UiTM Kampus Puncak Alam

(Dilencongkan dari Kampus UiTM Puncak Alam)

Kampus UiTM Puncak Alam ialah salah satu kampus Universiti Teknologi MARA (UiTM) cawangan Selangor. Terletak di Puncak Alam, Kuala Selangor, kampus ini telah siap pada tahun 2009.

UiTM Cawangan Selangor Kampus Puncak Alam
MotoUsaha, Takwa, Mulia
JenisIPTA
Ditubuhkan pada2009
PengarahYBhg. Prof. Dr. Ahmad Sazali bin Hamzah [Mac 2021 - Kini]
Lokasi, ,
KampusPuncak Alam
Nama samaranUCS
PenggabunganInstitut Teknologi MARA (UiTM)
Laman sesawanghttps://ucs.uitm.edu.my/

Direka sebagai 'kampus pintar', kampus ini mempunyai persekitaran moden yang sesuai untuk memupuk aktiviti pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan.

Sejarah sunting

UiTM Kampus Puncak Alam merupakan antara kampus terbaru UiTM yang telah memulakan operasinya secara rasmi pada 1 Jun 2009. Kampus yang berkeluasan 1,085.75 ekar ini merupakan kampus tambahan yang dirancang untuk menampung 20,000 lebihan pelajar dari kampus induk UiTM Shah Alam. Secara keseluruhannya, pembinaan kampus ini melibatkan tiga zon . Sehingga Mei 2010, pihak TRIplc Bhd yang merupakan Kontraktor Rekabentuk dan Bina (Design & Build), telah membangunkan Zon 1 dan Zon 1 Fasa 1 yang mengandungi 25 blok bangunan yang meliputi keseluruhan ruang berjumlah 307,547.73 meter persegi.

Sebagai tanda penghormatan kepada pemimpin utama negara dan simbolik penyempurnaan pembangunan UiTM Kampus Puncak Alam Fasa 1, Y.A.B. Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia telah menyempurnakan Majlis Perasmian UiTM Kampus Puncak Alam Fasa 1 pada 12 Februari 2010.

Fail:Kampus puncak alam.jpg
Sekitar UiTM Puncak Alam

Sehingga Mei 2010, UiTM Kampus Puncak Alam Zon 1 Fasa 1 telah beroperasi sepenuhnya dari segi infrastruktur dan pengurusan pentadbirannya. Pentadbiran kampus ini diterajui oleh seorang Penolong Naib Canselor (PNC) yang dibantu oleh Timbalan Pengarah Kampus (HEP & Alumni dan Ketua-Ketua Bahagian / Unit), manakala Fakulti-Fakulti pula diterajui oleh Dekan-Dekan Fakulti dibantu oleh Timbalan-Timbalan Dekan, Ketua-Ketua Program dan Pegawai-Pegawai Pentadbiran.

Nama singkatan sunting

Nama singkatan bagi UiTM Kampus Puncak Alam ialah UiTM PALAM. Nama UiTM PALAM ini mula digunakan oleh pelajar UiTM Puncak Alam namun penggunaannya adalah tidak formal dan hanya untuk memudahkan sebutan. Singkatan UiTM PALAM berasal daripada perkataan UiTM P.Alam, yangmana singkatan P.Alam bermaksud Puncak Alam. Namun, ada sesetengah pelajar yang telah tersalah baca singkatan tersebut lalu membunyikannya sebagai PALAM.

Program yang ditawarkan sunting

Program Diploma/Ijazah/Master/Phd sunting

Terdapat tujuh buah fakulti yang bernaung di bawah kampus baru ini, iaitu:

1) Fakulti Farmasi

2) Fakulti Pengurusan Perniagaan

3) Fakulti Sains Kesihatan

4) Fakulti Pengurusan Hotel dan Pelancongan

5) Fakulti Perakaunan

6) Fakulti Seni Lukis & Seni Reka

7) Fakulti Pendidikan

8) Kolej Pengajian Alam Bina (KAB)

Para pelajar dari Asasi Sains dan Asasi Kejuruteraan berpindah secara tetap ke UiTM Kampus Dengkil (kampus khusus untuk pelajar asasi) bermula dari tahun 2016.

Lagu universiti sunting

Bernaung di bawah UiTM, kampus Puncak Alam juga mengangkat lagu UiTM di Hatiku dan Wawasan Setia Warga UiTM sebagai lagu rasmi

UiTM di Hatiku sunting

Ketika menyanyikan lagu UiTM di hatiku, para pelajar perlu meletakkan tangan kanan di atas dada kiri, sebagai simbolik UiTM benar-benar berada di hati.

Komposer & Lirik: Osman Mohamed

Wujudmu di sini
Di tanah anak merdeka
Bagai obor ilmu
Memayungi putera-puteri nya
Pelopor hidup, budaya bangsa, agama, negara
Pembentuk akhlak manusia
Agar jadi sempurna

Ku yang melangkah ke sini ingin mempelajari
Rahsia di muka bumi dengan cara hakiki
Tunjukkan aku jalan ilmumu untukku menuju
Destinasi cita-cita negara dan bangsaku

Majulah bangsa
Maju negara
Berkat usaha jaya MARA
Kami berikrar akan berjasa
Hingga kita berjaya
Demi bangsa

Watikah yang ku miliki kan ku semat dihati
Janji ku pada pertiwi untuk menabur bakti
Ku sempurnakan seikhlas hati membela negara
Doa restu ayah bonda ku untuk mu semua

UiTM...USAHA, TAQWA, MULIA

Wawasan Setia Warga UiTM sunting

Komposer: Sahar Sa’di Hashim
Lirik: Dato’ Prof. Dr. Ahmad. Hj. Zainuddin

Bersatu kita warga UiTM
Kita bangsa perkasa
Taat dan setiaku untuk negara
Penuh semangat waja

Kita...jangan mudah terlupa
pengorbanan, perjuangan anak bangsa
Kita...jangan mudah terleka
kemajuan,keamanan yang ada
Kita...berterima kasih
pada pemimpin-pemimpin negara
Kita… rasa penuh bersyukur
kerahmatan, kemuliaan dariNya

Kamilah pendokong, pewaris bangsa
Kamilah pendaulat, bangsa Malaysia
Kamilah warga berwawasan

Untuk Negaraku.

Kemudahan sunting

Kolej kediaman sunting

UiTM Kampus Puncak Alam menyediakan kolej kediaman untuk kemudahan pelajar-pelajarnya. Kolej-kolej tersebut ialah Kolej Rafflesia, Angsana, Casuarina dan Dahlia

Kompleks Kemudahan Pelajar Rafflesia (KKPR) sunting

KKPR menyediakan kemudahan seperti medan selera, koperasi, surau dan gimnasium. KKPR merupakan tempat tumpuan pelajar di PALAM untuk makan dan belajar secara berkumpulan. Pejabat pentadbiran kolej, tempat penyimpanan dan penerimaan barangan juga ditempatkan di KKPR.

Kompleks Kemudahan Pelajar Angsana (KKPA) sunting

Seperti KKPR, KKPA juga menyediakan medan selera untuk kemudahan pelajar. Selain itu, terdapat juga gerai coolblog di KKPA.

Ketika masjid PALAM masih lagi dalam pembinaan, KKPA juga dikenali sebagai RSU (ruang solat utama) kerana terdapat ruangan untuk solat secara berjemaah di KKPA. Solat Jumaat juga turut ditunaikan di situ. Sehingga Jun 2017, para siswi dan staf kakitangan UiTM telah menggunakan Surau Ibnu Sina (SIS) yang dibina berdekatan padang kawad sebagai surau utama bagi solat berjemaah harian, solat Jumaat, serta penganjuran kuliah agama dan tempat berhimpun bagi Minggu Destini Siswa (MDS).

Kompleks Kemudahan Pelajar Casuarina (KKPC) sunting

Kompleks Kemudahan Pelajar Dahlia (KKPD) sunting

Kompleks ini mula beroperasi sepenuhnya pada tahun 2016. Pada mulanya, kompleks ini menempatkan pelajar siswa dan siswi (2 blok untuk siswa, 2 blok untuk siswi yang dipisahkan dengan kafeteria Dahlia di antara dua blok),. Kemudian, ia mula menempatkan pelajar siswi secara keseluruhan pada pengambilan pelajar sesi Mac 2017, bilamana pelajar siswa digerakkan untuk menghuni 3 kolej lain yang berada di atas bukit. Kompleks ini mempunyai sebuah kafe. Sehingga Jun 2017, kompleks ini mempunyai beberapa buah kedai seperti kedai runcit, kedai fotokopi, kedai menjual alatan tulis, kedai barangan kesihatan, dan kedai menjual aksesori wanita. KKPD juga mempunyai sebuah surau kecil berdekatan kafe. Pelawat dan siswa lelaki dikenakan larangan ketika berada di KKPD seperti tidak dibenarkan berlegar di kafe Dahlia selepas pukul 10 malam, tidak dibenarkan berada di gazebo di antara blok Dahlia pada waktu malam, serta tidak dibenarkan untuk memasuki blok.

Bas Rapid KL sunting

Pihak UiTM Kampus Puncak Alam telah menyediakan perkhidmatan Bas Rapid KL. Harga tambang bas ulang-alik bas tersebut ialah RM 1.

Alamat sunting

Alamat penuh:
UiTM Kampus Puncak Alam
42300 Bandar Puncak Alam
Selangor Darul Ehsan
Malaysia

Rujukan sunting


Pautan luar sunting