Kad penala televisyen adalah perkakasan komputer yang membolehkan sesebuah komputer menerima siaran televisyen. Kebanyakan kad penala TV turut berfungsi sebagai kad penangkap video, membolehkan siaran televisyen dirakam pada cakera keras.

Kad penala TV Hauppauge WinTV.
Kad penala siaran DVB-S2.
Kad penala TV kabel luaran

Kad penala TV boleh didapati dalam bentuk sambungan PCI ataupun sambungan USB. Sebuah kad penala mengendungi penerima isyarat, penala, penyahmodulasi, dan penukar analog-ke-digital bagi siaran TV analog. Kebanyakan penala TV hanya boleh menyiarkan format TV yang terhad kepada format yang digunakan oleh negara sasaran tertentu sahaja. Ada juga penala TV yang mempunyai ingatan kilat yang cukup besar untuk memuatkan perisian tegar (firmware) bagi pelbagai format siaran TV. Kebanyakan kad penala TV boleh juga berfungsi sebagai radio FM.

Kad penala TV terbahagi kepada 4 jenis:-

  • Kad penala TV analog - khusus untuk menerima siaran TV analog serta perlu ditukarkan ke format digital; lazimnya dilakukan oleh CPU. Model yang lebih mahal turut mengandungi pengekod MPEG, mengurangkan beban pada CPU. Kebanyakan kad jenis ini turut mempunyai fungsi radio FM.
  • Kad penala TV digital - memandangkan siaran TV analog sudah pun tersedia dalam format MPEG, maka tiada pengekod MPEG diperlukan pada penala jenis ini.
  • Kad penala hibrid - mempunyai 2 penala untuk kedua-dua TV analog dan digital.
  • Kad penala kombo - Hampir sama seperti kad penala hibrid, tetapi bezanya kad penala kombo hanya menggunakan satu penala sahaja bagi menerima kedua-dua siaran TV analog dan digital.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting