Kakaktua Mata Biru

Kakaktua Mata Biru (Cacatua ophthalmica) adalah sejenis burung kakaktua berwarna putih bersaiz besar, sekitar 50 sentimeter (20 in) panjang, dengan jambul yang boleh digerakkan, paruh hitam dan cincin biru muda di sekeliling mata.

Kakaktua Mata Biru
Di Taman Burung Walsrode, Jerman
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Superkeluarga:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Genus:
Subgenus:
Spesies:
C. ophthalmica
Nama binomial
Cacatua ophthalmica
Sclater, 1864

Sepertimana burung kakaktua dan parrot yang lain, Kakaktua Mata Biru boleh menggunakan salah satu dari kaki zygodactyl untuk memegang objek dan menghulur makanan ke arah mulutnya dan pada masa yang sama menggunakan sebelah kaki lagi untuk berdiri.

Habitat dan status sunting

Kakaktua Mata Biru berasal dari tanah rendah dan hutan hujan di New Britain di Papua New Guinea, dan satu-satunya kakaktua yang ditemui di Kepulauan Bismarck.

Awalnya di dikelaskan sebagai satu spesies tidak terancam oleh IUCN. Pada tahun 2004, populasinya disyaki menjadi lebih rendah dari anggapan sebelumnya. Akibatnya ia dikelaskan semula sebagai spesies Terjejas pada tahun 2008.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b BirdLife International (2012). "Cacatua ophthalmica". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2012.1. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 16 July 2012.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting