Orang Batak Karo

suku kaum bangsa Batak
(Dilencongkan dari Karo)

Orang Batak Karo atau Kalak Karo adalah suku yang mendiami Dataran Tinggi Karo, sebagian wilayah Deli Serdang, Kota Binjai, Kabupaten Langkat, Kabupaten Dairi, Kota Medan, dan Kabupaten Aceh Tenggara. Nama suku ini dijadikan salah satu nama kabupaten di salah satu wilayah yang mereka diami (dataran tinggi Karo) iaitu Kabupaten Karo. Suku ini memiliki bahasa sendiri yang disebut Bahasa Karo.

Orang Batak Karo
Kalak Karo
Sepasang suami isteri Karo yang baru berkahwin memakai pakaian tradisional Karo, majelis perkawinan yang dipanggil sebagai Erdemu Bayu dalam bahasa Karo tempatan.
Jumlah penduduk
1,232,655 (2013)[1]
Kawasan ramai penduduk
 Indonesia (Kabupaten Karo, Medan, Kabupaten Deli Serdang, Kabupaten Langkat)
Bahasa
Karo, Indonesia
Agama
Kumpulan etnik berkaitan

Jati diri Karo sunting

 
Rumah panjang tradisional di kampung Karo berhampiran Tasik Toba, sekitar tahun 1870.

Orang Karo bercakap bahasa Karo, bahasa Batak Utara tetapi tidak saling difahami dengan bahasa Batak Selatan, selain bahasa Indonesia. Orang Karo ini terbahagi kepada puak atau merga. Merga Karo ialah Karo-Karo, Ginting, Sembiring, Perangin-Angin, dan Tarigan; merga ini kemudiannya dibahagikan kepada sub-puak dan akhirnya keluarga.

Pada abad ke-13 hingga ke-16, orang Karo mendirikan Kerajaan Aru (juga dieja Haru), yang terletak di kota Medan dan Kabupaten Deli Serdang zaman sekarang. Ia merupakan salah satu kerajaan terawal di Sumatera.[4] Penduduk Kerajaan Aru menganut animisme asli, Hindu dan Islam. Islam perlahan-lahan mendapat pengaruh di kawasan pantai sejak akhir abad ke-13. Walaupun merupakan antara kerajaan Sumatera terawal yang terdedah kepada agama Islam, penduduk kerajaan Aru tetap didominasi pagan, terutama mereka yang mendiami kawasan pedalaman. Negeri pengganti Kerajaan Aru ialah Kesultanan Deli, yang menunjukkan pengaruh campuran Karo, Melayu, Tamil, dan Aceh.

Hari ini, kebanyakan orang Karo adalah Kristian, agama yang dibawa ke Sumatera pada abad ke-19 oleh mubaligh. Walau bagaimanapun, semakin ramai yang tinggal jauh dari Tanah Tinggi Karo telah memeluk agama Islam, dengan pengaruh Melayu Islam dari kawasan jiran Deli di Medan, dan pendatang Jawa, sekali gus menjadikan tabiat tradisional penternakan babi dan memasak kurang biasa. Sesetengah orang Islam dan Kristian, bagaimanapun, masih mengekalkan kepercayaan animisme tradisional mereka terhadap hantu, roh (perbegu), dan perubatan tradisional hutan, walaupun fakta itu bercanggah dengan kepercayaan mereka yang lain. Gereja Batak Karo Protestan atau Gereja Protestan Batak Karo adalah gereja terbesar di kalangan masyarakat Karo yang sebahagian besarnya beragama Kristian di Sumatera Utara, Indonesia. Jemaah puak ini telah ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1941 sebagai gereja Reformed-Calvinist. Gereja ini mempunyai 276,000 ahli (sehingga 2006) dalam 398 jemaah dengan 196 pastor.[5] Ia adalah ahli Komuni Gereja Reformed Sedunia.[6]

Orang Karo secara tradisinya tinggal di rumah panjang kongsi yang juga dipanggil "rumah Siwaluh Jabu", tetapi kini sangat sedikit (satu di Desa Lingga, daerah Karo), dan pembinaan baru adalah eksklusif reka bentuk moden.

Nenek moyang orang Karo dipercayai telah berhijrah dari Formosa (Taiwan) beribu-ribu tahun dahulu, tetapi dipercayai bahawa sesetengah orang Karo mungkin telah berkahwin campur dengan orang Tamil yang melawat. Persetubuhan ini mempunyai pengaruh ke atas kepercayaan agama mereka, serta solek etnik. Marga Sembiring, yang bermaksud 'yang hitam', dan banyak sub-marga Sembiring (Colia, Berahmana, Pandia, Meliala, Depari, Muham, Pelawi dan Tekan) jelas berasal dari India Selatan, menunjukkan bahawa perkahwinan campur antara Karo dan Tamil orang berlaku.[7]

Agama sunting

 
Pendeta Karo tradisional.

Kepercayaan asli sunting

 
Sebuah gereja orang Karo yang bergabung dengan Gereja Protestan Batak Karo (GBKP). Kabanjahe, Karo Regency, Sumatera Utara.

Kristian sunting

Orang Karo mengganggu kepentingan Belanda di Sumatera Timur, dan Jacob Theodoor Cremer, seorang pentadbir Belanda, menganggap penginjilan sebagai cara untuk menyekat aktiviti ini. Perhimpunan Mubaligh Belanda menyahut seruan itu, memulakan aktiviti di Karolands pada tahun 1890, di mana mereka terlibat bukan sahaja dalam penginjilan tetapi juga dalam etnologi dan mendokumentasikan budaya Karo. Para mubaligh cuba membina pangkalan di Kabanjahe di tanah tinggi Karo tetapi telah dihalang oleh penduduk tempatan yang mencurigakan.

Sebagai tindakan balas, pentadbiran Belanda melancarkan perang untuk menakluki Karolands, sebagai sebahagian daripada penyatuan kuasa terakhir mereka di India. Karo dipersepsikan Kristian sebagai 'agama Belanda', dan pengikutnya sebagai 'Belanda berkulit gelap'. Dalam konteks ini, gereja Karo pada mulanya tidak berjaya, dan menjelang 1950 gereja itu hanya mempunyai 5,000 ahli. Pada tahun-tahun selepas kemerdekaan Indonesia persepsi agama Kristian di kalangan orang Karo sebagai lambang kolonialisme pudar, dengan gereja itu sendiri memperoleh kemerdekaan, dan menerima lebih banyak unsur budaya tradisional Karo seperti muzik (sedangkan sebelum ini pancaragam tembaga dinaikkan pangkat). Menjelang tahun 1965, gereja Karo telah berkembang kepada 35,000 ahli.[8]

Selepas Genosid Indonesia sunting

 
Pasangan suami isteri Karo diikat dalam anduh (digunakan secara tradisional di Indonesia untuk membawa bayi), memakai pakaian tradisional termasuk ulos (Karon: uis ) tindakan ini menandakan pasangan ini kini bersatu sebagai suami isteri.

Tidak seperti Batak Toba, yang memeluk agama Kristian dengan mudah, orang Karo terus mengikuti agama tradisional mereka selama beberapa dekad selepas kedatangan mubaligh Kristian pertama di Tanah Karo.

Berikutan Genosid Indonesia pada 1965–1966, di mana pada masa itu lebih 70% orang Karo masih mengikuti agama tradisional, terdapat desakan untuk orang Indonesia untuk mengenal pasti dengan agama yang mantap. Ramai Karo menyertai GBKP (gereja Protestan Batak Karo) (60,000 telah dibaptiskan pada 1966–1970.[9]), dan dari 5,000 orang Islam (kebanyakannya bukan Karo) di Tanah Karo pada tahun 1950, terdapat 30,000 pada tahun 1970.

Pada masa ini, Balai Pustaka Adat Merga Si Lima (BPAMSL) telah ditubuhkan di Berastagi. BPAMSL mengisytiharkan 'agama Pemena', atau agama pengasas.

Konsep 'agama' agak baru di Tanah Karo; Dari segi sejarah, orang Islam yang berjiran, dikenali sebagai 'kalak Jawi' atau orang-orang di tanah Jawi, dan konsep 'kalak Kristen', atau orang Kristian, adalah kali pertama orang dikenal pasti mengikut agama mereka dan bukannya tanah mereka. 'Agama Pemena' BPAMSL adalah pembelaan terhadap tuduhan ateisme, Komunisme atau animisme.

BPAMSL mengadakan majlis di kolam air panas Lau Debuk–Debuk yang serupa dengan yang dilaburkan di perkampungan Karo yang baharu. Upacara ini pada dasarnya mengesahkan Berastagi yang didirikan Belanda sebagai kampung Karo yang 'sejati' dan dihadiri oleh bupati Kabupaten Karo dan tokoh politik lainnya.

Pada masa itu, BPAMSL menjadi pertubuhan agama terbesar di Tanah Karo, mengatasi GBKP, dan menyerap ramai yang telah menyertainya berikutan pembersihan anti-Komunis.

Sebagai tindak balas kepada gerakan Pemena, GBKP selepas 1969 menetapkan bahawa ahli-ahli boleh menyertai ritual kampung sebagai adat (tradisi), sedangkan sebelum ini mereka telah ditolak oleh GBKP sebagai bersifat keagamaan (tidak beragama).

Selepas Golkar memenangi pilihan raya pada tahun 1972, Djamin Ginting, seorang tokoh terkemuka BPAMSL mengisytiharkan BPAMSL sebagai gerakan dalam Golkar, menerima Islam sebagai agamanya, manakala Partai Nasional Indonesia penyokong menolaknya. Dengan BPAMSL tidak lagi menjadi kekuatan yang bersatu untuk pengamalan Pemena, dan Pemena sendiri tidak lagi menjadi kekuatan penyatuan di Tanah Karo, dan dengan semua orang Indonesia diwajibkan untuk mengikuti salah satu agama Islam, Protestantisme, Katolik, Hindu, Budha, atau penulisan risiko. 'tanpa kepercayaan' pada kad pengenalan mereka, ahli lembaga pengarah BPAMSL bertemu dengan seorang lelaki India yang kaya dari Medan dan memutuskan bahawa agama tradisional itu, sebenarnya, adalah ungkapan Hinduisme India dan ia telah diasaskan oleh 'Bagavan Bṛgu'. , dari mana telah diperolehi nama alternatif bagi kepercayaan Karo 'Perbegu' (pengikut 'begu' (dalam Karo, begu ialah roh atau hantu)), kewujudan Karo yang berasal dari India marga nama dan persamaan antara ritual Karo dan Hindu India semuanya membuktikannya. Oleh itu Persatuan Hindu Karo (PAHK) telah diisytiharkan.

 
dikenali sebagai0 alat muzik Batak dan lain-lain,78 yang dikenal pasti sebagai alat muzik (Karo dan lain-lain) Kristen Feilberg.

PAHK mengisytiharkan 'Pemena sama dengan Hindu' dan menerima pembiayaan daripada kaum India Medan untuk tujuan mereka. PAHK menjadi gerakan dalam Parisada Hindu Dharma Indonesia, dan sebagai kemuncaknya, pada tahun 1985 PAHK menjadi cabang PHDI, PHDK. Apabila Parisada Hindu Dharma Karo (PHDK) ditubuhkan, ia mendakwa 50,000 ahli dan 50,000 lagi simpatisan. PHD membina sebuah kuil ala Bali di Tanjung, sebuah perkampungan Karo untuk merasmikan PHDK. Dalam berbuat demikian dinyatakan bahawa PHDI (iaitu Bali) Hindu adalah satu-satunya bentuk yang sah, dan upacara 'Hindu' Karo adalah tidak sah, perubahan nama daripada 'Hindu Karo' kepada 'Hindu Dharma Karo' dan penggantian Tamil India pada papan PAHK dengan bahasa Bali pada PHDK yang melambangkan penegasan 'Hindu Dharma' sebagai agama Hindu yang 'sah', dengan sedikit perhatian dibayar untuk membayangkan semula ritual Karo dalam konteks Agama Hindu.

Terdapat penurunan serta-merta dalam sokongan PAHK/PHDK, dengan sebilangan kecil orang masih mengikuti amalan PHDK, tetapi yang lain mengikuti ritual tradisional Karo (Pemena) di luar konteks formal PHDK. Ini menyebabkan GBKP Kristian, pada masa itu selama bertahun-tahun sebuah gereja adat yang diuruskan oleh Karo sebagai pilihan yang lebih selesa bagi kebanyakan Karo daripada agama Hindu Bali yang ditegaskan oleh PHDK. Hari ini terdapat empat kuil PHDK gaya Bali di Tanah Karo, tetapi konsep kepercayaan tradisional Karo sebagai manifestasi Hinduisme sebaliknya sebahagian besarnya telah pupus.[10]

Kristian Moden sunting

Walaupun Gereja Batak Karo Protestan (GBKP) ialah gereja Karo terbesar, dengan mempunyai 276,000 ahli (sehingga 2006) dalam 398 jemaah dengan 196 pastor.[11] Terdapat juga denominasi Katolik (33,000 ahli setakat 1986) dan beberapa Pentakosta.

Kewujudan Kerajaan Haru-Karo sunting

Kerajaan Haru-Karo mulai menjadi kerajaan besar di Sumatera, namun tidak diketahui secara pasti kapan berdirinya. Namun demikian, Brahma Putra, dalam bukunya "Karo dari Jaman ke Jaman" mengatakan bahwa pada abad 1 Masehi sudah ada kerajaan di Sumatera Utara yang rajanya bernama "Pa lagan". Menilik dari nama itu merupakan bahasa yang berasal dari suku Karo. Mungkinkah pada masa itu kerajaan haru sudah ada?, hal ini masih membutuhkan penelitian lebih lanjut.(Darwan Prinst, SH :2004)

Kerajaan haru-Karo diketahui tumbuh dan berkembang bersamaan waktunya dengan kerajaan Majapahit, Sriwijaya, Johor, Malaka dan Aceh. Terbukti karena kerajaan Haru pernah berperang dengan kerajaan-kerajaan tersebut.

Kerajaan Haru identik dengan suku Karo,iaitu salah satu suku di Nusantara. Pada masa keemasannya, kerajaan Haru-Karo mulai dari Aceh Besar hingga ke sungai Siak di Riau. Eksistensi Haru-Karo di Aceh dapat dipastikan dengan beberapa nama desa di sana yang berasal dari bahasa Karo. Misalnya Kuta Raja (Sekarang Banda Aceh), Kuta Binjei di Aceh Timur, Kuta Karang, Kuta Alam, Kuta Lubok, Kuta Laksmana Mahmud, Kuta Cane, Blang Kejeren, dan lainnya. (D.Prinst, SH: 2004)

Terdapat suku Karo di Aceh Besar yang dalam logat Aceh disebut Karee. Keberadaan suku Haru-Karo di Aceh ini diakui oleh H. Muhammad Said dalam bukunya "Aceh Sepanjang Abad", (1981). Beliau menekankan bahwa penduduk asli Aceh Besar adalah keturunan mirip Batak. Namun tidak dijelaskan keturunan dari batak mana penduduk asli tersebut. Sementara itu, H. M. Zainuddin dalam bukunya "Tarikh Aceh dan Nusantara" (1961) dikatakan bahwa di lembah Aceh Besar disamping Kerajaan Islam ada kerajaan batak Karo. Selanjunya disebutkan bahwa penduduk asli atau bumi putera dari Ke-20 Mukim bercampur dengan suku Batak Karo yang dalam bahasa Aceh disebut batak Karee. Brahma Putra, dalam bukunya "Karo Sepanjang Zaman" mengatakan bahwa raja terakhir suku Karo di Aceh Besar adalah Manang Ginting Suka.

Kelompok karo di Aceh kemudian berubah nama menjadi "Kaum Lhee Reutoih" atau kaum tiga ratus. Penamaan demikian terkait dengan peristiwa perselisihan antara suku Karo dengan suku Hindu di sana yang disepakati diselesaikan dengan perang tanding. Sebanyak tiga ratus (300) orang suku Karo akan berkelahi dengan empat ratus (400) orang suku Hindu di suatu lapangan terbuka. Perang tanding ini dapat didamaikan dan sejak saat itu suku Karo disebut sebagai kaum tiga ratus dan kaum Hindu disebut kaum empat ratus.

Dikemudian hari terjadi pencampuran antar suku Karo dengan suku Hindu dan mereka disebut sebagai kaum Jasandang. Golongan lainnya adalah Kaum Imam Pewet dan Kaum Tok Batee yang merupakan campuran suku asing seperti: Kaum Hindu, Arab, Persia, dan lainnya

Wilayah Orang Karo sunting

Sering terjadi kekeliruan dalam percakapan sehari-hari di masyarakat bahwa Taneh Karo diidentikkan dengan Kabupaten Karo. Padahal, Taneh Karo jauh lebih luas daripada Kabupaten Karo karena meliputi:

  • Kabupaten Taneh Karo;
  • Kota Medan;
  • Kota Binjai;
  • Kabupaten Dairi;
  • Kabupaten Deli Serdang;
  • Kabupaten Langkat;
  • Kabupaten Aceh Tenggara.

Merga Si Lima sunting

 
Seorang wanita Karo dalam pakaian tradisional.

Orang Karo tergolong dalam satu daripada lima marga atau puak, iaitu Ginting, Karo-Karo, Perangin-Angin, Sembiring, dan Tarigan.[12] Setiap marga dibahagikan lagi kepada sub-marga (jumlah 83). Kecuali marga Karo-Karo, kebanyakan Karo mengenal pasti diri mereka dengan prinsipal mereka dan bukannya sub-marga.

Adat Karo dan Batak yang lain melarang perkahwinan dalam marga (cth. Ginting dengan Ginting). Apabila berkahwin, pengantin perempuan menjadi sebahagian daripada keluarga pengantin lelaki, dengan kalimbubu (keluarga pengantin perempuan) bergabung dengan anakberu (keluarga pengantin lelaki).

Perkahwinan orang Karo adalah urusan yang sangat besar, dengan lazimnya 200 orang yang hadir, terdiri daripada ahli keluarga yang ramai dari kedua-dua pihak yang berkahwin, terdiri daripada beberapa elemen, termasuk mengunyah pinang (sirih), tarian tradisional Karo (yang memfokuskan pada pergerakan tangan), bayaran mahar nominal kepada setiap kalimbubu. Makanan dimasak oleh anakberu, yang akan menghabiskan masa berjam-jam memasak dalam kuantiti yang banyak untuk memenuhi tetamu yang ramai. Kewajipan sosial ini diharapkan dapat dibalas agar masyarakat Karo dapat menghadiri beberapa majlis perkahwinan setiap bulan. Orang bukan Karo tidak menghadiri majlis perkahwinan, walaupun rakan sebegitu mungkin dijemput ke majlis berasingan pada waktu malam. Jika orang bukan Karo ingin berkahwin dengan orang Karo, mereka akan diambil sebagai anak angkat kepada marga Karo.

Secara tradisinya, hubungan kalimbubu-anakberu akan diperkukuh dengan perkahwinan silang sepupu (iaitu dengan anak saudara lelaki ibu seseorang), namun, dalam masyarakat Karo moden, tradisi ini tidak lagi penting.[13]

Mitologi asal Marga sunting

 
Rumah tradisional Karo, 1914.

Tradisi Karo menyatakan bahawa Merga si Lima berasal dari lima kampung, masing-masing didirikan oleh Sibayak, sebuah komuniti pengasas. Sibayak Suka yang nama keluarganya Ginting Suka telah menubuhkan kampung Suka. Sibayak Lingga yang dipanggil Karo-karo Sinulingga telah menubuhkan kampung Lingga. Sibayak Barusjahe yang nama keluarganya Karo-karo Barus mempelopori kampung Barusjahe. Sibayak Sarinembah, yang dipanggil Sembiring Meliala telah menubuhkan kampung Sarinembah. Sibayak Kutabuluh bernama Perangin-angin telah menubuhkan kampung Kutabuluh.[14]

Setiap satu daripada lima kampung ini mempunyai kampung satelitnya yang didiami oleh keluarga besar penduduk kampung utama. Kampung-kampung satelit itu ditubuhkan untuk kemudahan penduduk kampung yang sawahnya agak jauh dari kampung-kampung utama. Tujuannya untuk menjimatkan masa mereka berulang alik dari kampung ke sawah. Kini, kampung-kampung satelit ini telah membangun dan matang untuk bebas daripada kampung-kampung utama. Pada zaman dahulu, kampung-kampung satelit ini pernah meminta bantuan daripada kampung-kampung utama untuk menangani bencana alam, perbalahan suku kaum, penyakit, dan kebuluran.

Pemimpin perkampungan satelit ini dipanggil URUNG. The Sibayak of Lingga administered five villages i.e., Tiganderket, Tiga Pancur, Naman, Lingga, and Batukarang. The Sibayak of Suka administered four villages i.e., Suka, Seberaya, Ajinembah, and Tengging. The Sibayak of Sarinembah administered four villages i.e., Sarinembah, Perbesi, Juhar, and Kutabangun. The Sibayak of Barusjahe administered two villages i.e., Barusjahe and Sukanalu. Sibayak Kutabuluh mentadbir dua kampung iaitu Kutabuluh dan Marding-ding.

Masakan sunting

Makanan sunting

 
Babi Panggang Karo (BPK)
  • Babi Panggang Karo (BPK) (daging babi panggang dengan sos darah babi)[15]
  • Gulai ikan (kari ikan)
  • Rendang cekala (rendang daging masak cekala)
  • Lemang-lemang (pulut, santan , dan garam, dimasak dalam tiub buluh berlubang yang disalut dengan daun pisang untuk mengelakkan nasi daripada melekat pada buluh.)
  • Lomok-lomok (hidangan pedas atau berperisa tradisional yang dibuat dengan daging babi atau anjing).
  • Arsik/tangas-tangas (hidangan tradisional ikan mas/ikan mas)
  • Pagit-pagit atau Terites (sup tradisional Karo diperbuat daripada rumput lembu yang dihadam sebahagiannya, dicampur dengan bahan-bahan lain, herba dan rempah ratus)
  • Cimpa (pelbagai kuih Karo yang diperbuat daripada tepung beras, kelapa dan gula aren. Dimakan secara tradisional semasa perayaan Kerja Tahun [Pesta Tahunan])[16]
  • Tasak telu (hidangan ayam tradisional Karo yang dimasak tiga kali menggunakan bahan dan kaedah memasak yang berbeza setiap kali).
  • Rires (lebih dikenali sebagai "Lemang", makanan tradisional yang diperbuat daripada pulut dan santan)
  • Cimpa Bohan (pelbagai kuih Karo yang diperbuat daripada keledek ungu, kelapa dan gula aren. Dimakan secara tradisional semasa perayaan Kerja Tahun [Pesta Tahunan])
  • Cipera (sejenis sup Karo yang dibuat dengan Jagung, ayam dan rempah lain dan dibiarkan rebus dalam air)

Minuman sunting

  • Bandrek (teh halia tradisional dengan rempah lain)

Kabupaten Taneh Karo sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Bibliografi sunting

  • Aritonang, Jan S.; Steenbrink, Karel A., penyunting (2008). A History of Christianity in Indonesia. Studies in Christian Mission 35. Leiden: Brill. ISBN 978-90-041-7026-1.

Petikan sunting

  1. ^ Yulianti H, Olivia (2014), The Study of 'Batak Toba' Tribe Tradition Wedding Ceremony (PDF), Politeknik Negeri Sriwijaya, m/s. 1, dicapai pada 2017-03-24
  2. ^ Voice of Nature, Volumes 85-95. Yayasan Indonesia Hijau. 1990. m/s. 45.
  3. ^ Ahmad Yunus; Siti Maria; Kencana S. Pelawi; Elizabeth T. Guming (1994). Anto Ahadiat (penyunting). Makna pemakaian rebu dalam kehidupan kekerabatan orang Batak Karo (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Kebudayaan, Direktorat Sejarah dan Nilai Tradisional, Proyek Pengkajian dan Pembinaan Nilai-Nilai Budaya Pusat. m/s. 18. OCLC 609788612.
  4. ^ Dominik Bonatz; John Miksic; J. David Neidel, penyunting (2009). From Distant Tales: Archaeology and Ethnohistory in the Highlands of Sumatra. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 9781443807845.
  5. ^ Karo Batak Protestant Church.
  6. ^ "Member churches | Bringing together 80 million Reformed Christians worldwide". Diarkibkan daripada yang asal pada August 8, 2012. Dicapai pada August 18, 2013.
  7. ^ Andaya, L. (2002). "The Trans-Sumatra Trade and the Ethnicization of the Batak". Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde. 158 (3): 367–409. doi:10.1163/22134379-90003770. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-02.
  8. ^ Aritonang & Steenbrink (2008), m/s. 569–584
  9. ^ Aritonang & Steenbrink (2008), m/s. 576
  10. ^ Hinduisme di Indonesia Moden. Bab 13. Juara Ginting
  11. ^ "Gereja Protestan Batak Karo". Всеми́рный сове́т церкве́й (The World Council of Churches). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-05.
  12. ^ Masri Singarimbun (1975). Keturunan, Keturunan, dan Perikatan Dalam Kalangan Batak Karo. m/s. 71. ISBN 05-200-2692-6. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan)
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan karo1 tidak disediakan
  14. ^ Hilderia Sitanggang (1991). Arsitektur Tradisional Batak Karo (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Direktorat Jenderal Kebudayaan. m/s. 12. OCLC 26988946.
  15. ^ Sri Devi Valentina Simamora (2 Disember 2015). "5 Makanan Khas Batak Paling Dirindukan Anak Rantau". Liputan6. Unknown parameter |akses -date= ignored (bantuan); |archive-url= is malformed: path (bantuan)
  16. ^ "Cimpa, Kuliner HUT Kemerdekaan Indonesia Khas Karo". JPNN. 18 Ogos 2016. Dicapai pada 2016- 11-06. Check date values in: |access-date= (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting