Istilah kaca berwarna merujuk pada kaca yang berwarna sebagai bahan dan karya yang dibuat daripadanya. Sepanjang sejarah seribu tahun, istilah ini telah diterapkan hampir secara eksklusif pada tingkap gereja dan bangunan keagamaan yang penting. Walaupun secara tradisional dibuat dalam panel rata dan digunakan sebagai tingkap, ciptaan seni kaca berwarna moden juga merangkumi struktur dan arca tiga dimensi.

Sebagai bahan, kaca berwarna ialah kaca yang telah diwarnai dengan menambahkan garam logam semasa pembuatannya, dan biasanya kemudian dihias dengan lebih banyak cara. Kaca berwarna dijadikan tingkap kaca berwarna di mana kepingan kecil kaca disusun untuk membentuk corak atau gambar, dipegang bersama (secara tradisional) oleh jalur timah dan disokong oleh bingkai yang kaku. Perincian yang dilukis dan warna kuning sering digunakan untuk meningkatkan reka bentuk. Istilah kaca berwarna juga diterapkan pada tingkap dengan kaca berenamel di mana warnanya telah dicat ke atas kaca dan kemudian melakur kaca ke dalam tanur; selalunya teknik ini hanya digunakan pada bahagian tingkap.

Sejarah sunting

Kaca berwarna telah dihasilkan sejak zaman dahulu lagi. Kedua-dua orang Mesir dan Rom cemerlang dalam pembuatan objek kaca kecil berwarna. Phoenicia juga penting dalam pembuatan kaca dengan pusat utamanya Sidon, Tyre dan Antioch.

Di gereja-gereja Kristian awal abad ke-4 dan ke-5, terdapat banyak peninggalan tingkap yang dipenuhi dengan corak hiasan dari alabaster yang dihiris tipis dijadikan bingkai kayu, memberikan kesan seperti kaca berwarna.

Di Timur Tengah, industri kaca Syria terus berlanjutan selama zaman Islam dengan pusat pembuatan utama di Raqqa, Aleppo dan Damsyik dan produk yang paling penting adalah kaca tanpa warna dan kaca berlapis yang sangat telus, berbanding kaca berwarna.

Di Eropah, kaca berwarna terus dihasilkan; gaya berkembang dari Gothik ke Klasik, yang muncul di Jerman, Belgium dan Belanda, walaupun munculnya Protestantisme. Di Perancis, banyak gelas pada masa ini dihasilkan di kilang Limoges, dan di Itali di Murano, di mana kaca berwarna dan kristal plumbum sering digabungkan bersama di tingkap yang sama. Revolusi Perancis membawa kepada pengabaian atau pemusnahan banyak tingkap di Perancis.

Banyak syarikat abad ke-19 gagal pada awal abad ke-20 kerana gerakan Gothik digantikan oleh gaya yang lebih baru.

Kebangkitan semula berlaku pada pertengahan abad ke-20 kerana keinginan untuk mengembalikan ribuan tingkap gereja di seluruh Eropah yang musnah akibat pengeboman Perang Dunia II. Artis Jerman memulakan langkah ini. Sebilangan besar pekerjaan kaca berwarna pada masa itu biasa dan sering tidak dibuat oleh pereka, tetapi dihasilkan secara industri.

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

 

Pautan luar sunting

  • http://www.bsmgp.org.uk
  • http://www.sgaaonline.com/pdf/071-LaFarge.pdf
  • Pemeliharaan Kaca Berwarna
  • Pangkalan Data Tetingkap Kaca Gereja yang direkodkan oleh Robert Eberhard Diarkibkan 2011-09-12 di Wayback Machine, meliputi ≈2800 gereja di tenggara Inggeris
  • Institut Kaca Berwarna di Kanada, lebih 10,000 gambar; tinjauan fotografi bertahun-tahun mengenai kaca berwarna Kanada dari banyak negara; 1856 hingga kini
  • Muzium Stained Glass (Ely, England)
  • Vitromusée Romont (Romont (FR), Switzerland)
  • Panduan kaca berwarna (UK)
  • "Stained Glass". Glass. Victoria and Albert Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 December 2012. Dicapai pada 16 June 2007.
  • Gloine - Gelas berwarna di Gereja Ireland Penyelidikan yang dilakukan oleh Dr David Lawrence atas nama Badan Gereja Perwakilan Gereja Ireland, sebahagiannya dibiayai oleh Majlis Warisan
  • Tingkap kaca berwarna oleh Sergio de Castro di Perancis, Jerman dan Switzerland