakukan tugas ini untuknya, dia seringkali berjalan ke dunia biasa dan berjalan pulang semula ke dunia asingnya. Kenderaan tersebut secara kebetulan mempunyai tanda simbol hitam berapi yang terdapat pada dada mereka yang telah melangsaikan kontrak dengan Gadis Neraka. Pada hampir sepanjand masa yang lain, Wanyūdō muncul sebagai seorang tua dengan mata kuyu, memakai topi nelayan dan pakaian tradisional Jepun. Meskipun kelihatan lemah dan kurang berupaya disebabkan umurnya, Wanyūdō mempunyai kemahiran dalam seni mempertahankan diri, mampu melontar bebola api dan juga mempunyai kekuatan luar biasa. Nama Wanyūdō bermaksud "Roda yang bergerak di jalan raya", merujuk kepada jelmaan bentuk roda berapinya. Dalam episod 12 musim kedua, Wanyūdō didedahkan sebagai jurupandu kepada seorang puteri, yang telah jatuh ke dalam gaung. Kenderaannya terbakar dan setiap seorang dalamnya terbunuh. Maka, dia berubah menjadi yōkai yang sering mengganas di sekitar orang lain dalam bentuk roda berapinya, sehingga dia bertemu dengan Ai dan dia menjemputnya menyertainya sebagai temannya yang pertama. Ai mendedahkan kepada Wanyūdō kebolehannya untuk mengubah bentuknya.
Nenek Ai (Jepun: あいの祖母, Hepburn: Ai no Sobo)
Disuarakan oleh: Eriko Matsushima (Bahasa Jepun), Juli Erickson (Bahasa Inggeris)
Tidak pernah dilihat dalam siri ini, selain daripada sebuah imej bayang-bayang yang dihindari oleh sebuah skrin kertas. Dia sentiasa memutar benang dalam biliknya, dan kadang-kala bercakap dengan Ai untuk memberinya nasihat. Selalunya dia memberitahu Ai tentang pelanggannya atau memaklumkan Ai jika pelanggannya telah menarik tali pada patung straw yang telah diberikan. Dia hanya bercakap dengan Ai sahaja, kecuali dalam tiga kes berbeza; dia seringkali memarahi Kikuri, dan dia pernah berbincang dengan Hajime sekali sebagai tentang satu pertukaran untuknya melepaskan dirinya daripada dunia asing itu. Seorang manusia yang pernah melihatnya lari dalam ketakutan, menunjukkan bahawa rupanya tidak semestinya manusia. Akhir sekali apabila dia menyampaikan mesej buat para pembantu Ai daripada Ai sendiri.
Labah-labah (Jepun: 人面蜘蛛, Hepburn: Jinmen Gumo)
Disuarakan oleh: Hidekatsu Shibata
Seekor labah-labah bercorak-corak dengan tiga biji mata di bahagian abdomennya yang muncul di dunia Enma Ai. Labah-labah ini mungkin sekali makhluk yang sama dengan ubur-ubur yang seringkali melihat Ai apabila dia mendayung mangsanya ke neraka. Suaranya seperti seorang lelaki dan merupakan ketua kepada Ai, terbukti selepas dia menjatuhkan hukuman ke atasnya akibat pembunuhan terhadap penduduk kampungnya. Labah-labah ini mendakwa memegang roh mereka yang disanjungi Ai di tangannya sebagai "tahanan", terutama sekali ibu bapanya, dan jika Ai tidak akur terhadap tugas yang diberikan kepadanya, roh-roh itu akan meronta dalam kegelapan buat selama-lamanya. labah-labah itu pernah sekali membawa Ai dalam sampannya dan berputus untuk menghantar Ai ke neraka apabila dia mula menyerang keluarga Shibata. Sebaliknya, Ai mempunyai kekuatan yang mencukupi untuk melepaskan dirinya daripada tahanan si labah-labah. Para pembantu Ai tidak percaya mahupun menyukai labah-labah itu, dan mereka hanya pernah bersua namun tidak pernah bertutur di antara diri masing-masing. Dalam episod terakhir musim kedua, Wanyuudou mengecam si labah-labah sebagai ketua Neraka itu sendiri.
Kikuri (Jepun: きくり)
Disuarakan oleh: Kanako Sakai
Seorang gadis kecil yang diperkenalkan dalam musim kedua. Sedikit sahaja yang diketahui tentangnya, namun dia telah dibuktikan berupaya untuk merentas dunia senja Enma Ai dan dunia manusia dengan mudah, sehingga menggangu tugas-tugas Enma Ai dan para pembantunya. Ini secara langsung membuktikan bahawa Kikuri bukannya manusia biasa. Untuk menonjolkan kontras sebenar di antara Ai dan Kikuri, gadis kecil ini mempunyai mata berwarna biru-ungu (termasuk juga bahagian sklera) dan personalitinya jauh lebih kebudah-budakkan berbanding personaliti Ai. Dia telah menyatakan minatnya terhadap Ai, namun tingkah-lakunya seringkali menyebabkan penyeksaan dan ketakutan pada tahap yang maksimum. Perbuatannya setakat ini belum lagi dikenalpasti sama ada berasal daripada kejahatan sebenar ataupun tidak. Kadang-kala, Kikuri gemar merosakkan dan menghancurkan benda-benda pada tahap yang kecil, contohnya seperti merosakkan bunga-bunga ataupun apa-apa sahaja yang Ai sayangi. Walaupun kelihatan tidak munasabah, Kikuri telah mempamerkan kehebatannya menggunakan cawatnya, menggunakannya untuk memukul atau menangkap objek. Meskipun secara semula jadinya ganas, dia sebenarnya mengikuti arahan yang diberikan Ai, dan hanya dia seorang sahaja (dalam sebuah episod, kelakuannya ini dibuktikan apabila dia menggangu nenek Ai meskipun dimarahi perempuan tua itu dan dihalang oleh Ai). Dalam episod terakhir musim kedua, Kikuri didedahkan sebagai "pembawa" kepada si Labah-labah, yang mampu merasuk dirinya pada bila-bila masa. Disebabkan ini, perkara-perkara yang dilakukan Kikuri sukar dipastikan asal-usul niatnya, kerana dirinya boleh dikawal oleh Ketua Neraka pada bila-bila masa, dan mustahil ditentukan. Setelah roh mereka yang disanjungi Ai dan dirinya sendiri dilepaskan, Kikuri, yang sedang berada di atas sampan, berkata-kata sambil mencucuk-cucuk buah ceri semerah mata Ai: "Semuanya telah berakhir. Begitulah kata-kata Ai... Syabas." Pada masa ini, identiti Gadis Neraka yang seterusnya sukar dipastikan. Namun, kewujudannya adalah pasti.

Watak-watak sampingan sunting

Berikut merupakan watak-watak berulangan atau disebut beberapa kali dalam siri Jigoku Shōjo.

Hajime Shibata (Jepun: 柴田 一, Hepburn: Shibata Hajime)
Disuarakan oleh: Yuji Ueda
Bekas seorang wartawan yang kini berkerja sebagai pemeras ugut selebriti dengan bukti kukuh skandal-skandal mereka. Dia pada mulanya menyiasat Jigoku Tsuushin di atas minat sahaja, tetapi dia mula terbabit apabila mendapati bahawa ia bukan khabar angin sahaja, dan ramai orang yang diheret ke Neraka. Tambahan pula, anak perempuannya, Tsugumi, mempunyai suatu hubungan dengan Enma Ai yang membenarkannya melihat perkara-perkara yang penting kepada apa-apa yang dilihat Ai. Dia disebut secara ringkas dalam musim kedua sebagai penulis kepada biografi Ai.
Tsugumi Shibata (Jepun: 柴田 つぐみ, Hepburn: Shibata Tsugumi)
Disuarakan oleh: Nana Mizuki
Anak perempuan Hajime Shibata. Meskipun dia bapanya, dia sentiasa dirujuk anaknya sebagai "Hajime-chan." Dia terserempak dengan Enma Ai pada seketika dan sejak hari itu, dia mula mempunyai hubungan misteri dengan Gadis Neraka itu. Pada mulanya, dia memberitahu ayahnya tentang segala yang dilihatnya, namun apabila masa berlalu, dia mula mempunyai keraguan terhadap kes ini, sama ada ia adalah perkara yang betul ataupun tidak untuk menghentikan tugas Enma Ai. Dia kelihatan serius, tegas dan agak biadap secara fizikalnya namun sebenarnya bersifat sensitif dan keliru. Dia ditunjukkan secara ringkas dalam musim kedua sebagai sumber maklumat kepada seorang penyiasat.
Ayumi Shibata (Jepun: 柴田 あゆみ, Hepburn: Shibata Ayumi)
Disuarakan oleh: Hitomi Nabatame
Ayumi merupakan isteri Hajime yang telah meninggal dunia. Hajime bekerja keras dan seringkali meninggalkan isterinya bersendirian dengan hasrat untuk menaiktaraf kehidupan mereka. Ayumi yang seringkali berasa sunyi tanpa Hajime, telah mempunyai hubungan sulit bersama seorang ahli politik yang sedang diintip Hajime. Disebabkan kejadian itu, Hajime telah menghalau isterinya keluar daripada rumah mereka dan melarangnya berjumpa dengan Tsugumi. Malangnya, Ayumi yang penuh dengan perasaan sedih, telah terbabit dalam kemalangan jalan raya beberapa ketika selepas pergaduhannya dengan Hajime, lalu meninggal dunia. Tsugumi menyimpan subang milik ibunya sebagai cenderamata. Hajime sangat mencintai Ayumi dan berasa kesal kerana tidak memaafkannya. Dia percaya bahawa dia merupakan punca kematian isterinya, kerana jika dia telah memaafkan Ayumi, isterinya mungkin terselamat. Dalam musim kedua, Ayumi muncul beberapa ketika, membuktikan hubungannya dengan Gadis Neraka masih wujud. Pada waktu yang sama, dia sebenarnya mempunyai hubungan dengan Kikuri (didedahkan dalam episod terakhir musim kedua).
Takuma Kurebayashi (Jepun: 紅林 拓真, Hepburn: Kurebayashi Takuma)
Disuarakan oleh: Ayumi Fujimura
Takuma ialah seorang budak lelaki pendiam yang tinggal di kota Lovely Hills. Dia dituduh dan seringkali terbabit dalam konflik salah faham di antara penduduk di situ yang menuduhnya sebagai "Anak Syaitan" sepertimana yang pernah dialami Enma Ai. Apabila Takuma mula-mula diperkenalkan dalam siri ini, ibunya dibunuh oleh seorang rakan kepada bapanya. Kemudian, bapanya mula menjadi mangsa, dan apabila Takuma hampir-hampir dibunuh oleh lelaki itu, dia dihantar ke Neraka oleh seorang wanita. Pihak polis yang sampai pada waktu itu percaya bahawa Takuma yang telah membunuh mereka. Akhirnya, Takuma diselamatkan oleh Ai, yang telah mengorbankan dirinya dalam proses tersebut. Mahupun, dengan melakukan begitu, roh Ai dan ibu bapanya "dibebaskan".

Anime sunting

 
Sebahagian daripada lukisan oleh Kawanabe Kyōsai, dipamerkan dalam tema pembuka Jigoku Shōjo

Siri anime Jigoku Shōjo dihasilkan oleh Aniplex dan Studio Deen. Diarahkan oleh Takahiro Ōmori, musim pertama berlangsung selama 26 episod dan disiarkan di seluruh kawasan Jepun menerusi stesen Animax daripada 4 Oktober, 2005 hingga 4 April, 2006. Musim kedua siri ini, berjudul Jigoku Shōjo Futakomori (Jepun: 地獄少女 二籠), mula disiarkan pada 7 Oktober, 2006 di Jepun menerusi Animax. Animax juga telah menterjemah dan mengalih suara musim pertama siri ini dalam bahasa Inggeris untuk siaran menerusi stesennya di seluruh dunia bermula daripada bulan Oktober 2006, termasuklah rangkaian Inggerisnya di Asia Tenggara dan Asia Selatan termasuklah Malaysia dan rangkaian lain di Hong Kong, Taiwan, Korea Selatan dan kawasan-kawasan lain.

FUNimation telah melesenkan musim pertama Jigoku Shōjo di SakuraCon 2007 dan akan mengeluarkan judul itu di bawah nama Hell Girl. DVD yang pertama dijadualkan keluar dalam bulan Oktober 2007.[5]

Bermula 24 Oktober 2007, Animax telah mula menyiarkan musim kedua siri ini, iaitu Jigoku Shōjo Futakomori di Malaysia[6]. Siri ini disiarkan Animax di bawah judul "Jigoku Shoujo (Musim 2)."

Kakitangan sunting

  • Konsep Asal: Hiroshi Watanabe
  • Karya Asal: Jigoku Shōjo Project
  • Perancangan: Kenji Shimizu (Wellthink), Hideo Katsumata (Aniplex)
  • Koordinasi Perancangan: Hirō Maruyama (MBS), Akira Sasaki (Animax), Yasuyuki Uchida (Kid's Station), Hitoyasu Oyama, Kazuyoshi Takagi (CBC), Satoshi Matsumoto
  • Penggubah Siri: Kenichi Kanemaki
  • Lakon Layar: Masashi Suzuki, Noburo Takagi, Natsuko Takahashi, Satoru Nishizono, Maki Hiro, Yukinori Fukushima, Kenichi Kanemaki, Hiroyuki Kawasaki (musim kedua)
  • Pereka Watak: Mariko Oka
  • Pereka Mekanikal: Shōhei Ohara
  • Penyokong Rekacipta: Shogo Morishita
  • Ketua-ketua Pengarah Animasi: Masahiro Aizawa (musim pertama), Mariko Oka (musim kedua)
  • Pengarah Seni: Yoshinori Hishinuma (musim pertama), Nariyuki Ogi (musim kedua)
  • Pemeriksa Warna: Shinji Matsumoto
  • Pengarah Fotografi: Shinyo Kondō
  • Suntingan: Masahiro Matsumara (Jay Film)
  • Muzik: Yasuharu Takanashi, Hiromi Mizutani
  • Produksi Muzik: Jasuto
  • Pengarah Muzik: Fumiko Harada
  • Pengarah Bunyi: Shōji Hata
  • Pereka Bunyi: Minoru Yamada (Ena)
  • Produksi Bunyi: Darks Production
  • Pengeluar Animasi: Kōji Ījima
  • Pengeluar-pengeluar: Ai Abe (Aniplex), Norihiro Hayashida (Wellthink)
  • Pengarah: Takahiro Ōmori
  • Produksi Animasi: Studio Deen
  • Produksi: Jigoku Shōjo Project (SKY Perfect Well Think, Aniplex)

Senarai Episod sunting

Jigoku Shōjo (musim pertama) sunting

Tema pembuka
Sakasama no Chō (Jepun: 逆さまの蝶, secara literal bermaksud Kupu-kupu Songsang)
  • Lirik: SNoW, Hideaki Yamano
  • Penggubah: SNoW, Asanjō Shindō
  • Susunan: Asanjō Shindō, Ken'ichi Fujita
  • Artis: SNoW
Tema penutup
Karinui (Jepun: かりぬい, lit. Menjelujur)
  • Lirik: Hitomi Mieno
  • Penggubahan dan Susunan: Masara Nishida
  • Artis: Mamiko Noto
# Judul bahasa Melayu Judul bahasa Inggeris Judul bahasa Jepun Pelanggan (Seiyū) Sasaran (Seiyū)
1 Dari Sebalik Senja From Beyond the Twilight 夕闇の彼方より

(Yūyami no Kanata Yori)

Mayumi Hashimoto (Kana Ueda/Laura Bailey) Aya Kuroda (Tomoko Kawakami/Luci Christian)
2 Gadis yang Dihendap The Stalked Girl 魅入られた少女

(Mi Irareta Shōjo)

Ryōko Takamura (Ai Shimizu/Monica Rial) Kōichirō Kisaragi (Kazuya Ichijo)
3 Guar yang Kotor The Filthy Mound 汚れたマウンド

(Yogoreta Maundo)

Daisuke Iwashita (Wataru Hatano) Mamoru Hanakasa (Noriaki Sugiyama/Justin Cook)
4 Tangisan Senyap Inaudible Cry 聞こえぬ叫び声

(Kikoenu Sakebigoe)

Junko Kanno (Satomi Arai) Yoshiyuki Honjō (Takehito Koyasu)
5 Wanita Menara Puncak The Woman of the High Tower 高い塔の女

(Takai Tō no Shōjo)

Misari Urano (Ayako Kawasumi) Riho Kaifu (Michiko Neya)
6 Tetingkap pada Suatu Petang yang Awal The Window on an Early Afternoon 昼下がりの窓

(Hirusagari no Mado)

Haruka Yasuda (Chiwa Saitō) Namiko Todaka (Emi Shinohara)
7 Samaran yang Terdedah A Broken Disguise ひびわれた仮面

(Hibiwareta Kamen)

Kaoriko Kurushima (Marina Inoue) Kurenai Ayaka (Satsuki Yukino)
8 Hubungan Senyap The Silent Relationship 静寂の交わり

(Seijaku no Majiwari)

Chiaki Tanuma (Yuki Matsuoka) Gorō Ishizu (Show Hayami)
9 Perangkap Manis Sweet Trap 甘い罠

(Amai Wana)

Yuka Kasuga (Rina Satō) Shinya Morizaki (Kouji Ishii)
10 Kawan Friends トモダチ

(Tomodachi)

Minami Shibuya (Sawa Ishige) Shiori Akasaka (Megumi Toyoguchi)
11 Tali yang Putus Broken String 千切れた糸

(Chigireta Ito)

Masaya Kataoka (Daisuke Ono) Takashi Inagaki (Wataru Takagi)
12 Serpihan Tembikar Terpisah Split Shards 零れたカケラ達

(Koboreta Kakeratachi)

Akane Sawai (Rie Tanaka) Yoshiki Fukasawa (Susumu Chiba/Chris Cason)
13 Gadis Barzakh Purgatory Girl 煉獄少女

(Rengoku Shōjo)

Fukumoto (Shiro Saito) Ohkawachi ( ─ )
14 Seberang Jalan Mati Across the Blind Alley 袋小路の向こう

(Fukurokōji no Mukō)

Saki Kirino (Yuu Kobayashi) Ryozo Kusunoki (Masashi Hirose)
15 Wanita Pulau Woman of the Island 島の女

(Shima no Onna)

Mina Minato (Masumi Asano) Fujie Minato (Akemi Okamura)
16 Malam Penghibur Berhijrah Night of the Itinerant Entertainers 旅芸人の夜

(Tabigeinin no Yoru)

Yumi (Asuka Tanii) Yuki (Akiko Yajima)
17 Pemandangan Kaca Glass Scenery 硝子ノ風景

(Garasu no Fūken)

Nina (Omi Minami)
18 Gadis Terikat Bound Girl 縛られた少女

(Shibarareta Shōjo)

Miki Kamikawa (Noriko Shitaya) Meiko Shimono (Kujira)
19 Pengantin Perempuan Anak Patung The Doll Bride 花嫁人形

(Hanayoume Ningyō)

Inori Ujiie (Fumiko Orikasa) Kyōgetsu Ujiie (Miyuki Ichijo)
20 Gadis Neraka vs. Pemuda Neraka Hell Girl vs. Hell Boy 地獄少女 対 地獄少年

(Jigoku Shōjo tai Jigoku Shōnen)

Hiroshi (Esper) Watanabe (Shinichirō Miki) Gill du Ronfell (Jun Fukuyama)
21 Jiran Baik Hati Kind Neighbour 優しい隣人

(Yasashii Rinjin)

Yūko Murai (Saeko Chiba) Ryōsuke Sekine (Ryunosuke Obayashi)
22 Hujan Penyesalan Rain of Regret 悔恨の雨

(Kaikon no Ame)

Gorō Suetsugu (Atsushi Imaruoka) Noriko Hayashi (Shizuka Itō)
23 Cahaya Wad Hospital Hospital Ward's Light 病棟の光

(Byoutou no Hikari)

Drug Addict Kanako Sakuragi (Miyuki Sawashiro)
24 Kampung Matahari Terbenam Sunset Village 夕暮れの里ō

(Yūgure no Sato)

25 Gadis Neraka Hell Girl 地獄少女

(Jigoku Shōjo)

26 Jahitan Sementara Temporary Sewing かりぬい

(Karinui)

Tsugumi Shibata (Nana Mizuki) Hajime Shibata (Yūji Ueda)

Jigoku Shōjo Futakomori (Musim Kedua) sunting

Tema pembuka
NightmaRe
  • Lirik: Hideaki Yamano
  • Penggubah: SNoW, Asanjō Shindō
  • Artis: SNoW
Tema penutup
Aizome (Jepun: あいぞめ, secara literal bermaksud Pewarna Indigo)


# Judul bahasa Melayu Judul bahasa Inggeris Judul bahasa Jepun Pelanggan (Seiyū) Sasaran (Seiyū)
1 Gadis dalam Kegelapan The Girl Within the Darkness 闇の中の少女

(Yami no naka no Shōjo)

Maki Onda (Ryo Hirohashi) Eiko Kamishiro (Mayumi Asano)
2 Buih Froth うたかた

(Utakata)

Yayoi Kurahashi (Houko Kuwashima) Penjenayah (Yuichi Nakamura)
3 Kei-chan yang Tersayang Beloved Kei-chan 愛しのけいちゃん

(Itoshi no Kei-chan)

Tae Sakairi (Sayaka Aoki) Yumie Hanamura (Rika Morinaga)
4 Rahsia Secret 秘密

(Himitsu)

Shūichi Yagusawa (Kouichi Toochika) Shoki (Hirofumi Nojima)
5 Mengganas ke Neraka Rampage to Hell 地獄への暴走

(Jigoku he no Bōsō)

Leon Yamada (Isshin Chiba) Rikiua Hashizume (Masaya Onosaka)
6 Tempat di mana Matahari Terpancar The Place Where the Sun Hits 陽のあたる場所

(Hi no Ataru Basho)

Kiwako Nitta (Sanae Kobayashi) Hirohisa Sugita (Junichi Suwabe)
7 Ikatan Bonds

(Kizuna)

Megumi Mogi (Kei Shindō) Kazuko Mogi (Rei Igarashi)
8 Komunikasi Neraka Palsu Fake Hell Communication 偽地獄通信

(Nise Jigoku Tsūshin)

Shōko Baba (Michie Tomizawa) Mami Kuriyama (Ayumi Tsunematsu)
9 Abang, Adik Perempuan Elder Brother, Younger Sister あにいもうと

(Ani Imōto)

Maho Suzaki (Akemi Kanda) Mikio Suzaki (Showtaro Morikubo)
10 Percutian Basah Anna Sone Anna Sone's Wet Holiday 曽根アンナの濡れた休日

(Sone Anna no Nure ta Kyuujitsu)

Hachiroku Toyota (Kentaro Tone) Teturo Negoro (Shigeru Chiba)
11 Bilik Bersebelahan yang Jauh The Distant Adjacent Room 遠い隣室

(Tooi Rinshitsu)

Shizuko Amagi (Junko Minagawa) Kyōko Tachibana (Kimiko Saitō)
12 Alur Hitam Black Furrow 黒の轍

(Kuro no Tetsu)

Michirō Itō (Tetsu Inada) Hitori Kameda (Tomomichi Nishimura)
13 Tragedi V Tragedy of V Vの惨劇

(V no Sangeki)

Kihachi Hisazumi (Takashi Matsuyama) Tatsuhiko Makimura (Hiroki Yasumoto)
14 Pantai Tasik yang Tenang The Calm Lake Shore 静かな湖畔

(Shizuka na Kohan)

Sayaka Yoshizaki (Chie Matsuura) Toshiya Kakinuma (Tohru Furusawa)
15 Demi Negara Ini For This Country この国のために

(Kono Kuni no Tame ni)

Harumi Kanno (Sakiko Tamagawa) Ikushi Kanno (Fumihiko Tachiki)
16 Aspirasi Seorang Wanita Kejam Aspirations of a Wicked Woman 悪女志願

(Akujo Shigan)

Ran Itsumi (Mami Kingetsu) Matsu Kōzuki (Miho Yoshida)
17 Pandangan Penuh Kesunyian Gaze of Silence 沈黙のまなざし

(Chinmoku no Manazashi)

Nene Chiwaki (Kurumi Mamiya) Honami Chiwaki (Junko Iwao)
18 Memorinya That Person's Memories あのひとの記憶

(Ano Hito no Kioku)

Kouhei Takeda (Yutaka Shimaka) Michiyo Takeda (Toshiko Sawada)
19 Neraka Stim, Rumah Penginapan dalam satu Pengembaraan Steam Hell, Inn on a Journey 湯けむり地獄、旅の宿

(Yukemuri Jigoku, Tabi no Yado)

Yurie Yumoto(Yukana) Ichiko Aida (Fumie Mizusawa)
20 Album Seorang Wanita Belum Berkahwin A Maiden's Album 乙女のアルバム

(Otome no Arubamu)

Juri Moriuchi(Eri Kitamura) Mari Fujimaki(Yuka Inokuchi)
21 Kertas Belon Lembut Soft Paper Balloon 紙風船ふわり

(Kamifuusen fuwari)

Yōko Kizuki(Sayaka Narita) Makoto Tomaru(Takuma Terashima)
22 Merindui Longing 憧憬

(Shōkei)

Misuzu Hasue(Rumiko Ukai) Seri Mizutani(Kaori Shimizu)
23 Syak Wasangka Distrust 不信

(Fushin)

Genzō Naito(Shigenori Souya)

Satoko Komaki(Akiko)

Komaki Kimihiko(Yoshinori Sonobe)

Genzō Naito(Shigenori Souya)

24 Rantai Chain 連鎖

(Rensa)

Beberapa pelanggan Beberapa mangsa
25 Berkelana Wandering 彷徨

(Houkou)

Yasuharu Hasue(Kunihiro Kawamoto) Seiichi Meshiai(Satoshi Hino)
26 Pewarna Indigo Indigo Dye あいぞめ

(Aizome)

Hotaru Meshiai(Fuyuka Ohura) Takuma Kurebayashi(Ayumi Fujimura)

Jigoku Shōjo Mitsuganae (Musim ketiga) sunting

Tema pembuka
Tsukihana (Jepun: 月華, secara literal bermaksud bunga bulan)
  • Lirik:Nana Kitade
  • Penggubah: Velvet Romica
  • Artis: Nana Kitade
Tema penutup
Ichinuke (Jepun: いちぬけ)
  • Lirik:Hitomi Mieno
  • Penggubah: Asami Kousei
  • Susunan: Yasutaka Mizushima
  • Artis: Mamiko Noto
# Judul bahasa Melayu Judul bahasa Inggeris Judul bahasa Jepun Pelanggan (Seiyū) Sasaran (Seiyū)
1 Gadis yang diambil "The Girl Who Was Taken" 奪われた少女 (Ubawareta Shōjo) Hiraishi Itsuko (Toyosaki Aki) Tange Hideto (Ishikawa Hideo)
2 Burung yang dikurung "Caged Bird" 籠ノ鳥

(Kago no Tori)

Kitayama Akira (Nohama Tamako) Yamaoka Makotoji (Kase Yasuyuki)
3 Buah yang reput "Rotten Fruit" 腐った果実

(Kusatta Kajitsu)

Momota Masako (Imai Asami) Moriyama Jun (Takagaki Ayahi)
4 Abang Elder Brother 兄貴 (Aniki) Yugawa Takeshi (Hoshi Sōichirō) Ninshida Susumu (Takahashi Hiroki)
5 Cicada Cicada うつせみ

(Utsusemi)

Nīyama Miwa (Kobayashi Sanae) Katase Ririka (Yahagi Sayuri)
6 Guruku My Teacher わたしのセンセイ (Watashi no sensei) Kira Moroboshi Yuuna Serizawa
7 Penipu Liar うそつき

(Usotsuki)

Inuo Atsushi (Mizushima Takahiru) Wahizu Kiteru (Shiraishi Minoru)
8 Pintu sebelah Next Door

(Tonari)

Hatsumi Mioi (Gotō Yuuko) Shintani Michiru (Ichiryūsai Teiyū)
9 Inari yang hilang "Lost Inari" はぐれ稲荷 (Hagure Inari) Inō Kaede Seorang pelajar Universiti
10 Ikan Emas di Dalam Cermin "The Goldfish in the Mirror" 鏡の中の金魚

(Kagami no naka no kingyo)

Ichimura Kazuya (Sanbei Yuuko) Saitō Yukihiro (Kawada Shinji)
11 The Blotted Page "The Blotted Page" 滲んだ頁 (Nijinda pēji)

Kamisaka Rokurō (Chiba Susumu)
Asaba Sumi (Masuda Yuki)
Michio Yui (Masu Nozomi)
Chouchi Rika

Nakayama Hitokazu (Endō Daisuke)
Saegusa Kengo (Imaruoka Atsushi)
Chouchi Hiroto(Nomura Katsuhito)
Kamisaka Rokurō (Chiba Susumu)

12 Graf pertengahan musim panas "Mid-summer graph" 真夏のグラフ

(Manatsu no gurafu)

Sasayama Kokoro (Hirota Shion) Nomura Nobuo (Yamaguchi Kappei)
13 Tanglung Enam tulisan Six-script Latern 六文燈籠 (Rokumondōrō) Mayama Azusa(Yuzuki Ryōka) Takasugi Akie (Oki Kanae)
14 Sudut Lorong Dendam "Street corner of Hatred" 怨みの街角

(Urami no machikado)

Kashiwagi Hidemi (Tomatsu Haruka) Tsuzuki Kinya (Nakai Kazuya)
15 Arnab dan Kura-kura "Rabbit and tortoise" 兎と亀

(Usagi to Kame)

Shinohara Usagi (Kugimiya Rie) Shinohara Michito (Hikida Takeshi)
16 Perangkap Percubaan "Trap of Temptation" 誘惑の罠

(Yūwaku no wana)

Nawa Akihiro (Tsukita Tomokazu) Miyajima Miyuki (Kuwatani Natsuko)

Nakajima Kōji(Konno Jun) Nawa Akihiro (Tsukita Tomokazu)

17 Didalam Straw "Inside the Straw" 藁の中

(Wara no Naka)

Nina (Omi Minami)
18 Radio yang Istimewa "Special Radio" スペシャルレディオ

(Supesharuredeio)

Hamano Chiriko (Aoi Yūki) Shimura Kaname (Kotobuki Minako)
19 Salji,Bulan, Bunga "Snow, Moon, Flowers" 雪月花 (Setsugekka) Kaori Nakiri (Ōura Fuyuka) Kurozaka Yuna (Nabei Makiko)
20 Gadis Neraka vs. Profesor Neraka Hell Girl vs. Hell Professor 地獄博士 対 地獄少女

(Jigoku Hakase tai Jigoku Shōjo)

Kikyō Shinji (Oota Tetsuharu) Mizuragi Shōgo (Kishino Kazuhiko)
21 Dibelakang depan The Back Front うしろの正面

(Ushiro no shōmen)

Kikuchi Kaito (Ōtani Ikue) Kikuchi Mao (-)
22 Bunga dan Bulan "Flower and Moon" 華と月

(Tsuki to Hana)

Misono Sumika (Katō Natsuki) Misono Yuika (Katō Natsuki)
23 Bukit senja "Twillight Hill" 日暮れ坂

(Higure zaka")

Mizuhara Fumio Matsuda Tomohide
24 Mayfly Mayfly 蜉蝣

(Kagerō)

25 Yuzuki Yuzuki ゆずき

(Yuzuki)

26 Jejak Roh "Track of soul" 魂の軌跡

(Tamashi no Kiseki)

Haruko (Sadaoka Sayuri) Mayama Azusa (Yuzuki Ryōka)

Lagu-lagu Tema sunting

OST sunting

Soundtrack asli siri anime Jigoku Shōjo dikeluarkan pada 25 Januari, 2006. Soundtrack kedua dikeluarkan pada 19 April, 2006.

Jigoku Shōjo Futakomori telah mengeluarkan soundtrack pertamanya pada 24 Januari, 2007, dan soundtrack kedua pada 21 Mac, 2007.

Jigoku Shōjo Original Soundtrack

No. Lagu Judul Jepun Judul Melayu Judul Inggeris
1 焦燥 Ketidaksabaran Impatience
2 悪意 Niat Jahat Malice
3 影差して Berbezakan Differing
4 蜘蛛と老婆と少女 Si Labah-labah dan Si Tua dan Si Gadis The Spider and the Crone and the Girl
5 地獄通信 Komunikasi Neraka Hell Communication
6 少女降臨 Kedatangan Si Gadis Advent of the Girl
7 三藁捜査線 Tiga Barisan Penyelidik Straw Three Straw Investigation Line
8 真昼の太陽 Matahari Tengahari Midday Sun
9 いじめ Membuli Bullying
10 朱(あけ)に染まる Akan Diwarnakan Merah To Be Dyed Red
11 父と娘 Ayah dan Anak Perempuan Father and Daughter
12 復讐の行方 Arah Dendam Direction of Revenge
13 あたたかいもの Sesuatu yang Suam Something Warm
14 芝居 Lakonan Teater Theatrical Play
15 うつろな穴 Lubang Kosong Empty Pit
16 覚悟 Keazaman Determination
17 地獄流し Aliran Neraka Hell Flow
18 満ちていく闇 Hitam yang Meluap-luap Brimming Darkness
19 哀れな影 Bayang-bayang Sedih Miserable Shadow
20 暗黒イリュージョン Ilusi Gelap Dark Illusion
21 地獄ロック Batu Neraka Hell Rock
22 地獄の川流れ Dibawa Arus Neraka Carried Away by Hell's Current
23 優しい気持ち Perasaan Suci Kind Feelings
24 かりぬい(フルバージョン) Menjelujur (Versi Penuh) Basting (Full Version)

Jigoku Shōjo Original Soundtrack II

No. Lagu Judul Jepun Judul Melayu Judul Inggeris
1 逢魔が時 Senja Dusk
2 依頼人 Pelanggan Client
3 想い出 Koleksi Semula Recollection
4 袋小路 Lorong Buta Blind Alley
5 憎悪 Kebencian Hatred
6 柴田走る Pelarian Keluarga Shibata The Shibatas Run
7 逡巡 Keraguan Hesitation
8 幸せ Kegembiraan Happiness
9 狂い出した歯車 Gear-gear yang Mula Menjadi Gila Gears that Began to go Mad
10 せつない思い Buah Fikiran Menyakitkan Painful Thoughts
11 地獄の仕事人 Pekerja Neraka Worker of Hell
12 三藁熱血篇 Babak Tiga Straw Berdarah Panas Three Straw Hotblooded Chapter
13 一目連 Ichimokuren Ichimokuren
14 火車 Kereta Panas Fiery Cart
15 骨女 Hone Onna Hone Onna
16 満月 Bulan Penuh Full Moon
17 廃屋 Rumah Terbiar Abandoned House
18 地獄ワルツ Tarian Neraka Hell Waltz
19 六道郷 Enam Dunia Selepas Kematian Six After-death Worlds
20 地獄少年 Pemuda Neraka Hell Boy
21 刻まれる音 Bunyi Mengukir Engraving Sound
22 火焔 Api Flames
23 迷妄の果て Penghujung Khayalan Edge of Delusion
24 桜吹雪 Ribut Salji Naik Radang Raging Snowstorm
25 地獄少女 Gadis Neraka Hell Girl
26 さくらうた Lagu Sakura Sakura Song

Jigoku Shōjo Futakomori Original Soundtrack

No. Lagu Judul Jepun Judul Melayu Judul Inggeris
1 迷い路 Arah Terpesong Stray Path
2 深き淵より Lebih Dalam daripada Jurang Deeper than the Abyss
3 頚木 Leher Kayu-kayan Neck Woods
4 あのころ Pada Waktu Itu Back Then
5 暗雲 Awam Gelap Dark Clouds
6 人間模様 Ragam Manusia Pattern of Humans
7 赤いマフラー Mafela Komunis Red Muffler
8 きくり降臨 Kedatangan Kikuri Kikuri Advents
9 地獄の舟歌 Lagu Sampan Neraka Hell's Boat Song
10 日常 Kehidupan Seharian Daily Life
11 きくり Kikuri Kikuri
12 不良のテーマ Tema Kenakalan Delinquent's Theme
13 小さな幸せ Sedikit Kebahagiaan A Little Happiness
14 悲しい話 Kisah Sedih Sad Story
15 企み Rancangan Plan
16 水面の月 Bulan di Permukaan Air Moon on the Water's Surface
17 沼に沈む Menyelam ke dalam Paya To Sink into the Swamp
18 覚悟2006 Keazaman 2006 Determination 2006
19 二籠 Sangkar Kedua Second Cage
20 地獄交響曲 Simfoni Neraka Hell Symphony
21 地獄メタル Besi Neraka Hell Metal
22 彼岸花 Bakung Berumpun Cluster Amaryllis
23 あいぞめ Pewarna Indigo Indigo Dye

Jigoku Shōjo Futakomori Original Soundtrack II

No. Lagu Judul Jepun Judul Melayu Judul Inggeris
1 地獄絵図 Ilustrasi Neraka Hell Illustration
2 刻迫る Masanya Semakin Dekat The Moment Approaches
3 女の性 Sifat Semula Jadi Wanita The Nature of Women
4 藁人形のテーマ Tema Patung Straw Straw Doll's Theme
5 正義 Keadilan Justice
6 きくりのウインナー Pemenangnya Kikuri Kikuri the Winner
7 夜の三藁 Tiga Straw di Malam Hari Three Straw at Night
8 時雨 Hujan Musim Gugur Autumn Rain
9 地獄の入り口 Pintu Masuk Neraka Hell Entrance
10 悪魔の子 Anak Syaitan Devil's Child
11 丘の住人 Penghuni Bukit Hill Dweller
12 わが町ラブリーヒルズ Pekan Kami, Lovely Hills Our Town, Lovely Hills
13 裏切り Pengkhianatan Betrayal
14 戦慄 Menggeletar Shiver
15 みずうみ Tasik Lake
16 異様 Keanehan Strangeness
17 復讐の連鎖 Rantai Dendam Chain of Vengeance
18 囚われた町 Pekan Tertangkap The Captured Town
19 あい Ai Ai
20 集団心理 Mentaliti Kumpulan Group Mentality
21 記憶 Memori Memory
22 少女のうた Lagu Perempuan Girl's Song
23 あいぞめ (Piano version) Pewarna Indigo (Versi Piano) Indigo Dye (Piano version)

Manga sunting

 
Kulit hadapan jilid pertama manga Jigoku Shōjo.

Siri anime Jigoku Shōjo telah diadaptasikan menjadi sebuah siri manga, yang telah menampilkan seni oleh Miyuki Etō (Jepun: 永遠 幸, Hepburn: Etō Miyuki). Siri manganya disirikan dalam manga shōjo Kodansha iaitu Nakayoshi sejak Oktober 2005. Meskipun ceritanya bersumber asal, bab 4 dan bab 10 didaptasikan daripada episod-episod dalam musim pertama, manakala bab 2 merupakan adaptasi daripada siri anime episod 9.

Di atas perbezaan media, modus operandi Enma Ai di dalam manga adalah agak berbeza berbanding siri anime. Di dalam manga, Enma Ai menjadi pelajar di dalam sekolah yang sama dengan pelanggan-pelanggannya yang merupakan murid sekolah. Selain itu, patung straw yang digunakan di dalam siri anime tidak digunakan di dalam beberapa bab pertama. Para pelanggan Enma Ai hanya perlu menerima kontrak yang dinyatakannya, dan hukuman yang setimpal akan berlangsung ke atas mangsa yang dipilih pelanggan tersebut. Dalam sesetengah kes, hukuman dijalankan selepas Enma Ai membunyikan gelangnya di hadapan mangsanya (yang tidak pernah dilihat di dalam siri anime). Penggunaan sampan yang digunakan Enma Ai juga kurang dipamerkan di dalam manganya.

Sentaro Shibata diperkenalkan dalam siri manga, namun Tsugumi dan Hajime tidak. Kikuri bagaimanapun, diperkenalkan daripada jilid 4 dan seterusnya.

Drama TV sunting

 
Muka hadapan set DVD untuk Drama TV siri ini.

Siri drama TV Jigoku Shōjo mula disiarkan di Jepun menerusi saluran Nippon Television daripada 4 November, 2006 yang terdiri daripada 12 episod selama setengah jam. Pengarah siri ini ialah Makoto Naganuma. Tema lagu siri ini ialah Dream Catcher oleh Olivia Lufkin

Para Pelakon sunting

Episod-episod sunting

No. Episod Judul bahasa Melayu Judul bahasa Inggeris Judul bahasa Japanese
1 Retakan Masa Cracked Time ひび割れた時間
2 Budak Lelaki dalam Kotak The Boy in the Box 箱の中の少年
3 Mimpi Seorang Bayi A Baby's Dream 嬰児の夢
4 Senja Dusk 逢魔の砌
5 Epitaf Pembohongan The Epitaph of Lies 偽りの墓碑銘
6 Benang Merah Perjanjian The Red Thread of Promise 約束の赤い糸
7 Godaan Manis Sweet Temptation 甘い誘惑
8 Keajaiban Malam Suci Miracle of the Holy Night 聖夜の奇跡
9 Pampasan Palsu The Fake Compensation 偽の代償
10 Memori-memori Kesedihan Memories of Sorrow 悲しみの記憶
11 Kegelapan Dunia Sebenar, Bhg. 1 Darkness of the Real World, Pt. 1 現し世の闇 前編
12 Kegelapan Dunia Sebenar, Bhg. 2 Darkness of the Real World, Pt. 2 現し世の闇 後編

Permainan video sunting

 
Muka hadapan permainan video siri ini yang berjudul Jigoku Shōjo Akekazura.

Jigoku Shōjo juga telah diadaptasikan sebagai sebuah permainan video khas untuk Nintendo DS berjudul Jigoku Shōjo Akekazura, yang direka oleh Compile Heart dan dikeluarkan di Jepun pada 27 September, 2007.Complile Heart juga telah mereka versi PS2 permainan ini dan menamakannya "Jigoku Shoujo Mioyosuga" yang akan dikeluarkan pada 17 September, 2009.

Rujukan sunting

  1. ^ (Jepun) Senarai rancangan Animax bulan Oktober Diarkibkan 2006-08-22 di Wayback Machine
  2. ^ (Jepun) Laman rasmi Nippon Television
  3. ^ Berita MoonPhase pada Jigoku Shōjo Musim Ketiga; 28 Disember 2007
  4. ^ "Laman berita daripada tapak rasmi Jigoku Shojo".
  5. ^ http://www.animenewsnetwork.com/news/2007-04-08/sakura-con-announcements
  6. ^ "Jadual siaran Animax di Animax-Asia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-11. Dicapai pada 2007-10-01.

Pautan luar sunting

Laman-laman rasmi sunting

Rujukan sunting